انعکاس79
اهم نظرات در هفته گذشته با موضوع ایران در رسانه های بیگانه
به نام خدا
مقدمه:
مطالعه اهم نظرات رسانه های بیگانه در هفته گذشته در خصوص مسائل ایران قطعا نگاه واقعگرایانه ایی به خوانندگان و تحلیل گران محترم خواهد داد.
پایگاه تحلیل ایرانی بدون تایید یا رد این نظرات صرفا جهت اطلاع خوانندگان نسبت به باز نشر اهم این مطالب اقدام می کند.
اهم نظرات طی هفته گذشته با موضوع ایران در رسانه های بیگانه
موضوع درگیری های نظامی، سیاسی، جاسوسی و هسته ای ایران با اسرائیل، آمریکا، اروپا و آژانس بین المللی هسته ای در رسانه های گاردین، نیوریک تایمز، الجزیره، رای الیوم، ایندپندنت، تایم، دویچه وله، نیوزویک، بی بی سی، و … مورد توجه قرار گرفته است.
برای دریافت متن کامل یادداشت ها پیام بگذارید
- حملات [رژیم صهیونیستی] اسرائیل علیه ایران به ایجاد حس میهنپرستی جدیدی کمک کرد و انتظارات را برای آیندهای از سیاستهای اصلاحطلبانه افزایش داد . (گاردین؛ ۷ سپتامبر)
- درگیری با رژیم صهیونیستی فعلاً متوقف شده است، اما ایرانیان انتظار دارند این وضعیت موجود پایدار نماند. دفاع کشور ضعیف است و رهبران با تصمیمات دشواری، به ویژه در مورد برنامه هستهای، مواجه هستند. به نظر میرسد ماههای پیش رو بسیار مهم و تعیین کننده باشد.(نیویورک تایمز؛ 7 سپتامبر)
- ایران در جنگ 12 روزه ثابت کرد که می تواند پاسخ رژیم صهیونی را بدهد(الجزیره ؛ 8 سپتامبر)
- آلمان با چراغ سبز آمریکا پشت درهای بسته در حال انجام مذاکرات با ایران است (رای الیوم ؛ 8 سپتامبر)
- این مذاکرات ممکن است با ارائه امتیازاتی از سوی آمریکا و اروپا در خصوص سلاح حزب الله و بحران سوریه به ایران همراه شود (رای الیوم ؛ 8 سپتامبر)
- در دوران آتش بس جنگ سایه ها میان ایران و رژیم صهیونی ادامه خواهد یافت (مرکز تحقیقات عربی اوراسیا ؛ 8 سپتامبر)
- تمام تلاش آمریکا و غرب هم اکنون بر پی بردن به سرنوشت 400 کیلوگرم اورانیوم غنی شده و وضعیت تاسیسات هسته ای بمباران شده در دوران جنگ متمرکز است (مرکز تحقیقات عربی اوراسیا ؛ 8 سپتامبر)
- با توجه به آسیبهای شدید برنامه هستهای ایران و عدم وجود هیچ نشانهای مبنی بر تلاش تهران برای بازسازی این برنامه، تصمیم اروپا برای ادامه روند فعال سازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم ها در این مرحله ممکن است غیرضروری به نظر برسد. (تایمز اسرائیل؛ 7 سپتامبر)
- کشورهای خلیجفارس همچنان تلاش میکنند از گسترش جنگ به مناطق خود جلوگیری کرده و همکاری های امنیتی منطقهای را تضمین کنند. این تلاشها مستلزم ایجاد تعادل مستمر بین ارتباطات مداوم با ایران و روابط پنهان و/یا آشکار با رژیم صهیونیستی است. کشورهای خلیجفارس با حفظ این تعادل، قصد دارند از جنگ منطقهای جلوگیری کنند. با این وجود، این ساختار امنیتی پیچیده و معضل استراتژیک، عدم قطعیتی را در مورد امنیت بلندمدت خلیجفارس ایجاد میکند.(پالیتیکس تودی؛ 8 سپتامبر)
- ایران در برابر چرخش سرنوشت ساز به سوی محور شرق به رهبری چین و روسیه قرار گرفته است(العربیه جدید؛ 9 سپتامبر)
- ایران برای قرار نگرفتن در دام چین و روسیه باید راه های ارتباطی خود با غرب را باز نگه دارد(العربیه جدید؛ 9 سپتامبر)
- فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران تقریبا قطعی به نظر می رسد.(ایندپندنت؛ 9 سپتامبر)
- با فعال شدن سازوکار ماشه بخش های مالی، انرژی، کشتیرانی، برنامه هسته ای و موشکی ایران به شدت تحریم خواهند شد(ایندپندنت؛ 9 سپتامبر)
- یکی از پیشنهادهای خلاقانه مورد بحث، تشکیل یک “کنسرسیوم” غنیسازی منطقهای شامل ایران و شرکای ایالات متحده در خلیج فارس بود که برای مدیریت و نظارت مشترک بر غنیسازی طراحی شده بود. و قرار بود دور ششم مذاکرات برگزار شود، اما حمله اسرائیل به ایران این روند را متوقف کرد – و آنچه را که گزارشها حاکی از آن بود که میتوانست یک پیشرفت باشد، متوقف کرد.( عصر ایران؛ 19 شهریور)
- روزنامه فرانسوی لوموند به نقل از یک منبع دیپلماتیک نزدیک به الیزه گزارش داد اسرائیل در یک ارزیابی که به فرانسه ارائه کرده، تایید کرده است که تاسیسات هستهای جمهوری اسلامی در جنگ ۱۲ روزه به طور کامل نابود نشد و با گذر زمان قابل بازسازی است. (ایران اینترنشنال؛ 22 شهریور)
- با توجه به روابط قوی ایالات متحده با [رژیم صهیونیستی] اسرائیل و پادشاهیهای خلیج فارس و منافع گستردهتر آن در ثبات قیمتهای جهانی انرژی، وقوع دور جدیدی از جنگ، خودداری واشنگتن را بعید میسازد. (نشنال اینترست؛ ۱۲ سپتامبر)
- پس از آنکه ایالات متحده آمریکا با حملات خود حاکمیت ایران را نقض کرد، مذاکرات مستقیم برای تهران از روی میز برداشته شده است. این امر، همانطور که اخیراً توسط انجمن خاورمیانه و شمال آفریقای کمبریج منتشر شده است، دخالت طرف های مذاکره را در این مرحله به یک ضرورت مطلق تبدیل می کند.(نشنال اینترست؛ 12 سپتامبر)
- در حالی که تعداد دقیق جنگندههای اف-۱۴ عملیاتی باقیمانده در اختیار ایران هنوز مشخص نیست، تحلیلگران حدس میزنند که این رقم چیزی بین پنج تا ۲۵ فروند باشد. تهران سالهاست که تلاش میکند ناوگان دوران جنگ سرد خود را حفظ و اصلاح کند؛ با این حال، این جتها در طول عمر مفید خود از چندین مشکل مهم رنج بردهاند. (نشنال اینترست؛ 13 سپتامبر)
- با توجه به مشخصات فنی بالای این جنگنده، شنیدن خبر تصاحب نهایی این پلتفرم توسط ایران امروز احتمالاً تکاندهنده است. در طول جنگ سرد، ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت، تمایل داشت قابلیتهای هوایی یک متحد نزدیکتر به اتحاد جماهیر شوروی را تقویت کند. رئیس جمهور با محمدرضا شاه، شاه ایران، دیدار کرد که منجر به تحویل ۷۹ فروند اف-۱۴ عملیاتی به این کشور شد. (نشنال اینترست؛ 13 سپتامبر)
- کشورهای عربی به این جمع بندی رسیدهاند که رژیم صهیونیستی اکنون بزرگترین تهدید برای ثبات منطقه است. این بدان معنا نیست که رفتار تهران قابل توجیه است. نقش ایران در دامن زدن به منازعات در عراق، لبنان، سوریه و یمن همچنان غیرقابل انکار است. با این حال، اقدامات ایران حالا آشنا و قابل پیش بینی شده و شاید قدرتنمایی آنهم بیش از اندازه برآورد شده باشد است. در مقابل، اقدامات اسراییل بی پروا تر شده و هنجارهایی را که رهبران عرب تصور میکردند هنوز بر منطقه حکمفرماست، زیر پا گذاشته است.(گاردین؛ 11 سپتامبر)
- سازمانهای اطلاعاتی [رژیم صهیونیستی] اسرائیل برآورد میکنند که «تهران در حال حاضر تعداد بسیار کمی از تجهیزات مورد نیاز برای شروع مجدد برنامه هستهای در کوتاه مدت را در اختیار دارد اما در طول زمان میتواند به آنها دست پیدا کند.»(ایندیپندنت؛ 13 سپتامبر)
- گفتگوی مقامهای اطلاعاتی [رژیم صهیونیستی] اسرائيل با مقامهای فرانسوی نشان میدهد [صهیونیست های] اسرائیلی همچنان به اطلاعات داخلی جمهوری اسلامی دسترسی دارند و همچنان میتوانند به فعالیت جاسوسانشان در خاک ایران تکیه کنند.(ایندیپندنت؛ 13 سپتامبر)
- تهران ظاهراً پذیرای دیپلماسی است و پیشرفت هایی با آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال انجام است که اخیراً در دیدار قاهره بین رئیس آژانس و ( آقای ) عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، مشاهده شد. چنین گام های تدریجی، دیپلماسی را زنده نگه می دارد اما از چرخش قاطعی که بحران می طلبد، بسیار فاصله دارد.( فارین پالیسی؛ 11 سپتامبر)
- [دکتر] علی لاریجانی ، یک فرد باتجربه و با سابقهی کاری پرنوسان در سالهای اخیر ، امروزه به عنوان پادزهری میانهرو در برابر ایدئولوگهایی که خواستار سرپیچی هستند ، به کار گرفته میشود . او از واشنگتن خواسته است که به خطوط قرمز تهران احترام بگذارد و خاطرنشان کرده است که « مسیر مذاکره با آمریکا بسته نیست» .( فارین پالیسی؛ 11 سپتامبر)
- مسکو در بهترین حالت میتواند برای ایران زمان بخرد ، نه اینکه امنیت آن را تضمین کند ، در حالی که ارزش پکن در تجارت است ، نه در حمایت .( فارین پالیسی؛ 11 سپتامبر)
- بازگشت به جنگ بعید است. اگرچه ایران احتمالاً ذخایر اورانیوم غنیشده و ابزارهای لازم برای بازسازی قابلیت غنیسازی را در اختیار دارد، اما بمباران اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و آمریکا تضمین کرد که اکنون چندین سال با توانایی تولید سلاح هستهای فاصله دارد.(تایم؛ 14 سپتامبر)
- با این حال، حتی اگر ایران بتواند از جنگ دیگری جلوگیری کند، فشار بر حکومت و اقتصاد آن ، در شرف افزایش است.(تایم؛ 14 سپتامبر)
- روزنامه اسرائیلی “جروزالمپست” با انتشار گزارشی اختصاصی نوشت که سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل[رژیم صهیونیستی] (موساد) از محل ذخیره ۴۰۰ کیلوگرمی اورانیوم غنیشده ایران “اطلاع کامل” دارد.(دویچه وله؛ 15 سپتامبر)
- جروزالم پست در گزارش اختصاصی خود همچنین مینویسد که اطلاعاتی به دست آورده که نشان میدهد در جریان جنگ ۱۲ روزه، دهها تن از زنان عضو موساد با نفوذ به داخل خاک ایران و با حضور فیزیکی در این کشور، حملات متنوعی را به برنامههای اتمی و موشکهای بالیستیک ایران انجام دادهاند. (دویچه وله؛ 15 سپتامبر)
- رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، از امضای توافق نامه ای جامع با ( آقای ) عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، برای از سرگیری همکاری کامل بین تهران و آژانس خبر داد. این توافق نامه، بازرسی از تمام تأسیسات هسته ای تحت سیستم پادمان را مجدداً برقرار می کند و تعهدات ایران به شفافیت را مجدداً تأیید می کند. ( اسراییل نشنال نیوز؛ 14 سپتامبر)
- در حالی که به نظر میرسد دولت تحت ریاست جمهوری [دکتر] پزشکیان تمایل به تعامل محتاطانه با نهادهای بینالمللی دارد ، جناحهای محافظهکار همچنان نسبت به هرگونه امتیازی عمیقاً مشکوک هستند .این تنش داخلی ، فضای مانور تهران را محدود میکند .(اسرائیل نشنال نیوز؛ 14 سپتامبر)
- اگر هماهنگی ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی از سر گرفته شود و تهران از آمادگی خود برای همکاری گستردهتر با غرب خبر دهد ، احتمال تجدید دیپلماسی همچنان وجود دارد . اما حاشیه خطا بسیار کم است: یک حرکت خصمانه در شورای امنیت سازمان ملل یا یک عملیات نظامی دیگر علیه ایران میتواند تهران را بیشتر به سمت پکن سوق دهد و توافق در حال ظهور با غرب را از هم بپاشد .(اسرائیل نشنال نیوز؛ 14 سپتامبر)
- تشدید تنشها در روزهای اخیر، نشاندهنده تغییر چشمگیر اولویتهای امنیتی خاورمیانه است. رهبران مسلمان به طور فزایندهای اسرائیل [رژیم صهیونیستی] را به عنوان نیروی بیثباتکننده در سراسر منطقه می شناسند و خواستار مقابله با این رژیم هستند. (نیوزویک؛ 15 سپتامبر)
- ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی پس از یک دوره پرتنش که با حمله اسرائیل [رژیم صهیونیستی] و سپس آمریکا به مراکز اتمی ایران به وجود آمد، سرانجام با میانجیگری مصر بر سر «شیوهنامه» همکاری تازه به توافق رسیدند. این توافق بین آقای عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی اتمی، در قاهره امضا شد. (بی بی سی؛ 13 سپتامبر)
- توافق جدید تهران و آژانس مخالفتها و اعتراضاتی را در ایران به دنبال داشته است. معترضان میگویند که آقای عراقچی در این توافق، مصوبه مجلس و قانون «الزام دولت به تعلیق همکاری» را دور زده است. برخی از نمایندگان او را به استیضاح و حتی پیگرد قضایی تهدید کردهاند. (بی بی سی؛ 13 سپتامبر)
- رژیم صهیونی در تجاوز 12 روزه خود علیه ایران از نیروی زمینی خود نیز بهره برد (العربی الجدید ؛ 16 سپتامبر)
- پرواز بالگردهای صهیونی از همکاری یک و یا چند تا از همسایه های ایران در تجاوز رژیم صهیونی علیه ایران حکایت دارد (العربی الجدید ؛ 16 سپتامبر)
- تهران اعلام کرد که بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای بنا بر صلاحدید ایران صورت خواهد گرفت (الخلیج اونلاین ؛ 16 سپتامبر)
- گروسی اعلام کرد که ایران با انجام بازرسی از تمامی تاسیسات هسته ای خویش موافقت کرده است (الخلیج اونلاین ؛ 16 سپتامبر)

