تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

جهاد تبیین به روایت اسناد6- اشرف پهلوی

1

جهاد تبیین به روایت اسناد6- اشرف پهلوی

مقدمه:

به دنبال استقبال مخاطبین وبگاه تحلیل ایرانی از سلسله یادداشت های جهاد تبیین به روایت اسناد در ادامه این قسمت به انتشار برخی از اسناد مربوط به اشرف پهلوی خواهر دوقلوی محمدرضا پهلوی اخرین شاه ایران اختصاص یافته است.

لازم به توضیح است اشرف پهلوی متولد ۴ آبان ۱۲۹۸ – مرگ ۱۷ دی ۱۳۹۴ در طول عمر خود بنابه اسناد ساواک دارای فسادهایی همچون قاچاق مواد مخدر- مشروب خواری – قمار بازی با پول ملت و … بوده  و بنابه اسناد تا یکسال قبل از فرو پاشی رژیم پادشاهی پهلوی برخی از این فساد ها ادامه داشته است.

در پایان از مرکز بررسی اسناد تاریخی که بخشی از این اسناد را برای انتشار در اختیار وبگاه تحلیل ایرانی قرار داده اند سپاسگزاریم.

جهاد تبیین به روایت اسناد6- اشرف پهلوی

قاچاق مواد مخدر

شماره: 2-3-616 تاریخ: 16/3/38

موضوع: دربار شاهنشاهی

یکی از بانوان نزدیک به والاحضرت اشرف پهلوی اظهار داشته چندی قبل از مسافرت شاهنشاه به شیراز بین معظم له و والاحضرت اشرف پهلوی در مورد مداخله والاحضرت در امر قاچاق مواد مخدره گفتگو و مجادله می‌شود و اعلیحضرت همایون شاهنشاه که همیشه نسبت به والاحضرت اشرف احترام خاصی قائل بوده‌اند در مورد شرکت معظم له در قاچاق مواد مخدره و شرکت در مقاطعه کاری شرکت آسفالت راه با عصبانیت تذکراتی می‌دهند و حتی در پاسخ والاحضرت که با تندی در حضور برادر تاجدار خود صحبت می‌کرده فرموده‌اند در صورت تکرار دستور خواهند داد که جلوگیری شود و روی همین اصل از روز مذکور تاکنون بین شاهنشاه و والاحضرت اشرف پهلوی کدورت ایجاد شده و در حال قهر می‌باشند.

گوینده افزوده علت عصبانیت شاهنشاه گزارشی بوده که از طرف رئیس پلیس بین‌المللی در مورد شرکت والاحضرت در امر قاچاق مواد مخدره تهران مخابره شده است.

جهاد تبیین به روایت اسناد6- اشرف پهلوی

قاچاق مواد مخدر

در محافل مطلع مطبوعاتى تهران شايع است كه شماره‏هاى اخير مجله تايم كه به ايران ارسال شده تماما از طرف سازمان اطلاعات و امنيت كشور سانسور و دو صفحه وسط آن بريده شده است.

گفته مى‏شود مندرجات اين دو صفحه كه توسط يك مخبر آمريكايى تهيه شده بود مربوط به قاچاق مواد مخدر و باند قاچاقچيان هروئين و كوكائين در ايران بوده و والاحضرت اشرف پهلوى و اعليحضرت همايون شاهنشاه و علياحضرت ملكه مادر به ترتيب از گردانندگان باند فروشندگان مواد مذكور در خاورميانه و ايران معرفى شده‏اند.

در اين مجله ذكر شده والاحضرت اشرف پهلوى به علت شناخته شدن در مسافرتهايى كه براى حمل مواد مخدره مى‏نمايند از طرف پليس كشورهاى اروپايى تحت نظر مى‏باشند كما اينكه والاحضرت اصولاً حق ورود به خاك فرانسه را ندارند زيرا در هر مسافرتى كه معظم‏لها مى‏نمايند با استفاده از مصونيت خاندان سلطنتى مبادرت به حمل مقادير زيادى مواد افيونى و هروئين به خاورميانه مى‏نمايند و حتى والاحضرت فاطمه پهلوى كه داراى شوهر آمريكايى هستند در آمريكا تحت مراقبت مى‏باشند.

جهاد تبیین به روایت اسناد6- اشرف پهلوی

بزرگترین باند قاچاق مواد مخدر

شماره: 30-2349 تاريخ:2/6/38

موضوع: حمل و نقل قاچاق

 

يکي از بازپرسان دادسراي تهران به طور خصوصي به يکي از دوستان خود اظهار داشت والاحضرت اشرف پهلوي بزرگترين باند قاچاقچيان ترياک و مواد مخدره ايران را سرپرستي مي‌کند و آقاي دکتر جهانشاه صالح وزير سابق بهداري نيز با مشاراليها همکاري و معاونت دارند و بهمين جهت دستگاههاي قضائي و انتظامي قادر به تعقيب شديد قاچاقچيان و دستگيري موثرترين آنها نميباشند.

مهدنيا بازپرس سابق گمرک از قبل يکي از قاچاقچيان معروف تهران اظهار داشته در هر ماه مقدار زيادي ترياک مرغوب ترکيه و کردستان ايران براي تيمسار سرلشگر بختيار مي‌رسد و ايشان نيز مقداري از آنرا به دربار شاهنشاهي و بعضي از رجال تسليم مي‌نمايند.

جهاد تبیین به روایت اسناد6- اشرف پهلوی

قمار بازی:

اخطار به شاه!

نشريه ويژه خبرگزاري پارس ـ پنجشنبه 22/8/2536 بولتن شماره 17 (سال  1355)

لندن ـ خبرگزاري پارس ـ 11/8/2536

هفته نامه «پرايويت آي» در شماره اين هفته نوشته است : اين عقيده كه مخالفان ايران مسئول حمله مسلحانه به اشرف خواهر توأمان … ايران بودند، كه در شش هفته پيش روي داد، براي ژاندارمري كه به‌طور خصوصي اظهار مي دارد كار، كار مافيا بود مايه سرگرمي شده است.

اشرف 57 ساله، در حال بازگشت از يك قمار شبانه در كازينو پالم بيچ دركان به ويلاي 2/1 ميليوني خود در ژوان‌ لوپن بود. او در اتومبيل رولزرويس خود به اتفاق يك شوفر، يك همراه زن و يك ايراني مرموز به نام نادر بيجارچي كه اسكوت او و 30 سال كوچكتر از او بود نشسته بود. اتومبيل وي مورد حمله قرار گرفت و همراه زن او با تيراندازي ماهرانه كشته شد. اما اشرف كه يك هدف نشسته بود صدمه نديد.

چرا؟ قبل از آن والاحضرت، همچنانكه عادت او است، قمار كلاني كرده و 5 ميليون فرانك (معادل 000/620 پوند) باخته بود. اما هنگامي كه از دادن اعتبار بيشتر به وي خودداري شد چك خود را پاره نمود.

اشرف در بيشتر كازينوهاي ريويرا كه دست كم دو تاي آن تحت كنترل مافيا است بدهكاري زيادي دارد. بنابراين پليس اظهار مي‌دارد اين تيراندازي اخطاري به شاه بود كه تا خواهرش حساب خود را كاملاً تسويه نكرده است هدف حمله ديگري واقع خواهد شد.

مبلغ بدهي حدود 8 تا 10 ميليون است .

بررسي به عرض مديريت كل رسيد. 12/8

در پرونده 477821 بايگاني شود.

جهاد تبیین به روایت اسناد6- اشرف پهلوی

اشرف و محافظان تنومند (!)

بولتن ويژه خبرگزاري پارس ـ چهارشنبه 20/7/2536 بولتن شماره /15

لندن ـ خبرگزاري پارس ـ 19/7/2536

روزنامه «ديلي ميل» چاپ لندن در شماره امروز خود زير عنوان : شاه پرهاي قمار خواهر توأم خود را مي‌چيند» چنين مي‌نويسد:

كوشش براي قتل پرنسس اشرف يك ماه پيش، سبب شده است تا ايشان علاقه به قمار را كه در سالهاي اخير به‌طور تخمين 15 ميليون ليره به او زيان زده است، كنار بگذارد. در چند سال اخير شاه نسبت به قمارهاي خواهر خود (كه شوهر سومش دكتر مهدي بوشهري يك وكيل دادگستري 59 ساله‌ است) اظهار ناخرسندي كرده است.

پرنسس و شوهرش به غير از خانه خود در «ريويرا» يك آپارتمان 500 هزار ليره‌اي در پاريس دارند.

شايع است كه اشرف در سال 1970 سي هزار ليره براي يك بورس تحصيلي در كالج سومرويل (اكسفورد) اختصاص داده است. در كازينو‌هاي (كوت دازور) يك شبه يك ميليون ليره باخته است.

روزنامه ديلي ميل در پايان مقاله خود نوشته است كه : «پس از سوءقصد نافرجام عليه پرنسس اشرف در جنوب فرانسه، ايشان در تهران سرگرم استراحت بود، در حالي كه (ساواك) پليس مخفي شاه در جستجوي سوءقصد‌كنندگان است. پرنسس در آينده داراي محافظين تنومند خواهد بود.

در پرونده كلاسه 477821 بايگاني شود.

جهاد تبیین به روایت اسناد6- اشرف پهلوی

جلسات قمار دربار

شماره:2-3-514  تاریخ:18/11/37

موضوع: دربار شاهنشاهی

جلسات قمار دربار شاهنشاهی که قبلاً در کاخ اختصاصی برقرار می‌شد مدتی است که به کاخ والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی منتقل گردیده و روزهای چهارشنبه هر هفته اعضاء خاندان جلیل سلطنتی پس از صرف نهار تا پاسی از شب به بازی مشغول می‌گردند و در جلسه روز چهارشنبه 8/11/37 نیز والاحضرت شاهپور محمود رضا مبلغ «5/2 میلیون ریال باخته‌اند.»

جهاد تبیین به روایت اسناد6- اشرف پهلوی

شاهدخت قمارباز

20 ـ فروردین ماه 36

گزارش

شب 15 ماه جاری والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی به اتفاق یک نفر از همراهان در یکی از قمارخانه‌های پاریس مبلغی درحدود سیصد و پنجاه هزار ريال باخته‌اند.

منبع ـ کاملاً موثق

ارزش خبر ـ تائید نشده

جهاد تبیین به روایت اسناد6- اشرف پهلوی

ژتون فروش (!)

شماره: 41660/ ض 18 تاريخ: 19/11/44

از : اداره دوم

به: رياست سازمان اطلاعات و امنيت كشور

درباره: استوار اخراجي علي‌ گلي‌فام

برابر اطلاع واصله درجه‌دار اخراجي نامبرده بالا كه بعضي اوقات از لباس فرم سوءاستفاده مي‌نمايد در تاريخ 7/10/44 در خيابان وحيديه بالاي ايستگاه درختي، اول كوچه امام علي‌النقي در حضور جمعي از اهالي محل اظهار داشته كه من وابسته به سازمان امنيت هستم و هميشه سوخته ترياك از شاهپور حميدرضا مي‌خرم و در يكي از قمارخانه‌هاي بزرگ اشرافي ژتون مي‌فروشم و در آنجا والاحضرت اشرف پهلوي هم مي‌آيد و در تاريخ 14/10/44 مبلغ 75 هزار تومان باخت.

1ـ برابر اطلاع مجدد نامبرده در تاريخ 6/11/44 وسيله مأمورين ژاندارمري وحيديه به‌علت حمل سوخته ترياك جلب گرديده است.

2ـ نشاني محل سكونت وي بشرح زير اعلام مي‌گردد.

از طرف رئيس اداره دوم

تهران ـ وحيديه بالاي ايستگاه درختي ـ اول كوچه امام علي‌النقي

جهاد تبیین به روایت اسناد6- اشرف پهلوی

دزدی  از بیت المال

تاریخ: 13/8/1323

دربار شاهنشاهی

از سفارت کبری دولت انگلیس مبلغ 40/6854 ريال بابت کرایه هواپیما از دوربان تا ممباسا که والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی و همراهان تشریف فرما شده‌اند مطالبه نموده عین مشروحه سفارت را به پیوست تقدیم می‌شود که از نظر مبارک والاحضرت بگذرانید و راجع به پرداخت مبلغ فوق دستور امر بفرمائید اقدام شود.

برخلاف نوشته سفارت کبرای دولت انگلیس والاحضرت اشرف از دوربان تا ممباسا به وسیله کشتی مسافرت فرمودند نه با هواپیما خواهشمند است تحقیق کنید.

بوسیله آقای صمیمی منشی سفارت

انگلیسی تحقیق شود. بایگانی شود تا نتیجه اعلام گردد. 7/9/23

جهاد تبیین به روایت اسناد6- اشرف پهلوی

جينــالــولــو

رونوشت ماه 1 صورت جلسه كميته اكو مورخه 2/3/42 جهت بررسى و بهره‏بردارى در گزارشات مربوطه ذيلا درج مى‏شود.

دستاويزى كه موجب شايعه مضره شده است.

خبرگزارى فرانسه اين خبر را در شب بيست و يكم ارديبهشت ماه انتشار داد.

«جينالولو بريجيدا و شوهرش از رم با هواپيما به سوى تهران حركت كردند اين ستاره معروف سينما به دعوت والا حضرت شاهدخت اشرف خواهر شاهنشاه ايران به اين كشور مسافرت مى‏كند. وى به تمام افراد خاندان سلطنت ايران هدايايى خواهد داد و شاهنشاه به افتخار او يك مجلس رقص بزرگ برپا خواهد كرد. جينا چهار روز در ايران خواهد ماند.»

نظريه كميته اكو:

ورود جينالولو به ايران سوژه بسيار ارزنده‏اى به دست مخالفين داد هم اكنون جبهه روحانيون دنبال چنين عناوينى مى‏گردند كه شاخ و برگ و پيرايه به آنها ببندند و به نام اعلاميه ذهن عامه را عليه دستگاه مشوش و بدبين سازند. در موقعيت فعلى خاصه در اين هنگام كه روحانيون قصد دارند در ايام عزادارى محرم حملات تبليغاتى خود را شروع نمايند اين موضوع اثرات نامطلوبى خواهد گذاشت.

كميته براى خنثى نمودن اين جريان پيشنهاد مى‏نمايد كه به جرايد توصيه شود بيش از اين مورد انتشار عكس و ساير اخبار مربوط به جينا خوددارى نمايند. ش

جهاد تبیین به روایت اسناد6- اشرف پهلوی

بلیط بخت‌آزمایی

شماره: 12800/ ﻫ 2 تاریخ: 23/12/42

فرستنده: ساواک خراسان

گیرنده: (اداره کل سوم) (322)

تیمسار ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور

موضوع: علی‌اصغر مصدق رشتی فرزند محسن

پیرو شماره‌های 11986/9 ﻫ ـ 14/12/46 و 11987/9 ﻫ ـ 14/12/46

به موجب اطلاعیه مورخ 20/11/44 که منبع آن اقوامی بوده نامبرده پیرامون وجوه بلیط بخت‌آزمائی چنین اظهارنظر می‌نموده در حدود یک ملیون از درآمد بلیط برای درمانگاه‌ها و ساختن بیمارستان‌هاست که همه را مسئولین امر به جیب می‌زنند و دو میلیون از درآمد بلیط برای درمانگاه‌ها و ساختن بیمارستان‌هاست که همه را مسئولین امر به جیب می‌زنند و دو میلیون دیگر هم اشرف پهلوی به جیب زده و بیچاره مردم به امیدهای خامی که در سر می‌پرورانند از هر جا شده /20 ريال تهیه اگر گرسنگی هم بکشند بلیط خریداری می‌نمایند و همه نیز صرف مخارج یک عده مفت‌خورد می‌گردد از اوضاع انتقاد می‌نموده است. ضمناً نامبرده در اعتصاب 13/12/46 دانشگاه مشهد جزو گروه یک منظور و مشخصات وی نیز قبلاً به عرض رسیده است.ـ خ

از طرف رئیس سازمان اطلاعات و امنیت خراسان . سرتیپ بهرامی

گیرندگان

مدیریت کل اداره سوم (312) پیرو شماره‌های یاد شده بالا جهت استحضار

”           ”         (311)   ”              ”                   ”

جهاد تبیین به روایت اسناد6- اشرف پهلوی

خرید شراب

دفتر امور مالي اختصاصي والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوي

با ارسال صورتحساب مربوط به خريد شراب آب ويشي جهت کاخ والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوي متمني است دستور فرمايند وجه مورد درخواست حواله گردد.

رئيس دفتر والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوي

علي ايزدي

جهاد تبیین به روایت اسناد6- اشرف پهلوی

تهدید به افشاگری؟!

شماره: 1149/316   تاريخ: 17/3/40

موضوع: تعقيب متهمين به سوءاستفاده

يکي از وابستگان به دربار شاهنشاهي اظهار داشته بعد از بازداشت و بازجوئي از خانم دولو نماينده فروش خاويار ايران در اروپا مشاراليه براي والاحضرت اشرف پهلوي و آقاي علاء پيغام فرستاده چنانچه توقيف و بازجوئي مشاراليها جنبه جدي داشته باشد و بخواهند او را تعقيب و مجازات نمايند کليه جريانات پشت پرده و دخالت چند نفر از اعضاي خاندان سلطنت و مقامات عاليرتبه دربار شاهنشاهي را در بازجوئي افشاء و مدارک لازم را در اختيار بازپرس قرار خواهد داد.

گوينده افزود مادر خانم دولو که بانوئي هوشيار و فوق‌العاده زرنگ است از روز بازداشت دخترش مشغول جمع‌آوري مدارک مستندي که دخالت والاحضرت اشرف پهلوي وچند نفر ديگر از مقامات دربار شاهنشاهي را ثابت مي‌کند گرديده است و حتي بانوي مذکور براي آقاي علاء پيغام فرستاده چنانچه به دختر او در زندان بد رفتاري يا فشاري وارد شود بلادرنگ اين مدارک را در جرايد اروپا چاپ خواهد کرد و در ضمن خواستار شده هرچه زودتر از دختر او رفع اتهام گردد و طبق اظهار گوينده بنا به دستور شاهنشاه محل زندان خانم دولو انفرادي و در محل آبرومندي درنظر گرفته شده و قول همه‌گونه مساعدت به مادر وي داده شده است. ـ

جهاد تبیین به روایت اسناد6- اشرف پهلوی

امر و تمایل دولت انگلیس

شماره: 20-3/2598 تاريخ: 29/6/37

موضوع: دربار شاهنشاهي

مهدي شکيبا مدير سابق روزنامه شکيبا مي‌گفت عده‌اي از دوستان دکتر مصدق تصميم داشته‌اند که به منظور جوابگوئي به آن قسمت از بيانات اعليحضرت همايون شاهنشاه که فرموده‌اند دکتر مصدق کوشش مي‌نموده براي انحلال مجلس موافقت انگليسي‌ها را جلب نمايد بيانيه‌اي تهيه و براي مطبوعات ارسال دارند.

مشاراليه قسمتي از مفاد اين بيانيه را متذکر و اظهار داشته که در جريان روي کار آمدن اعليحضرت رضاشاه کبير و به سلطنت رسيدن آن فقيد که با تاييد دولت انگليس بوده و همچنين جريان استعفاي اعليحضرت فقيد که در يادداشت‌هاي والاحضرت اشرف پهلوي مندرج در روزنامه (امپايرنيوز) چاپ انگليس به آن اشاره شده و ذکر گرديده که (دولت انگلستان به پدرم اخطار کرد که به نفع پسربزرگش استعفا کند و او هم اطاعت کرد) مورد استناد قرار گرفته و نتيجه گرفته شده که اعليحضرت همايون شاهنشاه نيز به امر و تمايل دولت انگليس به سلطنت رسيده‌اند ليکن دکتر مصدق دوستان خود را از ارسال اين بيانيه و جوابگوئي منع کرده است.

جهاد تبیین به روایت اسناد6- اشرف پهلوی

ارعاب از سوي درباريان

شماره : 2ـ 3ـ 2595 تاريخ: 28/6/38

موضوع : فروشگاه فردوسي

علي‌اصغر فروزان رئيس ايراني فروشگاه فردوسي وكفيل اسبق دارايي به يكي از نزديكان خود اظهار داشته كليه سروصداهايي كه در اطراف فروشگاه فردوسي ايجاد و منجر به توقيف وي و هابيه مدير آلماني فروشگاه گرديد فقط براي انتقال سهام آلمانيها به چند نفر از متنفذين كشور و كوتاه كردن دست اولياي آلماني فروشگاه از امور داخلي آنجا صورت گرفته است و چون فروشگاه فردوسي در سال داراي منافع زيادي است لذا اعضاي خانواده سلطنتي و چند نفر از مقامات مؤثر كشور با مرعوب نمودن سهامداران خارجي فروشگاه موفق شده‌اند سهام آنها را با بهاي نازلي در اختيار گيرند و در حال حاضر خانم دولو ـ خانم آقاي علا ـ والاحضرت شاهدخت فاطمه و اشرف و شاهپور حميدرضا و خانم ناصر وزير دارايي در خريد سهام آلمانيها نقش مؤثر را ايفا نموده‌اند.

جهاد تبیین به روایت اسناد6- اشرف پهلوی

سود شاهانه

تاريخ: 27/9/37

موضوع: دربار شاهنشاهی

همسر يكى از كارمندان عالى رتبه وزارت خارجه بلژيك كه از دوستان بسيار نزديك والاحضرت اشرف پهلوى مى‏باشد و اخيرا به ايراان آمده مى‏گفت: مشاراليها براى انجام دو سه معامله بزرگ كه مبلغ آن متجاوز از 10 ميليون تومان ااست به ايران آمده و در حال حاضر ببراى تهيه مقدمات انعقاد قراردادهااى لاازم مشغول كار مى‏باشد و والا حضرت اشرف پهلوى نيز در اين معاملات سهيم بوده و 35% از سود آن به معظم‏الها تعلق خواهد گرفت.

جهاد تبیین به روایت اسناد6- اشرف پهلوی

الفرار

شماره: 4525/4-3 تاريخ: 13/10/37

موضوع: دربار شاهنشاهي

يکي از افسران وابسته به دربار شاهنشاهي اظهار داشته اکثر اعضاي خانواده سلطنتي تصميم به خروج از ايران گرفته‌اند ولي چون انتشار اين موضوع ممکن است سر و صدائي از نظر افکار عمومي ايجاد نمايد از انتشار آن حتي المقدور جلوگيري شده ولي بطور قطع تا فروردين سال آينده والاحضرت شهناز پهلوي به اتفاق آقاي اردشير زاهدي و والاحضرت اشرف و همچنين والاحضرت فاطمه و بعد اعليا حضرت ملکه مادر به خارج از ايران تشريف فرما خواهند شد و مقصد عليا حضرت ملکه مادر و والاحضرت همايون شهناز پهلوي و شوهر ايشان کشور سوئيس و مقصد والاحضرت اشرف پهلوي اروپا و بروکسل خواهد بود.

گوينده افزوده اعليحضرت همايون شاهنشاه نيز پس از اطمينان از وضع داخلي ايران و تثبيت سياست‌هاي خارجي مجدداً براي يک مسافرت طولاني به خارج از ايران تشريف فرما خواهند شد.

 

 

با تشکر از مرکز بررسی  اسناد تاریخی

 

1 نظر
  1. صالحی حسن می گوید

    مرسی از شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.