تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

حجم آتشبار و موازنه قوای نظامی میان ایران و رژیم صهیونیستی

حجم آتشبار و موازنه قوای نظامی میان ایران و رژیم صهیونیستی

الجزیره ، ۸ اکتبر

حمله موشکی ایران به مناطق مختلف اسرائیل در جمعه گذشته باعث شده تا جهان در انتظار واکنش اسرائیل باقی بماند که ممکن است باعث شود تا تنش در خاورمیانه به یک جنگ منطقه ای گسترده تبدیل شود.

با توجه به پیش بینی های به عمل آمده مراکز راهبردی در سراسر جهان در حال بررسی سناریوهای جنگ هستند و معادلات قدرت و حجم تسلیحات و شدت آتشبار میان ایران و اسرائیل در منطقه خاورمیانه را با هم مقایسه می کنند.

** شاخص های عمومی

شاخص های عمومی از برتری روشن ایران در زمینه عامل انسانی و جغرافیایی حکایت دارد اما اسرائیل در زمینه بودجه دفاعی و هزینه های تسلیحاتی در دو بخش توان آتشبار کلاسیک و فناوری جنگ الکترونیک و مکانیزم های دفاع سایبری بر ایران برتری دارد که بعدها به آن خواهیم پرداخت .

در زمینه منابع طبیعی و ثروت ملی ایران بسیار بر اسرائیل پیش افتاده است.

علیرغم تحریم های اعمال شده تهران با توجه به داشتن منابع و ثروت های طبیعی و نیاز شدید جهان به منابع یاد شده باعث شده تا بسیاری از کشورها به دنبال یافتن روزنه هایی در بندهای قوانین تحریم است تا بتواند به منابع موردنیاز خود دست یابد.

** نیروی هوایی

به گزارش وب سایت « قدرت آتش جهانی » ( Global Fire Power ) ، اسرائیل از نظر نیروی هوایی و حجم آتشبار و دقت انتخاب اهداف در مقایسه با نیروی هوایی ایران و جنگنده هایش از برتری کمی و کیفی برخوردار است که در نتیجه تحریم های بین المللی تحمیل شده بخاطر برنامه هسته ای با کمبود بهینه سازی  و به روزرسانی مواجه است.

از سوی دیگر برنامه تسلیحاتی اسرائیل در صدر اولویت های دولت های متوالی آمریکا قرار دارد . کشورهای غرب اروپا نیز بر حفظ برتری نیروی نظامی اسرائیل بر سایر قدرت های منطقه ای تاکید دارند.

نیروی هوایی اسرائیل هر از چند گاهی با مدرن ترین جنگنده ها و دقیق ترین بمب ها و موشک ها و ویرانگرترین آنها مجهز می شود.  برخی از نشانه های برتری اسرائیل در زمینه نیروی هوایی عبارتند از:

** نیروی زمینی

هر چند احتمال رویارویی زمینی میان ایران و اسرائیل در نتیجه موقعیت جغرافیایی و نبود مرزهای مشترک میان آن دو و فاصله زیاد بین آنها اندک به نظر می رسد اما آمار نشان می دهد که هر دو از نظر جنگ افزارهای زره پوش زمینی و آتشبار توپخانه نزدیک به هم هستند.

** نیروی موشکی

ایران و اسرائیل در زمینه نیروی موشکی به شدت با یکدیگر در رقابت بسر می برند. در حالی که ایران در صدد پیشبرد سامانه موشکی خویش با بردهای مختلف است ، اسرائیل نیز در صدد پیشبرد توان موشکی خویش در تمامی زمینه ها است که شامل برد و حجم کلاهک های جنگی و توان ویرانگری و دقت در هدف گیری می شود.

زرادخانه موشک های دوربرد ایران شامل مجموعه ای با برد ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر است و می توانند کلاهک انفجاری به وزن ۵۰۰ تا دو هزار کیلوگرم با خود حمل کنند و شامل موشک های قدر ، خرمشهر ، عاشورا ، عماد و سجیل می شود.

اما موشک های میان برد دارای بردهای متفاوت از ۱۲۰ تا ۱۸۰۰ کیلومتر هستند و شامل شهاب ۳ و شهاب ۲ و صیاد ۳ و حاج قاسم و فاتح می شوند.

مجموعه موشک های کوتاه برد دارای برد تقریبا ۵۰۰ کیلومتر هستند و شامل فاتح ۱۱۰ و زلزال و خلیج فارس و فجر و سومار و شهاب ۱ می شوند.

اما اسرائیل از دهه پنجاه قرن گذشته اقدام به پیشبرد زرادخانه موشکی خود کرده است و مجموعه موشک های خود را با  أریحا – ۱ آغاز کرده و با کمک فرانسه آنها را بهینه سازی کرد که برد آن به ۵۰۰ کیلومتر می رسد و با همکاری دولت نژادپرست آفریقای جنوبی در اواخر دهه هفتاد قرن گذشته میلادی أریحا – ۲ را تولید کرد که برد آن به ۱۵۰۰ کیلومتر می رسد و خطرناک ترین موشک های خود را در ابتدای هزاره دوم به آزمایش گذاشت و برد أریحا – ۳ به بیش از ۱۵ هزار کیلومتر می رسد و تقریبا به تمامی قاره های جهان از جمله آمریکای لاتین و اقیانوسیه می رسد. این موشک می تواند کلاهک های هسته ای با توان ویرانگری معادل ۶۵۰ بمب و بمب پرتاب شده بر روی هیروشیما با خود حمل کند و در حال پژوهش و تحقیق جهت ساخت موشک های أریحا – ۴ و کروز – بوبای نیربو می باشد.

** سامانه پدافند هوایی

اما در زمینه سامانه دفاع هوایی ، اسرائیل دارای سه سطح سامانه دفاع موشکی است. سامانه گنبد آهنین در پایین ترین سطح قرار دارد و می تواند با گلوله های توپخانه و موشک های کوتاه برد با قابلیت پرواز در سطح پایین مقابله کند.

سامانه فلاخن داوود دومین سطح را تشکیل می دهد و می تواند با موشک های کوتاه برد و میان برد در فاصله ۱۸۶ مایلی مقابله کند.

سامانه موشک های آرو – ۲ و آرو – ۳ جهت مقابله با موشک های بالستیک سومین سطح را تشکیل می دهد و موشک آرو – ۲ می تواند با کلاهک های انفجاری در هنگام ورود به جو  زمین مقابله کند و موشک آرو – ۳ می تواند موشک بالستیک را در فضای بالای طبقه جو مورد اصابت قرار دهد.

ایران دارای سه طبقه مشابه از سامانه های دفاع هوایی است . پایین ترین طبقه شامل موشک های « یا زهراء » و « تور» با برد ۱۵ کیلومتری می شود و طبقه میانی شامل موشک های خرداد و مرصاد با برد ۷۵ کیلومتری است.

به دنبال آن موشک های دوربرد  با برد بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر است و شامل موشک های اس – ۳۰۰ ساخت روسیه به همراه موشک های آرمان ساخت ایران می شود.

** نیروی دریایی

ایران بر یکی از مهم ترین گذرگاه های دریایی جهان یعنی تنگه هرمز راهبردی اشراف دارد و بر همین اساس بر پیشبرد توان دریایی خود تاکید دارد تا بتواند این تنگه را در اختیار بگیرد که دو کشور عمان و امارات با آن در این تنگه مشارکت دارند و زیر نظر نظارت دائمی و دخالت های تکراری نیروی دریایی آمریکایی به عنوان گذرگاه مهم نفت و کالا قرار دارد.

ریشه های نیروی دریایی اسرائیل به قبل از شکل گیری آن بازمی گردد . نیروی دریایی اسرائیل در اکثر جنگ های این رژیم علیه کشورهای عرب مشارکت داشت و به طور کارآمد و تاثیرگذار در تجاوز شکل گرفته علیه نوار غزه و لبنان در حال حاضر شرکت کرده است.

با توجه به دور بودن احتمال تهاجم زمینی و جنگ طولانی مدت میان ایران و اسرائیل ، نیروی دریایی در انجام حملات موشکی دوربرد و تامین امنیت راه های امدادرسانی و تجارت دریایی در هنگام جنگ نقش فعالی برعهده دارد.(م.غ)