تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

مهارت های نرم

کتاب "مهارت های نرم (soft skills)" تهیه شده توسط مرکز مشاوره دانشگاه تهران

2

مشاوره مهارت های زندگی

پیشگفتار

مشاوره مهارت های زندگی

یکی از چالش های پیشروی جوامع مختلف، دانش آموختگانی هستند که فاقد مهارت لازم در رویارویی با مسائل زندگی هستند.

همین امر آنان را در مواجهه با مشکلات روزمره و مقتضیات آن آسیب پذیر نموده است.

بنابراین کسب دانش مهارت های نرم که در سال های اخیر محور فعالیت بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان قرار گرفته، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دانشجویان و فارغ التحصیلان برای رسیدن به شغل و پذیرش مسئولیت های تخصصی جامعه علاوه بر داشتن توانایی های ذهنی، فیزیکی و سطح تحصیلات، نیازمند کسب دانش مهارت هایی همچون تفکر ساختار یافته و نقاد، مهارت های مذاکره، مدیریت تعارض و همدلی هستند که نقش تعیین کننده ای در موفقیت حرفه ای و تعاملات فرد بازی می کنند.

نظر به اینکه دانشجویان از جمله افرادی هستند که تحت تاثیر آسیب های فردی و اجتماعی ناشی از عدم آگاهی از مهارت های نرم قرار دارند آموزش این مهارت ها موجب تقویت نگرش و ارزش های مثبت در فرد شده و در نتیجه مانع بروز مشکل و باعث ارتقاء بهداشت روانی در جا معه می گردد .

امید است این مجموعه به توانمندسازی شخصی، ارتقاء عملکرد تحصیلی، تسهیل روند آموزش، لذت بردن از یادگیری، توانایی حل مسئله، توانایی به عهده گرفتن مسئولیت های زندگی واقعی، تقویت روحیه مدنی مشارکت جویانه و بهره مندی از یک زندگی سالم فردی و اجتماعی در دانشجویان نقش مؤثری ایفا نماید.

در پایان جا دارد از زحمات خانم هليا رنجبر و فاطمه فلاحی جهت تهیه این مجموعه ارزشمند قدردانی نمایم.

حمید پیروی : رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران

عناوین

این کتاب با شیوه مشاوره ایی به ارائه مهارت های شخصیتی افراد در محوره های؛

مهارت های نرم

– تحول شخصیت

– مهارت های ارتباطی

– ارتباط بین فردی

– تیم سازی

– مدیریت زمان

– مهارت های ارائه دادن

– کنترل استرس

–مهارت های تفکر

– حل مسئله

–تصمیم گیری

–مکاتبات استخدامی

و آداب معاشرت در محل کار

پرداخته است.

گزیده ایی از کتاب:

مهارت های نرم چه هستند؟

مهارت های نرم، ویژگی های شخصیتی هستند که ما از آن برخوردار هستیم. به طور کلی شامل نگرش ها، عادات و چگونگی تعاملات ما با دیگران می شوند. به عبارتی دیگر، مهارت های نرم به توانایی فرد در برقرای ارتباط با دیگران اشاره می کند تا وی و سایرین را جهت برقراری ارتباط به صورت نوشتاری، گفتاری و سبک های دیگر توانمند سازد.

یونیسف این مهارت ها (مهارت های زندگی) را به شکل زیر تعریف می کند: تغییر رفتار یا رویکردی برای بهبود رفتار، که تعادل را در 3 حوزه دانش، نگرش و مهارت ها ایجاد می کند.

مهارت های نرم شامل توانایی های روانی – اجتماعی و مهارت های بین فردی می باشد که به افراد کمک می کند مشکلاتشان را حل کنند، تفکر نقاد داشته باشند، روابط موثری با دیگران برقرار کنند و روابط سالمی بسازند،

ویژگی های رهبری و تیم سازی را نشان دهند، زمان خود را مدیریت کنند، استرس و فشا رهای زندگی را به شیوه ای کارآمد مهار کنند.

مشاوره مهارت های زندگی

ضرورت مهارت های نرم

…..
مهارت های نرم به ما این امکان را می دهد تا از دانش و توانایی های فنی خود به طور کارآمد و موثر استفاده کنیم. آن ها روش تعاملات ما با رئیس، همکاران و مشتریان مان را بهبود می بخشند. آن ها به ما اجازه می دهند تا کارهای مان را به موقع انجام دهیم و بر روی احساس ما نسبت به شغل مان و اینکه دیگران ما را چگونه می بینند، تاثیر دارند.

……

آداب معاشرت در محل کار

رعایت آداب معاشرت مناسب در محل کار بسیار مهم است. زیرا بر ارتباطتان با همکاران و مراجعان تاثیر دارد. بعضی وقت ها باعث به وجود آمدن سوءتفاهم می شویم و حتی ممکن است تصویر بدی از خودمان ایجاد کنیم، رفتار حرفه ای در محل کار تاثیر به خصوصی بر تامین آرامش ذهنیمان و رویکرد حرفه ای به کار دارد.

مقدمه

مشاوره مهارت های زندگی

هنگامی که افراد را برای بار اول در محل کار ملاقات می کنیم، باید حواسمان به موارد زیر باشد:

قدرت معرفی کردن: ما باید خودمان را به شکلی کوتاه ولی با روشی مناسب معرفی کنیم، این معرفی باید بر محور کار تمرکز داشته باشد.

دست دادن: دست دادنمان با دیگران باید قاطعانه باشد- نه زیاد محکم و نه زیاد آرام.

تبادل کارت ویزیت: هنگام تبادل کارت ویزیتتان باید آن را با هر دو دست بگیرید و به فرد مقایل بدهید نه با یک دست

آداب معاشرت جلسات

مشاوره مهارت های زندگی

نکات زیر را باید هنگام حضور یافتن در یک جلسه رعایت کنید:

  • سر وقت حضور یابید.
  • با خود دفتر و خودکار برای یادداشت داشته باشید.
  • فایل های مربوط به دستور جلسه را آماده داشته باشید.
  • نکته برداری کنید.
  • هشیار باشید.
  • با اعتماد به نفس به سئوالات پاسخ دهید.
  • سئوالات مرتبط با موضوع بپرسید.
  • نقطه نظرات خود را بیان کنید اما آماده باشید تا درباره آن بحث کنید و ایده های دیگران را بپذیرید.
  • طولانی صحبت نکنید.
  • صحبت دیگران را قطع نکنید.
  • حواستان به زبان بدنتان باشد.

ضرورت مهارت های نرم

…..
مهارت های نرم به ما این امکان را می دهد تا از دانش و توانایی های فنی خود به طور کارآمد و موثر استفاده کنیم. آن ها روش تعاملات ما با رئیس، همکاران و مشتریان مان را بهبود می بخشند. آن ها به ما اجازه می دهند تا کارهای مان را به موقع انجام دهیم و بر روی احساس ما نسبت به شغل مان و اینکه دیگران ما را چگونه می بینند، تاثیر دارند.

……

برای مطالعه کامل این کتاب که با همکاری  امور دانشجوئی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری- دفتر مشاوره و سلامت و معاونت دانشجویی- مرکز مشاوره دانشگاه تهیه شده است  می توانید اینجا را کلیک کنید.

2 نظرات
  1. دست به خدا می گوید

    واقعا داشتن این مهارت ها برای ارتباطات اجتماعی واقعا نیازه. قطعا کتاب مفیدی میتونه باشه

  2. دریا می گوید

    کتابی بسیار مفید و ارزشمند در زمینه یادگیری مهارت های زندگی شخصی و اجتماعی است و کاش در مدارس آموزش داده شود ضمنا از ترجمه روان مترجم لذت بردم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.