تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

مناظره ترامپ و بایدن احتمالاً ناامیدی آمریکایی ها از انتخابات را تشدید کرده است

مناظره ترامپ و بایدن احتمالاً ناامیدی آمریکایی ها از انتخابات را تشدید کرده است

گاردین ؛ 28 ژوئن

نویسنده: جوآن گریو

در میان دروغ های ترامپ و مبارزات بایدن در انتخابات ، رای دهندگان احتمالاً با توجه به این که چرا از گزینه های انتخاباتی خود متنفرند  ، از مناظرات و انتخابات فاصله گرفته اند.

جو بایدن و دونالد ترامپ هر دو در روز پنجشنبه به مناظره ریاست جمهوری دعوت شدند به این امید که به اصطلاح “افرادی را که از انتخابات بیزار  هستند” را تحت تاثیر قرار دهند . رای دهندگانی که هر دو نامزد را تایید نمی کنند ، می توانند نقش تعیین کننده ای در نتیجه انتخابات ایفا کنند. (م.ک)

در پایان، آن رای دهندگان احتمالاً با درک عمیق تری از اینکه چرا از گزینه های خود متنفرند، از بحث خارج شدند.

انعکاس /// توضیحات
انعکاس /// توضیحات

ترامپ شب را با دروغ پردازی درباره مهاجرت، سقط جنین و سیاست خارجی سپری کرد و در عین حال سوالات ناظران را در مورد بحران آب و هوا و انکار انتخابات منحرف کرد. اما بایدن تا حد زیادی نتوانست از نقاط ضعف ترامپ استفاده کند و برای ارائه پاسخ‌ های مختصر و منسجم تلاش کرد.

صدای خشن و گرفته بایدن چنان حواس پرتی را به خود جلب کرد که کاخ سفید مجبور شد توضیح دهد که او از سرماخوردگی رنج می برد. وقتی در اوایل مناظره درباره مقابله با بدهی ملی از جو بایدن سوال پرسیده شد، بایدن پاسخی عجیب و غریب داد که در آن او پیش از هرگونه فکر کردن و نتیجه گیری، به طور تصادفی پاسخش به این سئوال را با این جمله عجیب به پایان برد که «ببین: ما بالاخره مدیکر را شکست دادیم .»

این لغزش عجیب و غریب توجه ترامپ را به خود جلب کرد و او پاسخ داد: «او مدیکر را شکست داد. او آن را تا حد مرگ کتک زد و مدیکر را نابود کرد.»

دونالد ترامپ سپس به موضوع مهاجرت پرداخت، تاکتیکی که در طول آن شب به طور مکرر از آن استفاده کرد. پاسخگویی موفقیت آمیز ترامپ ممکن است این واقعیت را پنهان کرده باشد که ادعای او در مورد «ویران کردن مدیکر» بایدن نادرست است. رئیس جمهور بایدن در واقع اقداماتی را برای گسترش مزایای مدیکر از جمله کاهش هزینه های داروهای تجویزی ثبت نام کنندگان انجام داده است.

این پویایی بارها و بارها در روز پنجشنبه تکرار شد. تلاش‌ های بایدن برای انتقاد از جریان بی‌ پایان دروغ‌ های ترامپ، اغلب به دلیل اظهارات نادرست او با شکست مواجه می شد در حالی که جیک تپر و دانا بش، ناظران سی‌ان‌ان، به برنامه اعلام‌ شده قبلی شبکه مبنی بر عدم راستی آزمایی نامزدها در زمان واقعی پایبند بودند.

باید اشاره کرد که جو بایدن در زمانی که درباره سیاست خارجی ایالات متحده صحبت می کرد، قوی ترین حالت خود را داشت، زیرا از حمایت قوی خود از اوکراین در جنگ با روسیه دفاع می کرد و ادعاهای دونالد ترامپ مبنی بر اینکه جنگ را قبل از مراسم تحلیف خود حل می کند، مسخره می کرد.

بایدن تصریح کرد که « [ولادیمیر پوتین] تمام اوکراین را می‌ خواهد. این چیزی است که او می خواهد. وی در ادامه افزود «و بعد فکر می‌ کنی او آنجا متوقف می‌ شود؟ فکر می کنی وقتی او اوکراین را بگیرد متوقف می شود؟ فکر می‌کنی چه اتفاقی برای لهستان می‌افتد؟»

اما شاید بزرگترین نقطه ضعف ترامپ- اظهارات اخیر او در خصوص جنایت در نیویورک – در نیمه اول مناظره نادیده گرفته شد. ترامپ سعی کرد با اشاره به محکومیت اخیر هانتر بایدن توجهات را از کشمکش های قانونی و مجازات های سیاسی اش منحرف کند و به طرز عجیبی اظهار داشت که بایدن «به محض اینکه از قدرت کنار برود، ممکن است به عنوان یک مجرم محکوم شود».

رئیس جمهور بایدن به فهرست کردن برخی از اتهامات جنایی و مجازات های مدنی که ترامپ با آن مواجه است، از جمله خسارات ناشی از سوء استفاده جنسی و بدنامی و رسوایی اش درباره ای ژان کارول (نویسنده و مقاله نویس قدیمی مجله Elle که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا را به تجاوز و افترا متهم کرده بود) پرداخت. بایدن با اشاره به رابطه نامشروع دونالد ترامپ با ستاره فیلم های بزرگسالان، استورمی دنیلز، به صورت کنایه آمیز و تحقیر کننده این جمله را به زبان آورد: « شما اصول اخلاقی مشابه گربه‌ های ولگرد دارید.»

ترامپ در اولین دور تاریخی برای مناظره ریاست جمهوری این جمله را به زبان آورد: «من با ستاره فیلم های پورن رابطه جنسی نداشتم».

این اظهار نظر یکی از چندین موردی بود که خاطرات دوره اول پر هرج و مرج ترامپ را به همراه اشاره او به آمریکایی های “صلح طلب و میهن پرست” که در 6 ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند، برانگیخت.

هنگامی که ترامپ تحت فشار دانا بش قرار گرفت در این خصوص که آیا او نتایج این انتخابات را بدون توجه به نتیجه خواهد پذیرفت یا خیر، ترامپ با اکراه و با بی میلی پاسخ داد: «اگر انتخاباتی منصفانه، قانونی و خوب باشد، قطعاً.»

این مناظره با اختلاف نظر بایدن و ترامپ بر سر مهارت های گلف خود به اوج رسید، پایانی مناسب برای یک نمایش ناامیدکننده که احتمالاً ناامیدی و دلسردی بسیاری از آمریکایی ها را از انتخابات تشدید کرد.

بر اساس نظرسنجی گالوپ که در این ماه انجام شد، کمتر از نیمی از آمریکایی ها نظر مثبتی به جو بایدن یا دونالد ترامپ دارند. این نظرسنجی نشان داد که 59 درصد از رای دهندگان بر این باورند که بایدن 81 ساله برای رئیس جمهور شدن خیلی مسن است در حالی که فقط 18 درصد در مورد ترامپ 78 ساله همین را می گویند. اگرچه آمریکایی ها نگرانی های کمتری در مورد سن ترامپ ابراز می کنند اما یک نظرسنجی NBC News که در ماه آوریل انجام شد نشان داد که محاکمه های جنایی و مدنی ترامپ می تواند بزرگترین معضل او در ماه نوامبر باشد.

بسیاری از آمریکایی‌ ها در مناظره امشب شرکت کردند و معتقد بودند که بایدن برای دور دوم ریاست‌ جمهوری خیلی پیر است و ترامپ هم برای بازگشت به ریاست‌ جمهوری بسیار آشفته است. بعید به نظر می رسد که مناظره آنها در روز پنجشنبه کاری برای از بین بردن این ترس ها و نگرانی ها انجام دهد.(م.م)