تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

تعمیم قانون  پاک شدن و بخشش کارت زرد در اجتماع

فوتبال بهانه ایی برای بخشش خطاکاران

0

تعمیم قانون  پاک شدن و بخشش کارت زرد در اجتماع

به نام خدا

قانون  پاک شدن و بخشش کارت زرد در مرحله گروهی در فوتبال

طبق قوانین فوتبال بویژه قانون مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، در پایان مرحله گروهی کارت زرد بازیکنان (یک کارت زرد) برای آغاز مراحل حذفی بخشیده می‌شود.

همچنین کارت زرد دوم یا یک کارت قرمز در آخرین بازی مرحله گروهی، حداقل یک ‌بازی محرومیت در اولین بازی مرحله حذفی را به دنبال خواهد داشت.

طبق قوانین فوتبال، در پایان مرحله گروهی کارت زرد بازیکنان (یک کارت زرد) برای آغاز مراحل حذفی بخشیده می‌شود.همچنین کارت زرد دوم یا یک کارت قرمز در آخرین بازی مرحله گروهی، حداقل یک ‌بازی محرومیت در اولین بازی مرحله حذفی را به دنبال خواهد داشت.
طبق قوانین فوتبال ، در پایان مرحله گروهی کارت زرد بازیکنان (یک کارت زرد) برای آغاز مراحل حذفی بخشیده می‌شود.
همچنین کارت زرد دوم یا یک کارت قرمز در آخرین بازی مرحله گروهی، حداقل یک ‌بازی محرومیت در اولین بازی مرحله حذفی را به دنبال خواهد داشت.

فوتبال، این ورزش جذاب و زیبا که باید آنرا صنعتی مرکب نامید صنعتی که در خود اقتصاد، تجارت، سیاست، اخلاق، معرفت، سلامتی، تندرستی، زیبایی، لذت و شادی، تکنولوژی، خلاقیت و نوآوری، نوع دوستی، همیاری و همدلی و فتوت و جوانمردی، روانشناسی، جامعه شناسی، زیبایی شناسی و…  شاید بتوان گفت همه خوبی ها را در این اعصار، بویژه  عصر پیشرفت و تکنولوژی و جولانگاه فضای مجازی و هوش مصنوعی در قرن ۲۲ در خود و با خود دارد و سازمان غیر دولتی فیفا با مدیریت شایسته خود آنرا به بهترین شکل در معرض نگاه جهانیان قرار داده تا مردم از همه چیز آن لذت ببرند .

دارا و ندار، فقیر و غنی، سفید و سیاه، زرد و سرخ، رنگی و بی رنگ، دیندار و بی دین، مذهبی و غیر مذهبی، دوست و دشمن، اصلا همه بشریت و شاید بتوان گفت که همه خلائق از دیدن زیبایی های فوتبال لذت می برند! چون لذت بخش است بنابراین باید به خالقان و اداره کنندگان و مدیران امور فوتبالی جهان احسنت گفت! زیرا خود خداوند هم تاکید فرمود که : فتبارک الله احسن الخالقین!

تعمیم قانون  پاک شدن و بخشش کارت زرد در مرحله گروهی در اجتماع

به نظرم فوتبال با این همه زیبایی، زیبایی دیگری در خود دارد و آن عفو و بخشش است و ما انسانها شیفته این وجه از آن ! زیرا شنیدیم و می دانیم که : لذتی که در عفو و بخشش است در انتقام نیست!

یا اینکه فرمود : ارحم ترحم!

و… و نمود های بی شماری از عفو و بخشش توسط اقشار مختلف و دولت ها و حاکمان! از اهداء عضو توسط افراد که در قالب موسسات ایجاد شده و عضویت افراد در زمان حیات خویش، انجام می شود تا اهداء خون و … عفو و بخشش پای چوبه دار توسط اولیاء دم و… و همینطور اعلان عفو عمومی در شرایط خاص سیاسی و تغییر در هر کشور و یا پس از عبور از جنگ یا بحران و… همگی برای تلطیف و ایجاد همدلی و تقویت وحدت ملی تاثیر شگرفی دارد، انجام می شود.

در کشور عزیزمان ایران بزرگ و براساس قانون اساسی و وفق اصل ۱۱۰ این قانون، رهبر جمهوری اسلامی اجازه دارد در شرایطی که صلاح بداند و براساس مکانیسمی تعدادی از محکومان مرتکب جرائم عمومی را عفو و مورد بخشش قرار دهد.  بنا بر ماده 96 قانون مجازات اسلامی، عفو محکومان، در حدود موازین اسلامی، پس از پیشنهاد رییس قوه قضاییه، با مقام رهبری است.

مطابق قانون مجازات اسلامی عفو عمومی مختص جرایم تعزیری است. یعنی جرایمی که قانونگذار مجازات آنها را تعیین کرده است که عموماً شامل حبس و جزای نقدی هستند. لذا پیشنهاد می کند همانطور که در طول این سال ها و در مناسبات مختلف بویژه مبعث رسول مهربانی حضرت محمد ص روسای قوه قضاییه وقت با پیشنهاداتی موجبات عفو و بخشش تعدای از محکومان را فراهم می کردند در جریان برگزاری فوتبال زیبا و در قالب جام جهانی ۲۰۲۲ در منطقه و به تاسی از بازیکنان تیم ملی ایران که رهبری فرمودند :

بچه های تیم ملی چشم ملت را روشن و مردم را خوشحال کردند.

قانون  پاک شدن و بخشش کارت زرد در مرحله گروهی در فوتبال

مردم را خوشحال کنیم

در شرایطی که مردم علی رغم همه رنج ها و فشارها و خسارات جانی و مالی که تحمل کردند و آزرده خاطرند  لذا با استفاده از مکانیسم قانونی موجود، محکومان مرتبط با جریانات اخیر مورد عفو و بخشش قرار گیرند،

دانش آموزان، دانشجویان، هنرمندان، ورزشکاران، معلمان، کسبه و کارگران، شهروندان، ( شهری و روستایی)، نویسندگان، اساتید، مطبوعاتی، همه کسانی که، پیج ساختند، استوری کردند، پست گذاشتند، مطلب و مقاله نوشته و منتشر کردند، و به بهانه مرگ مهسا امینی اعتراض کرده یا انتقادی نمودند، و احیانا مشتی بالا بردند و… گرچه آنهایی که عامل دشمن بودند و آموزش دیدند و اسلحه بدست گرفتند و دست به تخریب زده و به طرف مردم و حافظان کشور و علیه امنیت شلیک کردند در دادگاه صالحه و براساس قانون، مجازات خواهند شد.

ولی موضوع سخن ما افراد و اقشاری هستند که در جریان نهضت، پیروزی، جنگ،  سازندگی کشور، انتخابات های مختلف، فراخوان ها، راه پیمایی های مناسبتی، تشییع جنازه های بزرگان و قهرمانان ملی، و … با نظام و کشور، و مردم و رهبری همراهی و همدلی نمودند لکن به برخی رفتارها و رویه ها و کمبودها، بد رفتاری ها، فساد، تبعیض، تزویر و دروغ، بیکاری، و بخاطر تنگی معیشت و … اعتراض و … کرده و به زندان افتادند به تاسی از رویه جاریه کشور  اعلام حمایت از اقدام  خوب ریاست محترم قوه قضائیه در بخشش برخی از محکومان وقایع اخیر و آزادی آنان با الگوی فوتبالی، با امید به لطف خداوند و تلاش بازیکنان تیم ملی فوتبال در بازی آخر در مرحله گروهی انشالله از خطاها و به اصطلاح، کارت زرد،  محکومان و زندانیان،  گذشته و با توجه به  نیاز به دلجویی و انتظار بروز منش فتوت وجوانمردی و عفو و بخشش، با اعلام عفو عمومی، آنان را  مورد عفو قرار داده تا با این اقدام شور و نشاط و همدلی در جامعه بگسترانیم.

انشالله

مختار صباغی

آذرماه ۱۴۰۱

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.