تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

جهاد تبیین به روایت اسناد- 12-بخش اول روابط سیاسی ایران و اسرائیل در زمان پهلوی

0

جهاد تبیین به روایت اسناد- 12-بخش اول

روابط سیاسی ایران و اسرائیل در زمان پهلوی

قسمت قبل:

مقدمه:

قسمت دوازدهم بخش اول جهاد تبیین به روایت اسناد؛ مربوط به  انتشار چند سند از ساواک (سازمان اطلاعاتی رژیم پهلوی) در ارتباط با روابط سیاسی ایران و اسرائیل در زمان پهلوی  دوم است.

از مرکز بررسی اسناد تاریخی که این اسناد را برای انتشار در اختیار وبگاه تحلیل ایرانی قرار داده اند؛ سپاسگزاریم.

جهاد تبیین به روایت اسناد- 12-بخش اول

روابط سیاسی ایران و اسرائیل در زمان پهلوی

 

جام شراب

7/1/1345

مراتب زير درباره سال نو جهت اطلاع به عرض مى‏رسد:

1 ـ از طرف دوستان يك سبد گل و يك چراغ روميزى بزرگ و سه اسباب بازى جهت فرزندان نمايندگى و كارت تبريك از طرف رئيس سرويس و كليه روساى ادارات مربوطه سرويس واصل گرديد.

2 ـ وزارت امور خارجه زيتون يك سبد زيبا محتوى 10 بطرى از مشروبهاى مختلف ساخت كشور ارسال نمود.

3 ـ تعدادى از ايرانيان گل و كارت تبريك فرستادند.

4 ـ شب عيد نوروز از طرف ايرانيان مقيم مجلس جشنى در يكى از هتل هاى شهر برقرار گرديد و در اين مجلس آقايان دكتر صدريه و ” زر ” نماينده ايرانيان مقيم در پارلمان و چند نفر ديگر سخنرانى نمودند و مدعوين بافتخار شاهنشاه آريامهر چندين مرتبه كف زده و ابراز احساسات نمودند.

5 ـ شب دوم فروردين در منزل آقاى صدريه كه ضمنا محل كنسولگرى نيز مى باشد ايرانيان سرشناس مقيم و محصلين ايرانى براى تبريك سال نو حضور بهم رسانيدند.

6 ـ در چهارم فروردين مجلس شام باشكوهى در كينگ هتل اورشليم” جهت عروسى دختر برادر آقاى كشفى نماينده اقليت يهود در مجلس شوراى ملى ايران و پسر آقاى اميد يكى از ايرانيان سرشناس و ثروتمند و صاحب هتل مزبور برقرار گرديد. در اين مجلس آقايان كشفى و اميد و دكتر صدريه سخنرانى نمودند و آقايان كشفى و اميد در حضور اعضاى وزارت خارجه زيتون و شخصيتهاى سرشناس اين كشور نطق بسيار جالب و موثرى درباره ايران و تجليل و تمجيد از شاهنشاه آريامهر نمودند و مدعوين با كف زدنهاى شديد ابراز احساسات نموده و جام خود را بسلامتى شاهنشاه آريامهر نوشيدند.

 

جهاد تبیین به روایت اسناد- 12-بخش اول

روابط سیاسی ایران و اسرائیل در زمان پهلوی

 

شعبان در اسرائيل؟

شعبان جعفرى

؟؟/؟؟/1349

برابر اطلاع واصله:

1 ـ شعبان جعفرى روز 18/8/49 جهت معالجه به كشور اسرائيل وارد و روز 1/9/49 با هواپيماى ال آل به تهران عزيمت نموده است.

2 ـ در مدت اقامت وى در آن جا از طرف وزارت امورخارجه اسرائيل چند روز يك دستگاه ماشين سوارى براى گردش در اختيار نامبرده و ضمنا خانم ورد رئيس شعبه كشورهاى خاور ميانه يك مهمانى ناهار ترتيب داده است كه چند نفر از يهوديان ايرانى در آن شركت داشتند.

3 ـ بطورى كه شخصى به نام سليم رحيم پور متولد قصر شيرين كه فعلاً تبعه اسرائيل است (طبق گفته خود نامبرده كارمند پليس است) اظهار نموده گويا چند نفر مى‏خواسته‏اند شعبان جعفرى را به قتل برسانند و روز جمعه 29/8/49 چند نفر مزبور از طرف پليس بيمارستان تالاشومر بازداشت شده‏اند كه در ميان آنها يك نفر يهودى ايرانى تبعه اسرائيل به نام ابراهيم اسحاقى فرزند يوسف متولد قصر شيرين كه در سال 1950 جزو حزب توده بوده و همان سال به اسرائيل مهاجرت كرده و يك نفر ديگر به نام ابراهيم داورى فرزند احمد داورى كارمند فعلى سازمان برنامه و اهل قصر شيرين است بوده‏اند.

4 ـ همان شخص اظهار مى‏كرده آمدن شعبان جعفرى را نيز برادر ابراهيم اسحاقى به نام منشى اسحاقى كه فعلاً در قصر شيرين مغازه خرازى دارد اطلاع داده.

5ـ ترتيب آمدن جعفرى براى معاينات به اسرائيل را عزت خالو و مهدى قصاب كه در محل يهودي ها هستند داده بوده ‏اند.

ارزيابى خبر: خبر تصور مى‏رود صحيح باشد.

نظريه ضمن اين كه مطالب بالا در اسرائيل اظهار گرديده ممكن است اظهار كننده روى اغراض شخصى و نداشتن روابط خوبى با ابراهيم اسحاقى چنين مطالبى را بيان نموده باشد.

 

جهاد تبیین به روایت اسناد- 12-بخش اول

روابط سیاسی ایران و اسرائیل در زمان پهلوی

 

آموزش در اسرائیل

تاريخ: 13/11/1354

تلگراف

نمايندگي اسرائيل

بفرموده مقرر است کارمندان مشروحه زير با اسامي مستعار مصرحه از تاريخ 3/12/54 الي 10/12/54 در يک دوره آموزشي تحت عنوان (مقابله با نفوس مخالف) به کشور اسرائيل عزيمت نمايند عليهذا خواهشمند است دستور فرمائيد در اين مورد اقدام لازم معمول دارند. ضمناً نامبردگان در مدت مأموريت ميهمان سرويس ميزبان مي‌باشند و مشخصات پرواز مشاراليهم نيز متعاقباً اعلام خواهد شد. از طرف فروزين

1ـ آقاي هدايت امين عشقي با نام مستعار (هدايت اميني ) ارشد گروه

2ـ    بهمن نادري‌پور                         (بهمن تهراني)

3ـ    هوشنگ ازغندي                       (هوشنگ منوچهري)

4ـ    محمدحسين خادم                  ( محمد حسين شهبازي)

5ـ    علي‌اصغر کمالي

گيرنده:

حوزه تيمسار رياست ساواک (اداره پيمان‌ها) بازگشت به شماره 2825/ 1003  پ ـ 18/10/54

 

تـرس شاهانه

پيشگاه مبارك اعليحضرت همايون شاهنشاه آريامهر

مفتخرا بشرفعرض ميرساند:

در تاريخ 5/7/57 طى گزارشى بشرفعرض رسيد كه “مناخيم بگين” نخست وزير اسرائيل اظهار تمايل نموده در صورتيكه راى انور ملوكانه استقرار پذيرد بمنظور تقديم عرايضى پيرامون تحولات حاصله در كنفرانس “كمپ ديويد” بطور غير رسمى به تهران مسافرت كرده و به پيشگاه اعليحضرت همايون شاهنشاه آريامهر شرفياب گردد.

در پاسخ استدعاى “مناخيم بگين”مقرر گرديد”تاريخ مسافرت را متعاقبا اعلام خواهيم داشت” كه اوامر صادره بهمين نحو به رابط سرويس اسرائيل ابلاغ گرديد تا به مقامات متبوعه اش اطلاع دهد.

دكتر “كيمخى” معاون سرويس اسرائيل كه بمناسبت كنفرانس سه جانبه (سرويس هاى ايران ـ تركيه ـ اسرائيل) به تهران آمده در تاريخ 2/10/57 طى ملاقاتى با جان نثار اظهار داشت چنانچه شاهنشاه آريامهر اراده فرمايند وزير امورخارجه اسرائيل افتخار خواهد داشت در هر تاريخى كه تعيين شود به ايران مسافرت كرده و به منظور تقديم مراتب همبستگى دولت و ملت اسرائيل و نيز تقديم عرايضى پيرامون تحولات اخير خاور ميانه به پيشگاه شاهنشاه به حضور معظم له شرفياب گردد.

جانثار سپهبد ناصر مقدم

از شرفعرض پيشگاه مبارك شاهنشاه آريامهر گذشت

مقرر فرمودند: در زمان حال به مصلحت نيست. امكان علنى شدن وجود ندارد، در آينده اقدام خواهد شد.

سپهبد مقدم 3/10/57

 

مقصد اسرائيل

پيشگاه مبارك اعلیحضرت همايون شاهنشاه آريامهر بزرگ ارتشتاران

گزارش

مفتخرا به شرفعرض مى‏رساند      گزارش شهربانى كشور به شرح زير از شرفعرض گذشت:

اداره پست رشت از قبول نامه‏هايى كه مقصد آن كشور اسرائيل است خوددارى مى‏نمايد.

اوامر ملوكانه شرفصدور يافت:

«تحقيق شود، چطور ممكن است»

در اجراى اوامر همايونى در محل و مركز تحقيق شد، نتيجه بشرح زير مى‏باشد:

1 ـ سابقه امر:

در رشت 21 خانواده كليمى زندگى مى‏كنند كه اكثريت قريب به اتفاق اين عده از طريق مكاتبه با اقوام و بستگان خود در اسرائيل ارتباط دارند.

در نخستين روزهاى جنگ اعراب و اسرائيل، يكى از كليميان رشت به منظور آگاهى از چگونگى جريان امور پستى بين ايران و اسرائيل به اداره پست رشت مراجعه و از طرف متصديان مربوطه به وى اظهار مى‏شود كه بر اساس بخشنامه واصله از مركز ارتباط پستى بين ايران و كشورهاى در حال جنگ و از جمله اسرائيل قطع شده و لذا تا دستور ثانوى از قبول نامه به مقصد اسرائيل معذور مى‏باشند.

اين خبر به سرعت بين كليميان رشت منتشر شده و آنان نيز به ناچار نامه‏هاى خود را بطور غيرمستقيم و به وسيله بستگان خويش كه در ساير كشورهاى جهان مقيم مى‏باشند به اسرائيل ارسال و چون محدوديتهاى حاصله پس از خاتمه جنگ هم ادامه مى‏يابد موجب نگرانى آنها مى‏گردد.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.