تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

جهاد تبیین به روایت اسناد5- هوشنگ انصاری

0

جهاد تبیین به روایت اسناد5- هوشنگ انصاری

 

هوشنگ انصاری فرزند عبدالرسول در سال ۱۳۰۶ در اهواز زاده شد، نام خانوادگی پیشین وی مستمند شیرازی است. از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۵ سفیر ایران در پاکستان بوده و سپس برای مدت یک سال تا ۱۳۴۶ به‌عنوان وزیر اطلاعات و جهانگردی فعالیت نموده است. او در فاصله سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۴۸ سفیر ایران در آمریکا بود. انصاری از سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۶ وزارت امور اقتصاد و دارایی دولت هویدا و سپس جمشید آموزگار بوده و آخرین مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در  رژیم پهلوی را برعهده داشت.  وی اکنون شهروند آمریکا است و از پشتیبانان حزب جمهوری خواه آمریکا بوده برای این حزب پول جمع آوری می کند و از دوستان صمیمی کیسنجر وزیر خارجه آمریکا بوده است.

ارتباط

ملاقات وزير اطلاعات با تئودور روزولت

آقاى هوشنگ انصارى وزير اطلاعات در تاريخ 8/2/46 در حالى كه پوشه زرد رنگى را در دست داشته به هتل هيلتون وارد و به وسيله تلفن با آقاى روزولت تماس حاصل و پس از چند دقيقه آقاى روزولت از اطاقش خارج شد و در محوطه سالن هتل مدت بيست دقيقه مذاكره مى‏نمايند. از مفاد مذاكرات نامبرگان اطلاعى در دست نيست. آقاى روزولت روز شنبه 9/2/46 هتل را ترك نمود.

نظريه رهبر عمليات

بطورى كه منبع 1761 قبلا اطلاع داده بود آقاى روزولت فرزند رئيس جمهور فقيد آمريكا و وابسته به دستگاه مى‏باشد.

منشى آرام

هوشنگ انصارى

نامبرده و برادرش در يك موقع در آمريكا تابعيت آن كشور را قبول كردند. برادر او در آمريكا وكيل دادگسترى است و خودش بهائى مى‏باشد. همسر اول اين شخص تبعه ژاپن و از خانواده ثروتمندى بوده است. انصارى از ثروت پدر همسرش استفاده مى‏نمود.

در ژاپن با غلام عباس آرام در ساختمان آپارتمانى شريك شده و همسر دوم انصارى (مريم پناهى) منشى آرام وزير امور خارجه بود. البته قبل از ازدواج با يكديگر روابطى داشتند كه منجر به باردارى مريم پناهى گرديد. بعد ازاين جريان بالاجبار با يكديگر ازدواج كردند.

موضوع: قمارهاى انصارى

آقاى محمود ستايش فخر روزنامه كيهان در يك صحبت خصوصى اظهار داشته آقاى انصارى وزير امور اقتصادى و دارايى كه براى عقد قرارداد به فرانسه رفته بود در يك جلسه ضمن بازى قمار حدود 40 ميليون فرانك باخته كه موضوع باخت مشاراليه بشرفعرض ملوكانه نيز رسيده است.

نظريه شنبه: نظرى ندارد.

نظريه سه‏شنبه: تاكنون از ساير منابع خبرى در اين مورد نرسيده‏ است. رومى

موضوع: سوء استفاده ‏هاى هوشنگ انصارى

آقاى دكتر محمد على معتمد استاد دانشكده حقوق در يك مذاكره خصوصى اظهار داشته در اجراى چهار فرمان همايونى فقط يك معاون وزارت كشاورزى مشمول آن گرديد و كنار رفت. يك وزير هم مانند (آقاى هوشنگ انصارى) 130 ميليون تومان سهامش را تبديل كرده اما هيچكس نگفت وى كه در هشت سال قبل يك كارمند ساده روزمزد در وزارت امورخارجه بود چطور ظرف هشت سال داراى اين همه ثروت شده كه فقط صدوسى ميليون تومان يك قسمت از سهامش بوده‏است.

نظريه يكشنبه: شنبه فرد مورد اعتمادى است و مى‏توان به صحت اظهاراتش اطمينان داشت. اكرام

نظريه چهارشنبه: به دنبال استعفاء يا بركنارى آقاى معصومى معاون وزارت كشاورزى كه داراى امور انتفاعى بود تاكنون ديده نشده ساير صاحب‏منصبان عالى‏رتبه و وزارتخانه‏ها كه عموما داراى كارهاى انتفاعى مى ‏باشند از كادر دولتى مستعفى و كارهاى انتفاعى خود را رها نمايند و اين مسئله ميان بسيارى از مردم ايجاد تعجب نموده لازم است در اجراى فرمان مطاع شاهنشاه آريامهر دولت پى‏گيرى مجدانه‏اى در زمينه نحوه اشتغال بكار مقامات عالى‏رتبه مملكتى در امور انتفاعى معمول تا به اين قبيل شايعات كه شنيده مى‏شود خاتمه داده شود.

موضوع: آقاى انصارى

آقاى ناصرى دادستان مالياتى انتظامى دارايى در يك صحبت خصوصى در زمينه قماربازى آقاى انصارى وزير دارايى اظهار داشته يكى نيست از اين آقاى وزير سئوال كند اين مبلغ چند ميليون تومان پول را كه در يك جلسه قمار باخته از كجا آورده است. آيا حسابرسى نيست. اكثريت مردم با مبلغ جزئى امرار معاش مى‏كنند و بالاخره يك روز اين اقليت بايد پولهاى خود را تحويل داده و پى كار خود بروند. وى افزوده البته او مخالف كمونيست است زيرا كمونيست مفاسد زيادى دارد ولى اين طور هم خوب نيست كه در يك جلسه قمار در خارج وزير يك مملكت اسلامى مبلغ زيادى ببازد و كسى هم از او سئوالى نكند.

نظريه شنبه: آقاى ناصرى دادستان مالياتى دارايى فرد ميهن‏پرست و شاهدوستى است و از روى دلسوزى چنين مطالبى را عنوان مى‏كند.

نظريه سه‏شنبه: نظريه شنبه مورد تأئيد است ضمنا تحقيق بيشتر در زمينه موضوع قمار و مبلغ باخت آقاى انصارى وسيله شنبه امكان‏پذير نمى‏ باشد.

 

منبع:مرکز بررسی اسناد تاریخی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.