تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

سناریوهای آینده سازی جمهوری اسلامی ایران

سناریوهای آینده سازی جمهوری اسلامی ایران از منظر آینده پژوهی چیست؟

0

سناریوهای آینده سازی جمهوری اسلامی ایران

بسم الله الرحمن الرحیم

شیوه های آینده سازی جهان و انسان سازی از فرامین حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام:

(هر کس آنچه را میان او و خداست اصلاح نماید، خداوند آنچه را بین او و مردم است اصلاح کند. هر کس کار آخرتش را به اصلاح آورد، خداوند کار، دنیایش را اصلاح کند. آن کس را که از خود بر خود واعظ است، از خدا بر او نگهبان است.)

حکمت – شماره ۸۹

سئوال:

سناریوهای آینده سازی جمهوری اسلامی ایران از منظر آینده پژوهی چیست؟

چهار دهه از جمهوری اسلامی ایران گذشته و وارد دهه پنجم شده است.

جمهوری اسلامی ایران؛ شیوه های نوین حکومت بر مبنای اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه بر مبنای ولایت فقیه را در سطح جهان ایجاد نموده است. از این رو پیش بینی آینده در اینگونه شیوه حکومت داری می تواند به طور جد از مولفه های مهم در مباحث آینده پژوهی قرار بگیرد. لذا بر آن شدیم از روش سناریونگاری؛ حداقلی از وضعیت سنجی آینده سازی جمهوری اسلامی ایران ارائه نمائیم.

سناریوهای محتمل پیش روی جمهوری اسلامی ایران عبارتند از:

۱- عنکبوت؛

۲- مورچه؛

۳- زنبور عسل.

سناریوی اول: عنکبوت

حجم سنگین عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی جهت فکرسازی در سطح افکار عمومی کشور توسط دشمنان؛ خصوصا در نسل جدید مبنی بر آنکه عملکرد جمهوری اسلامی روند نزولی قدرت را طی می نماید؛ بخوبی نشان دهنده این موضوع است که دشمن برای سرنگونی جمهوری اسلامی برنامه های عملیاتی متنوعی را در دست اجرا دارد.

این برنامه ها در همه ابعاد رفتاری و فکری ایرانیان تهیه شده است ؛ بخصوص؛ مشاهده می گردد برنامه های براندازانه در سطح نسل جوان کشور که درحال شکل گیری فکرسازی هستند و تصور خاص و عینی از اسلام و قدرت حکومت سازی در آن وجود ندارد، در حال اجرا است.

فرانسیس بیکن می گوید:

ظرفیت تارهای عنکبوت به نوعی است که مگس را به دام می اندازد، ولی یک عنکبوت کوچک نمی تواند یک ملخ بزرگ را به دام بیندازد، گویا دنیای عنکبوت از پدیده هایی تشکیل می‌شود که منطبق با دنیای واقعیت طراحی شده است. از این رو می بینیم قدرت صید حشره عنکبوت با قدرت و گنجایش تارهای آن رابطه مستقیم داشته و عمدتا تارهای عنکبوت های کوچک سست،‌ باریک و محدود هستند.

بیکن می گوید:

بعضی از آدم ها با پیش داوری و قضاوت از قبل مطالعه می کنند، اینان به گونه‌ای مطالعه می‌کنند که همیشه همان نتیجه گیری را که پیش از مطالعه داشتند؛ تایید شود، وگرنه به سراغ مطالعه یک مطلب دیگرمی روند.

این افراد چنان با سوگیری و تعصب به سمت تحقیق و مطالعه می روند، که فقط آراء و عقایدی را که اعتقادات آنها را تایید کند را پیدا کنند. لذا بیطرفانه نه مطالعه می کنند و نه دست به تحقیق می زنند.( اگر چنین حالتی در سطح مدیران جامعه تبدیل به یک رویه و فرهنگ گردد می تواند بستر مناسبی برای بسیاری از تهدیدهای بسیار خطرناک باشد.)

سناریوی دوم : مورچه

غرق در گذشته محوری – حال محوری و غفلت از آینده از تهدیدهای مهم برای جمهوری اسلامی ایران است. تکیه بر تجارب شخصی همانند مورچه؛ در انجام کارها از ویژگی های گذشته محوری و حال محوری است و باید از آن پرهیز نمود.

مورچه ها همیشه یک خط ثابت، آنهم با پیروی از مورچه جلوی چشم خود برای رسیدن و جمع آوری و انتقال توشه به لانه استفاده می کند. تغییر در مسیر، توشه و لانه آنها بسیار به ندرت، و حتی غیر ممکن است مگر اینکه توشه، مسیر تردد و لانه آنها کاملا نابود شوند.

نبایستی همانند مورچه همه چیز را ثابت و بدون تغییر؛ درک نماییم. نباید در انجام کارهای روزانه؛ دچار روزمرگی آنهم با پیروی از الگوهای ثابت شویم. هرگز از پویایی- جهش و خلق و نوآوری ها حتی لحظه ای غفلت ننمائیم و بایستی همچون یک شکارچی، فرصت های پیش رو شناسائی، شناخته و قابل ارزیابی نموده و از آن بهره ببریم.

سناریوی سوم: زنبور عسل

از فرانسیس بیک نقل شده است:

شیوه درست مواجهه با اطلاعات را باید از زنبور عسل آموخت، یعنی شیوه کسی که اطلاعات را جمع‌آوری و تحلیل کرده، سپس چیدمان جدیدی به آنها داده و چکیده‌ای از آن را مشخص نموده، سپس آن اطلاعات را شخصی سازی کرده و در نهایت آن را در زندگی خود عملی می نماید و به صورت روزمره به اجرا در می آورد.

اینگونه شیوه رفتار همچون عمل زنبور عسلی است که بدنبال بهترین و مرغوبترین گیاهان منطقه خود گشته و آنان را پیدا کرده و سپس گرده های آن گیاهان را جمع می کند؛ ولی با فرآوری که روی آن انجام می دهد از آن گرده‌ها- عسل می سازد.

نتیجه :

تمام مراکز حکومتی جمهوری اسلامی بایستی با هوشمندی اقدام به جمع آوری علوم، اطلاعات و دانش و اخبار نموده و سپس با اشراف در تمام ابعاد از آن در جهت قدرتمندی نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده نمایند و تلاش فزاینده در این رابطه ازخود داشته باشند تا نظام ناخواسته در گذشته محوری و حال محوری همانند ( عنکبوت و مورچه) دچار نگردد.

تمام مقامات جمهوری اسلامی ایران باید لحظه به لحظه جهت پیشرفت روزافزون کشور؛ به سبک زنبور عسل؛ لحظه به لحظه بفکر فرصت شناسی و شکار آن( فرصت سازی) باشند و با آسیب شناسی ماهرانه و متخصصانه در حوزه های کاری نسبت به تهدیدات دشمنان و مقابله با آن ها شناخت کافی داشته باشند و عند لزوم؛ جهش هوشمندانه و خستگی ناپذیری برای رفع موانع و مشکلات و برخورد با تهدیدات ئ رفع آسیب ها داشته باشند.

دستگاه های حکومتی (اعم از اجرائی، تقنینی و قضائی) کشور باید تمام اخبار تولید شده در حوزه های مختلف را در تمام سطوح کلان و جزیی جمع آوری- پالایش و تبدیل به اطلاع و اطلاعات نمایند. سپس تحلیل و راه کارها را بر مبنای« اطلاع و اطلاعات» تدوین و به مقامات تصمیم ساز و تصمیم گیر ارایه نمایند.

جان کلام:

بهبود رفتارها و بالا قرار گرفتن راندمان عملکرده ها، مستلزم همراهی مدیران متخصص، مجرب، با دانش و متعهد و معتقد به نظام جمهوری اسلامی و آینده نگر و آینده ساز بوده و با قدرت فزاینده جمهوری اسلامی ایران رابطه مستقیم خواهند داشت.

سرویس آینده پژوهی

سایت تحلیل ایرانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.