تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل
مرضیه ضیغمی

سود پرسپولیس از نقل و انتقالات

0

سود پرسپولیس از نقل و انتقالات

بازیکنان پرسپولیس برای هفتمین بار قهرمانی در فصل 1402 و1403 لیگ برتر فوتبال ایران را تجربه کردند.

اکثر بازیکنان پرسپولیس سرمت از قهرمانی هفت گانه تیم شان انتظار داشتند فصل بعدی را  در کنار هم  و با قدرت بیشتر و تمرکز بهتر شروع کنند. اما ظاهرا واقعیت های  زندگی ورزشی و  فراز و نشیب های نچندان دلچسب آن، روی دیگر سکه را  به برخی از  بازیکنان نامدار و ملی پوش  این تیم  پرطرفدار آسیا نشان داد. تا آنجا که آنان را مجبور کرد قید ماندن در این تیم پر آوازه را زده   و خود را یاغی نشان بدهند و از مدال پیشکسوتی  پرسپولیس  بگذرند و بخاطر آنچه امروز  به آن رفتار حرفه ایی گری می نامند با تیم های  رقیب و مدعی  دیگر که رقم های قرارداد وسوسه انگیزشان پای هر کسی را می تواند سست کند؛ قرار داد بسته و قید پرسپولیس را بزنند.

سود پرسپولیس از نقل و انتقالات

اما واقعیت چیست؟

هواداران پرسپولیس باید با این واقعیت ها کنار بیایند و بپذیرند  بازیکنان  و عوامل اجرایی  و مدیریتی در حقیقت کسانی هستند که برای مدتی  محدود سکان  میدان داری و مدیریتی کشتی با عظمت تیم پرسپولیس را در این  دریای پر طوفان فوتبال به عهده دارند و عمر ورزشی اینان به آنان این فرصت را نمی دهند تا بتوانند آرمانی فکر کرده و همه آینده مادی و معنوی خود را فدای تعصب بر روی پیراهن تیم فعلی شان بکنند.

سود پرسپولیس از نقل و انتقالات

انگیزه هایی که در جدا شدن بازیکنان از یک تیم ورزشی می تواند موثر عمل کند:

1- با آمدن مربی جدید  معمولا بازیکنان اگر نتوانند خود را با نقطه نظرات مربی  جدید تطبیق بدهند باید در فکر جدا شدن از تیم بیفتند. هرچند در گذشته بازیکنی موثر و شاید ستاره بوده باشند اما این حرف مربی جدید است که فصل الخطاب حضور بازیکن در تیم و میدان بازی می گردد. این رویه سنت و روشی پذیرفته شده در همه دنیا است. مربی نامدار جدید پرسپولیس قطعا دارای روش و سبک خاصی است که شاید با شیوه بازی بازیکنانی که از پرسپولیس رفته اند نمی خواند و بدیهی است این بازیکنان قید ماندن در پرسپولیس را بزنند.

2- عمر حضور ورزشی یک بازیکن در یک تیم با شرایط سنی بازیکن رابطه معکوس دارد. یعنی اینکه هرچه سن بازیکن بالاتر می رود حضور ورزشی وی در لباس تیم طرف قراردادش کمتر می شود. این موضوع چیزی است که در بازیکنان جدا شده از پرسپولیس باید جستجو کرد. امروزه مربی ها در تیم های بزرگ به همین دلیل براحتی حتی بازیکنان بزرگ را کنار می گذارند. چیزی که شاید در خصوص مسی در بارسلونا و رونالدو در رئال مادرید اتفاق افتاده باشد.

3- قیمت گذاری  تیم ها بر روی بازیکنان یکی از مهمترین شاخص ها و فاکتور های اساسی تصمیم یک بازیکن به ماندن یا رفتن از یک تیم به تیم دیگر است. بازیکنان آزاد؛ مختار هستند به پیشنهاد های بالاتر جواب بدهند و کسی نمی تواند آنان را به خاطر این موضوع زیر سئوال ببرد. این همان فاکتوری است که برخی تیم های متمول اکنون به راحتی از آن استفاده می کننند و همیشه بازیکنان را در زمان نقل  و انتقالات وسوسه می کنند و البته برخی ها پایشان در این وسوسه ها می لغزد و پشت پا به همه آرمان های تیمی می زنند.

4- بازیکنان به خوبی می دانند عمر ورزشی موثر اینان محدود است و تا ابد نمی توانند همچون یک بازیکن جوان در میدان ترکتازی کنند. بنابر عقل معیشتی اینان؛ آنان را بر آن می دارد تا در ایام و اواخر عمر ورزشی خود، بدون هر گونه تعصب ورزشی به تیم یا پیراهنی، تصمیماتی بگیرند که شاید در نگاه اول دلچسب و خوشایند هواداران آن تیم نباشد،  ولی این بازیکنان با این تصمیمشان قادر خواهند بود بعد از عمر ورزشی خود به لحاظ مالی ومادی تامین باشند. کاری که اکنون در ارتباط با خیلی از بازیکنان مطرح در ایران و دنیا شاهد بوده و هستیم.

5- لجاجت های ورزشی، تصمیمات احساسی و از همه مهمتر حضور مافیاهای ورزشی که از بابت نقل و انتقالات ورزشی سودهای کلانی به جیب می زنند، سه عامل اصلی دیگر هستند که در تصمیمات  نقل و انتقالات ورزشی  بازیکنان  تاثیر بسزا داشته و خود بخود بازیکنان را  با هر یک از دلایل فوق مجبور به جابجائی از یک تیم به تیم دیگر می کند. این موضوع یک موضوع اثبات شده است که عمدتا بعد از خداحافظی ورزشی بازیکنان افشا می شود و بعضا بازیکنان هم از  این بابت  اظهار ندامت می کنند.

6- انگیزه های سیاسی و یا به قول امروزی ها دست های پشت پرده سیاست نیز یک فاکتور مهم است که می تواند به عنوان یک فاکتور در تصمیمات ورزشی از جمله جابجائی  بازیکنان تاثیر گذار باشد. هر چند این رویه را فدراسیون جهانی  فوتبال یا همان فیفا شدیدا مخالف بوده و پای آن هم ایستاده است، اما نمی توان برغم این سیاست فیفا، بر تاثیر گذاری سیاست در ورزش چشم پوشی کرد. چیزی که با همه شعاردادن های فیفا در خصوص استقلال خودش شاهد بودیم ولی عکس آن را در خصوص حذف روسیه از جام جهانی قطر  به دلیل حمله به اوکراین دیدیم یا اینکه همین قضیه را در مورد حذف اسرائیل در خصوص کشتار مردم بی دفاع غزه نمی بینیم. مثال دیگر آنکه اراده سیاسی ولیعهد سعودی در ارتقای تیم های باشگاهی در عربستان با  تزریق پول نفت به برخی باشگاه های آن کشور در جهت جذب بازیکنان بزرگ دنیا را بخوبی  مشاهده می کنیم. این موضوع را باید در قضیه جابجائی بازیکنان در تیم های بزرگ ومطرح در داخل و خارج مد نظر داشت.

7- پوست اندازی و به اصطلاح ورزشی ها جوانگرائی تیم ها نیز می تواند یکی از دلایل مهم جابجائی بازیکنان مطرح در تیم های بزرگ باشد. چیزی که در موضوع پرسپولیس با عنایت به روند پیر شدن این تیم بایستی مد نظر داشت. اما این روند باید با شیب ملایم  و ادغام بازیکنان جوان با بازیکنان با تجربه در طول فصل اتفاق بیفتد که گویا اکنون این سیاست مد نظر باشگاه پرسپولیس می باشد.

8- آخرین انگیزه ایی که می توان در ارتباط با نقل و انتقالات بازیکنان موثر دانست توانایی یا توانمندی های فرد به صورت انفرادی و جمعی در تیم و در میدان بازی دانست. یعنی انکه فرد تا چه حد در اختیار تیم باشد. این همان شاخص و فاکتوری است که معمولا تبلیغ شده و روی آن انگشت می گذارند ولی به نظر نویسنده این یادداشت، این انگیزه یا علت و دلیل، فقط چیزی در حد یک انتخاب پوششی برای  نادیده گرفتن سایر موارد گفته شده است.

البته شما هم می توانید دلایل دیگری اضافه کنید خوشحال می شوم در کامنت برایم بگذارید ….

نتیجه:

در مجموع ممکن است مدیران فعلی باشگاه مدعی شوند آنچه در خصوص رفتن چند بازیکن ملی  پوشش از تیم پرسپولیس مطرح است؛ سود فنی و مالی این باشگاه  از بابت نقل و انتقالات است. اما واقعیت آن است که نتایج این تیم در جدول فصل جدید فوتبال در سال 1403و 1404 نشان خواهد داد تا چه حد این جابجائی ها به نفع و سود پرسپولیس تمام شده است؟

 

والسلام

مجید بهمنی

تیر 1403

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.