علامت آخر الزمان-2
114 علائم از علامات آخرالزمان در روایتی از امام جعفر صادق(علیه السلام)
114 علائم از علامات آخرالزمان
در روایتی از امام جعفر صادق(علیه السلام)
برخی از رذائل زندگی امروز جامعه بشری در لابلای احادیث و روایات تحت عنوان علائم آخر الزمان آمده است در قسمت اول به بخشی از این علائم در حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله اشاره شده است. در ادامه بر اساس روایتی معتبر از امام صادق علیه السلام به 114 دسته از این علائم اشاره شده است. {دسته بندی انجام شده توسط نگارنده است}.
اشراف امام معصوم بر زمان آینده و تطبیق این علائم بر اوضاع جهان دلیلی بر حقانیت اصول حقه الهی است. شما خواننده گرامی می توانید با تطبیق آن بر مسائل امروزه جامعه انسانی و معضلاتی که بدان گرفتار شده است، بر حقانیت این روایت بیشتر واقف شوید.
«در روضه کافی از محمد بن يحيى از احمد بن محمد از بعضی اصحابش و نیز علی بن ابراهيم از پدرش از ابن ابی عمیر بن احمد روایت کرده اند که این دو نفر یعنی احمد بن محمد و ابن ابی عمیر از محمد بن أبي حمزه از حمران روایت کرده که گفت: امام صادق (عليه السلام) فرمود:
… هر کس منتظر امر ما باشد و بر اذیت ها و ترس ها که امروز می بیند صبر کند، فردا در زمره ما خواهد بود،
114 علائم از علامات آخرالزمان
پس:
وضع دین و قرآن:
- اگر دیدی حق مرده و اهلش از بین رفته اند و جور و ستم همه جا را فرا گرفته است.
- و دیدی قرآن کهنه شده و چیزهائی در آن پدید آمده که در آن نیست و دیدی که قران طبق هوا وهوس ها توجیه و تفسیر می شود.
- و دیدی که دین وارونه شده،آنچنانکه کاسه وارونه می شود (در نسخه بدل آمده: آنچنان که آب وارونه می شود).
- و دیدی که اهل باطل براهل حق آقائی و سروری می کنند.
- و دیدی که دارندگان آیات (در نسخه دیگر آمده دارندگان آثار) مورد تحقیر واقع می شوند و هر کسی هم آنان را دوست بدارد تحقیر می شود.
- و دیدی که خانه کعبه معطل مانده و مردم از رفتن به زیارت آن نهی می شوند و به ترک آن تشویق و مأمور می گردند.
- و دیدی که نماز در اوقاتش خوانده نمی شود، به اول وقت خواندن اهمیتی نمی دهند.
- و دیدی که بدعت ها علنی شده است.
- و دیدی که حرام؛ حلال و حلال؛ تحریم شده است.
- و دیدی که هرکس دین را با رای و نظر برای خود توجیه می کند و کتاب خدا و احكامش تعطیل شده است.
- و دیدی که شنیدن صوت قرآن بر مردم سنگینی می کند و در مقابل شنیدن آوازهای باطل برایشان آسان و خفيف است.
- و دیدی که حج و جهاد جنبه غیر خدائی به خود می گیرد.
- و فردی که به نماز بی اعتنائي مي شود.
- و دیدی که میت را از قبرش بیرون می کشند و آزارش داده، كفن هایش را می فروشند.
- و دیدی که نمازگزار اگر به نماز می رود برای آن است که خود را به مردم نشان دهد، مردم او را ببینند که می خواند.
- و اگر دیدی که فقیه برای غیر هدف دین تفقه می کند، (یعنی به این منظور فقه که دنیا و ریاست به دست آورد).
- و دیدی که در دو حرم کعبه و مدینه کارهائی صورت می گیرد که خدا دوست نمی دارد و هیچکس جلوگیر آنان نیست و حتی بین آنان وآن عمل زشت کسی حائل نمی شود.
- و دیدی که در دو حرم شریف ساز و آواز علني ارتكاب می شود.
- و دیدی که هر سالی که می گذرد بدعت های بیشتری از سال قبل باب شده و شر بیشتری پیدا می شود.
- و دیدی که وقتی کسی را به فسق می ستایند خود او می خندد و سخن گوینده را رد نمی کند.
- و دیدی که شراب های گوناگون علنا نوشیده می شود و مردمی بر سفره شراب جمع هستند که از خدای عزوجل هیچ پروائی ندارند.
114 علائم از علامات آخرالزمان
مساجد:
- و دیدی که مسجدها پر است از مردمی که از خدا نمی ترسند در آنجا جمع شده اند، برای غیبت و خوردن گوشت اهل حق و در آن از خوبی های شراب مسكر، سخن می گویند.
- و دیدی که پیش نمازی مست بر مردم نماز می خواند، درحالی که نمی فهمد چه می خواند و کسی هم او را ملامت نمی کند بلکه اگر مست شود مردم از ترس، احترامش می کنند و او را واگذاشته، تعقیبش نمی کنند و بلکه معذورش می شمارند.
- و دیدی که در منبرها مردم را به تقوا امر می کنند ولی خود گویندگان به آنچه می گویند عمل نمی کنند.
- و دیدی که موذن ها و نمازخوان ما در برابر مزد اذان می گویند و نماز می خوانند.
114 علائم از علامات آخرالزمان
امر به معروف و نهی از منکر:
- و دیدی که امر به معروف زایل شده است.
- و اگر دیدی که مردم در ترک امر به معروف و نهی از منکر و ترک اعتقاد به وجوب آن با هم برابرند.
- و دیدی که هر کس به دیگری می گوید آنچه را خود نکرده است.
- و دیدی که شر ظاهر گشته و از آن نهی نمی شود بلکه از اهل شر دفاع می شود.
- و دیدی که مؤمن سکوت کرده، چون گفتارش پذیرفته نمی شود.
- و دیدی که فاسق دروغ می گوید و پذیرفته می شود و کسی دروغ و افترای او را رد نمی کند.
- و دیدی که مدح و ثنا بسیار شده است.
- و دیدی که مرد مال خود را در اطاعت غیر خدا انفاق می کند و کسی نیست که او را نهی کند و دست او را بگیرد.
- و دیدی که مردم وقتی مؤمن را می بینند که در حال اجتهاد و تلاش است، پناه به خدا می برند از اینکه مثل او باشند.
- و دیدی که همسایه، همسایه اش را می آزارد کسی نیست جلویش را بگیرد.
- و دیدی که راه خیر بسته شده و راه شر باز و پر رهرو است.
- و دیدی که مؤمن جز با قلبش نمی تواند منکر را انکار کند.
- و دیدی که طالب حلال مورد مذمت و سرزنش و طالب حرام مورد مدح و احترام قرار گیرد.
- و دیدی که افرادی سخن از حق می گویند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند ولی از پای خطابه اش کسی بر می خیزد در حالی که خود را خیر خواه و دلسوز او می داند از در خیرخواهی و نصیحت می گوید: خدا از تو نخواسته که این حرف ها را بزنی.
114 علائم از علامات آخرالزمان
وضعیت فسق در جامعه: (ازدواج – زنا – لواط – همجنسگرایی – حیوانات)
- و دیدی که فسق علنی شده و مردان با مردان و زنان با زنان اکتفا می کنند.
- و دیدی که فاسق در اعمالی که خدا دوست ندارد نیرومند و مورد حمایت و مدح قرار می گیرد.
- و دیدی که زنان با زنان ازدواج می کنند.
- و دیدی که مردم کسی را که شهوت خود را با رفتن نزد زنان خاموش می کند، سرزنش می نمایند.
- و دیدی که زنان مسلمان، ناموس خود را به اهل كفر می دهند.
- و دیدی که لهو و لعب و رقص و آوازه خوانی علنی شده، مسلمانان از آن عبور می کنند و احدی، احدی را منع نمی کند و احدی جرأت بر منع آن ندارد.
- و دیدی که مَحرم به مَحرم خود اکتفا کند و با او ازدواج نماید.
- و دیدی که مرد با زنا دادن همسرش پول در می آورد و زندگی می کند با علم به اینکه او زنا می دهد و حتی بر این کار او نظارت دارد.
- و اگر دیدی که مردم در شکم و شهوت آزادند، باکی ندارند از اینکه چه می خورند و چه نکاح می کنند.
- و دیدی که مردم برسر به یک پسر با یکدیگر و عشق ورزیدن به یک پسر به ملاک غیرت می ستیزند وحتی بر سر این عشق جان و مال فدا می کنند.
- و دیدی که مرد از راه ماتَحتِ خود روزی به دست می آورد و زن از راه فرجش.
- و دیدی که زنان برای خود مجالس ترتیب می دهند؛ آنچنان که مردان تشکیل می دهند.
- و دیدی که زنان به خاطر دادن زنا ستایش می شوند و زن شوهرش را در عمل لواط با مردی دیگر کمک و همکاری می کند.
- و دیدی که در نظر اکثریت مردم بهترین خانواده ها آن خانواده ای است که زنان را بر کار فسق کمک می کنند.
- و دیدی که در دودمان بني العباس عمل لواط و زن شدن مردان شایع و علنی گشته و به همین منظور خود را خضاب می کنند و شانه می زنند آنچنان که زنان برای شوهر خود شانه می زنند و مردان مال ها به خاطر فروج خود خرج می کنند و چند نفر بر سر یک مرد تنازع می کنند و بر سر او، این علیه آن دیگری وآن علیه این غیرت به خرج می دهد.
- ودیدی که مردان خود را برای مردان چاق می کنند و زنان برای زنان (یا خود را آن وانمود می کنند که نیستند).
- و دیدی که مردم با یکدیگر جفت گیری می کنند، آنطور که چهار پایان می کنند و کسی این عمل را زشت ندانسته و اگر زشت بداند از ترس مردم نهی نمی کند.
- ودیدی که زن قاهر و مسلط بر شوهرش می شود و بر خلاف میل او کارها می کند و علیه او پول ها خرج می کند.
- و دیدی مرد، همسر و دختر – کنیز- خود را کرایه می دهد و به طعام و نوشیدنی پست راضی می شود. {اعتیاد}
- و دیدی با چهار پایان جماع می کنند.
114 علائم از علامات آخرالزمان
حقوق پدر و مادر و بزگترها:
- و دیدی که صغیر، بزرگتران را تحقیر می کنند.
- و اگر دیدی که رنجاندن و عقوق پدر و مادر علنی و خوار شمردن آنان شایع شده و در نظر فرزندان بدترین مردم تلقی می شوند، حتی فرزندان خوشحال می شوند از اینکه بر پدر و مادرشان تهمت زده شود.
- و دیدی که فرزندان به پدر و مادر خود افترا می بندند و پدر و مادر خود را نفرین می کنند و از شنیدن خبر مرگشان خوشحال می شوند.
- و دیدی به پسر همان را می دهند که به زن می دهند.
- و دیدی که قطع رحم همگانی شده است.
114 علائم از علامات آخرالزمان
والیان و روسای حکومت:
- و دیدی که والیان ولايت و سرپرستی مردم را قبالة کسی بدانند که قدرتش بیشتر است.
- و دیدی که افراد شریف و آبرومند به وسيله کسانی که از قدرت آنان می ترسند توهین شده وخوار می شوند.
- و دیدی که نزدیک ترین افراد به درگاه والیان آن کسی است که با بدگوئی به ما اهل بیت آن والیان را مدح می گویند.
- و دیدی که سلطان به خاطر کافر، مؤمن را توهین نموده و خوار می سازد.
- و دیدی که اگر کسی به طلب ریاست بر می خیزد؛ عوضش تنها دنیا است و خود را مردی بد زبان معرفی می کند تا کسی جرأت اعتراض کردن نداشته باشد و نیز امور به او نسبت داده شود.
- و دیدی که زنان بر حکومت و سلطنت چیره شده اند و بر هر امری که هوا و هوس آنان را تامین کند مسلط گشته اند.
- و دیدی که سلطان، خوراکی ها را احتکار می کند
- و دیدی که اموال ذوی القربای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در ناحق تقسیم می شود و با آن اموال قمار می کنند و شراب می نوشند.
- و دیدی که والیان به انگیزه طمع، افراد خائن را امین خود می سازند.
- و دیدی که والیان میراث (به جای اینکه ارث را كما فرض الله و طبق فرمان خدا در بین ورثه تقسیم کنند) تنها به وارثی می دهند که اهل فسق و جرأت بر خدای تعالی باشد، (رشوه حساب خود را از او می گیرند و او را آزاد می گذارند تا با حق سایر ورثه هر کاری که خواست بکند).
114 علائم از علامات آخرالزمان
وضعیت قضاوت و دادگستری:
- و دیدی مردم را که با شاهدی که به دروغ شهادت می دهد به یکدیگر تجاوز می کند.
- و دیدی که مردم به صرف تهمت و براساس مظنه کشته می شوند.
- و اگر دیدی که سوگند دروغ به خدای عزوجل بسیار و شایع شده است.
- و دیدی که جنازه را به اهتزاز در می آورند و کسی از این عمل ناراحت نمی شود.
- و دیدی که قاضیان به خلاف آنچه خدا دستور داده قضاوت می کنند.
114 علائم از علامات آخرالزمان
وضعیت اقتصادی جامعه:
- و دیدی که صاحب مال محترم تر از مؤمن است و ربا علنی معامله می شود و کسی سرزنش نمی کند.
- و دیدی که مال بسیار هنگفت در راه خشم الهی خرج می شود.
- و دیدی که خرابی بر عمران مسلط شده است.
- و دیدی که زندگی یک فروشنده از راه خیانت در کيل و وزن اداره می شود.
- و دیدی که ثروتمند مال بسیاری نزدش جمع شده و از روزی که مشمول جمع آوري آن شده، زکاتش را نداده است.
- و دیدی که صدقه ها به سفارش و شفاعت داده می شود و در آن رضای خدا مقصود نیست و بلکه به جهت داده می شود که مردم از او طلب می کنند.
- و دیدی که مرد به نماز خانه اش می رود و بر می گردد در حالی که جامه هایش ربوده اند.
114 علائم از علامات آخرالزمان
وضعیت اجتماعی:
- و دیدی که مؤمن همواره در اندوه وتحقیر شده و خوار است.
- و دیدی که در ارتکاب گناه از تاریکی شب استفاده نمی شود بلکه در روز روشن گناه می کنند.
- و دیدی که کافر وقتی وضع رقت بار مؤمن را می بیند از وضع خود خوشحالی می کند چون فساد را در پهنای زمین گسترده می بیند مسرور می شود.
- و دیدی که قمار علنی و آشکار گشته است.
- و دیدی که شراب علنا فروخته می شود و کسی از آن منع نمی کند.
- و دیدی که همسایه را از ترس زبانش احترام می کنند.
- و دیدی که راستگوترین مردم دروغ سازانند.
- و دیدی که شر علنی و بازار سخن چینی رایج شده است.
- و دیدی که بغي و ستم آشکار گشته است.
- و دیدی که غیبت کردن نوعی ملاحت و خوش اخلاقی تلقی می شود و مردم یکدیگر را به خاطر آن بشارت می دهند.
- و دیدی که خونریزی یک امر آسان و پیش پا افتاده تلقی می شود.
- و دیدی که هرج و مرج بسیار شده است.
- و دیدی که چهار پایان به جان یکدیگر می افتند و یکدیگر را پاره می کنند.
- و دیدی که دل های مردم قساوت و چشم هاشان خشک شده و ذکر خدا بر آنان سنگین می آید و حرام خواری علنی گشته و بر سر آن از یکدیگر پیشی می گیرند.
- و دیدی که افراد در صبح و عصر مست هستند و هیچ اهتمامي به وضع مردم ندارند.
- و دیدی که مردم به سوی آن کسی می شتابند که غالب باشد و خلاصه هر یک از دو طرف نزاع غلبه کند مردم با او باشند، چه غلبه اش حق باشد و چه باطل.
- و دیدی که مردم در اقتدای به اهل شر به یکدیگر هم چشمی می کنند.
- و دیدی که راه های خیر از رهرو خالی است و احدی به آن راه نمی رود.
- و دیدی که خلق و جمعيت ها جز اغنیاء را پیروی نمی کنند،
- و دیدی که حاجت محتاج را در برابر مسخره کردن او و خندیدن به او برآورده می کنند و ترحمشان برای غیر رضای خدا است.
- و دیدی که آیات آسمانی الهی رخ می دهد ولی کسی از آن نمی ترسد.
- و دیدی که افراد اموال بسیار در غير راه خدا انفاق می کنند ولی در راه خدا از انفاق مالی اندک مضایقه می کنند.
- و اگر دیدی که وضع به اینجا کشید که اگر شخصی بر او بگذرد که:
- در ان روز مرتکب گناه بزرگی نشود،
- فسق و فجوری انجام ندهد،
- کم فروشی و خیانتی انجام ننماید،
- به حرامی دست نیافته
- و یا شراب مسکری ننوشد،
در غم و اندوه فرو می رود و می پندارد که ان روز او در بطالت گذشته و یک روز از عمرش ضایع شده است.
- و دیدی که با شراب خود را معالجه می کردند و برای مریض تعریف و توصیف می کنند که فلان شراب برای تو بسیار نافع است و از شراب شفا می طلبند.
- و دیدی که باد به بیرق منافقين و اهل نفاق می وزد، ولی بیرق اهل حق حرکتی ندارد .
- و اگر دیدی که فردی را دارند به صلاح و خوبی مدح و ثنا می کنند که اموال ایتام را می خورد.
- و دیدی که دنیا به مردم روی آورده.
- و دیدی که شعائر دین کهنه و بر افتاده،
در چنین روزگاری بر حذر باش، و برای درخواست نجات از خدا به خدا متوسل شو و بدان که مردم در چنین روزگاری غرق در سخط الهی هستند و اگر خدای تعالی مهلتشان داده، از این کار منظوری دارد و تو منتظر تحقق آن منظور باش و کوشش کن تا خدای عزوجل تو را در وضعی ببیند که خلاف وضع مردم باشد تا اگر عذاب به آنان نازل شود تو زودتر به رحمت خدای تعالی برسی و اگر عذابشان تاخیر بیفتد آنها مبتلا شوند و تو از آنچه آنها در آن هستند بیرون شده باشی. یعنی تو مثل آنان بر خدای روی جرات نکرده باشی و بدان که خدای تعالی اجر نیکوکاران را ضایع نمی سازد و رحمت را به نیکوکاران نزدیک است.»
- روضه کافی جلد۲ ص۳۹
منبع:
تفسیر المیزان ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی جلد پنجم دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم – 1364 – صص648 الی 658
لا اله الا الله
خدایا ما را در این دوران مورد حمایت و هدایت خود قرار بده