تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

ایران نیروی پشت سر همه دشمنان اسرائیل است

جروزالم پست؛ ۱۹ می

ایران نیروی پشت سر همه دشمنان اسرائیل است

نویسنده یارون شوارتز

همه چیز مربوط به جمهوری اسلامی ایران است. مفسران نظامی که هفته گذشته در پوشش و اخبار شبانه روزی رسانه ها ظاهر شدند اذعان کردند که جهاد اسلامی فلسطین (PIJ) در عملیات سپر و تیر متحمل ضربه شدیدی شده است، اما بر عدم وجود استراتژی بلند مدت اسرائیل برای نوار غزه تاکید کردند در عملیات «سپر و تیر» هلی کوپترها و جنگنده های ارتش اسرائیل ۱۰ هدف مرتبط با جهاد اسلامی از جمله کارگاه های تولید موشک در خان یونس در سایت های تولید سلاح، مجتمع های نظامی، یک سایت تولید بتن و یک پست نظامی در جنوب غزه هدف قرار گرفتند چیزی که اکثر این کارشناسان از درک آن ناتوان هستند این است که همه چیز به جمهوری اسلامی ایران مربوط می شود.

جلوگیری از یک ایران هسته ای، تنها نمایشی برای آینده است و قابل پیش بینی خواهد بود همه چیز ثانویه و فرعی است، از جمله درگیری های دوره ای در مرزهای جنوبی و شمالی اسرائیل به همین دلیل است که تمرکز بر خنثی کردن نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه بیشتر بر جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته ای است.

هفته ها قبل از این عملیات؛ جمهوری اسلامی ایران با تبلیغات گسترده اعلام کرد که اسرائیل ضعیف است. روزنامه کیهان، سخنگوی نظام جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اعتراضات ضد دولتی در اسرائیل از جمله درخواست برای نافرمانی مدنی توسط ژنرال های سابق ارتش اسرائیل در تیتر خود نوشت «نابودی رژیم صهیونیستی زودتر از آنچه پیش بینی می شد رخ خواهد داد.» در مطبوعات دولتی جمهوری اسلامی ایران تکرار شد:« اسرائیل در آستانه جنگ داخلی است و نیروهای مسلح آن از درون در حال فروپاشی هستند.»

عملیات سپر و تیر ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران اشتباه میکند. اسرائیل نه تنها بار دیگر نشان داد که در مواقع بحران اسرائیلی ها در کنار یکدیگر متحد می ایستند بلکه این کارزار ضعف جمهوری اسلامی ایران را نیز آشکار کرد.

این عملکرد اسرائیل با دوره و چرخه های قبلی متفاوت بود و می تواند مسیر آینده را در خاورمیانه تغییر دهد. ما شاهد همگرایی منحصر به فرد اطلاعات دقیق، و قابلیت های فناوری و عملیاتی با تصمیم گیری فعالانه دولت بودیم زیرا در عرض سه ثانیهسه فرمانده ارشد جهاد اسلامی فلسطین به طور همزمان،  در سه نقطه مختلف هدف قرار گرفتند احتمالاً هیچ ارتش دیگری با چنین قابلیت های اطلاعاتی عملی اثبات شده ای وجود ندارد و دوستان و دشمنان اسرائیل مطمئناً به این موضوع توجه کرده اند.

هنگامی که جهاد اسلامی فلسطین (PIJ) متعاقباً راکت هایی را به سوی غیر نظامیان اسرائیلی و مراکز شهر شلیک کرد، دو فرمانده تروریست دیگر از آنجا خارج شدند در کل تعداد آنها شش نفر بود در ابتدا سه نفر، سپس دو نفر دیگر، و در آخر یکی دیگر. در عرض پنج روز کل رهبری سازمان تروریستی هدف قرار گرفت و ۱۷ تأسیسات که در آن راکت ها ساخته و نگهداری می شد، منهدم شد این امر جای چندانی برای ابهام در مورد سرنوشت کسانی که غیرنظامیان اسرائیلی را هدف قرار می دهند، باقی نگذاشت.

حکومت تهران جز این که اسراییل در درگیری با نیروهای نیابتی تروریست خود در غزه، لبنان و سوریه، به غیر از نابلس و جنین، گرفتار شود چیزی نمی خواست آیت الله ها تمام تلاش خود را انجام دادند تا حماس و حزب الله را به درگیری بکشانند اما این دو سازمان تروریستی در عوض ترجیح دادند در حاشیه بمانند و اجازه دهند جهاد اسلامی فلسطین به تنهایی با اسرائیل مبارزه کند.

صرف نظر از اینکه حماس و حزب الله توسط اسرائیل تحذیر و باز داشته شده اند یا صرفاً از دیدن یک گروه تروریستی رقیب احساس رضایت می کنند یک چیز واضح است حماس و رهبری حزب الله می ترسیدند که با سرنوشتی مشابه با سه فرمانده ارشد جهاد اسلامی فلسطین (PIJ) روبرو شوند و در نتیجه ضعف خود جمهوری اسلامی ایران را آشکار کردند.

به نظر رهبران حماس و حزب الله مانند خود آیت الله ها که نسبت به زندگی دیگران بیباک هستند و هیچ نگرانی ندارند، اما نسبت به زندگی خود بسیار بیشتر به فکر هستند.

به نظر می رسد که برغم تلاش های بی حد و حصر جمهوری اسلامی ایران گسترش سیطره و نفوذ آن محدود به متقاعد کردن رهبری جهاد اسلامی در خارج از کشور محصور در هتل های (مجلل برای رد تلاش های اولیه مصر برای آتش بس، طولانی کردن درگیری با اسرائیل به مدت سه روز و از دست دادن تعداد زیادی تروریست و امکانات دیگر در این روند بود.

سیاست کشتار هدفمند اسرائیل مؤثر واقع شد و امیدواریم از تشدید تنش های آینده جلوگیری کند یک بار دیگر، اسرائیل به جهان نشان داد که تمام تلاش خود را می کند تا به غیرنظامیان فلسطینی آسیب نرساند در حالی که تروریست های فلسطینی تمام تلاش خود را می کنند تا غیر نظامیان اسرائیلی را هدف قرار دهند و پشت گروه های خود پنهان شوند. به همین دلیل است که این بار فراخوان های محدودی در جامعه بین المللی برای پایان دادن به قلع و قمع و اضمحلال جهاد اسلامی فلسطین شنیده می شود.

نکته مهم این است که بازیگران کلیدی و شرکای بالقوه صلح در منطقه مانند عربستان سعودی و دیگران پس از مشاهده نیم نگاهی به قدرتاسرائیل ، اطمینان یافتند آنها مطمئناً هیچ توهمی در مورد چگونگی وضعیت آینده ندارند.

اسرائیل با سرانه تولید ناخالص داخلی که از کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه و آلمان پیشی گرفته است به یک قدرت اقتصادی و فناوری جهانی تبدیل شده است هر رهبر مسئولی که آینده مردم خود را در ذهن داشته باشد به عنوان مرکز فناوری پیشرفته و دروازه ای به اروپا و آمریکا به دنبال صلح با اسرائیل خواهد بود.

در حالی که تهران و جهاد اسلامی فلسطین به دنبال بهبود و یافتن مرحمی برای زخم های خود هستند؛ اسرائیل و شرکای صلح بالقوه آن به همراه شرکای دیرینه خود؛ باید به درگیری اعراب و اسرائیل پایان دهند و دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح های هسته ای را متوقف کنند.

یارون شوارتز، نویسنده، رئیس سابق دفتر مؤسسه بین المللی مبارزه با تروریسم در واشنگتن و تحلیلگر ارشد در Acumen Risk Ltd یک شرکت مدیریت ریسک است.