تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

دستاوردهای صلح ایران و عربستان

دستاوردهای صلح ایران و عربستان

الخليج الجديد؛ ۱۰ ژوئن

واشنگتن تلاش می کند اثرات همگرایی ایران و عربستان را بر نفوذ خود و پیامدهای قابل انتظار نقش روسیه و چین را بر سیاست ها و موقعیت خود در منطقه غرب آسیا مهار کند.

دستاوردهای از سرگیری روابط ایران و عربستان به محض امضای توافق میان دو کشور جریان یافت می توان گفت مهمترین دستاورد حاصل از آن شتاب آمریکا برای برقراری گفت وگو با ریاض و تهران است.

کشمکش ها در منطقه همزمان با شعله ور شدن بحران سودان کاهش یافت در واقع ریاض بدون آرامش به دست آمده از توافق ایران و عربستان نمی توانست بحران یاد شده را با هزینه کم اداره نماید زیرا ممکن بود سودان به صحنه درگیری جدیدی میان دو کشور در سایه جنگ یمن و پیچیدگی های آن تبدیل شود.

صلح ایران و عربستان بهترین گزینه برای دو کشور و منطقه است زیرا عربستان با کمک آن توانست نقش های منطقه ای مثبتی ایفا نماید و توانست با پرونده های بین المللی و اقتصادی همچون اوپک پلاس و مشارکت با چین به طور فعال و کارآمد تعامل نماید.

ایران نیز زمینه مناسبی برای مانور بیشتر در خصوص انجام مذاکرات در مورد پرونده هسته ای خود یافت و توانست با توان بیشتری با تهدیدهای اسراییل برخورد نماید . اسراییل هم اکنون توان مقابله با پیشرفت به دست آمده در برنامه هسته ای مسالمت آمیز و برنامه های تسلیحاتی و پیشرفت به دست آمده در تسلیحات بالستیک ایران را ندارد به ویژه پس از آنکه تهران در این خصوص اقدام به همکاری با روسیه و چین کرده است.

سفارت ایران در ریاض سه شنبه شب چند ساعت قبل از رسیدن آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گشایش یافت تا بدین ترتیب با تعیین علی رضا عنایتی از سوی تهران به عنوان سفیر خود در عربستان به دوران قطع رابطه دیپلماتیک میان دو کشور پایان دهد.

گشایش پیش آمده در روابط ایران و عربستان در کاهش یافتن بحران ها و درگیری ها در یمن و سوریه و فراهم آمدن زمینه پیشبرد روابط مثبت با عراق نقش داشت که اندکی قبل از دستیابی به توافق نهایی به سرپرستی چین در پکن در ماه مارس گذشته میان دو کشور به میانجیگری پرداخت.

از سوی دیگر صلح پکن به ایران امکان بخشید تا با خیال راحت با تحولات حاصل در آسیای میانه از جمله افغانستان و منطقه بلوچستان برخورد نماید و علاوه بر آن به حل و فصل تنش های به وجود آمده در مرزهای شمالی خود با جمهوری آذربایجان بپردازد. این تنش ها پس از آنکه با کو توانست نبرد خود با ارمنستان در منطقه قره باغ را به نفع خود رقم بزند، شدت گرفته است.

مهم تر از همه اینکه صلح پکن برای ایران و عربستان فرصت مانور بیشتر در زمینه پیشبرد برنامه های هسته ای شان را بخشید. عربستان هم اکنون برای مطرح کردن طرح خود جهت پیشبرد برنامه هسته ای مسالمت آمیز و مسلحانه خویش مبتنی بر دلایل قابل قبول و شرکای احتمالی جرات بیشتری یافته است.