تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

آزادسازی میلیاردها دلار ایران در خارج…

 

آزادسازی میلیاردها دلار ایران در خارج…

الجزیره؛ ۱۱ ژوئن

آمریکا چگونه موافقت کرد و توافق هسته ای چه سرنوشتی دارد؟

بغداد طی یک اقدام غیر قابل پیش بینی از آزادسازی ۳ میلیارد دلار دارایی های بلوکه شده ایران در بانک های خود به موجب تحریم های آمریکایی خبر داد.

راز این امر در چیست؟ این اقدام چه تاثیری بر توافق هسته ای میان ایران و آمریکا دارد؟

این اقدام اندکی پس از آن صورت گرفت که تهران خبر دستیابی قریب الوقوع به توافق با واشنگتن را تکذیب کرد که بر اساس توافق ادعایی یاد شده برخی از تحریم های اعمال شده در ازای اعمال محدودیت های جدید علیه برنامه هسته ای ایران لغو خواهد شد.

ایران تاکید کرد هیچ گونه توافق موقتی به جای توافق هسته ای در دستور کارش قرار ندارد.

در ارتباط با این اقدام غیر منتظره جوزف” “سیرینسیونی عضو سابق هیات مشاوران وزیر امور خارجه ایالات متحده و محقق ارشد موسسه ،کوئینسی خاطرنشان کرد عراق ۷.۲ میلیارد دلار بابت واردات انرژی به ایران بدهکار بود اما به دلیل تحریم های آمریکا نتوانست آن را پرداخت کند و همین امر باعث شد از آمریکا درخواست کند تا با آزاد کردن این مبلغ موافقت کند.

سیرینسیونی در گفت وگو با برنامه ماوراء الخبر آن سوی خبر شبکه تلویزیونی الجزیره در تاریخ ۲۰۲۳/۶/۱۰ توضیح داد:

تصمیم تهران مبنی بر توقف بخشی از صادرات انرژی به بغداد در واقع واشنگتن را واداشت تا با آزادسازی ۳ میلیارد دلار از دارایی های ایران بلوکه شده در بانک های عراق توسط بغداد موافقتکند . این احتمال وجود دارد که آمریکا به منظور اظهار حسن نیت به تهران چنین تصمیمی اتخاذ کرد تا ایران را در جهت دستیابی به توافق در خصوص غنی سازی اورانیوم تشویق نماید. همچنین پیش بینی می شود که کره جنوبی همچون عراق البته با موافقت آمریکا با اتخاذ اقدام مشابه ی دارایی های بلوکه شده ایران در بانک های خود را آزاد نماید.

گزارش های ایرانی حکایت از آن دارد که تهران به زودی ۲۴ میلیارد دلار بلوکه شده خود در خارج را به دست خواهد آورد.

رسانه های گروهی محلی ایران خاطرنشان کردند که ۷ میلیارد دلار موجود در اختیار کره جنوبی نیز جزو دارایی های آزاد شده خواهد بود.

رسانه های مزبور یادآور شدند که مبلغ ده میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده توسط عراق آزاد خواهد شد.

ایران در نتیجه انجام مذاکرات با صندوق جهانی پول نزدیک به ۷ میلیارد دلار به دست خواهد آورد.

تهران در آوریل سال گذشته اعلام کرد که بخش عمده ای از دارایی های بلوکه شده ایران پس از دستیابی به توافقی مستقل از توافق هسته ای آزاد خواهد شد.