تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

آیا اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران حمله خواهد کرد؟

آیا اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران حمله خواهد کرد؟

آنچه در مورد موضع نظامی نتانیاهو باید بدانید :

تایم؛ ۱۳ ژوئن

نویسندگان ایتان برونر و هنری میر

در اوایل ماه جاری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، جلسه ساختگی کابینه امنیتی خود را در زمان جنگ در یک پناهگاه برگزار کرد جوامع در شمال اسرائیل در حال آماده سازی پناهگاه هایی برای درگیری طولانی مدت هستند. و ارتش در حال کار بر روی یک سیستم لیزری جدید برای رهگیری موشک ها است.

تمرکز آنها بر روی جمهوری اسلامی ایران و جاه طلبی های هسته ای این کشور میباشد

رسانه های اسرائیلی سال هاست که جمهوری اسلامی ایران مجهز به سلاح هسته ای را یک تهدید وجودی برای خود میدانند و توان خود را بر روی مقابله با آنها و همچنین نیروهای نیابتی منطقه ای این کشور در سوریه، لبنان و مناطق فلسطینی معطوف کرده است.

اما در چند ماه گذشته اتفاقات و تحولات زیاد و جدیدی رخ داده است جمهوری اسلامی ایران از انزوای دیپلماتیک خارج شده و یک اتحاد نظامی کلیدی با روسیه ایجاد کرده است. هدف ایران از ایجاد این اتحاد تهیه پدافند هوایی خود میباشد. جمهوری اسلامی ایران روابط دیپلماتیک خود با عربستان سعودی را نیز احیا کرده و متحدان خود را به سوی شلیک موشک به خاک اسرائیل سوق داده و آنها را تشویق میکند . در حالی که مقامات جمهوری اسلامی ایران هرگونه طرحی برای ساخت بمب را رد می کنند، اما این کشور در حال غنی سازی بیشتر و بیشتر ، اورانیوم از جمله مقدار کمی تقریباً در حد تسلیحاتی میباشد.

تمام این تحولات همراه با بحران سیاسی در اسرائیل، که به دلیل تلاش نتانیاهو برای بازنگری در قوه قضائیه (اصلاحات قضایی) آغاز شده دولت اورشلیم را به سوی موقعیتی سوق داده که هشدارهای روزانه صادر میکند تا به همه بفهماند که اگر از سوی ایران به اندازه کافی احساس خطر کند از اقدام علیه این کشور حتی به تنهایی _ دریغ نخواهد کرد.

اسرائیل منتظر نمی ماند

کسانی که اسرائیل را میشناسند میگویند زمانی که عنصر و عاملی برای موضع گیری عمومی وجود دارد، قصد جدی نیز وجود

دارد.

دنیس راس تحلیلگر سیاست خارجی و مشاور ۳ رییس جمهوری سابق آمریکا در امور منطقه غرب آسیا، اذعان داشت: «جمهوری اسلامی ایران در حال تقویت توان دفاعی خود میباشد و این امر بدان معناست که اسرائیل ممکن است گزینه حمله به ایران را از دست بدهد «به عنوان فردی که بر روی این موضوع کار کرده و برای مدت طولانی با اسرائیلی ها صحبت کرده است تنها چیزی که من شخصاً به آن اعتقاد دارم این است که آنها [اسرائیلیها ] هرگز به خود اجازه نخواهند داد تا این گزینه را از دست بدهند. آنها تا دقیقه ۹۰ منتظر نمی مانند».

مقامات اسرائیلی هر جا که میروند این موضوع را مطرح میکنند نیر برکات وزیر اقتصاد اسرائیل اخیراً در نیویورک به بلومبرگ گفت: «جمهوری اسلامی ایران جهان را تهدید میکند. آنها میخواهند یک بمب بسازند تا از آن استفاده کنند. شاید ما در صف اول حمله آنها باشیم، اما تنها نیستیم.»

اما توانایی اسرائیل برای وارد کردن ضربه ای قاطعانه به ایران موضوعی مشکوک است به ویژه اگر به تنهایی و نه در کنار ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران اقدامی انجام دهد زیرا ایالات متحده آمریکا خواهان راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران است. واشنگتن و تهران گزارشهای اخیر مبنی بر اینکه آنها بی سر و صدا در حال بررسی یک توافق هسته ای جدید بوده اند را تکذیب کردند، اگرچه جمهوری اسلامی ایران این هفته اعلام کرد که این دو کشور به توافق در مورد مبادله زندانیان نزدیک شده اند.

بنیامین نتانیاهو مواضع ایالات متحده آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران را رد کرد و به اسکای نیوز گفت که «دیپلماسی تنها در صورتی میتواند کارساز باشد که با تهدید نظامی معتبر همراه باشد.»

آشفتگی و درگیریهای داخلی

در میان افراد با تجربه ای که اقدامات اسرائیل را نظاره میکنند این تردید وجود دارد که نتانیاهو به جمهوری اسلامی ایران حمله کند دینااسفندیاری ، مشاور ارشد مسائل خاورمیانه در گروه بین المللیبحران ، معتقد است که نتانیاهو قصد دارد توجه ها را از مشکلات خود در داخل کشور به ویژه خشم گسترده مردم نسبت به طرح هایی برای تضعیف قوه قضاییه [ اصلاحات قضایی] منحرف کند. {گروه بین المللی بحران یک سازمان غیر دولتی ناسودبر فراملی است که در زمینه مناقشات خشونت بار تحقیق میدانی میکند و برای پیشبرد سیاستهایی به منظور پیشگیری کاهش یا حل مناقشات فعالیت میکند }

وی در ادامه افزود: «وقتی همه چیز در داخل کشور به هم ریخته است بهترین کار این است که تکرار کنید که دشمنی در خارج دارید.»

اما حتى مخالفان نتانیاهو میگویند که در مورد حمله به ایران از او حمایت میکنند؛ یائیر لاپید رهبر اپوزیسیون، زمانی که اخیراً در نیویورک بود گفت: در این مورد حمله به ایران ، هیچ ائتلاف یا مخالفی در اسرائیل وجود ندارد همه بر روی این موضوع اتفاق نظر دارند.

مقامات اسرائیلی در محافل خصوصی در مورد نگرانی اصلی خود صحبت میکنند. نگرانی اصلی آنها این است که آیا آنها می توانند بدون متحد اصلی خود یعنی ایالات متحده آمریکا به ایران حمله کنند یا خیر و آنها همچنین نگرانند که آیا اختلافات عمیق در جامعه اسرائیل _ که نمونه آن اعتراضات گسترده امسال به طرح اصلاحات قضایی است میتواند مانع از آماده سازی این کشور برای حمله به ایران شود و این که این اعتراضات ممکن است به دشمنان آنها این تصور را بدهد که آنها آسیب پذیرتر  هستند.

جیکوب ناگل مشاور امنیت ملی سابق اسرائیل اذعان داشت: توافق میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران به ایرانی ها کمک میکند تا احساس قدرت بیشتری داشته باشند ایرانیها پول، آموزش دستورالعمل ها و سلاح میدهند تا اسرائیل را وارد یک رویارویی چندجانبه جنگ در چند {جبهه }کنند.»

هواپیماهای جنگی اسرائیل در سال ۱۹۸۱ یک رآکتور هسته ای را در عراق و در سال ۲۰۰۷ یک راکتور هسته ای را در سوریه منهدم کردند گفت و گوهایی در خصوص انجام همین کار با ایران نیز وجود دارد پیش از این اسرائیل دو بار در زمان و نتانیاهو نزدیک بود این کار را انجام دهد در سال ۲۰۱۰ کابینه امنیتی داخلی او با حمایت نهادهای دفاعی او را عقب کشید و در سال ۲۰۱۲ ایالات متحده وی را متوقف کرد کابینه امنیتی امروز بیشتر جنگ طلب است.

چه در گذشته و چه الان، آماده سازی شدید اسرائیل برای حمله به ایران به عنوان یک ابزار پیام رسان برای متقاعد کردن ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران استفاده میشد، پیامی مبنی بر اینکه اسرائیل به دنبال تجارت میباشد و خواهان کاهش یا توقف غنی سازی اورانیوم و کاهش و یا توقف تولید موشک در ایران است.

تبعات منطقه ای

حمله اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران میتواند بازارهای نفت را متلاطم کرده منطقه را شعله ور ساخته و بر کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی و همچنین مسیرهای کشتیرانی خلیج فارس تأثیر بگذارد.

این اتفاق همچنین میتواند واکنش شدید علیه اسرائیل از جمله از سوی حزب الله و حماس – نیروهای تحت حمایت ایران – را به دنبال داشته باشد.

به گفته بردلی بومن، افسر سابق ارتش ایالات متحده آمریکا که برای بنیاد دفاع از دموکراسی ها کار میکند و از اقدامات قاطعانه تر علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت میکند گمان میرود که حزب الله لبنان یک نهاد لبنانی که گویا بیش از ۱۰۰ هزار موشک در اختیار دارد میتواند برای به راه انداختن یک درگیری بیرحمانه مقابله به مثل کند.

بردلی بومن خاطر نشان کرد:«اگر تنها بخشی از این زرادخانه علیه اسرائیل به کار گرفته شود این خطر وجود دارد که نیروهای دفاعی آنها شکست بخورند.»

تقویت روابط نظامی جمهوری اسلامی ایران با روسیه نیز یکی دیگر از منابع هشدار برای اسرائیل است.

جمهوری اسلامی ایران برای روسیه هواپیماهای بدون سرنشین تهیه کرده است و در مقابل از روسیه برای توسعه پدافند هوایی و موشکی کمک گرفته است اسرائیل در ماه می مقامات بلندپایه ای را به مسکو فرستاد و از روسیه خواست که از انجام این کار خودداری کند.

پتانسیل فزاینده در خصوص حمله اسرائیل به ایران دیگران را در منطقه ناآرام کرده است تا سال گذشته، عربستان سعودی متحمل یک سری حملات پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی و سایر تأسیسات خود شد که شبه نظامیان حوثی تحت حمایت ایران در یمن مسئولیت آن را بر عهده گرفتند .

با ارزش بودن روابط میان عربستان و اسرائیل

ریاضکاهواگی ، بنیانگذار INEGMA یک گروه تحقیقاتی امنیتی مستقر در دوبی اذعان داشت که سعودی ها توافق با جمهوری اسلامی ایران همراه با میانجیگری چین را راهی برای کاهش تنش با همسایگان خود و تمرکز بر توسعه می دانستند.

به گفته چندین مقاماسرائیلی ، یکی از تأثیرات مثبت نزدیکی ایران و عربستان این است که ایالات متحده آمریکا از نقش چین در منطقه احساس خطر کرد و تلاشهای خود را برای آشتی اسرائیل با ریاض افزایش داد این موضوع میتواند به اسرائیل در رسیدن هدف بزرگش کمک کند: یعنی عادی سازی روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی

هم اسرائیل و هم واشنگتن توافق عربستان و اسرائیل را پاداش و غنیمتی کلیدی میدانند که به طور بالقوه امنیت اسرائیل را تقویت میکند و ایران را از هرگونه حمله مستقیم منصرف می کند.

با این حال مقامات سعودی علناً گفته اند که تشکیل کشور مستقل فلسطینی – که نتانیاهو گفته بعید است به این زودی اتفاق بیافتد _ یکی از پیش شرطهای آنها .است آنها همچنین به طور خصوصی به ایالات متحده آمریکا گفته اند که آنها خواهان ضمانتهای دفاعی و امنیتی دسترسی به تسلیحات درجه یک و کمک به توسعه ذخایر اورانیوم خود هستند.

در حال حاضر اسرائیل به طور فزاینده بر روی یک رویارویی نظامی احتمالی تمرکز کرده است.

از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا از توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی در سال ۲۰۱۸ خارج شد تهران روند غنی سازی اورانیوم خود را تسریع کرده است. ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی، اخیراً مقدار کمی اورانیوم غنی شده تا سطح خلوص ۸۴ درصد _ کمی کمتر از سطح ۹۰ درصدی که معمولاً برای ساخت تسلیحات هسته ای استفاده میشود – را در ایران شناسایی کرده اند.

در اواخر ماه می آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطر نشان کرد که توضیح ایران در مورد این که اورانیوم کشف شده با غنای ۸۴ درصد یک محصول جانبی تصادفی است، کافی میباشد. نتانیاهو آژانس بین المللی انرژی اتمی را به تسلیم در برابر ایران متهم کرد و افزود که جمهوری اسلامی ایران در این خصوص دروغ میگوید این سخنان نیز نمونه دیگری از احساس انزوای اسرائیل در سطح بین المللی در مورد موضوعی بود که میگوید بهتر از همه از آن آگاه است – و بیشتر از همه از آن میترسد.

این مقاله با همکاری کارولین الکساندر نوشته شده است.