تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

اسرائیل باید با تمام توانش با تفاهمات ایران مخالفت کند

اسرائیل باید با تمام توانش با تفاهمات ایران مخالفت کند

اسرائیل هیوم؛ ۱۶ ژوئن

نویسنده جیکوب ناگل

اگر اسرائیل به این نتیجه برسد که زمان حمله به ایران فرا رسیده در این صورت، توافق نوظهور با جمهوری اسلامی ایران، انجام این حمله را برای اسرائیل _که به تنهایی میبایست این کار را انجام دهد _ را بسیار دشوار خواهد کرد.

بر اساس تمام نشانه ها مذاکرات میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران بر سر توافق هسته ای موسوم به توافق موقت تجمیع در برابر «انجماد» که در واقع توافقی آرام” برای به دست آوردن پول میباشد _ در آستانه نهایی کردن چیزی است که طرفین مذاکره آن را تفاهمات مینامند (واژه تفاهمات نقطه مقابل یک توافق رسمی است). {تفاهم نامه نوعی صورت جلسه مذاکرات است که در امضای آن طرفین تلاش دارند که روی موضوعات معینی توافق کنند و آن را به سمت بستن قرارداد پیش ببرند تفاهم نامه از نظر حقوقی برای طرفین الزام آور نیست و تعهدات قانونی ایجاد نمیکند}

ایده طرف مقابل ایران این است که پیشرفتهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران در حوزه غنی سازی اورانیوم را در ازای تخفیف جزئی در تحریمها (فروش) نفت، آزادسازی برخی از سرمایه های مسدود شده و آزادی زندانیانمتوقف،  کند. ارائه این ایده به عنوان تفاهم و نه به عنوان یک توافق رسمی به احتمال زیاد به دولت بایدن اجازه خواهد داد تا از رفتن به کنگره و توضیح به آنها اجتناب کند، جایی که امضای این تفاهم نامه احتمالاً با مخالفت شدید روبرو خواهد شد.

اسرائیل باید از قبل و با صدایی بلند خطرات مفاد تنظیم شده در تفاهم نامه را برجسته کند و مخالفت قاطع خود را حتی به قیمت آسیب رساندن به چشم انداز توافق احتمالی با عربستان سعودی که به خودی خود بسیار مهم است اما ارزش آن بسیار کمتر از امتیازاتی است که به جمهوری اسلامی ایران در مورد برنامه هسته ای داده میشود ابراز کند.

برخی از گزارش های مرتبط به این موضوع حاکی از آن است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در یک نشست محرمانه کنست اذعان داشته که اسرائیل میتواند با این تفاهمات به حیات خود ادامه دهد.

این گزارش ها به نظر من ناشی از برداشت و تفسیر نادرست از سخنان اوست چنین اظهاراتی از سوی نتانیاهو غیر منطقی است و با مواضع ثابت وی در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران ناسازگار میباشد. احتمالاً این سخنان هرگز گفته نشده و یا اینکه شاید برداشت اشتباهی از سخنان وی صورت گرفته است.

تفاهم نامه ها به ایران اجازه خواهد داد تا به غنی سازی اورانیوم خود با خلوص ۶۰ درصد بدون افزایش مقدار انباشته شده ادامه دهد. منظور این تفاهم نامه ها ارائه تاییدی عملی برای غنی سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی ایران تا آن سطح است.

زمانی که ایده توافقنامه «کمتر برای کمتر» برای اولین بار مطرح شد، تهران مقادیر هنگفتی از اورانیوم را تا ۲۰ درصد غنی کرده بود. این موضوع مشکل اصلی است مشکلی که با تفاهماتی که در حال حاضر تدوین میشود تشدید میشود. در این توافقات بر لزوم جلوگیری از غنی سازی اورانیوم با غنای ۹۰ درصد تاکید شده است اما این تاکیدها از اهمیت زیادی برخوردار نیستند. با این وجود ادعای اسرائیل مبنی بر اینکه غنی سازی اورانیوم تا سطح ۹۰ درصد موجب بروز واکنشی فعال میشود

بسیار حائز اهمیت بود و حیف است که ایالات متحده آمریکا این سخن را نپذیرفت و بجای آن عبارت «واکنش شدید» را انتخاب کرد.

در همین حال آژانس بین المللی انرژی اتمی دو پرونده هسته ای علیه جمهوری اسلامی ایران را بسته، در حالی که هنوز در مورد دو پرونده باز دیگر پاسخی دریافت نکرده است چگونه میتوان بدون دریافت پاسخ از سوی مقامات ایرانی به امضای توافقی  که ظاهراً شامل وعده هایی در خصوص بسته شدن پرونده های باز باقی مانده میشود با آنها رسید؟ این امر وضعیت متزلزل آژانس بین المللی انرژی اتمی را بدتر خواهد کرد.

این توافقنامه به تمام نقض های قبلی که توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شده مشروعیت خواهد بخشید و به این کشور اجازه خواهد داد تا دارایی های به دست آمده از نقض مستمر همه توافقنامه ها و معاهداتی را که امضا کرده است حفظ کند و در عین حال برای احیای اقتصاد این کشور میلیاردها دلار را به آنها عرضه خواهد کرد این اقدامات همچنین حمایت مستمر نیروی قدس سپاه پاسداران از تروریسم در خاورمیانه و سراسر جهان را ممکن خواهد ساخت.

وقتی ایران طبق تفاهم نامه ها به توسعه و ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته و در اختیار داشتن موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای ادامه میدهد چگونه ممکن است کسی با توقف موافقت کند؟

جمهوری اسلامی ایران همچنین به طور مخفیانه به توسعه قابلیتهای تسلیحاتی خود ادامه خواهد داد _ که این قابلیتها جدا از داشتن ظرفیت هسته ای میباشد _ در حالی که وضعیت واقعی این قابلیتها تا حد زیادی همچنان پنهان باقی مانده است. اگر توافقی برای انجماد توافقی برای توقف فعالیتهای هسته ای ایران روی میز است چرا هیچ الزامی برای توقف کامل ساخت و ساز دو سایت زیرزمینی نطنز وجود ندارد؟ که در یکی از این تاسیسات سانتریفیوژهای پیشرفته ذخیره میشود و از دیگری که هنوز در حال ساخت است برای غنی سازی در سطوح بالا در آینده استفاده میشود.

تنها هدف دولت جو بایدن رسیدن به آرامش برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر سال ۲۰۲۴ است. این تفاهمات تمام اقدامات علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران را بر اساس این فرض اشتباه که مسئله فعالیتهای هسته ای را به داخل جعبه باز میگرداند متوقف خواهد کرد جیک سالیوان و اکنون باربارا لیف، که هر دو از مقامات بلندپایه کاخ سفید هستند که قبلاً این اعتقاد دولت را بیان کرده اند اگر اسرائیل به این نتیجه برسد که زمان حمله به ایران فرا رسیده توافق، نوظهور با جمهوری اسلامیایران ، انجام این حمله را برای اسرائیل – که به تنهایی میبایست این کار را انجام دهد بسیار دشوار خواهد کرد. درست است که تحت تفاهمات حمله کردن به ایران کمی آسانتر از زمانی خواهد بود که توافقی امضا شود، اما انجام این کار باز هم بسیار دشوار است.

در پس زمینه ایرانی ها به حملات خود علیه منافع ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس و خاورمیانه ادامه میدهند و همچنان حقوق بشر را نقض میکنند و به کشتن زنان و دختران در ایران مشغول میشوند و به حمایت گسترده خود از روسیه و انتقال سلاحهای پیشرفته ای که به کشتن زنان و دختران اوکراینی کمک میکند نیز ادامه  می دهند.

به جای دستیابی به این تفاهمات ناقص با جمهوری اسلامی ایران برای ایالات متحده آمریکا بهتر است که مکانیسم بازگشت فوری تحریم ها [مکانیزم ماشه[ را راه اندازی کند، مکانیزمی که همه تحریمهای لغو شده شورای امنیت _ از جمله ممنوعیت کامل غنی سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی ایران – را پیش از انقضای این مکانیسم در سال ۲۰۲۵ مجددا میگرداند. چنین اقدامی تمایل سعودیها را در خصوص مشروعیت یافتن برای در اختیار داشتن چرخه مستقل سوخت هسته ای از بین خواهد برد.

این توافق بار دیگر هزینه سنگینی برای اسرائیل به همراه خواهد داشت بنابراین اسرائیل باید با صدای بلند و یک صدا علیه این توافق اقدامکند . این موضوع حیاتی نباید در سر و صدای ناشی از بحث های سیاسی دیگر غرق شود و یا با تمایل اسرائیل به دستیابی به توافقی با سعودیها به منظور عادی سازی روابط به خطر بیفتد.

جمهوری اسلامی ایران در حالی که فعلاً از رویارویی مستقیم با اسرائیل خودداری میکند در تلاش است تا اسرائیل را درگیر یک جنگ چند جبهه ای کند. اسرائیل باید به بهبود تواناییهای نظامی خود ادامه دهد و در عین حال پیامی روشن علیه تفاهمات در حال تدوین ارسال کند هر نشانه ای مبنی بر اینکه چیزی برای صحبت و مذاکره وجود دارد نشان میدهد که اسرائیل _ مانند ایالات متحده ضعیف شده و دیگر نمیتوان به آن اعتماد کرد پیام ما به دوستان ما در خلیج فارس، یعنی کسانی که با ما توافقنامه امضا کرده اند و کسانی که ممکن است در آینده امضا کنند تنها زمانی خواهد رسید که اسرائیل در برابر تهدیدات جمهوری اسلامی ایران همچنان قدرتمند باقی بماند.

جیکوب ناگل» نظامی بازنشسته و یکی از اعضای ارشد بنیاد دفاع از دموکراسیها (FDD) و استاد مدعو در دانشکده مهندسی هوافضا Technion است. او پیش از این به عنوان مشاور امنیت ملی نخست وزیر بنیامین نتانیاهو و رئیس شورای امنیت ملی (سرپرست) خدمت می کرد.