تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

استراتژی: ایران از احیای روابط با عربستان سعودی تا توطئه علیه اسرائیل

استراتژی: ایران از احیای روابط با عربستان سعودی تا توطئه علیه اسرائیل

جروزالم پست؛ ۲۰ ژوئن

نویسنده: ست. جی فرانتزمن

بسیاری از مسائل برای ایران در حال حل شدن است و هم چیز در حال درست شدن میباشد اگر نقطه ها را میان این مضامین و مسائل مختلف به یکدیگر وصل کنیم الگویی ظاهر میشود. جمهوری اسلامی ایران اخیرا از عملکرد خود بسیار راضی بوده است در حالی که جمهوری اسلامی ایران میتواند خود را به عنوان بخشی از کشورهایی معرفی کند که امروزه به جای ،درگیری دیپلماسی را انتخاب میکنند درگیریهای مسلحانه اسرائیل در کرانه باختری و جنین انتقادهای بسیاری را از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین دیگر کشورها به همراه داشت.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است که در زمینه دیپلماسی و در چند جبهه پیشرفتهای زیادی داشته است. این کشور در حال تلاش بر روی انعقاد قراردادهای جدیدی با روسیه است و معتقد است که نسبت به گذشته روابط بسیار گرمتری با ریاض دارد و از دیدن ابتکارات دیپلماتیک جدید میان سوریه و اتحادیه عرب بسیار خرسند است.

جمهوری اسلامی ایران همچنین علیه گروه های کُرد تحرکاتی انجام داده است درگیریهای اخیر با گروه پژاک نشان میدهد که یا پژاک در حال افزایش عملیات خود میباشد و یا اینکه جمهوری اسلامی ایران به احتمال زیاد سعی دارد با افزایش عملیات های خود علیه ،پژاک بال های این گروه را بچیند و توانایی های آنها را محدود  کند. جمهوری اسلامی ایران در گذشته حملاتی را در عراق علیه مخالفان کرد خود انجام داده است جمهوری اسلامی ایران اکنون ممکن است بخواهد، فشار بر پژاک را _ همزمان با افزایش تنش های ترکیه با حزب کارگران کردستان پ ک ک) _ افزایش دهد.

روسیه سوریه و ترکیه در حال برنامه ریزی برای برگزاری نشستی در آستانه در مورد سوریه هستند جمهوری اسلامی ایران نیز ممکن است در حال انجام اقداماتی برای همکاری نزدیکتر با ترکیه باشد.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال طراحی یک استراتژی همراه با گروه های تروریستی فلسطینی پیش از نشست کلیدی میباشد.

در عین حال رسانه های داخلی ایران، درگیری های مسلحانه در جنین را بیش از حد بزرگنمایی و تبلیغ نمی کنند به نظر نمیرسد که جمهوری اسلامی ایران بخواهد از این درگیری ها اعتبار کسب کند اما این موضوع بدان معنا نیست که جمهوری اسلامی ایران به دنبال منفعت و یا طراحی استراتژی همراه با جهاد اسلامی فلسطین و حماس نمیباشد.

در واقع جمهوری اسلامی ایران در این هفته با جهاد اسلامی فلسطین PIJ و حماس دیدار میکند و احتمالاً به دنبال سوء استفاده از این وضعیت میباشد به عنوان مثال المیادین بر این واقعیت تأکید کرد که از یک ماده منفجره علیه یک خودروی ارتش اسرائیل در جنین استفاده شده است. این رسانه به جمهوری اسلامی ایران و سوریه بسیار نزدیک است و از این رو به دنبال بازتاب دیدگاه کلی جمهوری اسلامی ایران از درگیری های اخیر میباشد.

همزمان رسانه های جمهوری اسلامی ایران نیز درباره چگونگی آغاز اعتراضات در سال گذشته و پس از کشته شدن مهسا امینی توسط پلیس امنیت اخلاقی جمهوری اسلامی بحث و گفت و گو میکنند. بر اساس این گزارش جمهوری اسلامی ایران اکنون بر این باور است که سرویس های اطلاعاتی خارجی و کشورهای خارجی این اعتراضات را به راه انداخته اند.  این همان تئوری توطئه رایجی است که جمهوری اسلامی ایران از آن استفاده میکند. با این حال این امر نشان میدهد که اکنون و بیش از شش ماه پس از اعتراضات جمهوری اسلامی ایران احساس میکند که این اعتراضات اکنون به طور کامل به پایان رسیده است.  جمهوری اسلامی ایران اکنون میتواند تحلیل کند و بیاموزد و این نظام همچنین میتواند قدرت خود را تثبیت کند.

اگر نقطه ها را میان این مضامین و مسائل مختلف به یکدیگر وصل کنیم الگویی ظاهر میشود .

جمهوری اسلامی ایران معتقد است که اسرائیل از توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی سودی نخواهد برد و بی بهره خواهد ماند.  این کشور همچنین از ورود مجدد رژیم سوریه به اتحادیه عرب بسیار خوشحال است .جمهوری اسلامی ایران همچنین معتقد است که اعتراضات را شکست داده است و بر این باور است که اکنون میتواند به پژاک حمله کند؛ زیرا آنها در حال همکاری با ترکیه و روسیه میباشند.

بسیاری از مسائل برای ایران در حال حل شدن است و هم چیز در حال درست شدن میباشد.  آنها همچنین احتمالاً بر این باور هستند که چین در روابط با ایالات متحده دست بالا و برتر را در اختیار دارد این امر ممکن است بر نحوه نگاه کردن ایران به چشم انداز هر نوع توافق جدید با واشنگتن نیز تأثیر بگذارد.  با افزایش صادرات و ساخت موشک های مافوق صوت جدید، تهران احتمالاً معتقد است که دیگر نیازی به دستیابی به توافق های جدیدی با واشنگتن ندارد.

(ست. جی فرانتزمن سردبیر و خبرنگار و تحلیلگر ارشد خاورمیانه در جروزالم پست است .او جنگ علیه دولت اسلامی ، چندین جنگ غزه،  درگیری در اوکراین،  بحران پناهجویان در شرق اروپا را پوشش داده است و همچنین از عراق ، ترکیه ، اردن ، مصر ، سنگال ، امارات، اوکراین و روسیه از سال ۲۰۱۱ گزارش داده است وی سخنران عمومی و مهمان رسانه های مختلف و همچنین مشارکت کننده در نوشتن اخبار در نشریات هیل و نشنال اینترست است)