تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

برغم محاصره آمریکا، ایران در حال دستیابی به پیشرفت های سیاسی چشمگیر است

برغم محاصره آمریکا، ایران در حال دستیابی به پیشرفت های سیاسی چشمگیر است

الخليج الجديد؛ ۲۵ ژوئن

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از رئیس جمهور پیش از خود مشکل سیاسی پیچیده ای در خاورمیانه را به ارث برد و دونالد ترامپ نیز آن را از باراک اوباما به ارث برد و اوباما از بوش و این زنجیره همچنان ادامه دارد تا به جیمی کارتر برسد. این مشکل چیزی جز نحوه تعامل با ایران نیست . تیم بایدن در مقایسه با دولتهای پیشین به نظر میرسد یکی از مکانیزم های مورد علاقه بیل کلینتون یعنی مهار” را در پیش گرفته است.

دولت جو بایدن به طور جدی در صدد ایجاد یک جبهه یکپارچه از شرکای منطقه ای و همپیمانان خود جهت مقابله با ” تهدیدهای ایران برآمد .

پس از شکست آشکار گفت و گوهای چند جانبه جهت از سرگیری توافق هسته ای ایران در سال گذشته میلادی ، سیاست دولت بایدن به جای این امر بر مهار فعالیتهای ایران در منطقه تمرکز یافت. اما این راهبرد در آوریل از نظر سیاسی ضربه دید؛ زیرا ایران و عربستان با میانجیگیری چین روابط دیپلماتیک خود را به طور کامل از سرگرفتند.

توافق به دست آمده با میانجیگری چین به سیاست های منطقه ای ایران کمک های فراوانی کرد و خطر رویارویی تهران با عربستان و آمریکا را کاهش داد و مهم تر از همه باعث تضعیف نقش واشنگتن شد و تلاش های آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف قوی ضد ایرانی ناکام ماند.

در همین راستا تهران برای نمایان شدن به عنوان یک قدرت است و فرصت را از دست نداد و نیروهای دریایی ایران در دو رویداد جداگانه دو نفتکش را به گروگان گرفتند .

همین امر باعث شد تا امارات نسبت به عدم تامین امنیت گذرگاه های محموله های دریایی کشورهای خلیج (فارس) از سوی آمریکا ابراز گله و شکایت کند و بر همین اساس ابوظبی در ۳۱ ماه مه اعلام کرد که از نیروهای دریایی مشترک به رهبری آمریکا خارج میشود که در واقع یک ائتلاف دریایی است و مقر آن تاسیسات دریایی آمریکا در بحرین است.

اندکی پس از آن شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ایران اظهار داشت: ایران و عربستان و سایر کشورهای خلیج (فارس) یک ائتلاف دریایی جدید تشکیل خواهند داد که شامل هند و پاکستان نیز میشود و هدف آن تقویت امنیت دریایی منطقه است. این طرح قبل از ثابت شدن صحت و سقم آن با واکنش خشمگینانه سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا مواجه شد. وی در همین رابطه اظهار داشت چنین ایده ای عقل را به چالش میکشد.

روابط فزاینده میان ایران، چین و روسیه از انزوای تهران به طور نسبی کاست و نظام حاکم بر تهران را به دو ابرقدرت جهانی پیوند زد و منافع اقتصادی و نظامی گسترده ای برای آن به همراه داشت و مهم تر از همه اینکه روابط یاد شده چهره بین المللی ایران را تقویت کرد و نفوذ آن هم اکنون تا جنگ اوکراین پیش رفته است که مهمترین درگیری نظامی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم به شمار میرود.

ایران اخیراً هر چند به طور نیابتی به موفقیت بزرگی در سوریه دست یافت . زیرا بشار اسد در ماه مه گذشته با حضور در نشست سران عرب در جده به طور رسمی به دامان جهان عرب بازگشته و مورد استقبال قرار گرفت.

از سوی دیگر به نظر میرسد تهران تحت پوشش ارسال کمک های هوایی بشردوستانه برای زلزله زدگان سوریه محموله های تسلیحاتی را به عناصر سپاه پاسداران انقلاب و شبه نظامیان هوادار آن رسانده است این محموله ها علاوه بر تسلیحات شماری از سایر تجهیزات نظامی را نیز در برگرفت

گروه های هوادار ایران در ماه مارس گذشته بارها حملاتی علیه نیروهای آمریکایی انجام دادند که در طی آن یک نیروی بازنشسته آمریکایی کشته شد و ۲۶ تن دیگر از سربازان آمریکایی زخمی شدند.

اسناد فاش شده نشان میدهد که سپاه پاسداران انقلاب ایران در راستای تلاش هایش برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از سوریه به شبه نظامیان خود آموزش ارائه داده و آنها را به راکت و موشک و خمپاه مجهز کرده است.

اما در جبهه عراق اوضاع به طور نسبی آرام است اما ممکن است این اوضاع آرام به سرعت شعله ور شود، در صورتی که تهران راهبرد پر تنش تری در پیش بگیرد در همین راستا حضور ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی در عراق در صورت شعله ور شدن تنش میان ایران و آمریکا به یک هدف وسوسه انگیز برای حملات نظامی ایران تبدیل خواهند شد.