تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

جنگ در سایه ایران

جنگ در سایه ایران

سندیکای خبری یهود؛ 12 جولای

نویسنده: کلیفورد دی می ؛ موسس و رئیس بنیاد دفاع از دموکراسیها

اسرائیلی ها از خود در برابر نیروهای نیابتی و خارجی جمهوری اسلامی ایران دفاع میکنند

اسرائیلیها هفته گذشته درگیر نزاع و مباره با فلسطینیان در شمال کرانه باختری بودند این چیزی است که بیشتر رسانه ها گزارش کردند و تا حدودی درست است و حقیقت دارد اما در اینجا توصیف دقیق تری از این واقعیت وجود دارد نیروهای اسرائیلی هفته گذشته در حال نبرد با نیروهای نیابتی و خارجی جمهوری اسلامی ایران در شمال کرانه باختری بودند.

تهران در استفاده از نیروهای نیابتی خود به منظور جنگیدن و مبارزه در نبردهایش مهارت دارد : نیروهای نیابتی ایران شامل حزب الله در لبنان شبه نظامیان شیعه در عراق و شورشیان حوثی در یمن هستند.

جهاد اسلامی فلسطین که یکی از زیر مجموعه های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است عمدتاً در غزه و در ارتباط با حماس – سازمان نظامی که نامش در لیست گروههای تروریستی قرار گرفته و بر غزه حکومت میکند _ فعالیت داشته است. همچنین حماس از جمهوری اسلامی ایران ،اسلحه پول و آموزش دریافت میکند و اکنون در لبنان نیز به فعالیت خود ادامه می دهد.

با این حال، اخیراً هم جهاد اسلامی فلسطین PIJ و هم حماس حضور خود را در کرانه باختری افزایش داده اند، سرزمینی که بر

اساس توافق اسلو ،تشکیلات خودگردان فلسطین مسئول اداره آن است با حضور محمود عباس 87 ساله ،وی  به عنوان رئیس ، برای یک دوره چهار ساله در سال 2005 به ریاست این نهاد انتخاب شد. تشکیلات خودگردان فلسطین به طور فزاینده ای تمایل یا توانایی انجام وظیفه خود را نشان داده است. پیمان اسلو با نام رسمی بیانیه اعلام اصول اولویتهای موقت دولت خودگردان نخستین موافقتنامه بین حکومت اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین -ساف- بود که در سال ۱۹۹۳ به امضای دو طرف رسید پیمان اسلو تلاشی برای تعیین یک چارچوب مشخص بود تا به حل و فصل کامل منازعه اسرائیل و فلسطین بینجامد.

تهاجم دو روزه اسرائیل بر روی شهر جنین متمرکز بود شهری که در ماههای اخیر بیش از 50 تیراندازی به همراه حملات موشکی از آن جا علیه غیرنظامیان اسرائیلی انجام شده است.

شدیدترین درگیریها در اردوگاه پناهندگان جنین رخ داد آیا به نظر شما عجیب نیست که فلسطینیانی که در خاک فلسطین تحت نظر تشکیلات خودگردان فلسطین زندگی میکنند پناهنده خوانده میشوند؟

و به نظر شما چه تعداد از ساکنان این اردوگاه شخصاً به دلیل جنگ تدافعی اسرائیل علیه کشورهای عربی همسایه در سالهای 1948-1949 به کرانه باختری که) تحت کنترل اردن (بود گریختند؟ در کدام نقطه دیگر جهان فرزندان پناهندگان وضعیت پناهندگی را به ارث میبرند؟

پس از تأسیس اسرائیل، نزدیک به یک میلیون یهودی مجبور به فرار از کشورهای عربی شدند که قرنها در آن زندگی میکردند. فرزندان آنها خود را پناهنده نمیدانند و خواستار” “حق بازگشت هستند.

همانطور که دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین PIJ آشکارا اذعان کرده است در جنین نیروهای امنیتی اسرائیل هزاران بمب مهمات و اسلحه پیدا کردند که اکثر آنها توسط جمهوری اسلامی ایران تامین میشد ده ها فلسطینی نیز کشته شدند. همه آنها توسط نیروهای دفاعی اسرائیل تروریست شناسایی شدند.

برخی از این تروریستها جوان بودند. این نشان میدهد که ستایش اخیر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از جهاد اسلامی فلسطین PIJ به دلیل عدم استخدام کودکان و نوجوانان یا خیال بافی بوده و یا اینکه سخنی فریبنده و گمراه کننده است.

جهاد اسلامی فلسطین PIJ و حماس آموخته اند که وجود شهدا از میان جوانان فلسطینی ،مزایای بسیار بالایی در حوزه تبلیغات دارد به عنوانمثال ، آنجا نا گادگیل مجری بی بی سی هفته گذشته در گفتگو با نفتالی بنت ،نخست وزیر سابق اسرائیل اعلام کرد نیروهای اسرائیل از کشتن کودکان و نوجوانان خوشحال و شادمان هستند.

نفتالی بنت در پاسخ به این سوال؛  سوالی مطرح کرد مبنی بر اینکه آیا او یک نوجوان 17 ساله را که تلاش میکند خانواده شما را به قتل برساند به جای یک تروریست کودک میداند یا خیر؟ گادگیل پاسخ داد ما در مورد آن صحبت نمیکنیم

نیویورک تایمز هفته گذشته جنین را به عنوان سنگر” مبارزه مسلحانه توصیف کرد که دارای روحیه ای مبارزه طلبانه است. یک بار در پارگراف شانزدهم این مقاله به نقل از یک روزنامه نگار اسرائیلی به این موضوع اشاره شده است که تهران در آنجا از گروه های تروریستی حمایت میکند

سه گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد خاطر نشان کردند که حملات اسرائیل بر اساس قوانین بین المللی هیچ توجیهی ندارد اقدام نظامی کشورهای دیگر و استفاده از زور برای دفاع از خود اقدامی موجه است چرا برای اسرائیل استانداردهای جداگانه ای قائل هستید؟ من گمان میکنم که پاسخ این سوال را میدانید.

گزارشگران سازمان ملل متحد همچنین از اسرائیلیها خواستند که به اشغال غیرقانونی خود در کرانه باختری پایان دهند . البته اسرائیلیها در واقع شهرهایی مانند جنین را اشغال نمیکنند. آنها فقط در پاسخ به قتل اسرائیلیها و با توجه به تشکیلات خودگردان فلسطینی در حکومت داری وارد عمل شده اند.

اگر آنها اسرائیلیها از چنین مداخلاتی خودداری میکردند کرانه باختری به زودی و به طور کامل توسط نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران تسخیر میشد این همان چیزی است که در غزه و پس از خروج اسرائیل از آن سرزمین اتفاق افتاد.

حملات بیشتر به اسرائیلیها توسط مجاهدان مسلح و آموزش دیده منجر به درگیریهای طولانی تر و کشنده تر میشود _ البته نه به اندازه درگیریهای طولانی و مرگبار سوریه که بشار اسد با کمک جمهوری اسلامی ایران صدها هزار عرب را کشته میلیونها نفر دیگر را آواره کرده است.

اخیراً بشار اسد به اتحادیه عرب بازگردانده شد. چرا جامعه بین المللی نسبت به اسرائیلیهایی که از خود دفاع میکنند سخت گیرانه تر از قاتلان دسته جمعی عمل میکند؟ باز هم گمان میکنم که شما پاسخ این سوال را میدانید

ببینید، من آنقدر ساده لوح نیستم که باور کنم جان اسرائیلیها برای گوترش گزارشگران سازمان ملل متحد، گادگیل و یا بسیاری دیگر که خود را قهرمان آرمان فلسطین میدانند مهم است اما آیا آنها نباید حداقل نگران تعداد زیادی فلسطینی باشند که قرار است در مبارزه مسلحانه گسترده تری که به انجام آن تشویق و تحریک میشوند، کشته شوند؟

البته هنگامی که این درگیری آغاز شد آنها طبق معمول تلاشهای اسرائیل برای دفاع از خود را نامتناسب» و «غیرقانونی» شناخته و این تلاشها را محکوم کردند

در رابطه با عملیات جنین  ،گوترش روز پنجشنبه اسرائیلیها را به خشونت علیه غیرنظامیان متهم کرد. وی بدون ارائه مدرکی مبنی بر اینکه غیرنظامیان به طور ناخواسته توسط نیروهای دفاعی اسرائیل آسیب دیده اند اسرائیل را متهم میکند در حالی که وی شواهد گسترده ای را نادیده میگیرد شواهدی مبنی بر اینکه جهاد اسلامی فلسطین PIJ و حماس به طور عمد غیر نظامیان اسرائیلی را هر زمان که بتوانند می کشند.

آیا کارمندان این سازمان بین المللی و روزنامه نگاران مستقل نباید خجالت زده و شرمنده باشند که در کنار حاکمان جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته اند آنها در شرایطی که این حاکمان از تروریسم در خارج حمایت میکنند برنامه تسلیحات هسته ای غیرقانونی را اجرا کرده و با مردم خود، به ویژه زنان  ،به طور وحشیانه رفتار میکنند؟

این موضوع بدیهی است که من در مورد آنها و اقداماتشان نمیتوانم خوب فکر کنم اما با این وجود میخواهم باور کنم که آنها همزیستی مسالمت آمیز فلسطینی _ اسرائیلی را بر سرپیچی بی پایان فلسطینی ها ترجیح میدهند.

تصور کنید که آنها به فلسطینیها بگویند:  ببینید ما با شما هستیم ما نیز آرزو میکنیم که اسرائیلیها ناپدید و نابود شوند. اما یهودیان محله یهودیان اورشلیم را ترک نمیکنند آنها تسلیم نخواهند شد و یا تسلیم زندگی تحت نظارت جهاد اسلامی حماس یا دیگر نیروهای نیابتی تحت حمایت ایران نمیشوند

بنابراین با آنها مذاکره کنید .ما به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین توافق ممکن را داشته باشید ما به اسرائیلیها فشار خواهیم آورد و به هر حال اسرائیلیها بر خودشان فشار خواهند آورد – اگر معتقد باشند که احتمال واقعی پایان دادن به این درگیری وجود دارد.

آیا سناریویی که من بیان کردم معقول به نظر میرسد؟ من میترسم این چیزی باشد که یک فانتزی به بار می آورد.

کلیفورد دی می، موسس و رئیس بنیاد دفاع از دموکراسیها (FDD) و همچنین ستون نویس واشنگتن تایمز است.