تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

حماس به نفوذگرهای(راکت) شکل یافته انفجاری ضد خودرو در جنین می بالد . دست ایران در پس زمینه خودنمایی میکند

حماس به نفوذگرهای(راکت) شکل یافته انفجاری ضد خودرو در جنین می بالد .

دست ایران در پس زمینه خودنمایی میکند

جروزالم پست؛ ۱۶ جولای

نویسنده ست جی فرانتزمن

نفوذگر(پرتابه یا راکت) شکل یافته انفجاری پیشرفته (EFP) (Explosively formed penetrator) ضد خودرو، مُهر اختاپوس ایرانی را بر روی خود دارد، اختاپوسی که اکنون میخواهد تلاش کند تا همان کاری را که با منطقه کرد با شهر جنین نیز انجام دهد

مقاله ای در روزنامهالمیادین ،رسانه طرفدار جمهوری اسلامی ایران وجود سلاح های جدید در میان اعضای حماس را آشکار و علنی کرد به ویژه که این سلاح ها به زبان انگلیسی برای دستیابی به مخاطبان گسترده تری ترجمه شده است. بنابراین، ادعای وجود سلاح های جدید را باید در چارچوب عملیات اسرائیل در جنین در اوایل ماه جاری و تلاشهای ایران برای افزایش تهدیدات در کرانه باختری بررسی کرد.

در این گزارش ادعا شده است که گردان عزالدین قسام شاخه نظامیحماس ،اعلام میکند که نیروهای مبارز آن یک نفوذگر (پرتابه=راکت) شکل یافته انفجاری یا یک کلاهک خودساز در جنین ساخته اند علاوه بر این این گردان با انتشار تصاویری از بمب جدید کنار جادهای خود با نام شوا یک رونمایی کرد. این بمب کنار جاده ای به تازگی از سوی مبارزان مقاومت برای هدف قرار دادن خودروهای گشتی و زرهی ارتش اسرائیل در شهر جنین مورد استفاده قرار گرفته است این مقاله می افزاید: سامانه تسلیحاتی که به تازگی به شهر جنین در کرانه باختری معرفی شده است دارای قابلیت سوراخ کردن زره و نفوذ به آن است که جهشی بزرگ برای مقاومت مبارزان فلسطین در این شهر به ارمغان آورده است به نظر میرسد شواظ یا همان شعله در زبان عربی شبیه به تجهیزات مشابهی باشد که جبهه مقاومت عراق علیه نیروهای آمریکایی در زمان اشغال آنها، از آن استفاده کرد.

 

این مقاله پیشینه بیشتری را شرح میدهد و ادعا میکند که این تسلیحات در لبنان علیه نیروهای اسرائیلی استفاده شده است و حضور آنها در جنین نشان دهنده همکاری احتمالی رو به رشد بین احزاب مختلف در محور مقاومت است… بر اساس برخی از داده های ارتش ایالات متحده آمریکا چنین تجهیزاتی قابلیت نفوذ تا ۲۰۰ میلی متری فولاد را دارند گردانهای عزالدین قسام اعلام کردند که این وسیله برای هدف قرار دادن خودروهای ارتش رژیم اشغالگر در آخرین حمله آنها به جنین و اردوگاه آوارگان جنین در ۳ جولای مورد استفاده قرار گرفت.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که یک نشریه طرفدار جمهوری اسلامی ایران با افتخار مباهات میکند که حماس به سلاحهایی که در لبنان و عراق استفاده میشد دسترسی دارد، به این دلیل است که این سلاحها دامنه نفوذ ایران را در منطقه بیشتر میکند اینها سلاحهایی با منشاء ایرانی، تخصص و شجره نامه ایرانی هستند که بخشی از استراتژی کلی تروریستی صنعت نظامی ایران در خاورمیانه را شکل داده و نمایان می کند.

جمهوری اسلامی ایران در گذشته به حزب الله حماس و جهاد اسلامی فلسطین کمک کرده است تا زرادخانه های موشکی خود را توسعه و گسترش دهند این کشور همچنین در ارسال فناوری هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) برای نیروهای نیابتی خود به ویژه حوثی های یمن و همچنین شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق مشارکت داشته است. هدف این مقاله این است که بگوییم این شیوه اکنون به کرانه باختری گسترش یافته است.

تحلیل هایی که در ماه های گذشته منتشرشد ، حقایقی را در مورد شهر جنین آشکار کرد که نشان میدهد این شهر بیشتر شبیه غزه میشود تهدیداتی از جمله شلیک راکت از این منطقه گزارش شده است، حتی باوجود آنکه راکتها و موشکهای شلیک گذشته شده ابتدایی هستند – همانطور که راکتهای غزه در بودند.

نفوذگر شکل یافته انفجاری بخش مرکزی اختاپوس ایرانی در منطقه را تشکیل داده است

واقعیت این است که رسانه های طرفدار جمهوری اسلامی ایران اکنون میگویند که حماس شب و روز در حال فعالیت با مهندسان است تا بیشترین تعداد بمب و سامانه تسلیحاتی نفوذگرهای شکل یافته انفجاری را تولید کند و مدلهای جدیدی برای آنها بسازد و این سامانه که اخیراً به جنین معرفی شد از قابلیتهای پوشش زرهی برخوردار است که جهشی بزرگ برای مقاومت مبارزان فلسطینی محسوب میشود.

در ماه ژوئن روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تشدید حملات در سوریه علیه نیروهای آمریکایی است گزارشهای دیگر از آن زمان نشان میدهد که مقامات آمریکایی بر این باور بودند که جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا این نفوذگر شکل یافته انفجاری زره پوش را به سوریه منتقل کند تا خودروهای نظامی آمریکایی را هدف قرار دهد. در سال ۲۰۱۶ مایکل نایتز با انتشار مقاله ای در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک ،خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران سال گذشته شروع به ارسال نفوذگرهای شکل یافته انفجاری پیشرفته با پوشش زرهی به پادشاهی عربستان سعودی کرد و به گروههایی در بحرین اطلاعات و دانش فنی برای ساخت چنین تجهیزات و تسلیحاتی را ارائه کرد که در واقع هشداری جدی برای سعودیها و پیشگویی در خصوص آنچه ممکن است در صورت گسترش و اجرای تعهد نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه رخ دهد، باشد

سامانه نفوذگر شکل یافته انفجاری زره پوش یک سامانه تسلیحاتی پیشرفته است که مهر اختاپوس ایرانی را بر روی خود دارد اختاپوسی که اکنون میخواهد تلاش کند تا آنچه را که درلبنان ، سوریه ، عراق و یمن توسط نیروهای نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران انجام شده را نیز با جنین و شمال کرانه باختری انجام دهد.