تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

عراقی ها به صنعت جهانگردی در ایران روح تازه ای میبخشند!

عراقی ها به صنعت جهانگردی در ایران روح تازه ای میبخشند

العربی الجدید؛ ۱۶ ژوئیه

ایران تسهیلات مناسبی به گردشگران و جهانگردان خارجی ارائه میدهد همین امر به همراه ماهیت جغرافیایی این کشور باعث شده تا عراقیها برای فرار از گرمای تابستان سوزان عراق به ایران سفر کنند.

همچنین مسافت نزدیک میان دو کشور و سهولت رفت و آمد در مناطق مرزی و تسهیلات ارائه شده از سوی تهران به موسسه های توریستی عراق همگی اینها مشوق های خوبی برای سفر عراقیها به ایران به شمار میروند.

توضیح
نگاهی  به برخی از سیاست های ایران در منطقه از نگاه مطبوعات  خارجی

شورای جهانی سفر و گردشگری در ایران فاش کرد که جهانگردان عراقی در سال جاری ۵۵ درصد جهانگردان خارجی در ایران را تشکیل میدهند و بدین ترتیب در صدر فهرست قرار دارند.

این در حالی است که در سال جاری جهانگردان آذربایجان و ترکیه ۶ درصد و پاکستان ۵ درصد و کویت ۲ درصد گردشگران خارجی در ایران را تشکیل داده اند.

“كريم” الحلو” کارشناس اقتصادی :گفت مصر ،لبنان، سوریه، ایران و ترکیه در صدر فهرست کشورهایی هستند که عراقیها برای سفر جهت گردشگری برگزیده اند؛ زیرا برخی از مناطق موجود در این کشورها دارای آب و هوای معتدلی هستند و همچنین دارای فاصله جغرافیایی نزدیکی با عراق هستند.

الحلو در گفت وگو با العربی الجدید افزود سهولت حمل و نقل فرصت های موجود برای سفر و امکان اخذ ویزا در فرودگاهها و گذرگاه های مرزی بسیاری از عراقیها را به منظور گردشگری و یافتن امکانات رفاهی و تفریحی برای فرزندان خود و سپری کردن تعطیلات تابستان به کشورهای همسایه سوق داده است علاوه بر همه اینها عراق به ویژه با توجه به مشکل قطعی برق و قطع شدن صادرات گاز ایران فاقد ارائه خدمات لازم به شهروندان خود در تابستان است.

وی توضیح داد ایران از نظر هزینه های سفر و اقامت و خوراک و خرید و همچنین ارائه خدمات پزشکی ارزان تر از سایر کشورها است و همین امر باعث شده تا به مقصد خوبی برای سفر خانواده های کم درآمد تبدیل شود.

الحلو اظهار داشت: اوضاع وخیم اقتصادی و تورم اقتصادی و فروپاشی ارز داخلی در مقایسه با ارزهای خارجی و نیاز داشتن به ارزهای خارجی ایران را واداشته تا تسهیلات یاد شده را ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: میلیون ها دلار از عراق خارج شده و در ایران به منظور گردشگری صرف میشود و همچنین ایران در عراق بازار خوبی برای فروش کالاهای فاقد کیفیت خود و همچنین زمینه مناسبی برای انجام مبادلات تجاری و فرآیند صادرات کالا یافته است.

از سوی دیگر محمود عبد کاظم یکی از کارکنان بخش جهانگردی و حمل و نقل به ایران در گفت وگو با العربی الجدید اظهار داشت: وارد شدن به ایران در مقایسه با سایر کشورها آسان تر است اما مشکل فراروی ما دستیابی شرکت ها به مجوزهای لازم برای ترخیص کالا و اشتغال است.

در همین راستا احمد صباح پژوهشگر اقتصادی در مصاحبه با العربى العربى الجدید ابراز داشت سالانه ۴ تا ۵ میلیون دلار از عراق برای سفر جهت معالجه ، تفریح و زیارت اماکن دینی در ایران خارج میشود علاوه بر آن باید به درآمد حاصل از فروش گاز ایران به عراق نیز اشاره کرد.

وی افزود: قطع صادرات گاز ایران و همچنین تغییر دادن مسیر رودخانه ها از عراق باعث شده تا عراق از نظر خدمات رسانی ضعیف باقی بماند و نبود برق باعث شده تا اکثر عراقیها تعطیلات تابستانی خود را در ایران سپری کنند.

صباح بر اهمیت پیشبرد بخش گردشگری در عراق تاکید کرد تا شهروند عراقی بتواند وقت خود را در داخل کشور سپری کند و از ارز خارجی کشور محافظت به عمل آید.