تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

آیت الله های ایران صدمات جدی به ایالات متحده وارد میکنند و خطرات زیادی برای آنها بوجود می آورند

آیت الله های ایران صدمات جدی به ایالات متحده وارد میکنند و خطرات زیادی برای آنها بوجود می آورند

 سندیکای خبری یهود؛ ۳۰ جولای

نویسنده یورام اتینگر عضو ارشد پیشین سفارت تل آویو در واشنگتن و مسئول سابق امور کنگره در سفارت خانه اسرائیل در آمریکا

سابقه و عملکرد آیت الله ها در آمریکای لاتین ثابت میکند، که انتخاب رویکرد دیپلماسی توسط ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ،ایران ماهیتی خود ویرانگر دارد.

به گزارش انجمن خاورمیانه و شمال آفریقا دانشگاه کمبریج بریتانیا در ۱۱ ژانویه سال ۲۰۲۳ فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که تا پیش از پایان سال۲۰۲۳ ، جمهوری اسلامی ایران ناوهای جنگی خود را در کانال پاناما مستقر خواهد کرد مکانی که ۵ درصد از تجارت دریایی جهانی را تسهیل میکند

توضیح
انعکاس نگاهی  به برخی از سیاست های ایران در منطقه از نگاه مطبوعات  خارجی است

بر اساس دکترین مونرو در دسامبر ۱۸۲۳، هرگونه مداخله یک قدرت خارجی در امور سیاسی قاره آمریکا میتواند به عنوان یک اقدام خصمانه علیه ایالات متحده آمریکا تلقی شود با این حال در نوامبر ۲۰۱۳ جان کری وزیر امور خارجه وقت آمریکا به سازمان کشورهای آمریکایی گفت که دوران دکترین مونرو به پایان رسیده است دکترین مونرو یک دکترین سیاسی آمریکایی بود که در ۲ دسامبر ۱۸۲۳ توسط جیمز مونرو رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام شد بر اساس این دکترین دولت آمریکا تصمیم گرفت که از دخالت در جنگهای بین قدرتهای اروپایی و مستعمرات آنها خودداری، و وقوع جنگ یا فعالیت استعماری در قاره آمریکا را به عنوان حرکتی خصمانه تلقی کند.

آیا مداخلات مجدد دراماتیک جمهوری اسلامی ایران و اقدامات این کشور در کشورهای آمریکای لاتین بر اعتبار داشتن و یا بی اعتبار بودن دکترین مونرو تاکید دارد؟ آیا این موضوع ارزیابی جان کری را تایید میکند؟ 

از زمان ظهور انقلاب اسلامی ایران در فوریه۱۹۷۹آیت الله ها   ، از گزینه دیپلماتیک، ایالات متحده آمریکا در قبال آیت الله های جمهوری اسلامی ایران و سود کلان میلیارد دلاری برای) آیت الله های (ایران به عنوان موتور اصلی برای تقویت سیاستهای ضدآمریکایی و سرکشانه خود در منطقه و جهان استفاده کرده اند

تهدیدی که آیت الله های ایران برای ایالات متحده آمریکا بوجود می آورند به بقای رژیم های عربی طرفدار آمریکا در خاورمیانه و ثبات آسیای مرکزی اروپا و شمال و غرب آفریقا محدود نمیشود این تهدید تا آمریکای لاتین و تا مرز ایالات متحده و مکزیک نیز گسترش می یابد. آیت الله های ایران در آسیب پذیرترین منطقه ژئواستراتژیکی که به طور مستقیم بر سرزمین ایالات متحده آمریکا تأثیر میگذارد صدمات جدی به آن وارد کرده و خطرات زیادی برای آن بوجود می آورند.

نفوذ جمهوری اسلامی ایران به آمریکای لاتین حیاط خلوت ایالات متحده که در حقیقت نقطه ضعف آن محسوب میشود از زمان به دست گرفتن قدرت در سال ۱۹۷۹ یکی از اولویتهای امنیت ملی آیت الله ها بوده است.

استقرار و نفوذ مجدد آیت الله ها در آمریکای لاتین توسط نیروی نیابتی آنها حزب الله لبنان با هدف امپریالیستی ۱۴۰۰ ساله آنها سرنگونی همه رژیمهای سنی مذهب مرتد و تسلیم کردن غرب کافر تقویت شده است دستیابی به این امر مستلزم غلبه بر شیطان بزرگ آمریکایی توسعه قابلیتهای نظامیمتعارف ، بالستیک و هسته ای و آموزه ذهنی آخرالزمانی است.

نفوذ جمهوری اسلامی ایران به آمریکای لاتین مبتنی بر دستور کار ضد آمریکایی اکثر دولتهای آمریکای لاتین بوده است که از تفاوتهای ایدئولوژیک و مذهبی چشمگیر و قابل ملاحظه بین ارزشهای سوسیالیستی و سکولار آنها و آیت الله های شیعه مذهب متعصب ایران فراتر رفته است. هدف اصلی مشترک ایران و کشورهای آمریکای لاتین از بین بردن جایگاه استراتژیک ایالات متحده آمریکا در حیاط خلوت خود و متعاقبا تا جایی که به آیت الله ها مربوط میشود در خود کشور آمریکا از طریق شبکه ای از سلولهای خفته و گروهی از جاسوسها بوده است.

جمهوری اسلامی ایران ساختاری اژدها گونه و چند وجهی ایجاد کرده است که بر مناطق سه گانه آشفته و نابسامان آرژانتین پاراگوئه برزیل و شیلی-پرو-بولیوی و همچنینونزوئلا  ،کوبا و نیکاراگوئه و سایر دولتهای ضد آمریکایی تمرکز دارد. این رویکرد شامل همکاری رو به رشد با همه سازمان های تروریستی منطقه ای، کارتلهای مواد مخدر پیشرو در مکزیک، کلمبیا برزیل و بولیوی و همچنین ارتباط و همکاری با پولشویی های جهانی است.

علاوه بر این آیت الله های ایران اردوگاههای آموزشی تروریستی در آمریکای لاتین و همچنین تاسیسات و سازمانهای رسانه ای پیشرفته و مراکز فرهنگی تبلیغی ایجاد کرده اند آنها فناوریهای موشک بالستیک هواپیماهای بدون سرنشین و تجهیزات ساخت تونل را به منطقه صادر کرده اند.

آمریکای لاتین و تاکتیکهای ضد آمریکایی آیت الله ها 

بر اساس گزارش اندیشکده مستقل و غیر حزبی MENAF  انجمن خاورمیانه و شمال آفریقا در کمبریج، نیروی دریایی برزیل گزارش داد که به دو کشتی جنگی ایران اجازه پهلوگیری در برزیل داده شده است کارشناسان حدس میزنند که این کشتی ها احتمالا در اواسط فوریه سال ۲۰۲۴ به کانال پاناما میرسند حضور کشتیهای جنگی جمهوری اسلامی ایران در کانال پاناما نه تنها امنیت غرب، بلکه ایمنی و قابلیت اطمینان یکی از مسیرهای تجاری کلیدی جهان را تهدید میکند

بر اساس این گزارش افزایش تدریجی نفوذ ایران در سراسر آمریکای لاتین طی ۴۰ سال گذشته به پدیده مهم و قابل ملاحظه ای تبدیل شده است که راه را برای این حرکت استراتژیک اخیر تهران هموار کرده است و اینکه تمرکز بر روی شبکه جنایتکار و تروریستی ایران در آمریکای لاتین از طریق عملیاتهای حزب الله معطوف شده است.

اسناد ویکی لیکس به گزارشهای دیپلماتیک محرمانه ایالات متحده اشاره میکند که نشان میدهد مهندسان ایرانی در ازای کمک به برنامه های هسته ای ونزوئلا برای جستجوی ذخایر اورانیوم از این کشور ونزوئلا بازدید کرده اند . سرویس خبری BNAmericas  مستقر در شیلی گزارش داد که کارشناسان ایرانی با آگاهی از غنی ترین مناطق اورانیوم در ونزوئلا ظاهراً در حال استخراج این ماده معدنی در پوشش شرکتهای معدن و مونتاژ تراکتور هستند . پرواز هواپیماها بر فراز محل این کارخانه ممنوع است … شرکت دولتی تهیه و تولید مواد معدنی ایران ایمپاسکو که دارای امتیاز استخراج طلا در ونزوئلا است با برنامه هسته ای ایران مرتبط است . معدن آن شرکت ایمپاسکو در ونزوئلا در یکی از غنی ترین مناطق اورانیوم قرار دارد که محدودیتهای پرواز ممنوع در آن منطقه وجود دارد.

بر اساس قرارداد ، نظامی ، نفتی ، اقتصادی ۲۰ ساله ژوئن ۲۰۲۲ میان ایران و ونزوئلا ایران بیش از یک میلیون هکتار ۲٫۵ میلیون جریب از اراضی ونزوئلا را دریافت کرده که میتوان آن را برای آزمایش سیستمهای بالستیک پیشرفته ایرانی مورد استفاده قرار داد قراردادهای مشابهی توسط جمهوری اسلامی ایران با کوبا نیکاراگوئه و بولیوی امضا شده است.

ونزوئلا برای مقامات ایرانی و تروریستها گذرنامه های تقلبی شناسنامه های ملی و شناسنامه های تقلبی صادر کرده است که آنها را قادر میسازد تحریم های بین المللی و اقدامات ضدتروریسمی بیفایده را دور بزنند ترافیک هوایی جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا رشد قابل توجهی داشته است اگرچه فعالیتهای گردشگری آنها کم و محدود بوده است.

از اوایل دهه ۱۹۸۰ آیت الله های جمهوری اسلامی ایران از شبکه سازی تروریستهای حزب الله در جوامع بسیار بزرگ و موفق لبنانی در آمریکای لاتین و غرب آفریقا استفاده کرده اند زیر ساختهای قاچاق مواد مخدر پولشویی جنایت و ترور حزب الله لبنان میلیاردها دلار برای حزب الله و ایران به ارمغان آورده است.

اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده آمریکا تخمین زده است که حزب الله سالانه حدود ۲ میلیارد دلار از طریق قاچاق غیرقانونی مواد مخدر و تکثیر سلاح در منطقه سه مرزی ،آرژانتین پاراگوئه و برزیل به دست آورده و در حال گسترش روابط خود با خشن ترین و خطرناک ترین کارتلهای مواد مخدر در آمریکای لاتین از جمله لوس زتاس ، مکزیک فارک کلمبیا و PCC برزیل باند PCC یا اولین فرماندهی پایتخت یکی از قدرتمندترین گروههای جرایم سازمان یافته در آمریکای جنوبی است که بر قاچاق مواد مخدر جنایت و ترور در اروپا آفریقا و خاورمیانه تأثیر میگذارد.

جمهوری اسلامی ایران همچنین ماموریتها و فعالیتهای اطلاعاتی خود را با کمک حزب الله علیه اهداف ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در آمریکای لاتین و فراتر از آن تشدید کرده و آنرا توسعه داده است حزب الله از دژ مستحکم خود، دره بقاع در ۳۰ کیلومتری خاور بیروت جای گرفته است درلبنان  ،که یکی از بزرگترین مناطق تولید تریاک و حشیش در جهان است استفاده کرده است.

خلاصه کلام 

سوابق و پیشینه آیت الله ها از جمله افزایش فعالیتهای سرکش آنها در آمریکای لاتین ماهیت خود ویرانگر گزینه دیپلماتیک در مورد جمهوری اسلامی ایران را مستند میکند – که به عنوان مؤثرترین باد موافق برای دستور کار – و ماهیت خود برانداز فرضیاتی قلمداد شده است مبنی بر اینکه آیت الله های جمهوری اسلامی ایران متمایل به مذاکره و گفتگو با حسن نیت و همزیستی مسالمت آمیز با همسایگان عرب سنی خود هستند و میتوان آنها را متقاعد کرد که دیدگاه امپریالیستی متعصب ۱۴۰۰ ساله خود را کنار بگذارند.