تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

موازنه قوا و بازگشت به خاورمیانه… رمزگشایی از لشکرکشی آمریکا به خلیج فارس

موازنه قوا و بازگشت به خاورمیانه… رمزگشایی از لشکرکشی آمریکا به خلیج فارس

الجزیره؛ ۹ اوت

با توجه به اتهامات متقابل واشنگتن و تهران مبنی بر تلاش برای ایجاد مزاحمت برای کشتی ها و توقیف نفتکش ها؛ اعلامیه فرماندهی مرکزی ایالات متحده مبنی بر ورود بیش از ۳ هزار ملوان و یک شناور دریایی اضافی به خاورمیانه خشم تهران را برانگیخت و به همین دلیل به نوبه خود تهدید کرد که هرگونه تشدید تنش در آبهای خلیج فارس با پاسخ قاطع ایران مواجه خواهد شد.

توضیح
انعکاس نگاهی  به برخی از سیاست های ایران در منطقه از نگاه مطبوعات  خارجی است

اعلام اینکه واشنگتن برای جلوگیری از توقیف و ایجاد مزاحمت برای کشتی های غیر نظامی توسط ایران در کشتی های تجاری در حال تردد از تنگه هرمز میخواهد در داخل آنها نیروی نظامی مستقر کند، تنها چند روز پس از مانور دریایی انجام شده توسط سپاه پاسداران ایران در آبهای خلیج فارس در واکنش به مانور ائتلاف بین المللی امنیت دریایی با عنوان سپر نگهبان در نزدیکی تنگه هرمز صورت گرفت.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایرانگفت : حضور آمریکا در منطقه امنیت و ثبات آن را برهم میزند. در همین حال “رمضان شریف” سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تهدید کرد که ایران با هر گونه اقدام تحریک آمیز مقابله به مثل خواهد کرد و در صورت توقیف کشتی های ایرانی کشورش نیز کشتی های آمریکایی را توقیف خواهد کرد.

** بازگشت به منطقه

ناظران سیاسی ایران می گویند لشکر کشی آمریکا به خاورمیانه در بردارنده علل و عوامل و پیام هایی برای برخی از طرف های منطقه ای و خارجی است اما با رویکرد اخیر در پیش گرفته شده از سوی آمریکا مبنی بر کاهش حضور نظامی خویش در منطقه منافات داشت.

در همین راستا فرزاد احمدی پژوهشگر مسائل راهبردی در گفت وگو با الجزیره نت توضیح داد آمریکا از سال ۲۰۱۱ به این سو حضور نظامیاش را در خاورمیانه کاهش داد و برای مهار چین به شرق آسیا روی آورد. در واقع تصمیم اخیرش در راستای بازگشت به رویکرد قبلی اش قرار دارد.

احمدی معتقد است پیام های تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه قبل از تهران طرف های دیگری را در برمی گیرد.

وی افزود: عملکرد آمریکا در مورد هم پیمانانش در خلیج فارس امیدشان را ناامید کرد و بر همین اساس در صدد اصلاح روابط خود با کشورهای یاد شده برآمده است و میخواهد به آنها اطمینان خاطر دهد که در کنارشان ایستاده است و امنیتشان را تضمین میکند.

** اهداف انتخاباتی

عبدالرضا فرجی راد سفیر سابق ایران نیز به نوبه خود معتقد است مذاکرات غیر مستقیم میان تهران و واشنگتن در خصوص پرونده هسته ای و مبادله زندانیان ناامید کننده بود و هدف از لشکر کشی آمریکا بازداشتن تهران از افزایش میزان غنی سازی اورانیوم است؛ زیرا واشنگتن معتقد است که ایران با انجام مذاکرات میخواهد فرصت کافی برای تحقق بخشیدن به اهداف مورد نظرش را به دست آورد.

فرجی راد در گفت وگو با الجزیره نت ضمن اعلام این مطلب افزود: رویکرد آمریکا بازگشت موقت به منطقه است؛ زیرا میخواهد به بهانه حمایت از خطوط کشتیرانی نیروهای خود را برای انجام طرح های از پیش مهیا شده در صورت لزوم در حالت آماده باش کامل قرار دهد.

وی ادامه داد: روند نزدیک شدن چین به کشورهای خلیج فارس آمریکا را نگران کرده است زیرا ایالات متحده نمیخواهد در منطقه خلیج فارس به قدرت دوم تبدیل شود.

وی توضیح داد واشنگتن بیم آن دارد که پکن از روابط اقتصادی خود برای رشد و توسعه بخشیدن به فعالیتهای نظامی اش در منطقه خلیج فارس سوء استفاده کند.

فرجی راد معتقد است که قطعی نشدن پرونده هسته ای ایران و نفوذ چین در منطقه خلیج فارس در بردارنده نقاط منفی است که جمهوری خواهان در مبارزه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده میلادی از آن بهره خواهند برد و در نتیجه دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با آوردن ناوگان دریایی خود به خاورمیانه در واقع میخواهد به یک اندازه توان نظامی اش را در مقابل ایران و چین و جمهوری خواهان به نمایش بگذارد.

** موازنه قوا

در ارتباط با اینکه آیا لشکرکشی آمریکا باعث افزایش تنش در آبهای خلیج فارس خواهد شد؟ فرجی راد بعید میداند که این امر منجر به اصطکاک نظامی واقعی در آبهای خلیج فارس میان ایران و آمریکا شود؛ زیرا این امر به نفع روسیه است که میخواهد واشنگتن را درگیر یک جنگ جدید نماید تا به کمکهای نظامی اش به اوکراین پایان دهد.

فرجی راد افزود کشورش در ارتباط با تقویت حضور آمریکا در منطقه موضع کاملا روشنی در پیش گرفت؛ زیرا سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب گفت اگر آمریکا کشتی های ایران را توقیفنماید ، ایران نیز کشتیهای آمریکا را توقیف خواهد کرد این امر بدان معنا است که اگر واشنگتن از توقیف کشتی های ایران دست بردارد در آن صورت هیچ گونه اصطکاکی روی نخواهد داد.

از سوی دیگر علی عبدی پژوهشگر نظامیگفت : با توجه به اینکه آمریکا میخواهد تفنگ داران دریایی خود را در کشتی های موجود در تنگه هرمز مستقرکند ، بنابر این احتمال اصطکاک نظامی به طور جدی وجود دارد.

عبدی این اقدام آمریکا را در واکنش به افزایش توان نظامی کشورش در آبهای خلیج فارس ارزیابی کرد.

این پژوهشگر ایرانی در گفت وگو با الجزیره نت گفت آمریکا سیاست بازدارنده ای در مورد سپاه پاسداران انقلاب اتخاذ کرده است که به گفته عبدی هم اکنون در منطقه دست برتر را در اختیار دارد.

وی توضیح داد واشنگتن با اعلام خبر رسیدن کشتی نظامی آبی خاکی به دریای سرخ میخواهد ببیند ایران چه واکنشی از خود نشان خواهد داد.

عبدی با طرح این سوال که آیا آمریکا نمیداند تعداد نیروهای مسلح ایران بیش از یک میلیون نفر است؟ خاطرنشان کرد: موضوع احتمال پهلو گرفتن کشتی نظامی آمریکا در سواحل ایران یک جنگ روانی است.  وی بعید دانست که واشنگتن بخواهد نیروهایش در منطقه را توسط نیروهای ایرانی قربانی کند.