تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

خشونت و جنایت در جامعه عربی اسرائیل به ایران کمک میکند تا بر اسرائیلی غلبه کند

خشونت و جنایت در جامعه عربی اسرائیل به ایران کمک میکند تا بر اسرائیلی غلبه کند

جروزالم پست؛ ۳ آگوست

نویسنده: روث واسر من لند

افزایش شدید جنایت و خشونت در جامعه اسرائیل در یک دهه و نیم گذشته در واقع موجب فقدان ثبات و عدم اجرای قانون می شود که این امر در خدمت آرمان های جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

من اغلب در مورد آرزوی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نفوذ سیستماتیک در چندین عرصه پیرامون اسرائیل و همچنین نفوذ درون خود اسرائیل مطالبی نوشته ام.

توضیح
انعکاس نگاهی  به برخی از سیاست های ایران در منطقه از نگاه مطبوعات  خارجی است

تمایل تهران برای نفوذ در کشورهای منطقه از طریق ایجاد و حفظ نیروهای نیابتی در سرزمین هایشان مثلاً در قالب حزب الله همچنان از بین نرفته است. جمهوری اسلامی ایران فقط به تسلط خود بر نوار غزه که این تسلط را از طریق حمایت از جهاد اسلامی و حماس در آنجا به دست آورده بود _ راضی نیست. و کاملا برعکس است.

این کشور در حال پیشروی است و برای حفظ جهاد اسلامی و حماس در کرانه باختری نیز بسیار سخت تلاش میکند این امر پس از ورود نیروهای دفاعی اسرائیل به جنین به وضوح قابل مشاهده است. اقدامات تروریستی که در سال گذشته توسط فلسطینی های جنین انجام شد همگی ثمره فعالیت های جهاد اسلامی بوده است. اقداماتی که جهاد اسلامی از ایران الهام گرفته و توسط ایرانیان آموزش دیده و بودجه خود را نیز از ایران دریافت میکند.

موضوع دوم به طرز ماهرانه ای جوانان فلسطینی را جذب میکند. جوانانی که از فقدان کامل چشم انداز شغلی و دیدگاهی مبهم و ناامید کننده نسبت به رهبری فاسد و رو به زوال فلسطینی در کرانه باختری رنج میبرند. رهبری که عمدتاً به دنبال منافع خود و خویشاوندانش میباشد. جمهوری اسلامی ایران این جوانان سرخورده را تشویق میکند تا در دو جنگ _ یکی علیه تشکیلات خودگردان فلسطین و دیگری علیه اسرائیل  شرکت کنند و حضور داشته باشند.

در واقع در غیاب یک رهبری قدرتمند و باثبات در کرانه باختری یک نسل کامل از فلسطینی ها به بهانه «آزادی مردم فلسطین به طور غیر مستقیم توسط نظام ایران آموزش می بینند . تضعیف سیستماتیک تشکیلات خودگردان فلسطین با وجود دور بودن از الگویی برای تقلید در سالهای اخیر توسط دولتهای اسرائیل، به ویژه دولت تحت رهبری بنیامین نتانیاهو نیز در واقع به تحقق هدف جمهوری اسلامی ایران برای تسلط بر کرانه باختری علاوه بر غزه لبنان و سوریه کمک کرده است.

تسلط بر کرانه باختری نیز برای جمهوری اسلامی ایران کافی نبوده و رضایت آنها را جلب نمی کند. این تسلط اکنون به دنبال  گسترش دامنه نفوذ خود تا اردن است. اردن جایی است که ایران مدعی است  اخیراً اماکن مذهبی شیعیان را در آن جا کشف کرده است. این موضوع؛ نفوذ پررنگ و رو به رشد تهران در پادشاهی اردن را نشان میدهد. متأسفانه دولت اردن برای مقابله با این حضور نگران کننده، بسیار ضعیف عمل کرده است؛ همانطور که مصر بارها و بارها تلاش های جمهوری اسلامی ایران برای جاسوسی در داخل خاک خود را توسط نیروهای امنیتی خنثی کرده است.

جمهوری اسلامی ایران چگونه به دنبال بهره برداری از خشونت و جنایت در جامعه عربی اسرائیل است؟

با این حال، موضوعی که بیش از همه نگران کننده است تلاش های مداوم جمهوری اسلامی ایران برای تأثیرگذاری بر برخی عوامل در جامعه عربی اسرائیل است.

این موضوع موجب ناراحتی شیوخ سنی، که تابعیت اسرائیلی دارند و جمعیتی از آنها که ۱۰۰ درصد اهل سنت هستند شده است.

افزایش شدید جنایت و خشونت در جامعه عربی اسرائیل در یک دهه و نیم ،گذشته در واقع موجب فقدان ثبات و عدم اجرای قانون میشود که این امر در خدمت آرمان های جمهوری اسلامی ایران خواهد بود آرمانهایی که شامل تلاش برای نفوذ دسترسی به قدرت در میان مردم محلی می باشد.

این موضوع در واقع کمی شبیه داستانهای علمی تخیلی به نظر می رسد، اما در عمل، هرج و مرجی که در سالهای اخیر در جامعه عربی اسرائیل رخ داده است مشخصه این امر می باشد و این موضوع دقیقاً همان سناریویی است که توانایی های ذی نفعان خارجی را که دارای انگیزه های اساسی برای تأثیر منفی بر جامعه داخلی به عنوان یک کل می باشند تقویت میکند. این اتفاق از طریق استفاده از مجرمانی که به سلاح های غیرقانونی دسترسی دارند رخ میدهد.

جامعه عربی اسرائیل مدت هاست که توسط دولت های اسرائیل نادیده گرفته شده است. دولت های اسرائیل مدت هاست که نسبت به یافتن راه حل برای مسائلی مانند زیر ساخت ها برنامه ریزی شهری مناسب؛ آموزش غیر رسمی؛ و نظارت بر موسسات آموزشی رسمی در بخش عربی خود بی توجه بوده اند. مشکل دیگر فقدان مقررات مناسب در مورد حکومت های محلی عربی است که در آنها فساد و کمبود ظرفیت وجود دارد. علی رغم بودجه سخاوتمندانه ای که به اشتباه سرمایه گذاری شده و به درستی تنظیم نشده است.

در مجموع این موضوع موجب به وجود آمدن بنیانی فاسد شده است که در آن جنایت و خشونت بالا گرفته، بنابراین؛ این امر جنایتکاران را قادر میسازد تا به طور نگران کننده ای هر گوشه ای از جامعه عربی اسرائیل را تسخیر کنند.

افرادی که به جای ایدئولوژی به دنبال پول هستند، هدف آسانی برای استخدام توسط طرف های کشورهای خارجی میباشند کشورهایی که علاقه زیادی به تأثیرگذاری در جامعه داخلی اسرائیل دارند کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران نمونه ها بسیار زیاد است هر سال در ماه رمضان، جنبش حماس که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران میباشد، جوانان فلسطینی که از اهالی شرق بیت المقدس هستند را تشویق میکند تا با ورود به مسجد با سنگ و سلاح سرد و حمله به پلیس مرزی اسرائیل از داخل با نیروهای اشغالگر اطراف مسجد الاقصی مبارزه کنند.

به همین ترتیب نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه تلاش کردند تا اعراب اسرائیلی را در شهرهای مختلط اسرائیل جذب کنند و آنها را تشویق کرده تا در جریان شورشهای بی سابقه ماه می سال ۲۰۲۱ شرکت کنند و اسلحه به دست گرفته و با همسایگان یهودی خود بجنگند چنین تلاشهایی فقط تا حدودی موفقیت آمیز بود، اما همین تلاشها توانستند هرج و مرج و ویرانی بسیاری ایجاد کنند که این امر موجب غافلگیری تشکیلات امنیتی اسرائیل به ویژه نیروی پلیس شده بود.

نیروی پلیس اسرائیل برای رویارویی با چالشهای متعددی که جامعه کنونی اسرائیل با آن رو به رو شده است، بسیار کوچک است کسب و کارهای ،کوچک متوسط و بزرگ در سراسر کشور به شدت مرد اخاذی قرار میگیرند؛ و در شش ماه گذشته تظاهرات بزرگی در سراسر کشور برگزار شده است و شهروندان اسرائیلی در جنوب اسرائیل سالهاست که از فقدان اجرای قانون رنج میبرند و در کنار تمام اینها ،کشاورزان نیز در سراسر کشور به شدت از تروریسم جنایتکار یا آنچه تروریسم کشاورزی نامیده میشود واهمه دارند.  تروریسم کشاورزی که به زبان انگلیسی آگرو تروریسم نامیده میشود تلاشی مخرب برای از بین بردن یا نابودی صنعت کشاورزی یا سیستم تأمین مواد غذایی برای یک جمعیت میباشد که از طریق استفاده مخرب از میکروب های بیماری زای گیاهی یا حیوانی برای ایجاد بیماریهای ویرانگر در بخشهای کشاورزی صورت میگیرد .این موضوع در ارتباط نزدیک با جنگ بیولوژیک و حشره شناسی میباشد اگر کشاورزان با پرداخت پول و رشوه به مجرمان موافقت نکنند زمین آنها به طور مرتب سوزانده میشود و شرکتهای بیمه با توجه به فراوانی این رویدادها دیگر حاضر نیستند اموال آنها را بیمه کنند.

برخی از کشاورزان از روی ناامیدی محض، و با توجه به این واقعیتها حتی به ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی کنونی که ایدئولوژی دنیایی بدون جنایتکاران و دنیایی بدون کلاهبرداری را داشت رای دادند صرفاً به این دلیل که وی در مبارزات انتخاباتی گذشته در مورد امنیت داخلی و اجرای قانون وعده سر خرمن داده بود.

لایحه ای که من در دوران تصدی ام در کنست روی آن کار مذهبی انجام داده بودم در مورد مجازات جرایم اخاذی اخیراً به قانون تبدیل شده است که توسط حزب بن گویر تصویب شده است، اما راه رسیدن به امنیت داخلی و اجرای قانون و تثبیت آن هنوز بسیار طولانی است دولت اسرائیل رسماً بیش از آنچه تصور میشود درگیر مسائل سیاست داخلی است که نمی تواند کاری را که واقعاً در این میان ضرورت دارد و مورد نیاز است انجام دهد.

با این حال این تنها چالش دیگری در یک لیست طولانی از موضوعات مهمی نیست که دولت کنونی به دلیل وسواس منحصر به فرد خود در اصلاحات قضایی از آن غفلت می کند بلکه سنگ بنا و یکی از مهمترین چالشهای استقامت ملی اسرائیل است.

اختلافات داخلی نه تنها هدیه و فرصتی ارزشمند برای دشمنان اسرائیل قلمداد میشود بلکه ترکیبی از این شکافهای داخلی همراه با امپراتوری جنایتکار با شكوه فوق الذكر، متأسفانه به نفع دشمنان اسرائیل و سوء استفاده احتمالی آنها از موقعیت شده است.

 

روث واسر من لند رئیس کمیسیون پیمان ابراهیم در کنست مجلس اسرائیل موسس و مدیر اجرایی مرکز مشاوره راهبردی روث (Ruth-Strategic Consulting)، نماینده سابق کنست برای حزب وحدت ملی، سیاستمدار و کاردار پیشین سفارت اسرائیل در قاهره و مشاور سابق رئیس جمهور شیمون پرز است.