تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

نتانیاهو در توافق با ایران هسته ای بی اعتبار شده است

نتانیاهو در توافق با ایران هسته ای بی اعتبار شده است

يديعوت آحارنوت؛ ۱۳ آگوست

نویسنده: اورلی آزولای

نظر نخست وزیر بنیامین نتانیاهو پس از ساختار حرف های خود در مورد تهدید جمهوری اسلامی ایران برای اسرائیل و فراتر از آن، نه تنها توسط دولت بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حالی که به سمت تجدید توافق هسته ای پیش میرود، نادیده گرفته میشود، بلکه به طور کلی به او بی اعتماد است.

بدترین اتفاقی که ممکن است برای نتانیاهو بیفتد بی اهمیت شدن است. او می تواند جنجال برانگیز محبوب یا منفور باشد و حتی در معرض حمله دائمی معترضان قرار گیرد اما با بی اهمیت شدن به پایین ترین سطح خود میرسد، به خصوص زمانی که بی اهمیتی به مسائلی مربوط میشود که سنگ بنا و ستون اصلی آن برای کسب قدرت بود: مقابله و مبارزه با جمهوری اسلامی ایران

بیش از هر کسی، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو خود را به عنوان پرچمدار مبارزه با جمهوری اسلامی ایران هسته ای معرفی کرد. این جوهره شهرت بین المللی او و نقطه اصلی کمپین هراس افکنی او علیه نظام] جنایتکار تهران و تهدید وجودی این نظام برای موجودیت اسرائیل بود.

توضیح
انعکاس نگاهی  به برخی از سیاست های ایران در منطقه از نگاه مطبوعات  خارجی است

اما در حال حاضر مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی با میانجیگری قطر در دوحه در حال انجام است، خبرها حکایت از آن دارد که تهران با آزادی پنج شهروند آمریکایی زندانی در ایران موافقت کرد و حتی آنها را به حبس خانگی منتقل کرد یا به آنها اجازه داد تا برای پرواز به خارج از کشور به فرودگاه بروند به نوبه خود ایالات متحده موافقت کرد که تعداد نامعلومی از ایرانیان تحت کنترل خود را آزاد کند و حدود ۴۰ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان را آزاد کند.

این توافق می تواند تنها مقدمه و بازی آغازین در مذاکرات بر سر بازگشت به توافق هسته ای با تهران باشد که پیش از این جمهوری اسلامی ایران در یک ژست حسن نیت غنی سازی اورانیوم خود را کند کرده بود، موافقت کرد تا با بازرسان سازمان ملل متحد همکاری کند و اقدامات نیابتی اش علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را محدود کند.

رئیس جمهور جو بایدن مصمم است تا با جمهوری اسلامی ایران به توافقی دست یابد بدون اینکه نتانیاهو را در این فرآیند دخالت دهد. بایدن و متحدان دموکرات اش سخنرانی نتانیاهو در مجلس مشترک کنگره در سال ۲۰۱۵ را به یاد دارند جایی که او با باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا مخالفت کرد و از توافقی که رئیس جمهور با جمهوری اسلامی ایران برای توقف توسعه سلاح های هسته ای نهایی میکرد انتقاد کرد

آن قرارداد در نهایت امضا شد و اگرچه کامل نبود، اما از عجله تهران برای ساخت بمب جلوگیری کرد. ارنست مونیز وزیر انرژی دولت اوباما که معمار این توافق بود در مصاحبه ای گفت که با کارشناسان اسرائیلی مشورت شده و برخی از پیشنهادات آنها در توافق هسته ای ۲۰۱۵  جمهوری اسلامی ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گنجانده شده است. مونیز گفت:  همکاری آنقدر فشرده بود که انگار اسرائیلی ها در اتاق بودند.

رئیس جمهور دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ این توافق را پاره کرد نه به این دلیل که فکر میکرد خوب یا بد است. درک محدود او از سلاح های هسته ای زمانی مشهود بود که یک بار از کارکنان امنیت ملی خود پرسید که چرا نمیتوان سلاح های هسته ای را به سمت طوفان ها پرتاب کرد تا از تأثیر آنها جلوگیری کرد. دونالد ترامپ توافق ۲۰۱۵ را عمدتاً به این دلیل رد کرد که توسط دولت اوباما تصویب و نهایی شده بود.

،

اما به طور استعاری نتانیاهو زمانی که ترامپ توافق را پاره کرد دست ترامپ را گرفته بود و اکنون که گام های آزمایشی برای تمدید توافق برداشته میشود نتانیاهو توانایی تأثیرگذاری بر نتیجه آن را ندارد. او دیگر نمیتواند در گوش رئیس جمهور بایدن زمزمه کند یا اعمال نفوذ کند.

پس جای تعجب نیست که اخیراً نخست وزیر به ندرت کلمه ایران را بر زبان میآورد. مردی که تمام زندگی حرفه ای خود را بر تحریک و برانگیختن ترس از جمهوری اسلامی ایران بنا کرد، اکنون باید بنشیند و مشاهده کند که چگونه جمهوری اسلامی ایران تحت نظر خودش، در نتیجه خروج ایالات متحده آمریکا از توافق ۲۰۱۵ بزرگترین گام ها را در جهت دستیابی به توانمندی هسته ای برداشته است.

انتظارات نتانیاهو از روابط اسرائیل و عربستان در حال حاضر چیزی بیش از آرزو نیست زیرا همه چیز در خاورمیانه به هم مرتبط است و حقیقت غم انگیز این است که نخست وزیر از نظر دولت بایدن و شاید خود او نه تنها بی اهمیت بلکه غیرقابل اعتماد و به عنوان تهدید وجودی پیش روی اسرائیل تلقی شود.