تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

تلاش فزاینده چین برای ایجاد آشتی در خاورمیانه و پیشرفت توافق هسته ای ایران

تلاش فزاینده چین برای ایجاد آشتی در خاورمیانه و پیشرفت توافق هسته ای ایران

 جروزالم پست؛ ۲۱ آگوست

نویسنده: ست جی فرانتزمن

چین به دنبال تسهیل موج آشتی در سراسر خاورمیانه است.  با این حال تلاش های این کشور ممکن است به پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در جهت دستیابی به سلاح هسته ای کمک کند.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین این هفته با همتای ایرانی خود گفت و گو کرد و ابراز امیدواری کرد که موج آشتی در خاورمیانه ایجاد شود این گفت و گو پس از سفر تاریخی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی صورت گرفت .  وانگ یی گفت که پس از رایزنی چین با جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی دو کشور در مسیر تقویت روابط گام برداشتند که به شکل گیری موج آشتی در خاورمیانه انجامید چین به میانجیگری با هدف سازش و مصالحه میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان کمک کرد چین میگوید از مسائل مربوط به منافع اصلی با جمهوری اسلامی ایران حمایت خواهد کرد.

توضیح
انعکاس نگاهی  به برخی از سیاست های ایران در منطقه از نگاه مطبوعات  خارجی است

وانگ یی در بیانیه ای گفت که این کشور از تصمیم درست جمهوری اسلامی ایران قدردانی می کند.

وانگ یی روز یکشنبه با آقای ، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت و گو کرد. پکن میگوید به حمایت از کشورهای خاورمیانه در کشف مسیر توسعه متناسب با شرایط ملی خود، تقویت ارتباطات و گفت و گو، پایبندی به وحدت و خودسازی و تحقق حسن همجواری و دوستی ادامه خواهد داد .جمهوری اسلامی ایران از نقش میانجی چین در کمک به آشتی و مصالحه و احیای روابط با عربستان سعودی تشکر کرد.

جمهوری اسلامی ایران و چین همچنین درباره توافق ایران یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت وگو کردند. ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای با جمهوری اسلامی ایران خارج شد و  جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام به غنی سازی و ذخیره اورانیوم ادامه داد.

ایران در INT

این روند جمهوری اسلامی ایران را به ساخت و تولید سلاح هسته ای نزدیکتر میکند در حالی که دولت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به دنبال بازگشت احتمالی به توافق بود ایرانی ها مخالفت کرده و به غنی سازی اورانیوم ادامه داده اند جمهوری اسلامی ایران همچنین خواستار رفع تحریم ها و همچنین امکان واردات و صادرات تسلیحات است.

پس توافق هسته ای ۲۰۱۵ امکان کاهش محدودیت ها بر توانایی جمهوری اسلامی ایران برای واردات تسلیحات از اکتبر ۲۰۲۰ و همچنین انقضای محدودیت های مهم و کلیدی تعیین شده بر برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران در اکتبر ۲۰۲۳ را فراهم کرد.  جمهوری اسلامی ایران و چین یک قرارداد ۲۵ ساله جدید امضا کردند جمهوری اسلامی ایران همچنین در حال صادرات هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه است.

شین هوا وانگ گفت ، چین خواستار اجرای کامل و مؤثر برجام برای حل مسئله هسته ای شد گفت و گوهای جمهوری اسلامی ایران و چین در رسانه های خلیج فارس مانند العین امارات و همچنین رسانه های ایرانی بازتاب داشت.

علاقه چین به ایجاد صلح در خاورمیانه

 حمایت چین از روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان بخشی از تلاش بزرگتر چین برای نفوذ و تاثیرگذاری در خاورمیانه است.  چین ثبات در منطقه را ترجیح میدهد و همچنین میخواهد این کشورها با یکدیگر همکاری کنند تا مسیرهای تجاری شکوفا شود.

این بخشی از زمینه گسترده تر ابتکار کمربند و جاده چین و همچنین تلاش آن برای تأثیرگذاری بر کشورهای حاشیه خلیج فارس است که از لحاظ تاریخی شرکای ایالات متحده آمریکا بودند این بدان معناست که چین به دنبال این است که این کشورها را به هم پیوند دهد و دستور کار دیپلماتیک خود را پیش ببرد.

برای مدت های طولانی چین در مواجهه با شرایط پیچیده و آشفتگی های منطقه ای در خاورمیانه همواره در تلاش برای میانجیگری و حل و فصل منازعات و درگیریهای منطقه ای از طریق مساعدت به گفت و گو و ترویج ثبات منطقه ای با توسعه مسالمت آمیز روند اصلی سیاست خاورمیانه بوده است.  طرح ابتکار توسعه جهانی و ابتکار امنیت جهانی که همزمان توسط چین ارائه شد مطابق با همین خواسته خاورمیانه است و به طور فعال مورد پذیرش کشورهای خاورمیانه قرار دارد . میانجیگری موفق چین در برقراری صلح میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی باعث شکل گیری یک روند آشتی ملی در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه شده و الگوی سیاسی منطقه را که برای مدت مدیدی از جنگ و درگیری رنج برده تغییر میدهد و متحول می سازد.

تحرکات اخیر جمهوری اسلامی ایران برای اعزام وزیر امور خارجه خود به عربستان سعودی و سپس اطلاع رسانی به پکن در مورد این نشست نشان میدهد که چگونه چین در پشت پرده بر تحرکات جمهوری اسلامی ایران در منطقه نفوذ فزاینده ای دارد اشاره به موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران نیز مهم است زیرا جمهوری اسلامی ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه میدهد اما مشخص نیست که آیا چین یا روسیه از پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم و حرکت به سمت ساخت یک سلاح هسته ای واقعی استقبال خواهند کرد یا خیر.

این امر احتمالاً منجر به تشدید بی ثباتی میشود و به طور بالقوه به روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان آسیب میرساند . این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا عربستان سعودی نیز به دنبال انرژی هسته ای است و گزارش های رسانه های غربی و بیانیه های مقامات آمریکایی نشان میدهد که ایالات متحده میخواهد شاهد توافق عادی سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل باشد.