تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

امارات علیرغم تحریم های آمریکا تجارت خود را با ایران تقویت می کند

امارات علیرغم تحریم های آمریکا تجارت خود را با ایران تقویت می کند

الخليج الجديد ؛ ۱۱ سپتامبر

بازرگانان و مقامات ایران و امارات اعلام کردند که به دنبال کاهش محدودیت های اعمال شده از سوی ابوظبی در مورد فعالیت های تجاری دوجانبه میزان مبادلات تجاری میان دو کشور افزایش یافته است.

مقامات اجرایی خاطر نشان کردند امارات طی ماه های اخیر از محدودیت های اعمال شده علیه ثبت شرکت ها و صدور ویزا برای شرکت های ایرانی که همچنان مشمول تحریم های شدید آمریکا قرار دارند صرف نظر کرده است.

توضیح
انعکاس نگاهی  به برخی از سیاست های ایران در منطقه از نگاه مطبوعات  خارجی است

آنان افزودند: سرمایه گذاران ایرانی با ایجاد سازوکار مالی برای تامین منابع مالی معامله های مشروع شیوه خاصی برای تقویت تجارت دوجانبه یافته اند.

روابط تجاری پر رونق میان امارات و ایران به عنوان مرکز سنتی صادرات مجدد کالاها بخشی از محور فعالیت های امارات برای کاهش تنش منطقه ای و تمرکز بخشیدن به فعالیت های تجاری را تشکیل میدهد.

در حالی که چین اولین شریک تجاری ایران به شمار میرود امارات دومین شریک تجاری بزرگ ایران محسوب میشود.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی تهران، تجارت میان ایران و امارات پس از کاهش به میزان ۱۱ میلیارد دلار طی دو سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به دلیل شیوع کرونا طی ۱۲ ماه منتهی به ماه مارس گذشته به ۲۴ میلیارد دلار افزایش یافت.

این افزایش از مبلغ ۲۲ میلیارد دلار ثبت شده در سال ۲۰۲۱ قبل از شروع تاثیرگذاری تحریم ها به رهبری آمریکا فراتر رفت.

مقامات ایرانی میگویند که در نظر دارند سطح تجارت دوجانبه را بار دیگر افزایش داده و آن را به سطح ۳۰ میلیارد دلار طی دو سال آینده برسانند.

“مسعود دانشمند” رئیس سابق غرفه تجارت ایران و امارات گفت:  فشارهای اعمال شده از سوی بانک مرکزی امارات کاهش یافته است و برخی از بانک های امارات اقدام به گشایش حساب های بانکی کرده اند.

وی افزود:  در حال حاضر برخی از شرکت های ایرانی که در امارات وجود داشتند و غیر فعال شده بودند بار دیگر فعالیت خود را بازیافته اند و برخی از شرکت های جدید نیز فعالیت های خود را آغاز کرده اند.

مقامات ایرانی به نقل از افراد آگاه از روند مذاکرات شکل گرفته در این خصوص توسط شبکه های دیپلماتیک از همتایان اماراتی خود خواستند تا سازوکار جدیدی برای تامین منابع مالی فعالیت های تجاری بیابند.

تحریم های آمریکا علیه ایران به دلیل خطر مجازات های آمریکایی باعث ایجاد نگرانی در مورد معاملات مرتبط با ایران شده اند.

هر چند امارات بر دراز کردن دست همکاری به سوی شرکتهای ایرانی تاکید دارد اما همچنان نسبت به واکنش خصمانه آمریکا ترس و نگرانیهایی وجود دارد.

افشین مولوی استاد دانشکده مهندسی دانشگاه جان هاپکینز گفت که انتخابات آینده آمریکا به دلیل تغییر و تحول احتمالی در سیاست آمریکا باعث توقف فعالیت سرمایه گذاران اماراتی شود.

مولوی خاطرنشان کرد تجارت امارات با ایران در سایه پیروی کامل از اصول و معیارهای بین المللی انجام میگیرد و بر همین اساس برخی از شرکتها و بانکهای ایرانی متولیانی برای خود در امارات برگزیده اند که میتوانند به عنوان وکیل آنها در معاملات فرامرزی و ابزاری برای دور زدن محدودیت های کنونی عمل کنند.

دانشمند گفت: وقتی کالاها از اروپا و کانادا به بازارهای ایران می آید ، فرد اماراتی بهای آنها را میپردازد و ایرانیان به اماراتی ها بهای آن را میپردازند.

یک بازرگان مقیم امارات به نوبه خود گفت برخی از بانک های ایران هم اکنون با همتایان خود در امارات سعی دارند به ماهیت خاکستری کارهای خود چهره رسمی ببخشند