تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

صحنه نبرد مستمر آیا ایران به آینده سیاسی نتانیاهو پایان خواهد داد؟

صحنه نبرد مستمر آیا ایران به آینده سیاسی نتانیاهو پایان خواهد داد؟

رای الیوم؛ ۱۷ سپتامبر

به نظر میرسد ایران به واسطه رو در رو شدن با دشمن اسرائیلی رویکردهای چند جانبه در پیش گرفته است. ایران از نظر نظامی از سمت مرزهای شمال توسط حزب الله و همچنین با حضور خود در سوریه از سمت مرزهای شمال شرقی اسرائیل را به محاصره خود درآورده و از گروههای مقاومت فلسطین در داخل چه در غزه یا کرانه باختری و یا بیت المقدس حمایت به عمل می آورد و سعی دارد برای مقاومت تسلیحات کاربردی همچون موشکهای کوتاه برد و میان برد و انواع پهپادها را فراهم آورد که در هر نبردی در هر نقطه ای از جهان که وارد صحنه عملیات شدند، توانستند معادلات نبرد را تغییر دهند.

اما در عین حال ایران و مقاومت رویکرد درگیری سایبری عمیق با اسرائیل را در پیش گرفته است.

توضیح
انعکاس نگاهی  به برخی از سیاست های ایران در منطقه از نگاه مطبوعات  خارجی است

یک منبع ایرانی در گفت وگو با المیادین فاش کرد که ایران توانسته به پرونده های فوق سری اسرائیل دسترسی پیدا کند که نشان میدهد نتانیاهو درگیر پرونده قضایی خطرناکی است که ممکن است برای همیشه به فعالیت سیاسی او پایان دهد.

منبع مزبور افزود قوه قضاییه اسرائیل هنوز این پرونده را فاش نکرده است؛ زیرا این پرونده تهدیدی برای امنیت ملی رژیم اشغالگر اسرائیل است و در صورت فاش شدن جزئیات این اطلاعات حیات سیاسی نتانیاهو در معرض خطر واقعی قرار خواهد داد.

وی تصریح کرد قوه قضاییه رژیم اشغالگر اسرائیل از ترس هرج و مرج سیاسی و امنیتی در صورت فاش شدن جزئیات پرونده مربوط به نتانیاهو و احتمال سلب اعتماد از وی یا برکناری وی از سمت خود این اطلاعات محرمانه را از افکار عمومی پنهان می کند.

ایرانیان طبق معمول برای محافظت از توان خود در زمینه نفوذ در فضاهای مجازی نحوه دستیابی به این اطلاعات را فاش نکرده و در خصوص اینکه آیا این امر توسط هکرها و یا جاسوسان با تجربه انجام گرفته است مطلبی اظهار نداشته اند. نکته حائز اهمیت در هر دو مورد آن است که ایران از توان لازم برای نفوذ در درون اسرائیل برخوردار است و میتواند به شماری از پرونده های محرمانه دست یابد.

همچنین به نظر میرسد ایرانیان ظرف چند روز آینده از جزئیات این پرونده پرده برخواهند داشت و بطور حتم از این امر در داخل اسرائیل بهره برداری خواهند کرد؛ زیرا افکار عمومی اسرائیل در جوش و خروش است و هم اکنون در صحنه حضور دارد اما دولت نتانیاهو به طور عمد بر این حضور سرپوش گذاشته است تا بدین ترتیب از پست نخست وزیری نتانیاهو محافظت به عمل آورد برعکس ادعاهای آنها مسائل مربوط به امنیت ملی هیچ نقشی در این میان ندارند.

اظهارات ایران به ما کمک میکند تا به طور عمیق پیچیدگیهای داخلی اسرائیل و تلاشهای پیگیر نتانیاهو برای تصویب قانون اصلاحات قضایی که در ماه های گذشته اعمال کرده و از زمان ورودش به دفتر نخست وزیری در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ در فهرست اولویتهای خود قرار داده است را درک کنیم.

نتانیاهو و حامیانش در حزب لیکود و احزاب راست افراطی شرکت کننده در ائتلاف دولتی در ملاء عام اعلام میکنند که اصلاحات برای تقویت قدرت اجرایی منتخب مردم و مهار اقتدار قضایی ضروری است که بر اساس ادعای آنها نه تنها در پی ریزی قوانین مداخله میکند بلکه در کار دولت نیز دخالت مینماید.

با این حال پیشرفتهای ایران که جزئیات آن در روزهای آینده منتشر خواهد شد نشان داد که نتانیاهو به دنبال تصویب اصلاحیه های قضایی است تا هرگونه تلاش قوه قضاییه برای نظارت و بررسی پرونده های نتانیاهو مرتبط با فساد و امنیت ملی را تضعیف کند. اگر جزییات پرونده یاد شده فاش شود چه بسا به حیات سیاسی نتانیاهو پایان خواهد داد و تأثیر عمیق و ماندگاری بر محبوبیت حزب لیکود در داخل اسرائیل برجا خواهد گذاشت.

اگر بخواهیم قلمرو نبرد ایران با اسرائیل را بررسی کنیم باید بگوییم محافل اطلاعاتی و نظامی اسرائیل تعادل روحی روانی خود را از دست داده اند تا آنجا که دیوید بارنیا رئیس موساد رهبران ایران را تهدید به ترور کرد. ایران نیز توسط سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب به طور مختصر به این تهدید وی پاسخ داده و گفت عمر” صهیونیست ها کوتاه تر از آن است تا بخواهند به این تهدید خود جامه عمل بپوشانند.

در پایان باید گفت موجودیت اسرائیل با یک بحران واقعی روبرو است؛ زیرا نقاط ضعف امنیتی اسرائیل به یک اندازه در داخل خارج برملا شده است؛ زیرا از یک سو با مقاومت فزاینده و قوی از سوی فلسطینیان و از سوی دیگر با تظاهرات مستمر اسرائیلی ها در مخالفت با روند اصلاحات قضایی مواجه است که دشمنان واقعی اش از نظر نظامی و اطلاعاتی و سایبری رژیم اسرائیل را به محاصره خود درآورده اند.

تهران از جزئیات پرونده قضایی که دولت نتانیاهو آن را از افکار عمومی اسرائیل مخفی نگه داشته پرده برخواهد داشت. این پرونده میتواند اسرائیل را درگیر یک آشوب داخلی نماید و باعث ایجاد درگیری میان تظاهر کنندگان خشمگین و راست افراطی طرفدار نتانیاهو شود. آیا ما در آینده نزدیک شاهد پایان دوران نخست وزیری نتانیاهو خواهیم بود و آیا تهران زمام امور معادلات سیاسی آینده در اسرائیل را در اختیار خواهد گرفت؟