تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

ایران نمی تواند تهدید اسرائیل برای انتقام جویی در قلب تهران را نادیده بگیرد

ایران نمیتواند تهدید اسرائیل برای انتقام جویی در قلب تهران را نادیده بگیرد

سندیکای خبری یهود؛ ۱۸ سپتامبر

نویسنده: یاکوف لاپین

ناظران در اسرائیل میگویند که تهدیدهای دیوید بارنیا، رییس موساد برای از بین بردن عناصر ارشد تروریستی جمهوری اسلامی ایران نمیتواند توسط جمهوری اسلامی نادیده گرفته شود

به گفته ناظران در اسرائیل، هشدار جدی و قابل ملاحظه ای که هفته گذشته توسط دیوید بارنیا، مدیر موساد به رهبران جمهوری اسلامی ایران داده شد، نمیتواند توسط نظام ایران نادیده گرفته شود.

بارنیا در ۱۰ سپتامبر طی یک سخنرانی قابل توجه در اجلاس جهانی مبارزه با تروریسم در دانشگاه رایشمن یک دانشگاه خصوصی در اسرائیل است؛ اظهار داشت که اسرائیل کسانی را که تروریستها را برای کشتن اسرائیلیها در سراسر جهان اعزام کنند از جمله سیاست گذارانی که مجوز چنین حملاتی را صادر کرده،اند هدف قرار خواهد داد.

وی تصریح کرد که زمانش رسیده که جمهوری اسلامی ایران به گونه ای متفاوت تاوان دهد آزار اسرائیلی ها و یهود، به هر نحوی که باشد چه از طریق ایرانیها چه از طریق وکلایشان، به عملیات در ایران منجر میشود… حتی در قلب تهران  را بدهند.

توضیح
انعکاس نگاهی  به برخی از سیاست های ایران در منطقه از نگاه مطبوعات  خارجی است

سرلشکر ياكوف آمیدور، مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل، به سندیکای خبری یهود گفت که پیام بارنیا به طور قطع به بالاترین سطوح در تهران خواهد رسید زیرا فردی بسیار ارشد باید در مورد نادیده گرفتن این تهدید و به خطر انداختن موقعیتی که در آن تروریستها…. در خاک ایران به طور عام و در تهران به طور ویژه نابود میشوند تصمیم بگیرد این یک تصمیم ساده نیست.

بارنیا در جریان سخنرانی خود اسلایدهایی را به نمایش گذاشت که ساختارهای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی قدس سپاه و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را نشان میداد

من میخواهم از این تریبون استفاده کنم و اعلام کنم که هرگونه آسیبی که به هر اسرائیلی یا یهودی وارد شود، منظورم از هر طریقی باشد از طریق عوامل نیابتی و یا ایرانیها پاسخی علیه کسانی خواهد داشت که این پیام را ارسال کرده اند. تروریستها و سیاست گذارانی که به واحدهای تروریستی اجازه اجرای توطئه ها را از جایگاه های پایین تا بالا دادند. منظورم را گرفتید. بارنیا :گفت بهای اقدامات از TRIجمهوری تروریستی ایران در اعماق ایران، در قلب تهران دریافت خواهد شد. نظام جمهوری اسلامی ایران دیگر قادر نیست دخالت خود را انکار کند و مهمتر از همه هیچ مصونیتی نیز در برابر رویکرد تلافی جویانه ندارد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل یکشنبه شب قبل از سفر به ایالات متحده از لحنی مشابه استفاده کرد و گفت: «امروز تهدیدات یکی از مقامات نظام ایران را شنیدم پیشنهاد میکنم ما را تهدید نکنند این فرد و این حکومت باید بدانند که ما به هر حمله ای به مردم و شهروندانمان با قدرت و قاطعیت پاسخ خواهیم داد.

به گفته آمیدرور انتشار علنی چنین پیام هایی از سوی اسرائیل و با این ،صراحت چیزی غیرعادی و عجیب نبود.

امیدرورگفت: به نظر میرسد که آنها اسرائیل به اندازه کافی چنین رویکردی داشته اند و پس از ده ها حمله خنثی شده برای طرف اسرائیلی روشن است که روزی ایرانی ها میتوانند موفق شوند و بهتر است تلاش کنیم و از طریق بازدارندگی لفظی آنها را از این کار متوقف کنیم و باز داریم، تا هنوز جنگ و درگیری به خیابانهای تهران کشیده نشده است.

با این حال او افزود، بارنیا نیز احتمالا با درجه بالایی از اطمینان میداند که موساد میتواند تهدیدهای خود را جبران کند.

آمیدور گفت: «اگر ایران حمله تروریستی عظیم خود را متوقف نکند اسرائیل چاره ای جز پاسخ قاطع نخواهد داشت.

بارنیا در طول سخنرانی خود گفت ایران بی وقفه در تعقیب ترور با استفاده از تیم های نیابتی که وظیفه حمله به اسرائیلی ها یهودیان و تعقیب ناراضیان ایرانی مقیم خارج از کشور اهالی رسانه و هر کسی را که نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک تهدید تلقی می،نماید پافشاری می کند.

وی افزود: تنها در سال گذشته ما با شرکای خود در جامعه اطلاعاتی اسرائیل و در سراسر جهان همکاری کرده ایم تا ۲۷ تیمی را که تلاش کرده اند حملاتی را در اروپا آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی انجام دهند مختل کنیم. توطئه هایی که این تیم ها دنبال میکردند یعنی طراحی سازماندهی و کارگردانی آن از سوی ایران بود هر توطئه ای که مختل شده شامل نیروهای تروریستی سلاحها و اهداف ایران  بوده است.

وی همچنین هشدار داد که ما شاهد افزایش قابل توجه تلاشها برای حمله به یهودیان و اسرائیلیها در سراسر جهان هستیم و همچنان که صحبت میکنیم به ردیابی تیم های ایرانی و عوامل نیابتی آن برای جلوگیری از کشتن یهودیان و اسرائیلی ها میدهیم ترور به سلاحی ارزان و مشروع در دست جمهوری تروریستی ایران یا TRI تبدیل شده است.

سرهنگ دوم ارتش اسرائیل بازنشسته مایکل سگال، کارشناس مسائل استراتژیک ایران که امروز مدیر ارشد اطلاعات دربخش مهمی

است اذعان کرد اقدامات Acumen Risk اطلاعات و مدیریت ریسک است؛ گفت: که ایران برای ارائه پاسخهای مؤثر به مقامات ارشدش را هدف قرار میدهد در تلاش است. سگال گفت: تهدیدهای تلافی جویانه برای کشته شدن عماد مغنیه فرمانده عملیات حزب الله یا سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس، دانشمندان هسته ای و اعضای سپاه قدس در سوریه هنوز محقق نشده است.

او گفت: سازمان های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران به دلیل موفقیت عملیات اطلاعاتی اسرائیل در داخل این کشور از جمله هدف قرار دادن افراد و دارایی های امنیتی و نظامی با ارزش بالا، با انتقاد شدید مواجه شده اند.

سگال ارزیابی کرد که در ماه های اخیر اصطکاک و تنش بین جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی اسرائیل در حال افزایش است.

سگال گفت: عوامل متعددی باعث این تشدید تنش میشود از جمله پیشرفت های ایران در برنامه هسته ای خود و تلاش فزاینده ایران برای محاصره اسرائیل از طریق فعالیت های تروریستی توجه ویژه، تمرکز ایران بر تحولات کرانه باختری و تلاشهای شتاب زده این کشور برای ادغام جوامع عرب اسرائیلی در دستور کار خود است. همه اینها بخشی از استراتژی گسترده تر ایران با هدف دستیابی به وحدت جبهه ها با مشارکت اعضای مختلف به اصطلاح اردوگاه «مقاومت» است.

وی با اشاره به افشای اخیر یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل از پایگاه پهپادی ایران و حزب الله در ۱۲ مایلی مرز اسرائیل افزود:

علاوه بر این ساخت فرودگاه در جنوب لبنان زنگ خطر را برای اسرائیل به صدا درآورده است.

سگال افزود: از طرف ایرانی، این باور وجود دارد که اسرائیل به طور فزایندهای در امور داخلی ایران مداخله میکند او خاطرنشان کرد که مقامات ایرانی به دخالت سازمانهای اطلاعاتی غربی در اعتراضات گسترده ای که پس از کشته شدن مهسا امینی در ایران در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ در بازداشت پلیس ایران روی داد مشکوک هستند.

وی عنوان کرد ملاقات های وزیر اطلاعات اسرائیل و چهره های اپوزیسیون ایران، همراه با دیدار اخیر نخست وزیر نتانیاهو با محمدرضا پهلوی، پسر شاه سابق ایران، تنها این نگرانی ها را تشدید کرده است.