تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

چگونه اعضای کنگره آمریکا میتوانند با تندروهای علیه ایران، مقابله کنند

چگونه اعضای کنگره آمریکا میتوانند با تندروهای علیه ایران، مقابله کنند

ریسپانسیبل استیت گرفت ۲۵ سپتامبر

نویسنده سینا طوسی

در جریان استماع اخیر مجلس نمایندگان جری کانولی، نماینده مجلس به طور کامل استدلال هایی را که به نفع رویکرد نظامی تر بیان می شوند، رد کرد.

در جریان یک جلسه استماع اخیر در مجلس نمایندگان درباره تشدید تهدیدات ایران یک قانونگذار دموکرات تمام داستان هایی را که مخالفان دیپلماسی درباره ایران و برنامه هسته ای آن بیان میکردند و بر آنها اصرار داشتند، بطور کامل رد کرد.

این جلسه تحت سلطه افراد تندرو و جنگ طلب علیه ایران بود که خواستار افزایش فشار بودند و هرگونه تعامل دیپلماتیک را رد کردند تنها استثنا سوزان مالونی از موسسه بروکینگز بود که موضع معتدل تری داشت.

شاهدان دیگر به ویژه بهنام بن طالب لو از بنیاد دفاع از دموکراسیها یک اندیشکده تندروی طرفدار اسرائیل  که اغلب رویکردهای نظامی گرایانه را در سیاست خارجی ایالات متحده پیش میبرد خواستار موضع تقابل آمیزتر ایالات متحده با ایجاد بازگشت فوری تحریم های سازمان ملل در ماه اکتبر  شدند اقدامی که احتمالاً ایران را به مرز یک گریز هسته ای سوق میدهد و جرقه ای برای یک بحران بزرگ هسته ای خواهد داشت.

توضیح
انعکاس نگاهی  به برخی از سیاست های ایران در منطقه از نگاه مطبوعات  خارجی است

طالب لو همچنین آنچه را که به گفته وی ریسک گریزی کلی دولت بایدن در واکنش به مداخله منطقه ای ایران است، مورد انتقاد قرار داد به گفته او رویکرد دولت رئیس جمهور بایدن نشان دهنده عدم حل و فصل مشکلات با جمهوری اسلامی ایران است. او به موارد متعددی اشاره کرد که در آنها مدعی شد ایالات متحده نتوانسته آنچه را بازدارندگی همراه با مجازات می خواند اجرا کند او با این استدلال که این رویدادها درک تمایل آمریکا به استفاده از زور به طور کلی را از بین برد، گفت که آنها مستحق پاسخ جنبشی هستند -اصطلاحی که DC Blob به معنای حملات نظامی استفاده می کند-.

در مقابل این مسئله یکی از برجسته ترین لحظات این جلسه زمانی بود که نماینده جری کانولی (DV) ایرادات و اشتباهات استدلال طالب لو را با استناد به اظهارات کارشناسانه مالونی محقق حوزه ایران و سیاست آن، افشا کرد. کانولی به طرز ماهرانه ای از مجموعه ای از سؤالات استفاده کرد تا نشان دهد که چگونه توافق هسته ای  ۲۰۱۵ معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با موفقیت برنامه هسته ای ایران را مهار کرد و از پایبندی آن اطمینان حاصل کرد، پیش از آنکه دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ آن را با بی احتیاطی کنار گذاشت او همچنین این ایده را که راه حل نظامی برای ایالات متحده قابل دوام یا مطلوب است به چالشکشید ، به ویژه زمانی که اسرائیل یکی از سرسخت ترین مخالفان  برجام زمانی که گزینه های بهتری داشت در استفاده از آن خودداری کرده بود

  کانولی افسانه های جنگ طلبانه در مورد برجام را رد میکند

کانولی با پرسیدن از مالونی شروع کرد که آیا اصلا راه حل صلح آمیزی وجود دارد که برنامه هسته ای ایران را به عقب براند و مانع از رسیدن آن به آستانه یک سلاح هسته ای شود مالونی تأیید کرد که این امر توسط برجام محقق شده است و افزود که پایبندی ایران توسط آژانس و وزارت خارجه ترامپ تأیید شده است. او گفت ایران به برجام پایبند بود .

او همچنین گفت که اگر توافق به طور کامل اجرا می شد و اگر فرصتی برای مذاکره بر سر توافق بعدی وجود داشت، همانطور که «همه کسانی که در توافق بودند امیدوار بودند ایالات متحده با توجه به نزدیکی ایران به توانایی تسلیحات هسته ای در شرایط بسیار قوی تری قرار میگرفت».

مالونی افزود: ما امروز گزینه های بسیار بدتری نسبت به سال ۲۰۱۵ داریم یا در سال ۲۰۱۸ زمانی که ترامپ از توافق خارج شد.»

جری کانولی، نماینده کنگره آمریکا در ویرجینیا سپس توجه خود را به یکی از سرسخت ترین مخالفان برجام قبل از اجرای آن معطوف کرد نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو او به یاد آورد که چگونه نتانیاهو رئیس جمهور اوباما را دور زد و در یک جلسه مشترک کنگره در سال ۲۰۱۵ سخنرانی کرد و استدلال کرد که برجام آنقدر حیاتی و خطرناک است که جایگزین سیاست شده است.

او از مالونی پرسید که آیا نتانیاهو در ابتدای روی کار آمدن خود به عنوان نخست وزیر نگران تهدید هسته ای  جمهوری اسلامی ایران بوده است و آیا در آن زمان توانایی حمله نظامی علیه ایران را داشت یا خیر مالونی اعتراف کرد که اسرائیل در آن زمان گزینه های بهتری نسبت به اکنون داشت اما از حمله به ایران خودداری کرده بود.

کانولی تعجب کرد که چرا برخی از مردم اکنون مشتاق هستند از گزینه نظامی به رهبری ایالات متحده دفاع کنند، در حالی که خود نتانیاهو زمانی که شانس بیشتری داشت از آن استفاده نکرده بود او گفت که حمله به ایران در حال حاضر برای آمریکا بسیار پیچیده تر دشوارتر و پرهزینه تر خواهد بود مالونی موافقت کرد که این یک بیانیه منصفانه است.

کانولی در پایان با این استدلال که ایالات متحده باید عواقب اقدامات خود را در نظر بگیرد، اذعان داشت:

این چیزی است که باید در نظر بگیریم و باید مسئولیت اقدامات گذشته را بپذیریم بسیاری از افرادی که با برجام مخالفت کردند سخت در اشتباه بودند ایرانیان تقلب نکردند رعایت کردند آژانس بین المللی انرژی اتمی و خود دولت ترامپ آن را تأیید کردند و ما از آن دور شدیم ما این کار را انجام دادیم نه روسیه و نه ایران و ما باید مسئولیت آن را بپذیریم و سعی کنیم بخشی از آسیبهایی را که ایجاد کرده ایم اصلاح و ترمیم کنیم.

دستور کار جنگ طلبان ایران: خرابکاری در دیپلماسی و فشار برای جنگ کانولی استدلال های جنگ طلبان و خواهان جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران را برملا کرد: مجموعه ای از دروغ ها، تحریف ها و تناقض هایی که هدفشان خراب کردن روند دیپلماسی و ایجاد اختلال و آشفتگی و کشاندن ایالات متحده به جنگ غیرضروری و پرهزینه دیگری است.

این واقعیت که جنگ طلبانی مانند بهنام بن طالب لو و بنیاد دفاع از دموکراسی ها همچنان از فشار و رویارویی نظامی بیشتر با جمهوری اسلامی ایران حمایت می کنند با وجود شکست تاسف بار رویکردشان دستور کار واقعی آنها را آشکار کند: آنها می خواهند هر فرصت و شانسی برای یافتن راه حل مسالمت آمیز را از بین ببرند و ایالات متحده را به رویارویی وادار کنند که تنها به نفع نومحافظه کاران و دولت راستگرای اسرائیل باشد ما به سیاستمداران شجاع بیشتری مانند کانولی نیاز داریم تا در برابر جنگ افروزی مخالفان دیپلماسی بایستند و از دیپلماسی به عنوان تنها راه معقول پیش رو دفاع کنند.

سینا طوسی یکی از اعضای غیر مقیم مرکز سیاست بین الملل است. او قبلاً محقق و تحلیلگر ارشد پژوهشی در شورای ملی ایرانیان آمریکایی و متخصص پژوهشی در دانشکده روابط عمومی و بین الملل وودرو ویلسون دانشگاه پرینستون بود.