تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

رد پای جمهوری اسلامی ایران در پس حمله حماس دیده میشود

رد پای جمهوری اسلامی ایران در پس حمله حماس دیده میشود

سندیکای خبری یهود؛ ۷ اکتبر

نویسنده یا اکوف لاپین

 یا کو لپین خبرنگار و تحلیلگر امور نظامی مستقر در اسرائیل است. او تحلیل گر داخلی موسسه Miryam است. وی از اعضای حوزه پژوهشی در مرکز تحقیقات و آموزش آلما؛ و همکار پژوهشی ما در مرکز مطالعات استراتژیک بگین سادات در دانشگاه برایلان میباشد وی همچنین در طولانی مدت به عنوان مفسر و مهمان در شبکه های خبری تلویزیونی بین المللی از جمله اسکای نیوز و آی ۲۴ نیوز حضور داشته است.

حماس و جمهوری اسلامی ایران هر دو میخواهند روند عادی سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل را تخریب کنند. مقامات دفاعی کنونی و سابق اسرائیل بر این باورند که نفوذ جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در تصمیم حماس برای انجام یک سری حملات دسته جمعی ، قتل عام و آدم ربایی در جنوب – که در روز شنبه رخ داد – ایفا کرده است.

توضیح
انعکاس نگاهی  به برخی از سیاست های ایران در منطقه از نگاه مطبوعات  خارجی است

ایال هولاتا که از آگوست ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۳ مشاور امنیت ملی اسرائیل ،بود طی یک تماس از طریق پلتفرم زوم [zoom] که توسط رسانه مرکزی سازماندهی شده ،بود با خبرنگاران مصاحبه ای انجام داد و خاطر نشان کرد با توجه به تلاش ها برای عادی سازی [روابط] اسرائیل با عربستان سعودی به طور بالقوه رد پای جمهوری اسلامی ایران هم در برنامه ریزی این حمات و هم در انگیزه دادن به حماس دیده میشود.

ایال هولاتا ارزیابی کرد که هم حماس و هم جمهوری اسلامی ایران به دلیل تمایل خود برای انجام اقداماتی در راستای تخریب” روند عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل – که احتمالاً به نفع تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد بود اما برای حماس هزینه بسیاری در بر خواهد داشت نامشان به عنوان کسانی که در این حملات دخیل هستند مطرح شده است

وی در ادامه افزود: «حماس» به وضوح نمیخواست این اتفاق رخ دهد اگر جمهوری اسلامی ایران به بازیکنی برای بازی علیه اسرائیل نیاز داشته باشد، این بازیکنان را بیشتر در غزه پیدا خواهد کرد تا در لبنان دلایل بسیاری وجود دارد که موجب شده تا خرابکاران منطقه سرشان را بالا .بگیرند دشمنان ما که در اطراف ما هستند فکر کنند، اسرائیل اکنون ضعیف تر شده است. این موضوع هم اکنون دغدغه من میباشد.

هولاتا خاطر نشان کرد؛ تمام این مسائل اکنون اهمیتی ندارد و در پس زمینه .است ما باید به مقابله بپردازیم و هر کاری که میتوانیم برای بازگرداندن مردممان انجام دهیم

صبح امروز حماس مرگبارترین حمله تروریستی را که در تاریخ علیه اسرائیل انجام شده آغاز کرد. بدیهی است که آنها [حماس] برای مدت طولانی است که این اقدامات را برنامه ریزی میکنند این حملات، مجموعه ای از حملات بسیار هماهنگ است و متأسفانه آنها توانستند ما را از نظر تاکتیکی غافلگیر کنند و خسارات ویرانگری را در قالب تلفات افراد کشته شده در تخت و خانه خود میباشد و آنها توانستند تعداد نامعلومی از مردم را به غزه برگردانند غیر نظامیان و سربازان بسیاری نیز ربوده شده اند.

این اتفاقات بی سابقه میباشد حماس هرگز چنین کاری نکرده است ما هرگز با این اتفاقات مواجه نشده بودیم. این واقعیت که آنها احساس میکردند که میتوانند و یا باید این کار را انجام دهند موضوعی بسیار نگران کننده است.

هولاتا اذعان داشت این واقعیت که این اتفاقات ۵۰ سال پس از جنگ یوم کیپور رخ داد در ذهن همه باقی خواهد ماند. آنها [حماس] امیدوار بودند که این رویداد را تقلید .کنند واضح است که همه به این فکر می کنند و نگران این شکست هستند که فاجعه بار و ویرانگر .است سخنگوی ارتش اسرائیل خاطرنشان کرد که این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما در این مرحله مسئله مهم ابتدا این است که چگونه به نبرد و جنگ در اسرائیل خاتمه دهیم و سپس جنگ را به غزه بکشانیم و در آن جا با فلسطینی ها به مقابله بپردازیم جنگ یوم کیپور و یا جنگ اعراب و اسرائیل ۱۹۷۳ جنگی بود که از ششم تا بیست و پنجم اکتبر ۱۹۷۳ میان سوریه و مصر با حمایت چند کشور عربی (دیگر علیه اسرائیل اتفاق افتاد این جنگ با حمله غافلگیرانه مصر و سوریه علیه مواضع نیروهای اسرائیلی در شرق کانال سوئز و ارتفاعات جولان آغاز شد مناطقی که شش سال قبل در جنگ شش روزه به تصرف قوای اسرائیل درآمده بود. در آخرین ساعات یوم کیپور مقدس ترین روز در آئین یهودی آغاز شد. این جنگ موضع گیریهای بین المللی گسترده ای را برانگیخت و در جریان آن ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی دو ابرقدرت وقت با ارسال گسترده تجهیزات نظامی و تدارکاتی به حمایت از متحدین خود پرداختند.

مشاور امنیت ملی سابق اسرائیل :گفت این جنگ با نتایجی ویرانگر در غزه خاتمه خواهد یافت و اگر حزب الله نیز درگیر این جنگ شود با ویرانی در لبنان خاتمه خواهد یافت.

وی در ادامه افزود که زیادی تعداد گروگانهای اسرائیلی که به غزه برده شده اند همه چیز را پیچیده میکند.هولاتا در پایان خاطر نشان کرد که کابینه اسرائیل احتمالاً طیف وسیعی از گزینه ها را بررسی خواهد کرد از جمله گزینه تسخیر تمام غزه وی افزود: اگر من مشاور امنیت ملی بودم، خواهان این بودم که این گزینه را بررسی کنیم و آن را در مقایسه با گزینه های دیگر ارزیابی میکردم

شاخک های ایران همه جا هستند

سرهنگ دوم ریچارد هچت سخنگوی بین المللی ارتش اسرائیل طی اظهارات خود برای رسانههای بین المللی هنگامی که از ایران و

در مورد نقش احتمالی آن در حمله حماس به اسرائیل سوال پرسیده ،شد اذعان داشت جمهوری اسلامی ایران در همه جا شاخکهایی دارد

وی در ادامه افزود که همه گزینه های نظامی روی” میز” “هستند

هچت با بیان اینکه حملات روز شنبه خود شامل حدود ۳۵۰۰ راکت شلیک شده از جمله شلیکهای بسیار سنگین به تل آویو و تهاجم زمینی بزرگ به اسرائیل میشود اذعان داشت: حماس اعلام جنگ کرده است یک حمله ترکیبی به اسرائیل.

در اواخر روز هنوز ۲۲ مکان وجود داشت که ما با تروریستهایی که از دریا زمین و هوا وارد اسرائیل شده بودند درگیر بودیم جنگ هنوز در برخی از مکانهایی که ما پاکسازی کردیم، و همچنین در برخی دیگر از نقاط هم همچنان ادامه دارد.

ما شاهد یک گروگان گیری شدید در بعیری و افاکیم بوده ایم که همچنان ادامه دارد ما عمدتاً نیروهای ویژه را برای مقابله با این رویدادها بسیج کرده ایم. نیروهایی بسیار حرفه ای و بسیار قوی در مورد نحوه برخورد با این نوع رویدادها در این عناصر ارتش وجود دارد. من میتوانم تأیید کنم که گروگانها و تلفاتی داشته ایم. من نمیخواهم وارد بحث اعداد و آمار شوم اما این آمار قابل توجه

هستند.

در حال حاضر ما در حال مبارزه و جنگ هستیم. در آینده بحث های زیادی در مورد شکست های سازمان اطلاعاتی وجود خواهد

داشت.

در حال حاضر ما بر روی دو موضوع متمرکز هستیم بازگرداندن امنیت به اطراف غزه و برنامه ریزی نخست وزیر و ستاد کل ارتش اسرائیل برای اقدامات آتی در غزه به این حمله غیرانسانی پاسخ سختی داده خواهد شد.

اوایل روز شنبه جت های نیروی هوایی اسرائیل زیر ساختهای نظامی را در دو ساختمان چند طبقه در نوار غزه که عوامل ارشد حماس برای انجام فعالیت های تروریستی می کنند، مورد استفاده حمله قرار دادند.

در یکی از ساختمان ها ارتش اسرائیل دفاتر نظامی تعدادی از واحدها و مجموعه های سازمان تروریستی حماس از جمله مقر اطلاعاتی حماس، دفاتر تولید سلاح و سایر دفاتر متعلق به رهبران ارشد سازمان حماس را مورد حمله قرار داد.

ارتش اسرائیل گفت که ساختمان دیگر شامل دفاتر نظامی است که توسط سرویس امنیت عمومی حماس استفاده میشود.

به گفته هچت «حماس» حجم عظیمی از پرتابه ها را در اختیار دارد تا جایی که بتوانند شلیک میکنند هنوز روزهای اول است. جهاد اسلامی فلسطین نیز احتمالاً دخیل است.

او در ادامه گفت: ما اکنون در حال حرکت و بسیج نیروها هستیم. که عمدتاً بسیج نیروهای ذخیره به جنوب و واحدهای مداخله عملیات ویژه برای مواقع جنگ و حمله است.

۵۰ سال بعد در غزه

یواو گالانت وزیر دفاع اسرائیل، روز شنبه گفت امروز ما چهره شیطان را دیدیم. حماس حمله وحشیانه ای را علیه شهروندان اسرائیل آغاز کرده است و مردان، زنان، کودکان و افراد مسن را بدون تبعیض مورد حمله قرار میدهد حماس خیلی سریع متوجه خواهد شد که مرتکب اشتباه شده است – یک اشتباه فاحش – و بهای سنگینی را خواهد پرداخت.

او در ادامه اظهار داشت: پانزده سال ،پیش به عنوان رئیس فرماندهی جنوب ارتش اسرائیل نزدیک بود «گردن حماس را بشکنم اما مقامات رده بالای سیاسی مانع از انجام عملیات شدند. این پدیده ادامه پیدا نخواهد کرد ما واقعیت را در غزه تا ۵۰ سال آینده تغییر خواهیم داد. آنچه قبلاً بود دیگر وجود نخواهد داشت. ما با تمام قوا عمل خواهیم کرد. گالانت گفت: «من از شهروندان اسرائیل میخواهم مصمم باقی بمانند و از نیروهای امنیتی ما حمایت کنند.

پیش از این دانیل،هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل گفت حملات نیروی هوایی در چندین نقطه انجام میشود. پهپادها، اسکنرها حسگرها و جتهای جنگنده در منطقه حصار مرز غزه در حال حمله .هستند صدها حمله از این دست انجام شد – صدها نفرکشته شدند از جمله بسیاری از تروریستها.

وی در ادامه گفت در فرماندهی شمال در حالت آماده باش هستیم در حال حاضر هیچ رویدادی در آنجا رخ نمیدهد، اما برای هر رویدادی آماده ایم و هر کس در کل منطقه شمال به ما حمله کند تاوان بسیار سنگینی خواهد پرداخت تمرکز ما روی غزه است اما در صورت مواجهه با حادثه در حالت آماده باش هستیم در حال حاضر اطلاعاتی در مورد فعالیتهای دشمن نداریم.