تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

جنگ اسرائیل و دلایلی که چرا بایدن نمیتواند مدرک غیر قابل انکاری علیه جمهوری اسلامی ایران پیدا کند

جنگ اسرائیل و دلایلی که چرا بایدن نمیتواند مدرک غیر قابل انکاری علیه جمهوری اسلامی ایران پیدا کند

امریکن اینترپرایز؛ ۱۷ اکتبر

نویسنده مایکل روبین

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی در تلاش برای رد هر گونه شواهدی مبنی بر ارتباط مستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و حماس، برای خود مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. دستیاران بایدن ظاهرا اطلاعاتی را نیز فاش کردند که نشان میدهد مقامات کلیدی ایران نیز نمیگویند چه کسانی از این عملیات غافلگیر شده اند.

تلاشها برای رد هر گونه شواهد کافی در خصوص مرتبط دانستن تهران در بدترین قتل عام یهودیان از زمان هولوکاست اقدامی نابخردانه است . آنها مقامات آمریکایی به جای تبرئه کردن ایران و توجیه ارتباط جمهوری اسلامی ایران با این حمله به سادگی نشان دادند که تقریباً ۴۴ سال پس از انقلاب اسلامی ، مقامات ارشد کاخ سفید و سازمان سیا حقیقتا هیچ سرنخی از نحوه عملکرد ایران در این خصوص که چگونه این اتفاقات اخیر را فرماندهی و کنترل کردند، ندارند. بسیاری از منصوبان سیاسی، صرفا از روش آمریکایی برای انجام کارها و اقداماتشان علیه دشمنان ایرانی خود استفاده می کنند و به دنبال نوع فرمان هایی هستند که مقامات نظامی یا اطلاعاتی آمریکا ممکن است برای انجام عملیات بدهند.

طبیعی است که وقتی ایرانیها از حماس حمایت میکنند و یا تهاجمی عمل می کنند مثلاً یک پهپاد آمریکایی را در حریم هوایی بین المللی سرنگون میکنند ، ملوانان آمریکایی را دستگیر می کنند، و یا این که حزب الله را وادار به اقدام علیه اسرائیل کنند رئیس جمهور از تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا شواهدی مبنی بر ارتباط مستقیم ایران با حملات اخیر را بخواهد. در عمل این به معنای شنود اطلاعاتی، مانند یک تماس تلفنی رهگیری شده یا فرمان رادیویی است فرمان صادر شده رادیویی در آغاز یا پایان دادن به فعالیتی در مکان یا وسیله نقلیه دور، مانند فرمان هایی که برای اصلاح مسیر به موشک داده میشود، فرمان هایی که برای آتش کردن راکت ها به هواپیما داده میشود یا فرمان هایی برای تغییر مسیر یا روشن کردن ابزارهایی که برای نظارت بر یک پدیده صادر میشوند به کار برده میشود.

زمانی که آژانس امنیت ملی یا سازمان سیا نتوانند چنین پیوند و ارتباطی را بیابند بسیاری از مقامات آمریکایی به این نتیجه میرسند که این اقدام صرفا اقدامی خودسرانه و درون سازمانی بوده است به عنوان مثال دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا توضیح داد که به خاطر پهپادی که سرنگون شده علیه ایران تلافی نخواهد کرد وی اذعان داشت: “من تصور می کنم کسی به اشتباه این کار را کرده است” دونالد ترامپ که در کاخ سفید با خبرنگاران سخن میگفت اعلام کرد: من فکر میکنم این اقدام اشتباهی بوده که توسط کسی انجام شده که نباید در این باره تصمیم گیری می کرده است…  و نمی توانم باور کنم که این کار عمدا انجام شده است.

دو مشکل در تئوری عمل و اقدام به طور خودسرانه وجود دارد در وهله اول با بررسی عمیق رفتارهای خودسرانه افراد ایرانی که در تسخیر سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹ دخیل بودند متوجه میشویم کسانی که مسئول انجام چنین فعالیتهایی هستند – فعالیت هایی که به عنوان اقداماتی خودسرانه شناخته نشده و نادیده گرفته میشود – اغلب پس از این اتفاقات ارتقا پیدا میکنند.

موضوع دوم این است که شیوه فرماندهی و کنترل امور توسط جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها فرق دارد و آن ها متفاوت از هر کشور دیگری عمل می کنند. رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله علی خامنه ای است ولی نه در قالب کیم جونگ اون رهبر کره شمالی یا صدام حسین دیکتاتور سابق عراق.  او دارای حق وتو میباشد وی به جای اینکه دستور بدهد و انتظار داشته باشد که از آنها پیروی شود در عوض خطوط قرمز و خط مشی خود را تعریف کرده و به فرماندهان ایرانی آزادی عمل میدهد تا هر کاری را که او صریحاً منع نکرده است انجام دهند. این خطوط قرمز و خط مشی ها غالبا در خطبه های نماز جمعه بیان میشوند، خطبه های نماز جمعه معادل سخنرانی در مورد وضعیت کشور توسط دولت میباشد.

از نظر فرهنگی فرماندهان و سرداران ایرانی میتوانند ابتکار عمل نشان دهند آنها نیازی ندارند که مانند افسران کره شمالی یا عراقی منتظر دستور رهبر خود باشند به این ترتیب هرگز یک مدرک غیر قابل انکار در خصوص ارتباط حضرت آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران، دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و یا سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس با یک عامل حماس، حزب الله و یا حوثی وجود نخواهد داشت در واقع این امر بدان معناست که مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران ممکن است با انتشار اخبار این عملیات اخیر شگفت زده شده باشند اما این تنها به این دلیل است که آنها در وهله اول نیازی به تایید چنین عملیاتی مانند سلسله مراتب کاخ سفید یا پنتاگون در ایالات متحده نداشتند.

پیش از این استخراج اطلاعات و یا شواهد در مورد یک جرم، مظنون یا شبکه جنایی نیز آسان تر بود. در سال ۱۹۹۵، یک مبارز جهاد اسلامی فلسطین آلیسا فلاتو، دانشجوی دانشگاه براندیس را در یک بمب گذاری انتحاری در اتوبوسی که او سوار آن بود، کشت. پدرش استفان فلاتو از جمهوری اسلامی ایران شکایت کرد و او در این پرونده پیروز شد. یکی از شواهد کلیدی در این پرونده ردیفی در بودجه جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از مقاومت فلسطین بود. پس از به دست آوردن پیروزی در این پرونده دولت ایران نه با اصلاحات بلکه با حذف این اقلام از بودجه های آتی خود به این پرونده خاتمه داد. این امر بدان معنا نیست که ایران دیگر از مقاومت فلسطین – که این تعبیر برای تروریسم به کار میرود – حمایت نمی کند، بلکه این فقط به این معنا است که دیگر به پولی که برای مقاومت خرج شده اعتراف نمیکند و آن را مورد بررسی قرار نمیدهد.

نکته اینجاست که وقت آن رسیده است که دیگر به دنبال تلاش برای یافتن مدرکی غیر قابل انکار و مستند نباشیم. جمهوری اسلامی ایران آشکارا خواستار نابودی اسرائیل است. اساسنامه تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف این سازمان را صادر کردن آرمان های انقلاب اسلامی تعریف کرده است. در سال ۲۰۰۸ مقام معظم رهبری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این هدف را به معنای حمایت از «مقاومت» توصیف کردند اینکه مشتریان اصلی آنها، حزب الله لبنان و حماس هستند بر کسی پوشیده نیست این امر مایه مباهات رهبری عالی جمهوری اسلامی ایران است.

ایفای نقش حامی و وکیل مدافع به سود ایران همانگونه که بایدن، جان کربی و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، اکنون انجام می دهند، اقدامی نابخردانه است این اقدام؛ اقدامی پیچیده نیست بلکه تنها نشان دهنده ناآگاهی از نحوه عملکرد جمهوری اسلامی ایران است که موجب شده تا مقامات آمریکایی وارد بازی دکترین انکار و اظهار بی اطلاعی کردن جمهوری اسلامی  ایران شوند.

مایکل روبین یک کارشناس ارشد در موسسه امریکن اینترپرایز میباشد که در حوزه ایران، ترکیه و خاورمیانه تخصص دارد. دکتر روبین که یکی از مقامات سابق پنتاگون میباشد در ایران پس از انقلاب یمن و عراق قبل و بعد از جنگ زندگی کرده است. او قبل از ۱۱ سپتامبر نیز زمانی را با طالبان سپری میکرد برای بیش از یک دهه او کلاس هایی را در درباره درگیریها در آفریقا و خاورمیانه فرهنگ و تروریسم به واحدهای نیروی دریایی و تفنگداران دریایی مستقر ایالات متحده تدریس کرد. دکتر روبین نویسنده، و ویراستار چندین کتاب در زمینه دیپلماسی تاریخ ایران، فرهنگعرب ، مطالعات کردی و سیاست شیعه است از جمله کتاب هایی مانند واقعاً چه چیزی باعث بی ثباتی در خاورمیانه میشود؟ ۲۰۱۹AEI Press)؛ خیزش کردستان Press ۲۰۱۶ رقصیدن با شیطان خطرات درگیر شدن با رژیم های سرکش (Encounter Books، ۲۰۱۴)؛ و ایران ابدی تداوم و هرج و مرج پالگریو، ۲۰۰۵).