تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

اسراییل با گام برداشتن به سوی دام غزه به اهداف حماس و ایران تحقق خواهد بخشید؟

اسراییل با گام برداشتن به سوی دام غزه به اهداف حماس و ایران تحقق خواهد بخشید؟

الخليج الجديد؛ ۱۸ اکتبر

جنبش مقاومت اسلامی حماس و حامی آن ایران با انجام حمله فراگیر  زمینی، دریایی و هوایی در عملیات طوفان الاقصى عليه اسراییل در صدد سوق دادن ارتش اسراییل به سوی دام انجام عملیات زمینی در نوار غزه هستند و به نظر میرسد که تل آویو در آستانه افتادن در این دام قرار گرفته است که به مجموعه ای از اهداف داخلی و منطقه ای حماس و تهران تحقق خواهد بخشید.

حسین ایبیش پژوهش گر ارشد مؤسسه کشورهای عرب خلیج [فارس] در واشنگتن با انتشار تحلیلی در وبسایت آمریکایی «آتلانتیک در ارتباط با رویارویی نظامی شکل گرفته از هفتم اکتبر به این سو مطلب یاد شده را ابراز داشت.

وی ادامه داد: حماس و ایران سعی دارند اسراییلی ها را به انجام حمله زمینی طولانی مدت در داخل غزه سوق دهند. اسراییل هم اکنون در حال آماده شدن برای ریشه کن کردن حماس و از بین بردن آن و کشتن رهبران و فرماندهانش و انهدام بیشترین میزان ممکن از تاسیسات زیربنایی و تجهیزات آن بسر میبرد.

وی افزود: به طور حتم حماس در هنگام برنامه ریزی برای انجام حمله شجاعانه اش برای واکنش گسترده خود علیه ضد حمله مورد انتظار اسراییل در صحنه عمل نیز برنامه ریزی کرده است و این احتمال وجود دارد که ارتش اسراییل با نافرمانی قاطع در غزه مواجه شود.

ایبیش افزود: تسلط اسراییل بر آبهای ساحلی غزه و حریم هوایی و تمامی گذرگاه های آن به استثنای گذرگاه رفح با مصر، غزه را به یک زندان واقعی در فضای باز تبدیل کرده که ساکنانش بسیار محکم و استوار هستند اما در عین حال در محاصره قرار دارند.

ساکنان غزه که تقریبا دو میلیون و دویست هزار فلسطینی هستند با اوضاع معیشتی بسیار وخیمی دست به گریبان هستند زیرا اسراییل پس از پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۰۶ آن را به محاصره کامل خود درآورد.

از بین بردن وضعیت موجود

بر اساس ارزیابی ایبیش کاملا واضح است که حماس در صدد از بین بردن وضعیت موجود برآمده است زیرا چنین وضعی تامین کننده منافعش نیست این گروه اسلامی همچنین امیدوار است که حاکمیت بر جنبش ملی فلسطین را از چنگ رقیب خود یعنی جنبش آزادیبخش ملی فتح لائیک ها و مهم تر از همه سازمان آزادیبخش فلسطین خارج نماید که در صحنه بین الملل به عنوان نماینده به رسمیت شناخته شده ملت فلسطین معرفی شده است.

وی خاطرنشان کرد حماس به هیچ وجه بخشی از سازمان آزادیبخش فلسطین نیست این امر بیش از همه نشات گرفته از آن است که حاضر نیست توافقنامه های سازمان آزادیبخش فلسطین با اسراییل را بپذیرد که برجسته ترین آنها توافقنامه های اوسلو است که در آن فلسطینی ها اسراییل را به رسمیت شناخته اند در حالی که اسراییل برپایی کشور فلسطین و یا حق فلسطینیان در برپایی کشور و نظام خاص خود را به رسمیت نمی شناسد.

وی مدعی شد حماس در صدد تعیین سرنوشت فتح و مانور دادن جهت مستولی شدن بر سازمان آزادیبخش فلسطین و موجودیت دیپلماتیک بین المللی آن است که از جمله به عنوان کشور ناظر غیر عضو در سازمان ملل شناخته شود و در سراسر جهان سفارتخانه داشته باشد.

وی ادامه داد: حماس با انتقال نبرد مستقیم به درون اسراییل و ادعای دفاع از اماکن مقدس اسلامی در بیت المقدس توسط طوفان الاقصی و به امید شکستن محاصره اسراییل علیه غزه امیدوار است تا از شان و موقعیت و جایگاه فتح بکاهد و مبارزه مسلحانه را بر دیپلماسی محتاطانه سازمان آزادیبخش فلسطین اولویت ببخشد.

مانع تراشی بر سر راه عادی سازی روابط

ایبیش خاطرنشان کرد حماس و حامی آن یعنی ایرانیان میخواهند بر سر راه توافق عادی سازی روابط سیاسی با میانجی گری آمریکا میان اسراییل و عربستان کارشکنی کنند زیرا این موضوع برای حماس خطرناک به شمار میرود و منافع فلسطینی آن عاید فتح در کرانه باختری میشد و در این میان حماس نادیده گرفته میشد.

وی ادامه داد در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران توافق مزبور یک شکست راهبردی بزرگ به شمار میرود زیرا اگر اسراییل به عنوان قدرتمندترین شریک نظامی آمریکا در منطقه و عربستان به عنوان کشور بانفوذ دینی و قوی ترین شریک مالی واشنگتن روابط خود را بهبود ببخشند و با یکدیگر به همکاری بپردازند در آن صورت تهران با اردوگاه کامل هوادار آمریکا مواجه خواهد شد.

وی تاکید کرد عادی سازی روابط میان عربستان و اسراییل تا اندازه زیادی مانعی بر سر راه رویکردهای منطقه ای ایران در کوتاه مدت و اهداف طولانی مدت چین به شمار میرود و به همین دلیل حماس بر اساس علل و عوامل داخلی فلسطین و ایران بر پایه علل و عوامل راهبردی منطقه ای خود تصمیم گرفتند تا با ایجاد زلزله ای دستکم این امر را به تاخیر اندازند.

از مجموع ۲۲ کشور عربی پنج تای آنها یعنی مصر، اردن، امارات، بحرین، و مغرب با اسراییل دارای روابط رسمی علنی هستند که از سال ۱۹۶۷ مناطقی را در فلسطین، سوریه و لبنان به اشغال خود درآورده است.

ایبیش افزود جمهوری اسلامی ایران و حماس بر حمله شدید اسراییل به غزه متکی هستند تا بدین ترتیب ابراز همدردی نهادهای بین المللی که در هفته گذشته نسبت به اسراییل صورت گرفت از بین رفته و خشم و نارضایتی نسبت به رنج و گرفتاری ساکنان غزه جایگزین آن شود.