تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

جمهوری اسلامی ایران چگونه ممکن است به تهاجم زمینی اسرائیل به غزه پاسخ دهد؟

جمهوری اسلامی ایران چگونه ممکن است به تهاجم زمینی اسرائیل به غزه پاسخ دهد؟

المانیتور؛ ۲۱ اکتبر

به نظر میرسد جمهوری اسلامی علاقه ای به رویارویی مستقیم با اسرائیل در بحبوحه جنگ اسرائیل با شبه نظامیان مورد حمایت تهران در غزه ندارد اما این کشور هشدار داده است که نیروهای نیابتی اش از انسجام خوبی برخوردارند و همچنان آماده هستند تا حمله را آغاز کنند و نقشه کنونی اسرائیل را تغییر دهند.

از زمان آغاز جنگ میان اسرائیل و شبه نظامیان غزه، جمهوری اسلامی ایران – به عنوان یک بازیگر اصلی منطقه ای و متحد اصلی جنبش حماس – یک کارزار دیپلماتیک فعال را برای منزوی کردن اسرائیل دنبال کرده است جمهوری اسلامی ایران در عین حال تلاش کرده است تا نشان دهد که علاقه ای به ادامه این جنگ ندارد.

اما اگر دشمن قسم خورده جمهوری اسلامی ایران اسرائیل به حمله زمینی وعده داده شده خود به نوار غزه محاصره شده ادامه دهد، جمهوری اسلامی چه واکنشی نشان خواهد داد؟

حمایت از آرمان فلسطین یکی از اصول ایدئولوژیک حکومت دینی شیعی جمهوری اسلامی ایران از زمان پیدایش آن پس از انقلاب ۱۹۷۹ بوده است. جمهوری اسلامی ایران با اجتناب از فشارهای بین المللی به منظور صدور آرمان های انقلاب و تقویت نفوذ منطقه ای خود، طی چهار دهه گذشته شبکه ای از نیروهای نیابتی خود را در سراسر خاورمیانه آموزش داده و آنها را تأمین مالی، تسلیح و حمایت کرده است سیاستی که دشمنان غربی آن را «ماجراجویی می دانند. «

آرمان فلسطین ستون تشکیل شعار جمهوری اسلامی است که می گوید راه قدس بیت المقدس از کربلا میگذرد. شعاری گویا در میان سایر لفاظی ها و مفاهیم جمهوری اسلامی میباشد که تلاشهای تهران از عراق سوریه و یمن گرفته تا لبنان و سرزمین های اشغالی برای مبارزه غیر مستقیم با اسرائیل و هدف قرار دادن منافع آمریکا را تقویت میکند

در پی حملات هوایی مداوم اسرائیل به غزه که با حمله غافلگیر کننده حماس به سرزمین های جنوبی اسرائیل در ۷ اکتبر آغاز شد، ایران اکنون هشدار داده است که یک درگیری منطقه ای ممکن است به زودی اتفاق بیفتد.

حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رهبر عالی انقلاب اسلامی روز سه شنبه در سخنانی خاطر نشان کردند که: «اگر جنایات حملات رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کند، هیچ کس نمیتواند جلوی مسلمانان و نیروهای مقاومت را بگیرد» اشاره رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کسی که در سیاست خارجی و امور نظامی ایران تصمیمات نهایی را اتخاذ کرده و دستورات نهایی را صادر میکند – به حزب الله در لبنان، حوثیها در یمن و یگانهای حشد الشعبی در عراق و دیگر گروههای شبه نظامی شیعه میباشد که ایران از آنها به عنوان محور مقاومت» یاد میکند.

با توجه به اینکه توانایی های موشکی حزب الله در سالهای اخیر به طور قابل توجهی توسط تهران تقویت شده است، شبه نظامیان لبنان در حال حاضر بزرگترین تهدید برای اسرائیل هستند. آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار هفته گذشته با سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان، در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی با اعتماد به نفس خاصی در مورد این مسائل سخن میگفت

آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد رهبران مقاومت به صراحت گفته اند برای جنگ رویارو با اشغالگران صهیونیستی آمادگی دارند اما جدا کردن نظامیان از غیرنظامیان و هدف قرار ندادن غیرنظامیان که جزو اصول حقوق بین الملل است، میبایست مورد توجه قرار بگیرد به گفته وی اگر اسرائیل به حمله برنامه ریزی شده خود در غزه ادامه دهد نیروهای نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را وادار به اقدام متقابل میکند و این امر در نهایت منجر به تغییر نقشه کنونی اسرائیل و واگذاری اراضی میشود .

دور نگه داشتن دشمن از خاک خود، از طریق انجام نبردهایی فراتر از مرزهای ایران دکترینی حیاتی در دستور کار نیروهای امنیتی و سیاست خارجی تهران بوده است  که این دکترین به طور ویژه توسط سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ترویج و پیگیری میشد، فرمانده ای که در اوایل سال ۲۰۲۰ در حمله هوایی آمریکا شهید شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با قرار دادن این سیاست در چارچوب جنگ جاری و در بخش دیگری از صحبتهای خود در بیان اهمیت دفاع از غزه گفت: امروز اگر از غزه دفاع نکنیم فردا باید در بیمارستانهای خودمان با بمب های فسفری رژیم صهیونیستی مقابله کنیم.

نبرد در سه جبهه و استفاده از برگ برنده نفت

تلویزیون دولتی ایران، که پوشش تحولات نظامی حساس در اخبار خود را زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام میدهد روز چهارشنبه گزارشی را منتشر کرد که در آن به تفصیل توضیح داد که نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران چگونه میتوانند از طریق سه جبهه متفاوت اسرائیل را مورد هجوم قرار دهند.

بر اساس این سناریو حزب الله لبنان از شمال، حوثی های یمن از جنوب و شبه نظامیان مستقر در عراق و سوریه از شرق میتوانند رگبار موشکها و راکتهای ساخته شده توسط جمهوری اسلامی ایران را به سوی اسرائیل پرتاب کنند. در این گزارش آمده است این حملات ممکن است در روزهای آینده آغاز شود.

با این وجود بررسی اظهارات علنی مقامات ایرانی نشان دهنده انتخاب دقیق کلمات در سخنان آنهاست. آنها همچنان از گروه های مقاومت مستقل  صحبت میکنند و از هرگونه صحبت در مورد رویارویی مستقیم جمهوری اسلامی ایران با اسرائیل که از نظر نظامی و حداقل روی کاغذ قدرت برتر به نظر میرسد اجتناب می کنند.

علیرغم لفاظی های معمول و فتنه انگیز ضد اسرائیلی و ضد آمریکایی در زمان تشدید تنش های منطقه ای، رهبری ایران در بیشتر موارد بر هر وسوسه ای برای عجله در خصوص ورود به این درگیری غلبه کرده است سلسله ترورهای دانشمندان هسته ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران در دهه گذشته ، و انجام حملات خرابکارانه در تأسیسات هسته ای که منتسب به اسرائیل میباشد هرگز جمهوری اسلامی ایران را وارد درگیری نظامی با اسرائیل نکرد

به طور مشابه و به طور قابل توجه تر جمهوری اسلامی پس از کشته شدن سردار شهید قاسم سلیمانی از انجام یک جنگ تمام عیار با آمریکا طفره رفت حادثه ای که با توجه به پتانسیل درگیری های منطقه ای توجه کارشناسان را به خود جلب کرد و آنها را در جای خود میخکوب کرد.

در صورت گسترش جنگ، ایران ممکن است روی حمایت روسیه و چین، متحدان کلیدی که از محکومیت علنی حماس برای کشتن صدها غیر نظامی اسرائیلی خودداری کرده اند حساب کند این دو به طور فزایندهای  همکاری نظامی با جمهوری اسلامی از جمله رزمایش مشترک در آبهای بین المللی را شدت بخشیده و تقویت کرده اند.

تهران در حالی که از رویارویی مستقیم با اسرائیل و ایالات متحده خودداری میکند مدت هاست که تهدید کرده است که از کارت و برگ برنده نفت در منطقه خلیج فارس استفاده خواهد کرد جایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با توقیف کشتی های بین المللی و تهدید نیروهای دریایی ایالات متحده قدرت خود را به نمایش گذاشته است.

در بحبوحه تشدید تنشهای اسرائیل و حماس، تندروهای ایرانی، بار دیگر تهدیدها را تکرار میکنند و بسته شدن تنگه هرمز مهمترین و استراتژیکترین مسیر جهان برای حمل و نقل نفت خام و تجارت بین المللی را پیشنهاد میکنند.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است که با استفاده از نزدیکی خود به تنگه هرمز اهداف خود را پیش ببرد و در هر درگیری منطقه ای با اسرائیل دست برتر را در اختیار داشته باشد مقامات بر این باورند که هر گونه بسته شدن آبراه حیاتی تنگه هرمز – که باعث افزایش سرسام آور قیمت نفت و بی قراری در بازارهای جهانی میشود – میتواند به شدت بر پایان بازی تأثیر بگذارد.