تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

با شروع جنگ غزه قویترین متحدان اسرائیل برنامه موشکی ایران را رها کردند

با شروع جنگ غزه قویترین متحدان اسرائیل برنامه موشکی ایران را رها کردند

موسسه هادسون: 20 اکتبر

نویسنده: جاناتان شاختر

پس از عملیات جنگی  ۷ اکتبر به رهبری حماس به اسراییل رئیس جمهور جو بایدن روز چهارشنبه در نمایشی دراماتیک از همدردی و همبستگی با دولت یهود از اسرائیل بازدید کرد روز قبل، اولاف شولتز صدراعظم آلمان در تل آویو بود. ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا روز پنجشنبه به اسراییل سفر کرد و انتظار میرود امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز پس از مدتی از این روند پیروی کند پس از این حمله، جو بایدن ریشی سوناک، اولاف شولتز امانوئل مکرون و جورجا ملونی نخست وزیر ایتالیا بیانیه های شدید و صریح خود در حمایت از اسراییل را چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی منتشر کردند.

بیانیه مشترک رهبران، فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلستان و ایالات متحده آمریکا که در ۹ اکتبر صادر شد، با این تعهد به پایان رسید که در طی روزهای آینده ما به عنوان متحدان و دوستان مشترک اسرائیل، با یکدیگر متحد و هماهنگ باقی خواهیم ماند تا اطمینان حاصل نماییم که اسرائیل قادر به دفاع از خود بوده و در نهایت شرایط را برای منطقه ای صلح آمیز و یکپارچه در خاورمیانه فراهم نماییم

این دیدارها و اعلامیه های قوی به اسرائیلی ها – در حالی که عزادار هستند و برای جنگ آماده میشوند – اطمینان خاطر داده است و پیامی ارسال کرده که نشان دهنده عزم و اتحاد متحدان اسرائیل میباشد؛ و پیامی به سوی گروه های مبارز فلسطینی، متحدان آنها در لبنان و حامیان مالی آنها در ایران فرستاده مبنی بر این که آنها هرگز پذیرفته نمیشوند، گروه هایی که آشکارا خواهان نابودی اسرائیل هستند اما بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و همتایان اروپاییاش ممکن است متوجه نشده باشند که تعهدشان چقدر سریع مورد آزمایش قرار گرفته است.

در حالی که حماس و جهاد اسلامی همچنان آسمان اسرائیل را با راکتها و موشک پر میکنند جو بایدن در تاریخ ۱۸ اکتبر وارد اسرائیل شده است آنهم درست زمانی که تحریم های موشکی سازمان ملل علیه ایران – طبق مفاد توافق هسته ای ایران – به پایان رسید.

آسان تر کردن روند تولید و تکثیر موشک ها برای جمهوری اسلامی ایران در حالی که اسرائیل هنوز در معرض حمله است، خطر تضعیف بیانیه های حمایتی پرشور ایالات متحده آمریکا و اروپا را در پیش دارد این اقدام همچنین با خطر مضحک جلوه دادن رهبرانی که این بیانیه ها را صادر کردند؛ مواجه است اگر ایالات متحده و یک یا چند کشور که شامل سه کشور (فرانسه، آلمان و بریتانیا) اروپایی میشود به سرعت وارد عمل نشوند ممکن است جمهوری اسلامی ایران حتی خطرناک تر هم شود.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد با دستیابی به توافق هسته ای که به طور رسمی به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته میشود همراه بود این قطعنامه به تدریج مجموعه ای از قطعنامه های قبلی را که شامل تحریم های تسلیحاتی و موشکی و دیگر تحریم های اعمال شده – به دلیل برنامه غیرقانونی تسلیحات هسته ای علیه ایران بود به حالت تعلیق در میآورد قطعنامه ۲۲۳۱ پیشتر تحریم تسلیحاتی ایران را در سال ۲۰۲۰ لغو کرده است خبر خوب این است که هر یک از اعضای تروئیکای اروپا که شامل انگلستان، فرانسه و آلمان میشود میتواند یک بازگشت” “فوری” بدون وتو برای کل مجموعه قطعنامه ها را آغاز کند دلایل زیادی برای این کار وجود دارد.

مکانیسم بازگشت فوری تحریم ها به طور قابل توجه برای استفاده در صورت عدم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مفاد توافق هسته ای طراحی شده است. از سال ۲۰۱۹ درست یک سال پس از خروج ایالات متحده از برجام و حتی بیشتر از آن از سال ۲۰۲۱ زمانی که ایالات متحده تمایل خود را برای بازگشت به برجام اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران به طور فزاینده ای نه تنها مفاد این توافق بلکه تعهدات بین المللی خود را – بر اساس معاهده و پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای نیز نقض کرده است.

جمهوری اسلامی ایران در حال انباشت اورانیوم با غنای بسیار بالا میباشد به طوری که ایالات متحده، اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) همگی اذعان داشته اند که این اقدام ایران هیچ هدف غیر نظامی قابل قبولی ندارد. در عین حال، تهران از همکاری با تحقیقات آژانس در مورد سایت ها مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده امتناع می ورزد و در حال توسعه آزمایش توزیع و حمله به همسایگان خود با انواع موشک های بالستیک و کروز میباشد.

جمهوری اسلامی ایران به توسعه تولید سوخت و تولید موشکهای لازم برای مونتاژ و تحویل سلاح های هسته ای ادامه میدهد و در عین حال به حزب الله لبنان و حماس و جهاد اسلامی در غزه نیز کمک مالی، آموزش و تسلیحات ارائه میدهد. جمهوری اسلامی همچنین در حال ارسال هواپیماهای بدون سرنشین و سایر تسلیحات خود به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین است. بر اساس گزارش ها جمهوری اسلامی ایران از ارائه موشک به روسیه تا پس از پایان تحریم های سازمان ملل متحد خودداری کرده است.

فعال سازی مکانیسم بازگرداندن تحریم ها تمام این مسائل را شامل میشود تحریم های تسلیحاتی و موشکی را بازمیگرداند و مجدداً ممنوعیت کامل غنی سازی اورانیوم در ایران را اعمال میکند .

اجرای مکانیسم بازگرداندن تحریمها و یا مکانیسم ماشه از نظر سیاسی و عملی بسیار دشوار خواهد بود. تروئیکای اروپایی متشکل از بریتانیا فرانسه و آلمان این روند را بدون فشار و حمایت واشنگتن آغاز نخواهد کرد ایالات متحده آمریکا و شرکای اروپایی اش که آشکارا از احتمال تشدید تنشها با ایران جلوگیری کرده اند می بایست قطعنامه ها را اجرا کنند تا مؤثر واقع شوند. روسیه و چین به دنبال راههایی برای جلوگیری از تلاشهای آنها در شورای امنیت هستند این اتفاق تفاوت عملی زیادی ایجاد نخواهد کرد اما برجام که مدتها به کما رفته بود را مرده اعلام میکند.

افراد تروسویی که مخالف فعال سازی مکانیسم بازگرداندن تحریمها هستند اینگونه استدلال خواهند کرد که این امر احتمال آغاز جنگ با ایران را افزایش خواهد داد.

این تصور و تفکر اشتباه نادیده گرفته میشود یا نادیده میگیرد که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در حال جنگ با ایالات متحده آمریکا، اروپا اسرائیل و شرکا و متحدان آنها است حمله غزه و برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران دو جبهه در یک درگیری گسترده تر هستند.

شواهد بسیار زیاد است – از امتیازات گسترده ای که برای به نتیجه رساندن برجام ارائه شده تا شکست و ناکامی در پاسخ به حملات ایران به نیروهای آمریکایی و ژستهای اخیر اسرائیل در قبال حماس، از جمله موارد دیگر – که شامل تسکین، یا تلاش برای چانه زنی است به طور محض جمهوری اسلامی ایران و دست نشاندگان […] را ،جسورتر، قوی تر و غنی تر و ظلم و بیدادگری و تطاول آنها را بیشتر میکند. تسلیم و احتیاط بیش از حد به عنوان بزدلی و نبود عزم و اراده تلقی میشود. این گونه رفتارها هستند که در واقع احتمال جنگ را بیشتر میکنند

راه بهتری وجود دارد

هم اکنون گرد هم آمدن برای اعلام مخالفت و واکنش منفی و عقب راندن شدید بی قانونی هسته ای جمهوری اسلامی ایران تولید و تکثیر بی رویه موشکها و سایر تسلیحات و ارسال آنها برای دشمنان آمریکا، و حمایت همه جانبه و افسارگسیخته آن از گروه های تروریستی که همچنان آمریکایی ها اروپایی ها ،اسرائیلی ها عرب ها و دیگران را در سرزمینشان هدف قرار میدهند، بزرگترین وعده پیروزی در جنگ و شکست جمهوری اسلامی ایران است.

اگر رئیس جمهور جو بایدن و دیگر رهبرانی که بیانیه الهام بخش هفته گذشته را صادر کردند واقعاً به دنبال تعیین شرایط بهتر برای یک خاورمیانه صلح آمیز و یکپارچه هستند سپس از جنگ اسرائیل علیه حماس در ماه های سخت پیش رو حمایت میکنند و اکنون برای توقف برنامه های هسته ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران اقدام می کنند باید بدانند که اولین گام های ضروری و مکمل را برداشته اند.

ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایی آن با یک انتخاب روبرو هستند آیا آنها از این فرصت استفاده خواهند کرد و به اهداف عادلانه و والایی که برای خود در نظر گرفته اند دست مییابند و از عهده آن به خوبی برخواهند آمد یا با نادیده گرفتن آن صرفاً مجبور به صدور بیانیه های مکرر و کمتر قانع کننده در حمایت از قربانیان تجاوزات خونین بار و […] ایران میشوند؟

 

 

جاناتان شاختر، کارشناس اندیشکده آمریکایی – اسرائیلی هادسون مشاور سابق بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و عضو ارشد مرکز صلح و امنیت در خاورمیانه است.