تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

آیا ایران به طور مستقیم در نبرد طوفان الاقصی دخالت میکند؟

آیا ایران به طور مستقیم در نبرد طوفان الاقصی دخالت میکند؟

عربی ۲۱:

همزمان با ادامه یافتن اقدامات تجاوزکارانه اسراییل علیه غزه نگاه ها متوجه ایران و گزینه هایش شده است مبنی بر اینکه آیا در نبرد طوفان الاقصى دخالت مستقیم خواهد کرد و با تحمل پیامدهای رویارویی مستقیم با نیروهای اشغالگر و همپیمانش آمریکا ریسک خواهد کرد و یا آنکه به تهدیدهای سیاسی بسنده خواهد نمود بدون آنکه در درگیری ها ورود نماید. این امر بدون شک بر نفوذ ایران و طرح سیاسی اش در منطقه تاثیر منفی به دنبال خواهد داشت.

همزمان با آماده شدن نیروهای اشغالگر برای یورش زمینی به غزه پرسش های بسیاری در خصوص گزینه های احتمالی ایران به عنوان همپیمان و حامی گروههای مقاومت فلسطین مطرح شده است.

** هدایت بازوهای ایران

ایران در گذشته تاکید کرد که به طور مستقیم در جنگ دخالت نخواهد کرد مگر آنکه رژیم اشغالگر اسراییل ایران و یا منافعش و یا شهروندانش را مورد حمله قرار دهد.

دکتر محمد عبدالمجید پژوهشگر و کارشناس مسائل ایران معتقد است شرطی که تهران از آن سخن به میان آورده همچنان پا برجاست.

وی خاطرنشان کرد محال است ایران به طور مستقیم دخالت کند تا وقتی که آمریکا و اسراییل به طور مستقیم ایران و مواضع داخل آن را مورد هدف قرار نداده باشد که بسیار بعید به نظر میرسد.

وی در گفت وگو با عربی ۲۱ ادامه داد دخالت ایران تا زمانی که میتواند از ابزارهای آموزش دیده و مسلح خود استفاده کند، به طور مستقیم وارد جنگ با آمریکا یا اسراییل نخواهد شد ایران امروزه میبیند که این فرزندان بزرگ شده اند و میتوانند بدون مستقیم ایران از منافع خود دفاع نمایند.

معتقد است: نظام ایران در وهله اول باقی ماندن در حکومت برایش حائز اهمیت است و از بازوهای محلی خود برای در امان وی ماندن خویش استفاده میکند بدون آنکه به تلفات انسانی در میان اهل تسنن و تشیع در جهان عرب اهمیت قائل شود.

محمد :گفت ایران فقط به پیشبرد حزب الله ادامه درگیری ها با اسراییل اکتفا میکند و توسط سایر جبهه ها نیز برای طرف مقابل پیامهایی ارسال می

کند همچنان که ظرف چند روز گذشته توسط حوثی ها چنین اقدامی انجام داد.

وی خاطرنشان کرد اما اگر درگیری شدت یابد و چاره ای جز مشارکت گسترده تر فراروی خود نیبند در آن صورت خود را مجبور خواهد یافت تا از حزب الله بخواهد وارد نبرد شود و در آن صورت سایر جبهه ها از سوریه گرفته تا یمن را برای هدف قرار دادن رژیم اشغالگر اسراییل و همچنین منافع آمریکا در منطقه فعال خواهد کرد.

** مقاومت تصمیم نهایی خود را گرفته است

از سوی دیگر “هادی عیسی دلول” مشاور حقوق بین الملل و فیزیک هسته ای در گفت وگو با عربی ۲۱ ابراز داشت: معادله نبرد میان حماس و رژیم اشغالگر اسراییل در حال حاضر بر فشار مبتنی است البته دخالت آمریکا و اروپا در صحنه نبرد باعث افزایش قدرت رژیم اشغالگر اسراییل شده است و در نتیجه این امر منجر به دخالت حزب الله خواهد شد. دلول افزود آمریکا میداند که دخالت مستقیم در نبرد به معنای ورود روسیه و چین در این جنگ می باشد که محاسبات واشنگتن را سخت و دشوار خواهد کرد

محور مقاومت به طور قاطع تصمیم گرفته تا وارد نبرد شود رژیم اشغالگر اسراییل نسبت به سکوت سوریه بیمناک است وی  گفت :زیرا مطمئن است که از سوی سوریه در آینده دچار مصیبت خواهد شد.

دلول ادامه داد تلاشهایی برای بازیچه قرار دادن قوانین بین الملل به منظور مجرم دانستن حماس به اتهام استفاده از تسلیحات شیمیایی وجود دارد همانند چیزی بود که در گذشته در مورد سوریه رخ داد.

در همین راستا عدنان زمانی تحلیل گر سیاسی ایران میگوید ایران بخاطر برخی از ملاحظات داخلی و خارجی مایل نیست وارد جنگ شود اما شاید در آینده چاره ای نداشته باشد جز اینکه به طور محدود یا فراگیر وارد جنگ شود. ایران به خوبی میداند از بین رفتن حماس لزوما به معنای آن است که ضربه بعدی متوجه حزب الله و پس از آن ایران خواهد شد به ویژه با توجه به اینکه اسراییل و همپیمانان غربی اش این بار عزم خود را برای از بین بردن حماس جزم کرده اند که معتقدند از ایران دستور و رهنمود میگیرد

زمانی در گفت وگو با عربی ۲۱ ادامه داد: همه میدانند که تهران از حماس به دلیل مواضعش طی یک دهه اخیر نسبت به سیاست خارجه ایران اخیر زیاد خوشش نمی آید اما تهران در حال حاضر خود را مجبور میبیند تا از سرنگون شدن حماس ممانعت به عمل آورد زیرا میداند که در صورت رهایی یافتن اسراییل از حماس نوبت به حزب الله همپیمان اصلی اش در منطقه خواهد رسید.

زمانی گفت: بر همین اساس تصور میکنم ایران تمام تلاش خود را بکار خواهد برد تا طرف های غربی را تحت فشار قرار دهد تا اسراییل را وادار نمایند به نتیجه ای جز از بین بردن حماس قانع شود برجسته ترین چیزی که ایران در این خصوص در اختیار دارد به حرکت واداشتن گروه های مسلح در لبنان، سوریه، عراق و حتی یمن است تا معادله را برهم بزنند. ایران ممکن است در صورت شکست تلاشها و فشارهای وارده از سوی نمایندگانش مجبور شود خود به طور مستقیم وارد عمل شود.

وی تاکید کرد ایران در ابتدای امر پایگاه های آمریکا در منطقه خلیج فارس را مورد تهدید قرار خواهد داد و با متوقف کردن حرکت کشتیرانی در تنگه هرمز ثبات بازار جهانی انرژی را برهم خواهد زد زیرا بستن تنگه هرمز برای ایران کار ساده ای است هر چند بابت آن باید هزینه گزافی بپردازد اما پس از ناامید شدن از تمامی سایر ابزارها آخرین گزینه موجود در اختیار ایران به شمار میرود

** ایران از شدت لحن خود کاسته است

وزارت دفاع آمریکا دوشنبه گذشته به دنبال موج حملات شکل گرفته در عراق و سوریه توسط گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران اعلام کرد واشنگتن هیچ گونه دستور مستقیمی از سوی رهبر ایران آیت الله علی خامنه ای برای حمله به نیروهای آمریکا در خاورمیانه دریافت نکرده است.

همزمان با آن آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران دوشنبه شبگفت : ایران خواهان توسعه بخشیدن به درگیری  نیست.  وی افزود: واشنگتن دو بار و سایر قدرتها نیز پیامهایی دال بر لزوم عدم دخالت ایران و عدم توسعه دامنه درگیری برایمان فرستاده اند.

وی خاطرنشان کرد مقاومت حق مشروع فلسطینیان است و ما قصد توسعه بخشیدن به قلمرو درگیری در منطقه را نداریم مصطفی نعیمی پژوهشگر مسائل ایران معتقد است اظهارات آرامش بخش مقامات ایران و آمریکا به وضوح نمایانگر آن است که ایران از وارد شدن در طوفان الاقصی دوری میگزیند.

نعیمی در گفت وگو با عربی ۲۱ خاطرنشان کرد واشنگتن مایل به رویارویی با تهران نیست و تهران نیز چنین قصدی ندارد. ایران مایل به شدت بخشیدن به تنش با غرب نیست بلکه به دنبال آن است که در خصوص پرونده هسته ای و اقتصادی خود به دستاوردهای سیاسی تحقق ببخشد.

نعیمی افزود ایران در هیچ نبردی وارد نمیشود اما هر گونه احتمالی برای تغییر موضع در آینده وجود دارد. شاید ایران در چارچوب دفاع از خود مجبور به دخالت شود. در آن صورت دامنه جنگ توسعه خواهد یافت و نهادهای بین المللی را بار دیگر جهت کنترل اوضاع تحت فشار قرار خواهد داد.

بستگی داشتن به تحولات جنگ

دکتر نبيل العتوم کارشناس مسائل ایران در گفت و گو با عربی ۲۱ معتقد است شکل دخالت ایران به سناریوهای جنگ در غزه بستگی دارد اولین سناریو شکست تلاش های به عمل آمده برای آرام کردن اوضاع و ادامه جنگ است که در این صورت نبرد از حالت دوجانبه و معمول خود خارج شده و به یک نبرد فوق العاده تبدیل خواهد شد و در این صورت سایر طرف ها نیز وارد جنگ خواهند شد که اشاره به ایران و آمریکا دارد.

دومین سناریو اوکراینی شدن جنگ میان رژیم اشغالگر اسراییل و حماس و به عبارت دیگر تبدیل شدن آن به نمونه دیگری از جنگ اوکراین است در این صورت هیچ کشوری به طور مستقیم برای حمایت از طرفهای درگیر وارد جنگ نخواهند شد اما به طور علنی و یا مخفیانه از یکی از دو طرف درگیر حمایت مالی رسانهای نظامی و لجستیک به عمل می آورند.

به گفته العتوم سناریو دیگری نیز در میان است مبنی بر اینکه حماس و رژیم اشغالگر اسراییل به حال خود رها خواهند شد تا جنگ را ادامه دهند.

وی گفت: در چارچوب چنین سناریویی کشورهای حامی یکی از دو طرف درگیر گاهی در مناطق مختلف کمک های غیرمستقیم دهند اما این کمک ها به گونه ای نیست که باعث گسترش یافتن قلمرو جنگ شود.

لازم به یادآوری است رژیم اشغالگر اسراییل از وجود دلایلی دال بر دست داشتن ایران در حمله شکل گرفته توسط جنبش حماس علیه مناطق اشغال شده در هفتم اکتبر جاری سخن به میان آورده اند.

سرلشکر مایکل “ادلشتاین یکی از فرماندهان جنوب به نیروهای رژیم اشغالگر اسراییل گفت: افراد مهاجم به خوبی آموزش دیده و به خوبی مجهز شده بودند.

وی دوشنبه گذشته به خبرنگاران افزود: ما دلایلی مبنی بر دست داشتن ایران در این حمله داریم  جنگنده های آمریکا دیروز جمعه حملاتی علیه مواضع گروههای شبه نظامی ایران در شرق سوریه انجام دادند.

وزارت دفاع آمریکا پنتاگون گفت: ارتش در واکنش به حملات انجام گرفته توسط گروه های مورد حمایت ایران علیه نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق به دو پایگاه محل استقرار سپاه پاسداران انقلاب ایران و گروههای شبه نظامی وابسته به آن در شرق سوریه حمله کرد.

این در حالی است که پنتاگون یک روز قبل از آن تاکید کرد که تقریبا ۹۰۰ نیروی آمریکایی رهسپار خاورمیانه شده اند و یا اخیرا به خاورمیانه رسیده اند تا در سایه شدت گرفتن حملات گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران در منطقه به منظور حمایت از سربازان آمریکایی مواضع دفاعی آنها را تقویت نمایند.