تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

انواع موشک های بالستیک جدید ایران و توانمندی آنها

انواع موشک های بالستیک جدید ایران و توانمندی آنها

رای الیوم؛ ۲۲ نوامبر

مایلم در این گزارش از موشک های بالستیک جدید تولید شده توسط ایران در مدت اخیر سخن بگویم

انواع موشک های بالستیک جدید ایران و توانمندی آنها

1- موشک رعد ۵۰۰ : یک موشک بالستیکی است که برد آن تا ۵۰۰ کیلومتر میرسد سپر موتور این موشک در برابر

فشارهای بسیار بالا مقاوم است وزن آن دو تُن است و برای اولین بار در نهم فوریه ۲۰۲۰ در تهران شلیک شد.

2- موشک SECIL یک موشک بالستیکی میان برد میباشد و وزن آن ۲۱٫۵ تُن و طول آن ۱۸٫۲ متر و قطر آن بالغ بر ۱٫۵ و برد عملیاتی آن ۲ کیلومتر و حداکثر سرعت آن ۱۳ ماخ است ( یک ماخ برابر است با سرعت 1225 کیلومتر در ساعت است ) که توان جنگی بسیار خطرناکی به شمار میرود این موشکها همچنین میتوانند کلاهک های جنگی به وزن ۱٫۵ را حمل کند.

۳ موشک هرمز: یکی از مهمترین قدرتهای بالستیک ایران به شمار می رود زیرا این موشک ها می توانند رادارهای ناوهای هواپیمابر و سامانه های دفاع هوایی پاتریوت را از بین ببرند برد عملیاتی آن ۳۰۰ کیلومتر است و سرعت آن می تواند به ۵ ماخ برسد این موشک همچنین میتواند کلاهک جنگی به وزن ۶۰۰ کیلوگرم را حمل نماید.

۴موشک خیبر: یک موشک بالستیکی زمین به زمین با برد دو هزار کیلومتر است. این موشک در اواخر ماه می گذشته در تهران به نمایش گذاشته شد و میتواند یک کلاهک جنگی به وزن ۱,۵ تن را حمل کنند و بر همین اساس دارای توان بسیار بالایی به شمار می رود.

۵موشک فتاح: اولین موشک بالستیک به شمار میرود که در ایران تولید شد و سرعت آن مافوق صوت است و از توان مانوردهی بسیار بالایی برخوردار است و سرعت آن تقریبا ۱۴ ماخ است و برد آن به ۴۰۰ کیلومتر می رسد و علاوه بر آن میتواند اکثر سامانه های دفاع هوایی را از بین ببرد.

به نظر می رسد ایران صرف نظر از روابط سیاسی اش در سطح بین الملل و مخالفت های آمریکا به طور مستمر در حال تحقیق و بررسی و تولید موشک های بالستیک است و چه بسا در همین راستا ایران در آینده نزدیک از موشک های بالستیک جدید خود پرده بردارد.