تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

سناریوهای جنگ علیه غزه از نگاه ایران در راس آنها شکست اشغالگران

سناریوهای جنگ علیه غزه از نگاه ایران در راس آنها شکست اشغالگران

الجزیره؛ ۲۱ نوامبر

همزمان با طولانی شدن مدت زمان تجاوز اسراییل علیه نوار غزه و پافشاری آمریکا و شماری از همپیمانان اروپایی اش بر حمایت از اسراییل اشغالگر با ادعای از بین بردن جنبش حماس، اهمیت سناریوهای احتمالی فرآیند طوفان الاقصی در مرحله آینده نمایان میشود

در راستای درگیری شدید نیروهای مقاومت فلسطین با نیروهای اشغالگر اسراییل در غزه، ارزیابی کارشناسان ایرانی از احتمالات پیش بینی شده در صورت ادامه یافتن تجاوز علیه باریکه غزه در محاصره قرار گرفته غزه حکایت دارد. این احتمال ها شامل بیرون راندن اشغالگران از نوار غزه و یا ادامه یافتن جنگ تا دست یافتن به شبکه تونل ها و یا توسعه یافتن دامنه جنگ و بین المللی شدن نبرد میشود.

** ناکام ماندن عملیات زمینی

سناریوی ناکام ماندن عملیات زمینی و عقب نشینی اسراییل بر تکرار تجربه یورش نظامی اسراییل به لبنان در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ و جنگ های مکرر اسراییل علیه نوار غزه و در نهایت امر خروج اشغالگران از سرزمین های اشغالی مبتنی است.

در ارتباط با این سناریو حسین جابری انصاری دیپلمات و سخنگوی سابق وزارت خارجه ایران اظهار داشت: تاریخ بار دیگر در حال تکرار شدن است ما به ۱۷ سال پیش بازگشته ایم که طی آن رژیم صهیونیستی جنگ شدیدی علیه لبنان در سال ۲۰۰۶ به راه انداخت با این ادعا که میخواهد حزب الله را از بین ببرد و اسرای خود را از چنگ مقاومت اسلامی آزاد کند اما در نهایت بدون تحقق بخشیدن به هیچ یک از اهداف علنی خود مجبور به عقب نشینی شد.

انصاری در سخنرانی خود با عنوان پیامدهای جنگ در غزه در دانشگاه تهران با اعلام این مطلب افزود: مقاومت در جنگ چریکی و عملیات زمینی دست برتر را دارد هر چند اسراییل در عملیات هوایی برتری دارد.

وی پیش بینی کرد که مقاومت اسلامی در غزه پس از وارد کردن تلفات سنگین اسراییل را وادار به عقب نشینی خواهد کرد.

** اشغال شمال نوار غزه

به گفته مجید زواری مدیر مرکز روابط بین الملل این سناریو به واسطه فشارهای خارجی به ویژه آمریکا تحقق مییابد تا به واسطه آن دولت بنیامین نتانیاهو بتواند خود را از باتلاق غزه خارج نماید.

زواری معتقد است که روند تحولات در غزه به سوی اشغال شمال این منطقه پیش میرود تا تل آویو از آن به عنوان برگ برنده در مذاکرات پیش رو جهت برقراری آتش بس استفاده کند.

زواری در گفت وگو با الجزیره نت خشونت بکار رفته علیه غیر نظامیان در غزه را در راستای ترمیم روحیه فروپاشیده شده ارتش اسراییل در هفتم اکتبر گذشته برشمرد.

وی معتقد است ارتش اسراییل نمیتواند یک جنگ طولانی مدت انجام دهد و به همین دلیل در صدد اشغال شمال نوار غزه است تا از آن برای آزادسازی اسرای خود بهره ببرد و در سطح افکار عمومی اسراییل از آن به عنوان یک دستاورد نام ببرد.

* * کشف شبکه تونل ها

زواری از شبکه تونل ها در نوار غزه به عنوان یک عامل اساسی در درون فرآیند عملیات زمینی به نفع مقاومت و افزایش تلفات اشغالگران در طی چند هفته اخیر نام برده و تاکید کرد رژیم اسراییل و به همراه آن آمریکا تمام تلاش خود را بکار میبرند تا برای فراهم کردن زمینه پذیرش آتش بس بشردوستانه یا برقراری آتش بس، شبکه تونل ها را از بین ببرند.

این پژوهشگر ایرانی با اشاره به کشتارهای اسراییل با حمایت آمریکا و بمباران بیمارستانها و اردوگاه ها پیش بینی کرد که کابینه امنیتی اسراییل برای از بین بردن شبکه تونل ها و از بین بردن نیروهای مستقر در آنها از گازهای سمی یا بمب های آتش زا استفاده کند تا ضمن حفظ آبروی خود تحت عنوان از بین بردن تهدید امنیتی اساسی علیه رژیم اشغالگر اسراییل ادامه حیات سیاسی نتانیاهو تضمین شود.

** اشغال کامل نوار غزه

برخی از محافل ایران معتقدند که در صورت یافتن شبکه تونل ها و اشغال کامل نوار غزه احتمال ضعیف تر شدن حماس وجود دارد اما در عین حال بعید میدانند که حماس به عنوان یک اندیشه و ایدئولوژی ریشه گرفته در درون شهروندان غزه ریشه کن  شود.

زواری به نوبه خود معتقد است برخی از طرف های عربی و غربی همانند اسراییل بر لزوم اشغال کامل نوار غزه و برقراری حاکمیت جدید در آن با استفاده از تانک های اسراییل تاکید دارند.

وی گفت:  هیچ فرآیند سیاسی جدیدی نمیتواند بر غزه حکم براند مگر آنکه اهالی غزه از ادامه یاری حماس صرف نظر نمایند که در حال حاضر این امر ناممکن است

** وسعت گرفتن دامنه جنگ

به گفته زواری یکی از سناریوهای احتمالی سناریو گسترش قلمرو جنگ است این جنگ در صورت ادامه کشتار غیرنظامیان توسط اسراییل در نوار غزه به مدت طولانی و وسعت گرفتن عملیات های نظامی در جنوب لبنان و ادامه بمباران سرزمین سوریه گسترش خواهد یافت به ویژه با توجه به اینکه ابراز همدردی ملت ها در کشورهای غربی با فلسطین در حال افزایش است.

در همین راستا محمد مهدی مظاهری مشاور سابق وزارت خارجه ایران و عضو شورای راهبردی آن معتقد است اگر اسراییل بخواهد به رویکرد خود مبنی بر از بین بردن جنبش حماس ادامه دهد در آن صورت نبرد طوفان الاقصی از حالت دوجانبه خارج خواهد شد و طرف های دیگری برای بازداشتن اسراییل و نجات جان افراد بیگناه در نوار غزه وارد عمل خواهند شد.

مظاهری در گفت وگو با الجزیره نت پیش بینی کرد: بین المللی شدن نبرد در سرزمین شام و پیوستن سایر طرف ها به آن به سبک دو جنگ جهانی اول و دوم شکل خواهد گرفت.

وی هشدار داد بین المللی شدن نبرد آن را به جنگ جهان سوم تبدیل خواهد کرد و در آن توان تمامی طرف ها دچار فرسایش خواهد شد هر چند ممکن است زمینه ساز یک صلح جدید در خاورمیانه شود و صحنه منطقه به نفع جبهه برتر تغییر یابد.

مظاهری گفت: تمامی این سناریوها با خطر و چالش برای هر دو طرف درگیر همراه هستند هر چند تمامی نشانه ها از پیروزی مقاومت و پایان یافتن حیات سیاسی نتانیاهو در نهایت امر حکایت دارد.

وی تاکید کرد پس از نبرد طوفان الاقصى صفحه مهاجرت معکوس از سرزمین های اشغالی گشوده خواهد شد و جریان های سیاسی حاکم بر اسراییل به شدت با یکدیگر درگیر خواهند شد.

سناریوهای جنگ علیه غزه