تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

ایران بهره برداری از فرصت ها و چالش های فراروی خود عادت کرده است

 

ایران بهره برداری از فرصت ها و چالش های فراروی خود عادت کرده است

ایندیپندنت؛ ۲۷ نوامبر

ایران به تلاش برای بهره بردن از فرصتها و چالشهای فراروی خود عادت کرده است ایران از ابتدای عملیات طوفان الاقصی تاکید داشت که هیچ گونه ارتباطی با عملیات نظامی حماس ندارد اما در عین حال این عملیات را می ستود تا از چهره خود به عنوان حامی گروهها و جنبشهای مسلح در منطقه محافظت نماید.

ایران و به دنبال آن همپیمانش حزب الله لبنان همچنان بر نبود هیچ گونه ارتباطی میان تهران و عملیات حماس تاکید کردند و موضع رسمی ایران نسبت به عملیات نظامی اسراییل علیه غزه که نزدیک به دو ماه به طول انجامید فقط به محکوم کردن و سر دادن شعار خلاصه شد و نتوانست از شدت جنگ علیه غیرنظامیان در غزه بکاهد و حماس را در رویارویی با اسراییل و آمریکا تنها گذاشت.

این موضع ایران به طور عمده نشات گرفته از گشایش پیش آمده در روابط میان تهران و واشنگتن بود بر اساس محاسبه هزینه و سود به دست آمده دستاورد تهران از تنها گذاشتن حماس در برهه کنونی بهره بسیار بیشتری بود زیرا اگر ایران در حمایت از حماس وارد نبرد میشد در آن صورت به شدت دچار خسارت میشد با توجه به اینکه جامعه بین الملل از همان ابتدا در کنار اسراییل قرار گرفت و از اقدامات خشونت آمیز نظامی تل آویو حمایت به عمل آورد.

دستاوردهای ایران ادامه فرآیند کاهش تنش میان تهران و واشنگتن و دستیابی به ده میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده اش بود زیرا توسط بانکهای قطر به عنوان درآمد حاصل از فروش گاز طبیعی به بغداد ۴ میلیارد دلار از عراق به دست آورد زیرا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در ژوئیه گذشته بار دیگر بغداد را از تحریمهای اعمال شده علیه ایران معاف دانست. تهران همچنین به زودی ده میلیارد دلار از بانکهای کره جنوبی به دست خواهد آورد این توافق پس از اتمام معامله مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا انجام گرفت.

علاوه بر موارد یاد شده اسراییل هیچ گونه عملیات انتقامجویانه ای علیه ایران انجام نداد زیرا تهران از حماس کناره گرفت و در عمل از آن حمایت نکرد و به سیاست محتاطانه خود در مورد تحولات غزه ادامه داد.

ایران بهره برداری از فرصت ها و چالش های فراروی خود عادت کرده است

البته به نظر میرسد ایران به آنچه تا کنون به دست آورده قانع نیست و خواهان سازش با واشنگتن و اسراییل است تا بتواند با به نمایش گذاشتن توان نظامی خود به اهداف بیشتری تحقق ببخشد در همین راستا ایران با این اقدام خود میخواهد به اسراییل و آمریکا این پیام را بدهد که میتواند تجهیزات نظامی جدیدی در اختیار گروههای شبه نظامی سوریه، عراق، حوثی ها و حتی حماس ارائه دهد.

در همین رابطه به عنوان مثال میتوان به ربوده شدن یک کشتی باری اسراییلی توسط حوثی ها در دریای سرخ اشاره کرد. ایران همچنین از یک موشک مافوق صوت جدید رونمایی کرد و ادعا نمود که می تواند اهدافی را در فاصله ۱۴۰۰ کیلومتری ۸۷۰) (مایلی مورد اصابت قرار دهد این امر نمایانگر افزایش توان نظامی ایران با توجه به روند تحولات جاری در غزه است چرا ایران در حال حاضر که منطقه از نظر نظامی شعله ور شده و شاهد رفتار محتاطانه از سوی تهران هستیم اقدام به رونمایی از این موشک نمود؟

هدف در اینجا به نمایش گذاشتن توان نظامی غیر کلاسیک است زیرا ایران به واسطه آن میخواهد با به نمایش گذاشتن تجهیزات نظامی موشکی پیشرفته خود به تهدیداتش استحکام بیشتری ببخشد زیرا این تجهیزات در حال حاضر ممکن است به دست همپیمانانش برسد و اسراییل به واسطه آنها مورد تهدید قرار گیرد و همچنین ممکن است تهران افسار گروه شبه نظامی همچون حوثی ها را رها کرده تا خطوط کشتیرانی و دریانوردی را در معرض تهدید قرار دهند و در نتیجه آن واشنگتن مجبور خواهد شد تا با تاکید بیشتری ایران را به عدم دخالت و عدم ارائه کمکهای نظامی به همپیمانانش تشویق نماید و با آزادسازی بخشهای دیگری از داراییهای بلوکه شده ایران در بانکهای خارجی تهران را به بی طرف ماندن تشویق نماید.

ایران بهره برداری از فرصت ها و چالش های فراروی خود عادت کرده است

در همین رابطه به عنوان شاهد مثال میتوان به اظهارات رئیس بانک مرکزی ایران در جلسه کمسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری در تهران اشاره کرد که طی آن ابراز داشت به زودی بخش دیگری از داراییهای توقیف شده ایران آزاد خواهد شد زیرا دولت بایدن با تمدید معافیت در مورد تحریمها موافقت کرده است و بدین ترتیب ایران به دستکم ۱۰ میلیارد دلار از دارایی های توقیف شده خود در عراق دست خواهد یافت. بر همین اساس میتوان گفت غزه هزینه جنگ را می پردازد در حالی که ایران سود آن را میبرد بر همین اساس ایران از تحولات جاری در جهان عرب سود میبرد.