تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

با تمرکز ایالات متحده بر غزه سانتریفیوژهای هسته ای ایران به چرخش ادامه می دهند

با تمرکز ایالات متحده بر غزه سانتریفیوژهای هسته ای ایران به چرخش ادامه می دهند

هیل؛ ۱ دسامبر

نویسنده: اریک مندل

بسیاری بر این باورند که ایران جنگ اسرائیل و حماس را برای متوقف کردن و یا ایجاد خلل در روند عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی آغاز کرد اما دلیلی به همان اندازه قابل قبول وجود دارد که ایران ممکن است به خاطر آن دلایل این کار را انجام داده باشد که دارای پیامدهای خطرناکتر و بسیار بیشتری است.

ایرانی ها به خوبی میدانستند که تشویق به جنگ در غزه توجه غرب را از برنامه هسته ای آنها منحرف میکند و به آنها اجازه میدهد تا غنی سازی اورانیوم خود را بدون هیچ چالشی سرعت بخشیده و آن را به جلو پیش ببرند.

دولت بایدن که میخواست تقریباً به هر قیمتی شده از یک جنگ منطقه ای جلوگیری به عمل آورد، اسرائیل را از حمله پیشگیرانه به دشمن خطرناک تر اسرائیل در مرز شمالی خود، حیاتی ترین گروه نیابتی ایران یعنی حزب الله، باز داشت. بدتر از آن اینکه رییس جمهور بایدن تصمیم گرفت که تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) درباره برنامه هسته ای رو به رشد ایران را کُند کند.

ایران نه تنها در آستانه تولید اورانیوم ۹۰ درصدی با درجه تسلیحات هسته ای قرار دارد بلکه ابزاری برای ارسال سلاح به هر نقطه از منطقه را دارد به همین دلیل بود که سعودی ها خواهان دستیابی به یک پیمان دفاعی آمریکا بودند.

به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی سنگ انداختن ایران در پیش پای بازرسان هسته ای آژانس در ایران اقدامی افراطی و غیرقابل توجیه است با این حال به طور غیر قابل درکی علیرغم اینکه ایران هیچ خویشتنداری یا تمایلی برای همکاری نشان نداده و آژانس را برای سالها در خصوص فعالیتهای خود گمراه کرده است رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها ابراز امیدواری کرد که این موضوع به سرعت حل شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که ایران با شدت گرفتن جنگ غزه و اسراییل، اورانیوم بیشتری را غنی سازی میکند ایالات متحده آمریکا و متحدانش راههای کمی برای مهار و توقف فعالیتهای هسته ای ایران در اختیار دارند و با اقدامات سخت تر علیه تهران، خطر دامن زدن به تنشها در منطقه ای که قبلاً به واسطه جنگ غزه شعله ور شده است شدت خواهد گرفت.

ایران اکنون به اندازه کافی اورانیوم غنی سازی شده برای ساخت سه بمب در اختیار دارد و ذخایر آن همچنان در حال رشد هستند با معلق بودن سرنوشت توافق هسته ای ایران، تهران انگیزه چندانی برای توقف پیشرفتهای هسته ای خود ندارد زیرا معتقد است این امر بر غرب فشار وارد می کند. اگر زمینه و بستری برای شروع گفت و گوها فراهم نشود این موضوع بیش از گذشته قوت میگیرد.

به منظور افزایش و فزونی این احتمال که جامعه بین المللی نقطه گریز هسته ای ایران را شناسایی کند ایالات متحده آمریکا، متحدانش و در صورت امکان چین و روسیه باید ایران را تحت فشار قرار دهند تا اجازه بازدید آژانس از دو سایت غنی سازی و مکان های ذخیره مواد هسته ای ایران را فراهم کند.

آنچه در بحبوحه جنگ اسرائیل علیه تروریسم در غزه فراموش شده این است که تنها دو ماه پیش، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از آزادسازی ۶ میلیارد دلار سرمایه به ایران که به دلیل تحریم ها مسدود شده بود استقبال کرد؛ که در اصل پرداخت باج برای آزادی پنج گروگان آمریکایی بود که توسط ایران زندانی شده بودند.

بدتر از آن دولت بایدن نه تنها برنامه هسته ای ایران را نادیده میگیرد بلکه سربازان ما را به نبرد با شبه نظامیان تحت کنترل ایران میفرستد که بدون واکنش قابل توجهی برای ایجاد بازدارندگی هدف عملیات تروریستی آنها قرار میگیرند. این امر ایران را تشویق میکند تا برای پیشبرد برنامه هسته ای اش فعالیتهای مخرب و مخاطره آمیز بیشتری را انجام دهد.

دولت «آسیبهای مغزی جراحت «بار » شدید که سربازان ما در حمله ایران به پایگاههای آمریکا در عراق متحمل شده اند را به عنوان «آسیبهای جزئی عنوان کرده است اما اثرات درازمدت چنین آسیبهایی شامل افسردگی خستگی، اختلال بینایی و شنوایی، اختلالات خواب، سرگیجه مزمن، اختلالات شناختی و مشکلات حافظه است نادیده گرفتن اهمیت چنین صدماتی باعث بی احترامی به مردان و زنان یونیفرم پوش ما میشود در حالی که به دشمنانمان میگوییم که میتوانند بدون مجازات حمله کنند بنا به گزارش آرمی تایمز، پاسخ نظامی آمریکا به حملات به نیروهایش بسیار ناچیز بوده است.»

با تمرکز ایالات متحده بر غزه سانتریفیوژهای هسته ای ایران به چرخش ادامه می دهند

پنتاگون اعلام کرد که حداقل ۶۲ پرسنل نظامی آمریکا – ۲۹ نفر در عراق و ۳۳ نفر در سوریه – زخمی و مجروح شده اند. نباید بین

اقدامات شبه نظامیان تحت هدایت ایران و نظام ایران تمایز و تفاوتی قائل شد.

ممکن است ایران را نادیده بگیریم اما ایران با سرعت هرچه تمام تر به حفاظت از نظام و بقاء خود، بیرون راندن آمریکا از منطقه و نابودی متحد اصلی ما در خاورمیانه اسرائیل، ادامه می دهد.

همانطور که جاناتان شاختر، همکار ارشد مرکز هادسون برای صلح و امنیت در خاورمیانه اشاره کرده است، «دست نه چندان پنهان ایران در پشت پرده جنگ غزه تبادل آتش بین اسرائیل و حزب الله لبنان، و ربودن یک کشتی باری غیرنظامی توسط حوثی های یمن در دریای سرخ بر همگان روشن و آشکار شده است آنچه در آینده پیش میآید به همان اندازه روشن میکند که واشنگتن باید چه کاری انجام دهد و چه رویکردی را اتخاذ کند نظام تهران به کاشت و پرورش خشونت و دامن زدن به بی ثباتی هدف قرار دادن پرسنل آمریکایی و ایجاد مسابقه تسلیحات هسته ای در خاورمیانه ادامه خواهد داد، مگر اینکه ایالات متحده مجازتهای تنبیهی علیه ایران برای حمایت از گروههای مانند حماس، حزب الله و حوثی ها؛ حملات آن به پایگاههای آمریکایی؛ و نقض فاحش هسته ای آن اعمال کند.

ایران به تازگی قرارداد خرید یکی از پیشرفته ترین جتهای جنگنده جهان، جنگنده سوخو سو ۳۵ ، علاوه بر بالگردهای تهاجمی جدید ۲۸-MI را از روسیه تکمیل کرده است این یک تهدید مستقیم برای امنیت ملی ایالات متحده است، زیرا اگر آمریکا زیرساختهای هسته ای ایران را هدف قرار دهد خطرات را افزایش میدهد.

با تمرکز ایالات متحده بر غزه سانتریفیوژهای هسته ای ایران به چرخش ادامه می دهند

اگر بایدن به کم اهمیت جلوه دادن همدستی ایران و متعاقباً به افزایش و تشدید خطرات برای منطقه ادامه دهد، تنها حملات بعدی علیه اسرائیل را تضمین کرده و سعودیها را از عادی سازی روابط با اسرائیل دور می کند. ما یک روز به زودی با بمب هسته ای ایران بیدار خواهیم شد که به طور غیر قابل برگشتی منطقه را به ورطه نابودی خواهد کشاند جنگ منطقه ای که بایدن از آن هراس دارد و به شدت خواهان دوری و اجتناب از آن است هرچه زودتر و به شکلی بسیار بدتر و شومتر به مرزهای ما خواهد رسید.

ایران میداند که برای سال آینده با ورود آمریکا به فصل انتخابات ریاست جمهوری آزادی اختیار دارد. جو بایدن نه تنها از حمایت از هدف اسرائیل برای نابودی پایگاه حماس در جنوب غزه دور میشود بلکه تمایلی به مقابله با فعالیت های شرورانه بدخواهانه ایران علیه سربازان ما یا محدود کردن برنامه هسته ای آنها ندارد.

و اگر اسرائیل حماس را نابود نکند نتیجه رویدادهای اخیر این است که ایران این بار پیروز خواهد شد و ایران هسته ای جسارت خواهد کرد تا در دور بعدی تهاجمی تر شود.

با تمرکز ایالات متحده بر غزه سانتریفیوژهای هسته ای ایران به چرخش ادامه می دهند

اریک مندل موسس و مدیر شبکه تحلیل اطلاعات سیاسی خاورمیانه که توسط اعضای کنگره مشاوران سیاست خارجی آنها، اعضای کنست روزنامه نگاران و رهبران سازمانی خوانده میشود او سردبیر ارشد امنیتی گزارش جروزالم پست است که به قانونگذاران آمریکا مشاوره میدهد. دکتر مندل به طور منظم به اعضای کنگره و کارکنان آنها در مورد وضعیت ژئوپلیتیک کنونی در خاورمیانه توضیح میدهد وی همچنین با اعضای رهبری و اندیشکده های اسرائیل دیدار میکند و به طور منظم در اخبار شبکه تلویزیونی ۲۴ ۱ ظاهر میشود.