تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

جنگ غزه، ایران را بی سر و صدا به سمت شکست دادن مذاکرات هسته ای پیش می برد

جنگ غزه، ایران را بی سر و صدا به سمت شکست دادن مذاکرات هسته ای پیش می برد

تایم؛ ۹ دسامبر

نویسنده: جفری سوننفلد و آدام بولر

هنگامی که حماس و جهاد اسلامی فلسطین در ۷ اکتبر به اسرائیل حمله کردند، فقط مرگبارترین حمله را نسبت به یهودیان از زمان هولوکاست انجام ندادند . حمله حماسِ آموزش دیده و تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران همچنین به منحرف کردن توجه جهان از نحوه حرکت بی سر و صدای ایران به سمت شکست و گریز مذاکرات هسته ای کمک کردند. در فوریه، کالین کال، مقام ارشد دولت رئیس جمهور جو بایدن معاون وقت وزیر دفاع در امور سیاسی، اعتراف کرد که جمهوری اسلامی ایران به زودی میتواند ظرف چند روز یک دستگاه هسته ای خام را مونتاژ کند.

قابل درک است که ایالات متحده و متحدانش اکنون بر بحران های منطقه ای فوری و ضروری متمرکز شده اند – یعنی عملیات نظامی ارتش اسرائیل برای از بین بردن حماس از غزه و مقابله با تهدید روزافزون گروه شبه نظامی حزب الله در لبنان. اما ایران هسته ای همچنان بزرگترین تهدید امنیتی منطقه ای دراز مدت است که اسرائیل خاورمیانه و ایالات متحده با آن مواجه است و هنوز برای متوقف کردن تلاش این کشور برای دستیابی به سلاح هسته ای دیر نیست.

پیشینه دیپلماتیک در حال حاضر به طور قابل توجهی برای آرمان های هسته ای جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده است. در هفته ها و ماه های قبل از حمله ۷ اکتبر اسرائیل و عربستان سعودی به تکمیل توافق نامه عادی سازی نزدیک بودند، توافق نامه ای که در ابتدا توسط جرد کوشنر معمار آن طراحی شده بود و هر دوی ما در مشاوره و مذاکره آن مشارکت داشتیم.

جنگ غزه، ایران را بی سر و صدا به سمت شکست دادن مذاکرات هسته ای پیش می برد

احتمالاً پیوستن قریب الوقوع عربستان سعودی – با در اختیار داشتن مکه، مرکز معنوی اسلام – به پیمان ابراهیم، انگیزه حملات حماس به اسرائیل بود. عادی سازی عربستان و اسرائیل برای حضرت آیت الله علی خامنه ای، رهبر عالی ایران، گروه های شبه نظامی نیابتی ایران و هدف اعلام شده نظام این کشور برای نابودی اسرائیل فاجعه بار بود هر چه مردم منطقه وجود اسرائیل را بیشتر بپذیرند برای تهران سخت تر میشود که دولت یهود را محو کند و بر خاورمیانه تسلط داشته باشد.

ما مطمئن هستیم که عربستان سعودی در نهایت وجود اسرائیل را به رسمیت خواهد شناخت اما نه در حال حاضر. صحنه های راهپیمایی جنگنده های اسرائیلی در غزه که در سراسر خاورمیانه پخش میشود تهدیدی برای شعله ور کردن نفرت از اسرائیل است که عادی سازی را از نظر سیاسی در این زمان غیرقابل دفاع میکند حتی برای حکومتهای عربی خلیج فارس که در اختیار مردم رای دهنده نیستند

قاطعانه میتوانیم پیمان ابراهیم را به عنوان قربانی بزرگ ژئوپلیتیک حمله ۷ اکتبر قضاوت کنیم. حتی مهمتر از آن، به نظر میرسد حضرت آیت الله خامنه ای معتقد است که غرب در حال حاضر بیش از پیش منحرف شده و شاید از رویارویی با ایران بر سر برنامه هسته ای اش منصرف شده است زیرا تسلیحات هسته ای به شدت به مقصود خود نزدیک شده است.

جنگ غزه، ایران را بی سر و صدا به سمت شکست دادن مذاکرات هسته ای پیش می برد

گام هایی که جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر در برنامه هسته ای خود برداشته است زیر نظر قرار دارد. بر اساس داده های جمع آوری شده از آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز تهران اورانیوم غنی شده کافی برای تولید سلاح هسته ای ظرف مدت ۱۲ روز را دارد.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به ذخایر اورانیوم که سطح غنی سازی آن ۸۴ درصد تخمین زده میشود، اساساً به یک کشور در آستانه هسته ای شدن قرار دارد. بطور کلی میتوان گفت %۹۰ معیار برای قابلیت زمان گریز، کامل است تحریم های بین المللی بر روی برنامه موشک های بالستیک نظام نیز به پایان رسیده است و به جمهوری اسلامی فرصت میدهد تا وسایل و پردابگرهای لازم برای حمله احتمالی با توانایی رسیدن به تل آویو حیفا یا حتی پایتخت اروپایی را توسعه و گسترش دهد.

قدرت مخرب بالقوه یک سلاح هسته ای ایرانی آشکار است اما حتی تهدید صرف یک ایران هسته ای یک سلاح قوی برای آیت الله در حال حاضر است به گفته کارشناسان از جمله جان .ای هر بست دیپلمات سابق آمریکایی، او مطمئناً دیده است که چگونه تهدیدات هسته ای ولادیمیر پوتین ظاهراً ایالات متحده را از حمایت کامل از اوکراین منصرف کرده است. ممکن است آیت الله در حال حاضر جرات داشته باشد که همان کتاب بازی را اجرا کند، به ویژه اگر اسرائیل غزه را برای طولانی مدت اشغال کند یا تجاوز حزب الله ارتش اسرائیل را مجبور به ورود به لبنان در ماه های آینده کند.

ایالات متحده آمریکا بارها از رویارویی – حتی جزئی – با جمهوری اسلامی ایران به نفع اجتناب از وقوع یک جنگ منطقه ای گسترده تر صرف نظر کرده است. برای مثال ایالات متحده آمریکا پاسخ هایی نسبتاً محتاطانه به حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران به نیروهای آمریکایی در عراق در هفته های اخیر داده است همانطور که Minutes ۶۰ در نوامبر توضیح داد، کمپین های اقدامات جمهوری اسلامی ایران در خاک ایالات متحده علیه مقامات آمریکایی و مخالفان ایرانی همچنان به سرعت به کار خود ادامه می دهد.

جنگ غزه، ایران را بی سر و صدا به سمت شکست دادن مذاکرات هسته ای پیش می برد

به نظر میرسد قابل تصور است که ایران همچنان با تهدیدهای هسته ای قوی تر موجب تشدید تنش ها شوند. مقامات ایالات متحده و اسرائیل اعلام کرده اند که قصد دارند تا مانع از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته ای شوند اما باید دید که آیا اسرائیل و ایالات متحده واقعاً اراده سیاسی لازم برای از بین بردن برنامه ساخت بمب توسط ایران را دارند یا خیر.

حتی با وجود اینکه جمهوری اسلامی ایران، موقعیت خود را به عنوان یک کشور که در آستانه هسته ای شدن میباشد، تثبیت کرده، اما هنوز برای دستیابی به هدف خود در خصوص ممانعت از دستیابی به سلاح هسته ای توسط این کشور غرب آسیایی زمان باقی است و هنوز دیر نشده است با وجود درگیری کنونی در اسرائیل، ایالات متحده آمریکا میبایست در راستای بازگرداندن قدرت بازدارندگی خود علیه ایران تحریک به اجرای قویتر تحریم هایی شود که برای قطع منبع درآمد شماره یک نظام جمهوری اسلامی ایران یعنی درآمدهای نفتی طراحی شده اند همانطور که قبلاً در مورد آن صحبت کرده ایم پولی که از صادرات نفت به دست میآید میتواند برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی را با سودهای بادآورده ناشی از افزایش صادرات نفت تقویت و تامین کند.

جان کری به عنوان وزیر امور خارجه در سال ۲۰۱۶ با افتخار اعلام کرد که جهان به لطف توافق هسته ای که او طراحی کرده بود ایمن تر شده است توافقی که باعث کاهش تحریم ها و آزاد شدن ۱۵۰ میلیارد دلار به سوی ایران شد. در گذشته اعتراف احمقانه کری مبنی بر اینکه مقداری از این پول ممکن است صرف امور نظامی شود، متأسفانه پیش بینی شده است، و ما میبایست فوراً این موضوع را متوقف کنیم.

علاوه بر این، ایالات متحده آمریکا باید به فشار بر آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص انجام بازرسی های دقیق از تأسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران ادامه دهد و نظام جمهوری اسلامی را در صورت عدم پایبندی به تعهداتش، پاسخگو بداند. در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که در ۴ سپتامبر منتشر شد آمده است تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای حذف تجهیزات آژانس بین المللی انرژی اتمی که قبلاً برای فعالیت های نظارتی در رابطه با برجام در تاسیسات هسته ای ایران نصب شده بود، پیامدهای زیان باری در توانایی این نهاد در ارائه تضمین از ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی ایران داشته است!

جنگ غزه، ایران را بی سر و صدا به سمت شکست دادن مذاکرات هسته ای پیش می برد

برای جلوگیری از تشدید تنش هسته ای جهان میبایست هزینه های جدید و سختتری را بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند و درست زمانی که جمهوری اسلامی ایران قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی را زیر پا میگذارد، قدرت های جهانی میبایست این کشور را – پیش از پیشرفت بیشتر و رفتن به سمت دستیابی به یک سلاح هسته ای واقعی – در مسیر خود متوقف کنند. ناکامی در انجام این کار، این احتمال را افزایش میدهد که جمهوری اسلامی ایران از طریق تهدیدات هسته ای چه در بحران اسرائیل و چه با حمایت گسترده از نیروهای نیابتی خود در لبنان، یمن، عراق، سوریه و فراتر از آن، موجب ، تشدید تنشها شود.

سیاست گذاران آمریکایی به درستی درگیر کار فوری و مهم خود در خصوص حمایت از تلاشهای ضد تهاجمی اسرائیل علیه تروریست ها در غزه هستند. با این حال ما نباید از این واقعیت غافل شویم که بحران کنونی به طور جدایی ناپذیری با ضرورت استراتژیکی توقف حرکت جمهوری اسلامی ایران به سمت دستیابی به بمب هسته ای گره خورده است.

اگر نتوانیم فوراً به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران رسیدگی کنیم و با آن مقابله کنیم، درگیریهای امروز در خاورمیانه احتمالاً بدتر خواهند شد.

این مقاله با کمک استیون تیان نوشته شده است.

ساننفلد، ستون نویس نشریه تایم کارشناس حاکمیت جهانی و دانشیار ارشد و پروفسور لستر کراون در زمینه مدیریت در دانشکده مدیریت بیل میباشد. او به مشاوره در مورد توسعه پیمان ابراهیم کمک کرده است پیمان هایی که به عنوان پایه و اساسی ای در راستای عادی سازی روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و کشورهای عربی عمل میکند. بولر نیز موسس و مدیر عامل روبیکن فاندرز Rubicon Founders می باشد که یک شرکت سرمایه گذاری در حوزه سلامت و مراقبت های بهداشتی است. وی در دولت دونالد ترامپ به عنوان مدیر اجرایی و مؤسس شرکت مالی توسعه بین المللی ایالات متحده – بازوی سرمایه گذاری بین المللی دولت ایالات متحده – خدمت کرده است. او در تیم مذاکره کننده برای انجام توافق ابراهیم فعالیت می کرد و مذاکرات عادی سازی بین اسرائیل و مراکش را رهبری می کرد. او همچنین یکی از اعضای موسس عملیات Warp Speed بود و در حال حاضر یکی از اعضای هیئت مدیره شورای آتلانتیک و موزه یادبود هولوکاست ایالات متحده نیز میباشد.