تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

ژنرال ایرانی: جنگ غزه باعث سرنگونی نتانیاهو خواهد شد

ژنرال ایرانی: جنگ غزه باعث سرنگونی نتانیاهو خواهد شد

الجزیره؛ ۱۲ دسامبر

ژنرال حسین علائی معاون سابق وزیر دفاع ایران و اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب گفت: نبرد غزه به حیات سیاسی بنیامین نتانیاهو پایان خواهد داد و همچنین آرزوی اسراییل جهت تسلط یافتن بر سراسر فلسطین را به باد فنا خواهد داد.

علائی در گفت وگوی ویژه با الجزیره نت افزود: تجاوز شکل گرفته از سوی اسراییل علیه غزه پس از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر شانس جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را کاهش خواهد داد و باعث میشود تا طرح جاده هند به اروپا از طریق خاورمیانه به حاشیه رانده شود.

سرلشکر بازنشسته حسین علائی که قبلا ریاست مشترک سپاه پاسداران انقلاب را برعهده داشت از کارشناسان برجسته ایران در امور نظامی و راهبردی به شمار میرود.

وی در این گفت وگو ضمن اینکه از احتمال گسترش یافتن دامنه جنگ غزه و علل و عواملی که مانع از رویارویی ایران و آمریکا در حال حاضر شده یاد کرد و در ارتباط با پیامدهای نبرد در ارتباط با اسراییل و فلسطین و منطقه و جهان سخن گفت.  ادامه داد:

هیچ یک از کشورهای منطقه مایل به افزایش تنش در خاورمیانه نیستند و تهران همواره با حکمت و تدبیر و عزم راسخ در صدد ناکام گذاشتن توطئه های آمریکا و اسراییل جهت ایجاد درگیری بیشتر در منطقه برآمده است.

ژنرال ایرانی: جنگ غزه باعث سرنگونی نتانیاهو خواهد شد

جمهوری اسلامی هوشمندانه سعی دارد تا در دام اسراییل نیافتد که سعی در شعله ور کردن آتش جنگ میان تهران و واشنگتن دارد . بنیامین نتانیاهو از ابتدای شروع عملیات طوفان الاقصی به شدت سعی داشت تا پای ایران را به جنگ بکشاند و ایران را رو در روی آمریکا قرار دهد اما با هوشیاری جمهوری اسلامی مواجه شد و در تحقق بخشیدن به این هدف ناکام ماند.

بدون شک آمریکا به خوبی میداند که در صورت وارد شدن در نبردهای نابرابر ویژه با ایران در معرض خطرات سنگینی قرار خواهد گرفت. بر همین اساس آمریکا که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده میلادی قرار دارد، نمیخواهد با وارد شدن در جنگ مرتکب خطر پذیری شود.

به نظر میرسد رژیم صهیونیستی تصمیم به کشتار جمعی در غزه و کوچ دادن ساکنان آن گرفته است اما تنها نتیجه ای که برداشت کرد آن بود که ماهیت خونریز خود را در کشتن افراد بیگناه به ویژه کودکان و زنان نشان داد و خود را به عنوان یک جنایتکار جنگی به جهان معرفی کرد و علیرغم اینکه عملیات نظامی اش وارد سومین ماه خود شده تا کنون نتوانسته هیچ یک از اسرای خود را آزاد کند.

کشورهای غربی به مسلح کردن رژیم صهیونیستی بسنده نکردند بلکه در اعمال محاصره شدید علیه نوار غزه جهت به گرسنگی کشاندن ملت فلسطین و محروم گذاشتن آنها از حقوق اولیه شان از جمله معالجه و درمان مشارکت کردند. این کشورها به گونه ای ظاهر شدند که انگار رو در روی ملت بی دفاع فلسطین قرار گرفته اند.

ژنرال ایرانی: جنگ غزه باعث سرنگونی نتانیاهو خواهد شد

در نقطه مقابل متاسفانه ما هیچ گونه حمایت مناسبی از سوی کشورهای عربی و اسلامی از ملت فلسطین نمیبینیم بلکه برخی از کشورهای عرب در محاصره غزه مشارکت دارند و برخی دیگر نیز میزبان سران رژیم اشغالگر اسراییل هستند و برخی از پایتخت های عربی توافقنامه های عادی سازی روابط خود با رژیم اشغالگر صهیونیستی را لغو نکردند.

جمهوری اسلامی معتقد است وظیفه دارد تا از ملت فلسطین حمایت کند و علاوه بر آن در جهت توقف نبرد علیه غزه تلاش های دیپلماتیک به عمل آورد جمعیت هلال احمر ایران دهها تُن کمکهای بشردوستانه شامل مواد غذایی و دارویی برای ملت فلسطین فرستاده است هر چند این کمکها تا کنون وارد نوار غزه نشده اند.

ما شاهد حرکت ملموسی از سوی کشورهای عربی و اسلامی برای یاری رساندن به نوار غزه نیستیم به جز مشارکت حزب الله لبنان و گروه حوثی ها و برخی از جنبش های عراقی که از سوی دولتهای متبوع خود تحت فشار قرار دارند.

احتمالا پیامدهای حاصل از این جنگ باعث کنار گذاشته شدن نتانیاهو از صحنه سیاست و مهاجرت معکوس یهود از سرزمین های اشغالی فلسطین و راکد ماندن توافقنامه های عادی سازی روابط کشورهای عرب با رژیم صهیونیستی خواهد شد.

ما معتقدیم عملیات طوفان الاقصی باعث شد تا موضوع فلسطین بار دیگر در صدر تحولات جهان قرار گیرد و پیش بینی میکنیم بسیاری از هم پیمانان اسراییل با اصل تشکیل دو کشور مستقل فلسطین و اسراییل همراهی نمایند و تل آویو را جهت پذیرفتن آن تحت فشار قرار دهند که به معنای از بین رفتن آرزوی اسراییل مبنی بر تسلط یافتن بر سراسر سرزمین فلسطین خواهد بود.

متاسفانه رنج و محرومیت ملت فلسطین پس از پایان یافتن نبرد جاری افزایش خواهد یافت زیرا بسیاری از خانواده ها در اثر بمباران و ویرانگری دشمن صهیونیست در نوار غزه عزیزان خود را از دست داده اند.

این جنگ در بردارنده پیامدهای منفی برای آینده سیاسی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آینده است زیرا وی به طور کامل از رژیم صهیونیستی جهت کشتار کودکان و زنان حمایت به عمل آورد و همچنین طرح ساخت گذرگاه هند به خلیج فارس و اروپا از راه کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی را به حاشیه خواهد راند