تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

ورود محور ایران به نبرد غزه منافع روسیه در منطقه را به خطر می اندازد

ورود محور ایران به نبرد غزه منافع روسیه در منطقه را به خطر می اندازد

الخليج الجديد؛ ۱۳ دسامبر

ارتش اشغالگر اسراییل از هفتم اکتبر گذشته جنگ ویرانگری را علیه غزه آغاز کرد که تا شب گذشته ۱۸ هزار و ۲۰۵ شهید و ۴۹ هزار و ۶۴۵ زخمی به همراه داشت که اکثرشان زن و کودک هستند و همچنین ویرانی گسترده ای در تاسیسات زیربنایی برجا گذاشت و یک فاجعه انسانی بی سابقه ای به وجود آورد.

“نيكيتا سماجین طی تحلیلی در موسسه تحقیقاتی کارنگی در واشنگتن نوشت: جنگ کنونی اسراییل علیه نوار غزه منافع بسیاری برای روسیه به همراه داشت اما احتمال گسترش یافتن دامنه درگیری در منطقه خاورمیانه با خود خطرهایی به همراه دارد که ممکن است مسکو را در معرض تهدید قرار دهد.

سماجین گفت : درگیری در خاورمیانه برای روسیه یک بحران ایده آل به شمار می رود و برای مسکو مجموعه کاملی از منافع سیاسی به همراه داشته است. درگیری میان اسراییل و جنبش حماس نه تنها کرملین را به تغییر رویکرد رایج در مورد جنگ اوکراین امیدوار کرد بلکه باعث تقویت این اعتقاد در مسکو شد که نظام روابط بین الملل متکی بر غرب در حال از هم فروپاشی است .

اما به گفته سماجین افزایش تنش در غزه برای روسیه میتواند خطراتی به همراه داشته باشد . اگر نیروهای هوادار ایران به این نبرد ملحق شوند در آن صورت کرملین دچار دردسر بزرگی خواهد شد.

تهران و مسکو در زمینه های بسیاری با یکدیگر ارتباط و همکاری دارند اما ایران و اسراییل یکدیگر را دشمن شماره یک خود دانند. گروههای منطقه ای هوادار تهران به عنوان اعلام همبستگی با غزه حملاتی علیه اهداف اسراییل و آمریکا انجام می داده اند.

سماجین گفت: روابط مسکو با ایران این معنا را با خود به همراه دارد که روسیه ظرف دو سال گذشته به سوی حمایت از مواضع تهران در خاورمیانه سوق یافته است.

وی افزود: اما این بدان معنا نیست که روسیه حاضر است از ایران در نبرد با اسراییل حمایت به عمل آورد اما پیوستن محور ایران به نبرد غزه روسیه را وادار خواهد کرد تا از میان اسراییل و ایران یکی را برگزیند و بدون شک دخالت روسیه در سوریه پیامدهایی با خود به همراه خواهد داشت با توجه به اینکه روسیه از سال ۲۰۱۵ به این سو رژیم بشار اسد را مورد حمایت های نظامی خود قرار داده است.

وی بعید دانست که در حال حاضر درگیری نظامی گسترده ای در خاورمیانه روی دهد اما خاطرنشان کرد: تنها انتظاری که از مسکو می رود آن است که از شدت لحن مخالف خود با اسراییل بکاهد و در عین حال به انتقادهای میانه رو خود از اقدامات تل آویو ادامه دهد.

ورود محور ایران به نبرد غزه منافع روسیه در منطقه را به خطر می اندازد

سماجین در پایان تحلیل خود نوشت: به نظر میرسد شرط بندی جهان بر فروپاشی نظام بین الملل در مورد غرب در حال به ثمر نشستن است . امروز این امر در مورد اسراییل و فلسطین و شاید فردا در مورد تایوان و چین صدق نماید. بر همین اساس درگیری در خاورمیانه ثابت کرد که نمی تواند از روسیه صرف نظر کند و جنوب جهان دیگر اعتمادی به غرب ندارد این بدان معنا است که فرصت جدیدی برای مسکو فراهم شده است .