تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

ایران بزرگترین دستاوردها را از جنگ اسرائیل و غزه بدست می آورد

ایران بزرگترین دستاوردها را از جنگ اسرائیل و غزه بدست می آورد

نشنال؛ ۱۸ دسامبر

نویسنده توماس هاردینگ:

کشورهای خلیج فارس در ایجاد یک نظم جهانی چند قطبی با اتحادهای جدید میان خود پیش رو جمهوری اسلامی ایران در حال دستیابی به دستاوردهای ژئوپلیتیکی بزرگتری در جنگ اسرائیل و غزه است، اما بر اساس گزارشهای ارائه شده برای بررسی پارلمان بریتانیا درباره سیاست خارجی این کشور در منطقه، اگر مناقشه خاورمیانه حل شود نفوذ خود را به طور قابل توجهی از دست خواهد داد.

بیانیه های کمیته منتخب امور خارجی نشان میدهد که اگر ایران کنترل نشود، برنامه هسته ای تهران میتواند منجر به گسترش گسترده سلاحهای هسته ای در سراسر منطقه شود و دیگران به دنبال جلوگیری از هرگونه حمله با ساخت سلاحهای خود هستند.

ایران بزرگترین دستاوردها را از جنگ اسرائیل و غزه بدست می آورد

اما اگر راه حلی پایدار برای فلسطینی های منطقه پیدا شود پایگاه قدرت ایران میتواند به طور قابل ملاحظه ای تضعیف شود.

دانشگاهیان و گروه های برجسته ای که شواهد مکتوب را به کمیته ارائه کردند نیز اظهار داشتند که منطقه خلیج فارس آموخته است که کمتر به غرب وابسته شود و در عوض با کمک دیگر قدرتها نظم جهانی چند قطبی جدید ایجاد میکند.

لینا خطیب، مدیر دفتر موسسه خاورمیانه دانشگاه لندن گفت: ممکن است حماس رهبری حمله به اسرائیل را بر عهده داشته باشد اما این جمهوری اسلامی ایران بود که در صورت عدم توسعه سیاست جامع انگلیس و غرب برای مقابله با نقش منطقه ای خود قرار است از این حمله دستاوردهای ژئوپلیتیک بیشتری کسب کند.

او استدلال کرد که عدم تعامل انگلیس و غرب در مورد جمهوری اسلامی ایران به این معناست که کشورهای عربی باید به دنبال مسیرهای خود برای کاهش تنش باشند.  وی افزود: اما این تصویر بزرگتر از تداوم مداخلات ایران در خاورمیانه را حل نمیکند با این حال اگر مناقشه فلسطین و اسرائیل در نهایت حل و فصل شود نفوذ جمهوری اسلامی ایران به شدت کاهش خواهد یافت.

او گفت: چنین قطعنامه ای به این معناست که ایران بخش بزرگی از روایت مشروعیتی را که برای توجیه حمایت خود از حماس و حزب الله استفاده می کند، از دست خواهد داد.

متحدان منطقه ای کلیدی بریتانیا، امارات و عربستان سعودی درباره بی ثباتی ای که جمهوری اسلامی ایران ایجاد میکرد مداوماً هشدار میدادند و بریتانیا که اکنون خارج از اتحادیه اروپا است، نیاز به توسعه سیاستهای متمایز و جامع برای  مقابله با این مسائل داشت.

انوش احتشامی، مدیر مشترک مرکز مطالعات پیشرفته ESRC جهان عرب در دانشگاه دورهام گفت: ادامه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی یک چالش مستقیم برای توازن عدم مخاطره قدرت در منطقه بود که نه تنها اسرائیل، بلکه عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی را تهدید میکند

او هشدار داد که اگر برنامه هسته ای تهران کنترل نشود میتواند به پیش آهنگی برای گسترش سلاحهای هسته ای در منطقه تبدیل شود.

در گزارش ،خود وزارت امور خارجه پذیرفت که برنامه هسته ای تهران علی رغم تلاشهای بین المللی در حال پیشرفت است.

در این بیانیه آمده است برنامه هسته ای ایران نیز اکنون بیش از هر زمان دیگری پیشرفته تر است و به توسعه خود ادامه میدهد و امنیت منطقه ای و بینالمللی را تهدید می کند.

برای مقابله با تهدیدات مستقیم بریتانیا در کنار شرکای، بین المللی خود برای مهار نفوذ بی ثبات کننده جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جلوگیری از تشدید تنش هسته ای کار میکند.

کارشناسان خاطرنشان کردند که لازم است هر کشوری که معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای را نقض میکند با یک سری مجازاتها از جمله تحریم های اقتصادی و نظامی مواجه شود.

ایران بزرگترین دستاوردها را از جنگ اسرائیل و غزه بدست می آورد

آنجی هشام عبدو از دانشگاه هاروارد اینطور استدلال میکند که کشورهای حاشیه خلیج فارس درس وابستگی بیش از حد به غرب را آموخته اند و در نتیجه اکنون این اعتقاد وجود دارد که میتوانند یک نظم جهانی چند قطبی را با کمک دیگر قدرت های در حال رشد ایجاد کنند.

او در ادامه افزود: با پیوستن عربستان سعودی و امارات متحده عربی به ائتلاف بریکس، برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی و همچنین گسترش روابط با هند و کشورهای عضو انجمن جنوب شرق آسیا خاورمیانه به طور قابل توجهی از بسیاری جهات در جهان پساغربی مشارکت داشته است.

شورای روابط خارجی اروپا اعلام کرد که لندن فرصتهای جدیدی برای مشارکت در دیپلماسی منطقه ای دارد.

در این بیانیه آمده است ظهور نظم منطقه ای چند قطبی، نیاز بریتانیا به افزایش نفوذ منطقه ای خود را برای تامین منافع خود نشان میدهد.

چشم انداز جدید منطقه ای که در آن هیچ قدرت واحدی مسلط نیست، نیاز و فضا را برای بریتانیا فراهم میکند تا به طور مؤثرتری با شرکای خود همکاری کند.

پروفسور احتشامی در گزارشی با عنوان منافع ملی بریتانیا در خاورمیانه و شمال آفریقا همچنین استدلال کرد که بریتانیا باید روابط نظامی گسترده خود را با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حفظ کند.

این استاد فرهیخته در ادامه اظهارات خود افزود: بریتانیا همچنین میتواند به تشویق گفت وگو با ایران پیرامون منافع مشترکی مانند تغییرات آب و هوایی نعمتهای مشترک خلیج فارس تلاشها برای مهار آلودگی آب و تنش زدایی و کاهش اختلافات کمک کند.