تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

ایران و روسیه و چین و غزه

ایران و روسیه و چین و غزه

رای الیوم؛ ۱۹ دسامبر

منافع و یا اصول مشترک ارتباط دهنده این کشورهای بزرگ با نوار غزه چیست؟ یا به عبارت دیگر چه عاملی بر مواضع ایران روسیه و چین نسبت به تحولات جاری در غزه حکمفرما است منافع یا اصول؟

قبل از پاسخ دادن به این سوال ما باید بدانیم آنچه که هم اکنون در غزه جریان دارد از قلمرو مسائل سیاسی و جغرافیایی فراتر است زیرا جنگ علیه باریکه غزه در واقع جنگ علیه انسانیت است و نه تنها تهدیدی برای امنیت و ثبات بین المللی بلکه تجاوزی آشکار و روشن علیه وجدان و احساسات و اخلاق جامعه بین الملل است و تظاهرات شکل گرفته علیه پایتخت ها و شهرهای جهان دلیلی بر این مدعا است.

جنگ علیه غزه این واقعیت را مورد تایید و تاکید قرار داد که دولتها و حکمرانان بر جهان برای وجدان و اخلاق و احساسات ملتهای جهان هیچ ارزشی و اهمیتی قائل نیستند و عدالت هیچ جایگاهی در محاسبات سیاسی و منافع مشترک میان حکومت ها ندارد و تنها میتوان در دادگاهها و یا توسط پروردگار به آن تحقق بخشید.

آمریکا را نمیتوان مورد سرزنش قرار داد زیرا شریک جرم اسراییل است و برخی از کشورهای اروپایی نیز قابل سرزنش نیستند زیرا به دلخواه خود و یا به زور دنباله رو آمریکا و صهیونیسم هستند اما در این میان نگاهها متوجه ایران و روسیه و چین است زیرا این کشورها همواره با آزادگان جهان همبستگی خود را اعلام کردهاند و خود را یار و یاور ملتها معرفی کرده اند و با اشغالگری مخالفت کرده و از آرمان فلسطین حمایت کرده اند.

ایران و روسیه و چین و غزه

آیا میتوان فقط به محکوم کردن جنایات شکل گرفته توسط اسراییل در غزه اکتفا کرد؟ آیا صرف تلاشهای سیاسی و دیپلماتیک برای توقف جنگ و بمبارانهای وحشیانه غیر نظامیان کافی است؟

این کشورها چه کاری میتوانند انجام دهند؟ آیا در دفاع از غزه علیه اسراییل و آمریکا و کشورهای اروپایی وارد جنگ شوند؟ بهتر است از ایران شروع کنیم که دشمن سرسخت آمریکا و امپریالیسم و اسراییل و صهیونیسم است. ایران با آمریکا و اسراییل از نظر نظامی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی در حال جنگ و گریز است ایستادگی و پیروزی حماس محصول تسلیحات و فناوری ایران است خساراتی که اسرائیل از نظر انسانی، تجهیزات و تانک متحمل میشود ناشی از تسلیحات ایرانی است. اسراییل هم اکنون از یک زخم عمیق و دردناک رنج میبرد زیرا در حال درو کردن همان محصولی است که ایران در غزه کاشته است اما اسراییل نمیتواند علیه ایران از خود واکنش نظامی نشان دهد.

آمریکا و اسراییل میدانند که در محاصره تحمیل شده از سوی یمنی ها در دریای سرخ علیه حرکت کشتی ها به سوی اسراییل با کمک توانمندیهای ایران و یمن شکل گرفته است و آمریکا و اسراییل حوثیها را یکی از بازوهای ایران میدانند.

ایران و روسیه و چین و غزه

هر چند واشنگتن و تل آویو در جریان نقش ایران در مسلح کردن حماس و توانمند نمودن یمن و هماهنگ بودن با حزب الله جنوب لبنان قرار دارند اما در سطح رسانه ای و سیاسی از متهم کردن ایران و یا مسئول دانستن آن و انجام حمله رسانه ای علیه این کشور امتناع می ورزند برخلاف آنچه که در گذشته نزدیک رایج بود که طی آن آمریکا ایران را متهم میکرد و ایران را به عنوان مسئول حملات حوثی ها علیه منافع سعودی و حملات گروههای مسلح در عراق علیه منافع آمریکا معرفی می کرد.

آمریکا و اسراییل به حملات حوثی ها پاسخ نمی دهند زیرا واشنگتن نمیخواهد جنگ در غزه شکل بین المللی به خود بگیرد و از پیامدهای شدت گرفتن تنش در سطح بین المللی و در سطح داخلی آمریکا بیمناک است تا بدین ترتیب حوثی ها نیز پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه موجود در دسترسشان را با موشک مورد هدف قرار ندهند.

روسیه و چین با اسراییل دارای منافع اقتصادی و سیاسی هستند اما در رابطه شان با جنبش حماس هیچ گونه اثری از منافع اقتصادی و سیاسی نمیتوان یافت رابطه میان روسیه و حماس صرفا در بردارنده بعد انسانی و اخلاقی و مبارزه مشترک علیه امپریالیسم و صهیونیسم است بدون شک درگیر شدن آمریکا و کشورهای ناتو در جنگ غزه برای روسیه در نبردش علیه اوکراین دستاوردهای بسیاری به همراه داشت آنها در هنگام استقبال از یکی از رهبران حماس در مسکو علنا به او گفتند: “ما از عملکرد شما در طوفان الاقصی تشکر میکنیم زیرا باعث شدید تا هواپیماهای جاسوسی و پهپادهای آمریکا به جای اوکراین متوجه غزه شوند و همان طور که اسراییل در حال به ثبت رساندن رکورد افسران و سربازان کشته شده خود در نوار غزه است اوکراین نیز در حال به ثبت رساندن رکورد شمار کشته های جنگ خود با روسیه  است.

این خفت و خواری برای اسراییل بس است که بیش از دو ماه است با حمایتهای نامحدود آمریکا در حال نبرد با جنبش های مقاومت منطقه ای در غزه و جنوب لبنان و یمن است اما این نبرد تا کنون برایش هیچ گونه پیروزی یا دستاوردی به همراه نداشته است.

این عزت و شرف برای رزمندگان حماس در غزه و مقاومت در لبنان کافی است که بدون حمایت کشورهای عربی و و بین المللی با شهامت و شجاعت در حال نبرد بسر میبرند و یار و یاوری جز خداوند ندارند.

یکی از درسهای بی شماری که ما از جنگ غزه فراگرفته ایم آن است که ایستادگی و نبرد ملت فلسطین کلید پیروزی و آزادی هستند و ملت فلسطین در حال پیشروی به سوی قدس میباشد.