تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

علل و عوامل و نتایج حاصل از ترور یکی از فرماندهان سپاه در سوریه توسط اسراییل

علل و عوامل و نتایج حاصل از ترور یکی از فرماندهان سپاه در سوریه توسط اسراییل

رای الیوم: ۳۰ دسامبر

اسراییل در 25/12/2023 با انجام یک عملیات کاربردی نظامی و سیاسی تمامیت ارضی سوریه را نقض کرده و یکی از مستشاران بلند پایه سپاه پاسداران انقلاب ایران فعال در این کشور را ترور کرد و مرتکب جرم گردید. این عملیات همزمان با چهارمین سالروز ترور شهیدان سردار قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس در جاده فرودگاه بین المللی بغداد توسط نیروهای آمریکایی انجام گرفت.

بدون شک اسراییل با هماهنگی قبلی با دولت آمریکا این عملیات را انجام داد. آمریکا از ابتدای عملیات طوفان الاقصی اداره جنگ و کشتارها در غزه و جنوب لبنان و یمن و سوریه و عراق و به طور کلی منطقه را بر عهده گرفته است. اسراییل به طور ختم پس از دریافت چراغ سبز از سوی دولت آمریکا و چه بسا دیگران چنین اقدام خصمانه ای علیه ایران اتخاذ کرده و فرمانده ای با چنین مقام و مرتبه ای در سپاه پاسداران انقلاب ایران را ترور کرد.

نشانه هایی دال بر این امر وجود دارند که عبارتند از:

نخست دولت آمریکا به طور مطلق به قلمرو و دامنه جنگ و نبردهای شکل گرفته توسط اسراییل در منطقه اهتمام ورزیده و بر آن حاکمیت دارد. دولت آمریکا بر گسترش نیافتن قلمرو جنگ در منطقه اصرار و پافشاری دارد. همین امر باعث شده تا آمریکا از واکنش نشان دادن به گروه حوثی ها که مانع از رسیدن کشتیها به اسراییل می شود، امتناع بورزد.

آمریکا معتقد است که ایران در حملات شکل گرفته از سوی گروه حوثی ها علیه کشتی های عازم اسراییل نقش بسیاری دارد.

خانم “أدريان واتسون” سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا چند روز پیش تصریح کرد که ایران به شدت در طراحی عملیات ها توسط یمنی ها در دریای سرخ مشارکت دارد اما ایران رسما این اتهام را تکذیب کرد.

این عملیات تروریستی در واقع واکنش آمریکا و اسراییل به دست داشتن ادعایی ایران در عملیات ضد اسرائیلی در دریای سرخ است.

این عملیات تروریستی همچنین فرصت گرانبهایی برای نتانیاهو به وجود آورد تا نه تنها علیه ایران واکنش نشان دهد و به ترورها و اقدامات تجاوز کارانه خود علیه ایران در سوریه و در داخل ایران ادامه دهد بلکه فرصت مناسبی برای وی فراهم آورد تا به پیروزی مشخصی به ویژه در زمینه اطلاعاتی و عملیاتی تحقق ببخشد آن هم در حالی که از هر سو در معرض انتقادها و دشنام ها قرار گرفته است و ارتش و نخبگان نظامی وی با دادن تلفات سنگین جانی و نظامی در غزه دچار شکست فاحشی شده اند.

دوم خبرهای مطبوعاتی به نقل از اطلاعات لو رفته اظهار داشتند که اسراییل میخواهد با ترور رهبران حماس و مقاومت در لبنان سیاست ترورها را در صحنه مقاومت در پیش بگیرد. به نظر میرسد ایران به این هشدار اسراییل هیچ اهتمامی نمی ورزد زیرا تصور می کند که اسراییل در باتلاق غزه و تونل های آن غرق شده است و جرات انجام چنین کاری را ندارد و در واقع فریب اظهارات متوالی دولت آمریکا را خورد مبنی بر اینکه واشنگتن بر عدم گسترش قلمرو جنگ در منطقه اصرار و پافشاری دارد.

سوم آیا روسیه در جریان این عملیات و هدف مورد نظر اسراییل قرار داشته است؟

این سوال را مطرح کردیم زیرا تصور میکنیم که یک نوع توافق محرمانه و یا شبهه محرمانه میان اسراییل و روسیه در خصوص اقدامات تجاوز کارانه و عملیات های نظامی مکرر و بی وقفه اسراییل علیه سوریه وجود دارد. این تفاهم مانع از هدف قرار گرفتن پایگاه های نظامی روسیه در سوریه و ارتش سوریه میشود. در واقع این تفاهم شبیه تفاهم و هماهنگی شکل گرفته میان روسیه و آمریکا در خصوص عملیات نظامی آمریکا در شرق فرات است.

آیا می توان گفت اسراییل از سرد شدن روابط ایران و روسیه سوء استفاده کرده است؟ با توجه به اینکه وزارت خارجه ایران در ۲۰۲۳/۱۲/۲۴ کاردار روسیه در تهران را به حضور فراخواند و به حمایت مسکو از موضع گیری کشورهای عرب در خصوص جزایر سه گانه تنب بزرگ تنب کوچک و ابوموسی اعتراض کرد این امر طی صدور بیانیه ای از سوی سمینار همکاری عربی روسی برگزار شده در کشور مغرب شکل گرفت.

این دومین بار است که وزارت خارجه ایران سفیر روسیه در تهران را به حضور فراخوانده و مراتب اعتراض خود علیه موضع گیری روسیه در خصوص موضوع جزایر سه گانه را به اطلاع وی رسانده است روسیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه مشترکی در نشست خود در مسکو در تابستان گذشته خواستار ارجاع پرونده جزایر سه گانه به دادگاه بین المللی لاهه شدند.

در اینجا می بایست به اظهار نظر عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان ایران اشاره کرده که طی آن ابراز داشت: روس ها هر گاه اراده کنند به ما نارو میزنند.

شاید روسیه در جریان این عملیات قرار داشته است اما مطمئن هستیم که در جریان جزئیات مربوط به آن و هدف مورد نظر اسراییلی قرار نداشته است اسراییل از بابت نقش روسیه در سوریه اطمینان خاطر ندارد و ایران از نقش روسیه در سوریه راضی نیست زیرا به اسراییل اجازه میدهد هر گاه بخواهد به سوریه دست درازی کند به شرط آنکه کاری به کار پایگاه های نظامی روسیه نداشته باشد.

واکنش ایران خارج از چارچوب معمول و رایج صورت نگرفت تهران به نتانیاهو فرصت توسعه بخشیدن به قلمرو جنگ در منطقه را نداد و به عبارت دیگر تهران به نتانیاهو فرصت اینکه ایران را درگیر میدان جنگ نماید را نداد. دامنه و قلمرو جنگ از آنچه که هم اکنون هست گسترده تر نخواهد شد که غزه و کرانه باختری و جنوب لبنان و یمن و پایگاه های نظامی آمریکا در سوریه و عراق را در برگرفته است.

نتانیاهو معتقد است اقدامات اسراییل علیه ایران کافی نیست و با ضرر و زیانهای راهبردی که ایران به اسراییل وارد کرده برابری نمیکند. وی معتقد است ایران با اسراییل در غزه جنوب لبنان، یمن و سوریه در جنگ بسر می برد.

متاسفانه دیدگاه اسراییل در میان کشورهای اروپایی و سایر کشورها حکمفرما است انگار فلسطین جزو سرزمین های اشغال شده جهان عرب نیست و جولان یکی از مناطق اشغال شده سوریه نیست و مزارع شبعا جزو مناطق اشغال شده لبنان به شمار نمی رود و اسراییل یک رژیم اشغالگر توسعه طلب و جنایتکار جنگی و خطر در برگیرنده امنیت و صلح منطقه و جهان نیست؟!!!

عملیات تروریستی اسراییل که نقض تمامیت ارضی سوریه و یک تجاوز مستمر به شمار میرود به مانند اعلام جنگ علیه سوریه است. در اینجا میبایست به چند سوال منطقی و قابل قبول پاسخ داده شود که عبارتند از:

آیا موضع روسیه مبنی بر ایجاد محدودیت در بکارگیری پدافند هوایی پیشرفته روسیه مستقر در سوریه علیه حملات هوایی دشمن صهیونیست علیه سرزمین سوریه ادامه خواهد یافت؟

آیا سکوت کشورها و اتحادیه عرب در مورد اقدامات تجاوز کارانه مکرر اسراییل علیه سوریه به عنوان یک کشور عربی ادامه خواهد یافت و همچنان فقط در چارچوب صدور بیانیه های رسمی محکومیت باقی خواهد ماند؟

آیا جهان میخواهد رژیم اشغالگر و غاصب اسراییل که مرتکب جنایات جنگی و کشتار جمعی شده همچنان از مجازات و بازخواست مصئون باقی مانده و مافوق قانون قرار داشته باشد؟ آیا برای جهان و آمریکا امنیت و ثبات منطقه و جهان مهم نیست؟