تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

در آرماگدون پنج دقیقه از نیمه شب گذشته است

در آرماگدون پنج دقیقه از نیمه شب گذشته است

هیل؛ ۳۰ دسامبر

نویسندگان مارک توث و جاناتان سوییت

در آرماگدون پنج دقیقه از نیمه شب گذشته است و دولت بایدن همچنان در مورد چگونگی پاسخ قاطعانه به پیگیری شتابزده تسلیحات هسته ای توسط ایران تردید دارد برای نزدیک به یک سال و نیم ما هشدار دادیم که این لحظه به سرعت در حال نزدیک شدن است.

حالا ما در این شرایط قرار گرفته ایم و این زمان نزدیک شده است واشنگتن خود را در وقت اضافه و بازنده می بیند. حضرت آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران در موقعیتی قرار دارد که میتواند به محض ورود به روز سال نو به یک گریز هسته ای دست یابد.

روز سه شنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی بدترین سوء ظن و تردیدهای ما در مورد سرعت برنامه تسلیحات هسته ای ایران را تأیید کرد. در پایان این بیانیه آمده است ایران نرخ تولید اورانیوم نزدیک به درجه تسلیحاتی را در هفته های اخیر افزایش داده  است و کاهش سرعت قبلی را که از اواسط سال جاری آغاز شده بود، معکوس کرده است».

بر اساس گزارش آژانس غنی سازی اورانیوم ۲۳۵ ایران تا نزدیک به سطح تولید تسلیحات هسته ای تا پایان ماه نوامبر به حدود ۹ کیلوگرم در ماه افزایش یافته است. فقط پنج برابر این مقدار اورانیوم غنی شده تا ۹۰ درصد برای حفظ یک واکنش زنجیره ای هسته ای برای تولید یک بمب هسته ای لازم است.

در حال حاضر گمان می رود جمهوری اسلامی ایران حداقل ۱۲۸,۳ کیلوگرم اورانیوم ۲۳۵ تا ۶۰ درصد و ۵۶۷٫۱ کیلوگرم اورانیوم تا ۲۰ درصد غنی سازی کرده است. بنا بر ارزیابی و تخمین های پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران این اطلاعات بر اساس ظرفیت سانتریفیوژهای فعلی ایران محاسبه شده است و اینکه ایران اکنون قادر است در کمتر از یک هفته، مواد کافی را تا ۹۰ درصد برای تولید سه بمب هسته ای غنی سازی کند . تهران میتواند بمب چهارم را ظرف یک تا دو هفته دیگر و بمب پنجم را در مدت زمانی تقریباً یک ماهه داشته باشد.

در حال حاضر توانایی ایران برای تحویل بمب ها سوال برانگیز است و جای بحث دارد. اما با توجه به مشارکت نظامی فزاینده حضرت آیت الله علی خامنه ای با روسیه در اوکراین و ادامه اتحاد با کره شمالی ایران اکنون دسترسی کافی به کمک های فنی و تولیدی لازم برای نصب کلاهک های هسته ای بر روی موشک های بالستیک قاره پیما (ICBM) برای پرتاب های زمینی هوایی یا حتی بالقوه در دریا با استفاده از زیر دریایی های تولید داخلی دارد. کاملاً مشخص است که تهران بر روی زیر مجموعه قابلیت های موشک های بالستیک و کروز کار میکند .

بطور قابل پیش بینی ایران روز چهارشنبه گزارش توهین آمیز آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد شتاب غنی سازی خود را رد کرد. محمد اسلامی مدعی شد ما کار جدیدی انجام ندادیم و طبق ضوابط همان فعالیت ها را انجام میدهیم رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه طبق ضوابط اورانیوم با غنای ۶۰ درصد تولید میکنیم اظهار کرد: نه کاری را تغییر دادیم و نه ظرفیت جدیدی ایجاد کردیم تقریباً به همان اندازه قابل پیش بینی بود که یک مقام امنیت ملی کاخ سفید به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ داد و گفت که ایالات متحده به شدت نگران است.

متأسفانه این نگرانی قرار نیست به این تهدید وجودی رسیدگی کند. همچنین فراخوان آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد برای بازگشت به توافق هسته ای ایران در دولت اوباما نیز جوابگو نخواهد بود هر امتیاز و مزیتی که این معامله توافق هسته ای ممکن است در به تعویق انداختن برنامه هسته ای ایران داشته باشد، اکنون عملاً مورد بحث قرار گرفته اند.

ما اکنون در دنیایی بسیار متفاوت تر از زمانی که آن معامله برای اولین بار انجام شد قرار داریم. مسکو و پکن به طور فعال درگیر جنگ جهانی سوم ایدئولوژیک علیه ایالات متحده هستند که به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به جنبش است.

ایران بارها تمایل خود را برای تضعیف دیپلماسی و منافع امنیت ملی ایالات متحده در سراسر خاورمیانه نشان داده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حامی اصلی تامین مالی و برنامه ریزی حملات ۷ اکتبر حماس در اسرائیل بود. اقدامات تهران برای فرو بردن غزه در جنگ تلاش های ایالات متحده برای عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل را تضعیف کرد و شبه نظامیان تحت حمایت ایران از جمله حزب الله لبنان و حوثی های یمن فعالانه به نیروهای نظامی و دریایی ایالات متحده در عراق سوریه دریای سرخ و خلیج عدن حمله می کنند.

در حالی که ایران به یک شکست هسته ای نزدیک میشود حضرت آیت الله علی خامنه ای شجاع تر میشود. در ۲۳ دسامبر پنتاگون گزارش داد که نفتکش چم پلوتو یک نفتکش حامل مواد شیمیایی که از عربستان سعودی به سمت هند حرکت میکرد در اقیانوس هند توسط یک پهپاد پرتاب شده از ایران مورد اصابت قرار گرفت. تهدیدهای ایران علیه غرب و اروپا نیز سریع و خشن تر میشود تهران در شب کریسمس تهدید به بستن تنگه جبل الطارق و دریای مدیترانه کرد.

اگر ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را داشته باشد همچنان جسورتر خواهد شد. ما اکنون در زمان قرض گرفته شده هستیم و به سرعت به نقطه ای نزدیک میشویم که در آن پاسخ جنبشی تنها گزینه باقیمانده خواهد بود.

جک کین ژنرال بازنشسته ارتش ایالات متحده آمریکا در اوایل ماه دسامبر در مورد حملات مورد حمایت ایران به نیروهای ایالات متحده، درست میگفت او اذعان داشت: وقت آن است که دولت بایدن علیه ایران اقدام کند تا جلوی آنها را بگیرد.

همین الان باید در مورد تلاش حضرت آیت الله علی خامنه ای برای دستیابی به تسلیحات هسته ای نیز گفته شود. ایالات متحده باید ایران را تحت فشار قرار دهد و تضمین کند که این کشور به یک قدرت هسته ای تبدیل نمی شود – همانطور که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا مکرراً متعهد شده است که این اتفاق نخواهد افتاد در غیر این صورت، خطر وادار کردن اسرائیل به وضعیتی را خواهد داشت که اورشلیم به این نتیجه برسد که باید به تنهایی از طریق اقدام نظامی علیه تهران وارد عمل شود.

بایدن و تیم امنیت ملی او در نقطه عطف هسته ای با ایران هستند اگر دولت بایدن اکنون در مورد پرداختن و رسیدگی به برنامه هسته ای ایران مردد است تردید آن را در مورد خطاب قرار دادن ایران به عنوان یک قدرت هسته ای جدید امری متصور شده و بدیهی خواهد بود.

در ساعت روز رستاخیز ( آخر الزمان ) ساعت پنج دقیقه از نیمه شب در آرماگدون ( نبرد نهایی حق و باطل در آخر الزمان) گذشته است. در حال حاضر تا زمانی که کاخ سفید اقدامی انجام ندهد وضعیت ایران به عنوان یک قدرت هسته ای یک واقعیت است.

 

مارک توت اقتصاددان مورخ و کارآفرین عضو سابق هیئت مدیره مرکز تجارت جهانی سنت لوئیس است. سرهنگ جاناتان سویت (بازنشسته) ۳۰ سال به عنوان افسر اطلاعاتی نظامی خدمت کرد و از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ بخش تعامل اطلاعات فرماندهی اروپای ایالات متحده را رهبری کرد سوابق او شامل تورهای انجام وظیفه با لشکر ۱۰۱ هوابرد (حمله هوایی) و فرماندهی اطلاعات و امنیت است.