تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

علت عملیات تروریستی  داعش بر علیه  جمهوری اسلامی ایران چیست؟

علت عملیات تروریستی  داعش بر علیه  جمهوری اسلامی ایران چیست؟

هندو؛ ۵ ژانویه

گروه تروریستی داعش مسئولیت حملات روز چهارشنبه در مراسم یادبود سردار شهید قاسم سلیمانی در کرمان را بر عهده گرفت.

داستان تا این لحظه گروه تروریستی دولت اسلامی (داعش) مسئولیت حملات بمب گذاری ۳ ژانویه در مراسم یادبود سردار شهید قاسم سلیمانی ژنرال ایرانی که در ژانویه ۲۰۲۰ توسط آمریکا به شهادت رسید در کرمان را بر عهده گرفت. سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شاخه نخبه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران زمانی که زنده بود.

دشمن قسم خورده دولت اسلامی بود بمب گذاری کرمان که در آن حداقل ۸۴ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند. این سومین حمله بزرگی بود که داعش در جمهوری اسلامی ایران مسئولیت آن را بر عهده گرفت که نشان دهنده تهدید فزاینده تروریسم در تهران است. این حمله در زمانی انجام میشود که ترس از جنگ منطقه ای شامل جنگ میان اسرائیل و ایران در غرب آسیا در حال افزایش است.

چرا داعش ایران را هدف قرار می دهد؟

علت عملیات تروریستی  داعش بر علیه  جمهوری اسلامی ایران چیست؟

داعش که یک گروه سنی سلفی جهادی است و ایران را که یک حکومت دینی شیعه است هم به عنوان یک رقیب ایدئولوژیک و هم دشمن میدان نبرد میبیند داعش به خاطر خشونت فرقه ای خود علیه شیعیان آنها را رافضی مینامند و از به کار بردن کلمه شیعه برای پیروان اهل بیت علیهم السلام) خودداری میکنند رافضی به معنای رد گرایان یا رویگردانی – اصطلاحی تحقیر آمیز توسط تندروهای سنی برای اشاره به شیعیان استفاده میشود آنها میگویند جامعه شیعه سه خلیفه اول (سنی) اسلام ابوبکر عمر و عثمان را رد کرده است برای داعش شیعیان مسلمانان واقعی نیستند – آنها مرتدانی هستند که از شرک بت پرستی پیروی می کنند. در مناطق تحت کنترل داعش در عراق و سوریه از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، شیعیان با آزار و اذیت و خشونت سیستماتیک مواجه شدند حتی پس از اینکه داعش مناطق را از دست داد و تمرکز عملیات خود را به سرزمینهای بی قانون شرق افغانستان معطوف کرد آنها به حمله به اقلیت شیعه هزاره افغانستان ادامه دادند.

داعش همچنین ایران را به عنوان یک رقیب سرسخت در میدان نبرد می بیند زیرا شبه نظامیان مورد حمایت ایران نقش کلیدی در شکست جهادی ها در بخشهایی از سوریه و عمدتاً در عراق داشتند. در مارس ۲۰۱۷ ولایت دیالی، واحد عراقی داعش اولین ویدئوی تبلیغاتی خود را به زبان فارسی با عنوان «فارس بین دیروز و امروز منتشر کرده بود و از اهل سنت ایران میخواست با «خلافت» اعلام بیعت کنند و علیه نظام ایران بپا خیزند و آن را سرنگون کنند. (مهر)

از آن زمان داعش تبلیغات زیادی به زبان فارسی انجام داده است. داعش میخواست حوزه عملیات خود را از افغانستان به دیگر سرزمینهای مجاور در درجه اول به ایران گسترش دهد. در سه ماه پس از انتشار این ویدئو داعش یک حمله هماهنگ به مجلس ایران و مقبره ایت الله روح الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران انجام داد که در نتیجه آن حداقل ۱۷ نفر کشته شدند این یک اعلان جنگ توسط دولت اسلامی به جمهوری اسلامی ایران بود.

ایران؛ داعشی را به عنوان تلاشی برای احیای درگیری مرگبار سال های اولیه اسلام بین سنی مذهب ها و شیعه ها تلقی می کند.

داعش با تبلیغات و خصولت ضد شیعی خود می خواهد.

داعش احساسات فرقه ای را در میان سنی های تندرو و افراطی ایجاد کرده و جنگی گسترده تر را آغاز کرده و از این طریق هم جوامع شیعه در کشورهای اکثریت سنی و هم ایران را هدف قرار می دهد.

ایران همچنین داعش را یک تهدید فوری امنیتی محسوب می کرد. بر همین اساس جای تعجب ندارد که ایران اولین کشوری بود که وقتی داعشی شروع به دستیابی به مناطقی در عراق کرده برای مقابله با آن (داعشی) به بغداد کمک کرد. در سال ۲۰۱۲، بلافاصله پس از تصرف موصل، دومین شهر بزرگ عراق و مناطق اطراف توسط داعش ایران واحدهای سیاه باسداران انقلاب اسلامی را برای حفاظت از بغداد و شهرهای مقدس شیعه یعنی تجف و کربلا به آن جا اعزام کرد در دسامبر سال ۲۰۱۴ قبل از شروع ضد حمله مورد حمایت غرب علیه داعش ایران حملات هوایی با به مناطق داعش در عراق را آغاز کرده بود.

ارگان های دولتی ایران اغلب داعش را یک سازمان تروریستی با ایدئولوژی تکفیری  می داند و آنان را کسانی که هموطنان مسلمان را تکفیر می کند می داند.

 نگاه ایران به داعش چگونه است؟

به طور عمده ایران علیه آنها اعمال خشونت می کنند می نامند.

در میان مدت ایران توانست استراتژی مبارزه با داعش را از طریق واحدهای بسیج شیعه شکل دهد. این کشور شبه نظامیان را به کار گرفت. آموزش داد و به سوریه اعزام کرد جایی که رژیم بشار اسد در حال جنگ داخلی علیه گروهی از شورشیان و جهادگران از جمله القاعده و داعش بود در عراق شبه نظامیان شیعه در کنار ارتش عراق و شبه نظامیان پیشمرگه کرد، تحت پوشش علیه داعش جنگیدند. آنها سهم مهم و برجسته ای در شکست دادن پدافند هوایی آمریکائی ها و ساختارهای فیزیکی داعش و آزادستاری شهرهای عراق از چنگال جهادی ها داشت و مرد پشت پرده همه این عملیات های ضد داعش سرلشکر سردار شهید قاسم سلیمانی بود.

سردار شهید قاسم سلیمانی که بود؟

سردار شهید سلیمانی که در جنگ ۱۹۸۰ – ۱۹۸۸ ایران و عراق یک سرباز بود. در سال ۱۳۷۷ فرمانده نیروی قدس، شاخه عملیاتی خارجی سیاه پاسداران شد سردار شهید سلیمانی همیشه منافع انقلاب اسلامی ایران بوده و در شکل دهی به دکترین دفاعی رو به جلوی ایران که به دنبال ایجاد قدرت منطقه ای از طریق شبکه ای از گروه های شبه نظامی شیعه در سراسر غرب اسیا بود نقش داشت. ایران در دهه ۱۹۸۰ به ایجاد حزب الله یک جنش شیعه لبنانی کمک کرد و به تقویت روابط خوب با سازمان های شیعه عراق در سراسر دوران حاکمیت رژیم صدام حسین ادامه داد در سالهای اخیر، ایران روابط قوی تری با شورشان شیعه، حوثی ها و همچنین جنبش حماس و جهاد اسلامی، گروه های شبه نظامی سنی مذهب فلسطینی که در

مقابل اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل می جنگند، ایجاد کرده است.

سردار شهدا سلیمانی به عنوان رئیس عملیات برون مرزی سیاه پاسداران انقلاب اسلامی در طول سال ها اثر عمیقی بر روابط ایران با این گروهها بر جای گذاشته است. زمانی که عراق و سوریه در دهه ۲۰۱۰ دچار هرج و مرج شدند. این رابطه برای او مفید بود تا یک ائتلاف ضد داعش را به هم پیوندد.

ایالات متحده آمریکا به این اختلاف شیعه در مبارزه با داعش در عراق کمک کرد. اما از طرفی با توجه به روابط نزدیک سردار شهید سلیمانی با نظامیان شیعه خارجی، او را به حمایت از تروریستم متهم کرد. او در داخل ایران از جایگاه رهبری خوبی برخوردار بود . حضرت ایت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران و همچنین فرمانده کل نیروهای مسلح ایران زمانی او را شهید زنده انقلاب خطاب کردند. در ۲ ژانویه سال ۲۰۲۰، یک حمله هوایی آمریکا در بغداد به دستور دونالد ترامب، رئیس جمهور وقت آمریکا، سردار شهید سلیمانی، دشمن شماره ۱ داعش را ترور کرد و در چهارمین سالگرد ترور وی داعش به مراسم یادبودی که در نزدیکی قبر وی در کرمان برگزار شد. حمله کرد.

این حمله چه معنایی برای ایران دارد؟

جمهوری اسلامی هیچ کمبودی در خصوص چالش های امنیتی خارجی نداشته است. اما در داخل ایران برای سال ها به عنوان یک قلعه مستحکم مانده بود و برخی از چالش های جدایی طلبی را منع می کرد. بمب گذاری های کرمان، بدترین حمله تروریستی در تاریخ جمهوری اسلامی نشان دهنده آسیب پذیری های امنیتی فراینده و رو به رشد ایران و همچنین گسترش قابلیت های داعش است. این حمله همچنین در زمانی صورت میگیرد که ایران تحت فشار منطقه ای فزاینده ای قرار داشته و جنگ اسرائیل و غزه به فراتر از مرزهای غزه گسترش یافته است. در حالی که همه کشورهای عربی برای رسیدگی به بمباران بی رویه غزه توسط اسرائیل که در ۹۰ روز منجر به کشته شدن حداقل ۲۲۰۰۰ نفر شد، خود را به دیپلماسی محدود کردند.

حمایت ایران در همبستگی با فلسطینی ها به اسرائیل و مواضع ایالات متحده حمله کردند. حزب الله به طور محدود با نیروهای اسرائیلی در مرز جنوبی اینان درگیر شده است. در حالی که شبه نظامیان شیعه در عراق بارها نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه را هدف قرار داده اند حوثی های یمن دست کم ۲۵ کشتی تجاری را در تنگه باب المندب و اطراف آن مورد حمله قرار دادند و دریای سرخ را به میدان جنگ تبدیل کرده اند اسرائیل و ایالات متحده آمریکا این حملات را تلافی کرده اند. یک مستشار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۲۵ دسامبر در سوریه کشته شد و یکی از رهبران ارشد حماسی در لبنان نیز در ۲ ژانویه کشته شد که گمان می رود هر دو توسط اسرائیل انجام شده باشد در ۴ ژانویه ایالات متحده یک حمله هوایی را در بغداد انجام داد تا یک فرمانده شبه نظامی شیعه را بکشند. با این اوصاف با گسترش بحران در منطقه و افزایش فشار بر ایران، داعش فرصتی برای ضربه زدن به دشمن قدیمی خود یعنی جمهوری اسلامی ایران پیدا کرد. و این یعنی برای ایران چالش مقابله با تهدیدات امنیتی خارجی سنتی و تهدید امنیت داخلی نسبتا جدید و در عین حال رو به رشد و همزمان است.

علت عملیات تروریستی  داعش بر علیه  جمهوری اسلامی ایران چیست؟