تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

درسی که یهودیان ایرانی میتوانستند به مقامات اسرائیل بدهند

درسی که یهودیان ایرانی میتوانستند به مقامات اسرائیل بدهند

هیل؛ ۸ ژانویه

نویسنده نازی معینیان

سالها است که میدانیم جمهوری اسلامی ایران، از حماس، که برای تبدیل شدن به یک کشور رقابت میکند حمایت میکند. روابط بین نظام اسلامی ایران و حماس به قدری هماهنگ شده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شبه نظامیان اسلامی مجموعه ای از آموزشهای نظامی کمک مالی و آموزه های ایدئولوژیکی را ارائه میدهد به طوری که مقامات نظامی اسرائیل ایران را یک کشور دشمن مرزی می دانند و نه یک دشمن ایدئولوژیک که هزار مایل دورتر است.

در ۷ اکتبر حماس این ایدئولوژی را عملیاتی کرد با نادیده گرفتن علائم هشدار دهنده اولیه آموزش شبه نظامیان به عنوان سناریویی خیالی مقامات ارشد اطلاعاتی اسرائیل در حالی دستگیر شدند که آمادگی لازم برای مقابله با توانایی های حماس را نداشتند و بیش از حد مطمئن بودند که از اهداف دشمنان خود مطلع و آگاه هستند. در واقع ۷ اکتبر باید به عنوان نقطه اوج دهه ها تبانی و همکاری بین تهران و نماینده آن قابل پیش بینی میبود. پس چرا اسرائیل غافلگیر شد؟

به عنوان یک یهودی که از زمان شاه در ایران بزرگ شده و انقلاب اسلامی را از نزدیک شاهد بوده ام، ظهور آهسته و پیوسته اسلام گرایی در محله های تهران را به یاد دارم از تجار و بازاریان گرفته تا هنرمندان و روشنفکران، افراد رده بالا و دهقان فرومایه نداهای الله و اکبر برای فروپاشی تن آدم کافی بود فرقی نمیکرد این شعارها از بلندیهای فولادی باشد یا از پشت بام های گلی ایرانی ها را در تب اسلامی گرفتار کرده بود و تبلیغات قدرتمند آیت الله امام خمینی (ره)) به آن دامن زده بود.

درسی که یهودیان ایرانی میتوانستند به مقامات اسرائیل بدهند

رهبر انقلاب اسلامی از اظهار آشکار و علنی دشمنی خود با اسرائیل و غرب کوتاهی نکردند و جامعه یهودی ایران هم او را به معنای واقعی کلمه و هم جدی گرفتند و دسته دسته مهاجرت کردند.

درست همانطور که با یهودیان ایرانی انجام داد ۷ اکتبر باید یادآور این نکته باشد که وقتی دشمنان ما قصد خود را به ما میگویند، باید گوش کنیم و اقدام کنیم در دهه ۱۹۲۰ آدولف هیتلر نبرد من را منتشر کرد و برنامه های خود را برای ایجاد یک رایش هزار ساله و ریشه کن کردن یهودیان ترسیم کرد در سال ۱۹۹۶ اسامه بن لادن فتوایی مبنی بر اعلام جنگ علیه غرب منتشر کرد. در سال ۲۰۲۱ ولادیمیر پوتین یک مانیفست ۷۰۰۰ کلمه ای منتشر کرد که در آن قصد خود را برای اتحاد مجدد اوکراین با روسیه اعلام کرد با این حال در هر مورد ما دشمنان خود را باور نکردیم همانطور که آنها آشکارا برنامه های خود را به ما می گفتند و سپس زمانی که دقیقاً همان چیزی را که می گفتند انجام دادند شگفت زده شدیم.

ایران و حماس از قبل اهداف خود را دقیقاً به اندازه هیتلر بن لادن و پوتین بیان و روشن کردند همه علائم هشدار دهنده در مواد منشور ۱۹۸۸ حماس و خطبه های ضد آمریکایی ضد اسرائیلی و یهودی ستیز آیت الله امام خمینی (ره)) – بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران – وجود داشت بنیانگذار جمهوری اسلامی که در ۲۲ جلد از نوشته ها و سخنرانی های [امام خمینی (ره)) . و رساله حکومت اسلامی وی تنظیم شده است اعلام کرد که رژیم منحوس صهیونیستی و آمریکا قصد دارند فضایل اسلامی ما را نابود کنند سرزمینهای ما را تباه کنند و ذهن جوانان ما را غارت کنند. امت اسلام پیرو مکتب ظالمان عليه مظلوم است و اسلام دین فرد مبارزی است که بزرگترین گناهش فرار از جنگ است و باید برای محو اسرائیل از روی نقشه تلاش کند.

به سختی میتوان شباهتهای غیر قابل انکار بین امام خمینی (ره) از اسلام و منشور حماس را نادیده گرفت. همانطور که امام خمینی (ره)) علیه موسسات استعماری آمریکا و اسرائیل سرزنش کرد و آنها را به غارت مسلمانان در طول قرن ها متهم کرد منشور حماس تهاجم وحشیانه استعماری صهیونیسم را به دلیل تضعیف جوامع، تخریب ارزش ها و نابودی اسلام مقصر میداند و همانطور که امام خمینی (ره)) جنگ با کفار» را اجباری کرد، ماده ۱۵ منشور اصلی حماس میگوید که جهاد وظیفه فردی هر مسلمان برای مقابله با غصب سرزمینهای اسلامی توسط اسرائیل است.

اخيراً، جانشین امام خمینی (ره)) ، حضرت آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را «غده سرطانی خواند که بی شک ریشه کن و نابود خواهد شد و تصویری را در وب سایت رسمی خود منتشر کرد که خواستار راه حل نهایی برای اسرائیل شد.

تنها چیزی که ایران شیعی و حماس سنی را متحد میکند هدف مشترک آنها برای نابودی دشمنان مشترکشان است: اسرائیل و ایالات متحده آمریکا برای ایران این بدان معناست که ایرانیان را به جهان بینی امام خمینی (ره)] از طریق هیاهو و بزرگ نمایی نارضایتی های واقعی با تصور شده علیه ایالات متحده و اسرائیل در داخل و در عین حال عقب راندن نیروهای تحت رهبری آمریکا و نفوذ خارجی در خاورمیانه وفادار نگه میدارد. همچنین به معنای سرکوب وحشیانه معترضان ایرانی است که نظام آنها را عوامل و دست نشانده های قدرت های خارجی می داند سرمایه گذاریهای عظیم انسانی و سرمایه ای در کمپین های نشر دهنده اطلاعات نادرست در داخل و خارج انکار گستاخانه حقایق تاریخی رد نظم جهانی لیبرال و ایجاد خرابی و ویرانی در کشورهای همسایه محاسبات تهران در به کارگیری زبان تحریک آمیز و فتنه انگیزانه و آغاز جنگهای نیابتی طولانی مدت ممکن است تلاشی بدبینانه و کژاندیش برای قرار دادن نظام در پیشاهنگی رهبری مسلمانان و سخنران واقعی مظلومان” جهان باشد. اما موفقیت هزینه دارد و حملات ۷ اکتبر –  ممکن است دیر یا زود نتیجه معکوس داشته باشد.

نکته ای که بسیار قابل توجه است این است که عربستان سعودی ابتکار صلح با اسرائیل را حتی در زمان جنگ اسرائیل و حماس رد نکرده است. در واقع برای سعودیها و همچنین کشورهای امضا کننده پیمانهای ابراهیمی و دیگر کشورهای خلیج فارس که از قبل نگران تهدیدهای تهران بودند حمله ایران – حماس بر اهمیت وجود اسرائیل به عنوان کنترل و مانعی در برابر ایران در منطقه تاکید میکند پس از فروکش جنگ در صورتی که اسرائیل حماس را نابود کند ، این کشورها ممکن است به دنبال دریافت تسهیلات و یا تقویت بیشتر روابط نظامی و اقتصادی خود با اسرائیل باشند. و اسرائیل و ایالات متحده آمریکا ممکن است به شدت عملیاتهای آشکار و پنهان خود را علیه جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی و منطقه ای این کشور افزایش دهند.

درسی که یهودیان ایرانی میتوانستند به مقامات اسرائیل بدهند

عملیات ۷ اکتبر حماس باید به عنوان زنگ خطری برای جهان به دلیل وسواس حماس و جمهوری اسلامی در خصوص پاک سازی و بیرون راندن شهروندان یهودی از فاسطین باشد که ساکن آن هستند. خشونت آنها صرفاً شعاری نیست که در تجمعات فریاد زده شود. این یک هدف استراتژیک و یک تعهد عملیاتی است در این خصوص شکی وجود ندارد زیرا رهبران حماس به طور غیر قطعی به ما گفته اند که قصد دارند عملیات ۷ اکتبر را بارها و بارها تکرار کنند زیرا «اسرائیل رژیمی است که در سرزمین ما جایی ندارد.

نابودی کشور اسرائیل اولین قدم در دیدگاه امام آیت الله خمینی (ره) برای دست یابی به حکومت جهانی اسلام بود. کدام کشور پس از اسرائیل مورد هدف جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت و کدام گروه شبه نظامی برای انجام خواسته های ایران بودجه و آموزش دریافت خواهد کرد؟ از آنجایی که تهران به مخزن ایدئولوژیک و منبع مالی شبه نظامیان اسلام گرا تبدیل شده است. شاید زمان آن رسیده است که سخنان جمهوری اسلامی را به معنای واقعی کلمه جدی بگیریم و بر اساس آن عمل کنیم.

 

نازی معینیان دارای مدرک دکترای ایران شناسی از دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند است. او عضو کمکی مؤسسه خاورمیانه است. و در حال حاضر مشغول کار بر روی کتاب خود درباره روایتهای شکایت در سیاست خارجی ایران است.