تحلیل ایرانی
بررسی و تحلیل

چرا داعش در سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی به ایران حمله کرد؟

چرا داعش در سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی به ایران حمله کرد؟

تایمز اسرائیل ۹ ژانویه

نویسنده: جیانلو کا پاچیانی

بمب گذاری در نزدیکی آرمگاه سردار سپاه قدس شهید قاسم سلیمانی که منجر به کشته شدن ۸۴ نفر شد آخرین قسمت از جنگ داعش علیه مسلمانان شیعه است.

بلافاصله پس از انفجار ۳ ژانویه که منجر به کشته شدن حداقل ۸۴ نفر در نزدیکی مزار سردار شهید قاسم سلیمانی در شهر کرمان ایران شد برخی مقامات سطح پایین ایران به احتمال دخالت اسرائیل اشاره کردند. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران مدعی شد که نشانه هایی از حمله اسرائیل در این حمله وجود دارد – حتی با وجود اینکه ویژگی های کاملاً متفاوتی از عملیات ادعایی اسرائیل در خاک دشمن را نشان میدهد که معمولاً شامل ترور دقیق شخصیتهای کلیدی دشمن است.

روز بعد، گروه تروریستی دولت اسلامی داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و اعلام کرد که این حمله توسط دو «شهادت طلب به نامهای عمر الموحد و سیف الله المجاهد انجام شده است که کمربندهای انتحاری انفجاری خود را به فاصله چند دقیقه از هم در میان جمعیت ۲۰ نفری منفجر کردند.

این حمله در چهارمین سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی انجام شد. این سازمان تروریستی بمب گذاری را با اتهام دست داشتن سردار شهید قاسم سلیمانی در کشتار هزاران مسلمان یعنی جنگجویان داعش در عراق و سوریه توجیه کرد.

بر اساس ترجمه ای که توسط موسسه تحقیقات رسانه خاورمیانه ارائه شده است در این ادعا آمده است: «این حمله ضربه امنیتی شدیدی به دولت ایران وارد کرد در زمانی که چندین همتای آن در تلاش برای ترویج پروژه ایران در منطقه هستند.

سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش مهمی در مبارزه با دولت خود خوانده اسلامی داعش در سوریه و عراق از طریق استقرار شبه نظامیان شیعه تحت کنترل سپاه داشت. او در سال ۲۰۱۹ در یک حمله هوایی آمریکا در فرودگاه بغداد ترور شد.

اسب بخار

دولت اسلامی همچنین در بیانیه خود اشاره کرد که هدف از این بمب گذاری کشتن مسلمانان شیعه بوده است که آنها را به اجرای مناسک شرک آمیز متهم کرده اند، یعنی زیارت قبر – عملی که تحت تفسیر سخت داعش سنی از اسلام به شدت ممنوع است.

همه نگاه ها به سمت داعش خراسان

بمب گذاری انتحاری هفته گذشته آخرین مورد از یک سری عملیات داعش در خاک ایران بود. اولین حمله به ژوئن ۲۰۱۷ برمی گردد. زمانی که داعش مسئولیت یک حمله دوگانه به مجلس شورای اسلامی ایران و مقبره آیت الله [امام خمینی (ره) را بر عهده گرفت که در آن عملیات تروریستی شانزده نفر کشته شدند

آخرین عملیات بزرگ در این کشور در اکتبر سال ۲۰۲۲ بود، زمانی که افراد مسلح داعش به زائران یک مکان مقدس شیعیان (شاهچراغ) در شهر شیراز تیراندازی کردند و حداقل ۱۵ نفر را کشتند و ده ها نفر را زخمی کردند.

در حالی که داعش اشاره نکرد که کدام یک از شاخه های آن حمله در کرمان را انجام داده اند، کارشناسان مختلف آن را به دولت اسلامی ولایت خراسان یا همان داعش خراسان گروهی اسلامی است متشکل از پیکارجویان افغانستانی و پاکستانی که در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۵ رسماً توسط دولت اسلامی عراق و شام ایجاد شد که در واقع داعش در استان خراسان است. نسبت می دهند.

داعش مرزهای دولتی مدرن و امروزی را پشت سر می گذارد و خراسان نام منطقه ای تاریخی در آسیای مرکزی است که بخش هایی از شمال شرق امروز ایران، افغانستان و ترکمنستان و پاکستان را در بر میگیرد. فرضیه مشهور در میان کارشناسان این است که این حمله در خارج از ایران در افغانستان یا پاکستان جایی که یک خلاء قدرت به این گروه اجازه تکثیر می دهد. برنامه ریزی شده بود. تخمین زده میشود که اکثریت قریب به اتفاق داعش که بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ عضو دارد در افغانستان مستقر هستند.

داعش خراسان توسط اعضای ناراضی طالبان افغانستان و پاکستان تأسیس شد که توسط نسخه افراطی تر داعش فریب خورده و وعده داده است که جهان اسلام را با هم متحد کند و علیه کفار جهاد کند.

در ژانویه سال ۲۰۱۵ این گروه با ابوبکر البغدادی رهبر عراق که در آن زمان در اوج گسترش داعش رهبری داعش را بر عهده داشت. بیعت کرد.

به گفته مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک از ژانویه سال ۲۰۱۷ تروریستهای داعش خراسان صدها حمله علیه نیروهای امنیتی و غیر نظامیان در افغانستان و پاکستان از جمله مسلمانان اقلیت شیعه انجام داده اند. صدها نفر در حملات به مساجد شیعیان کشته شدند.

شیعیان تقریباً ۱۰ درصد جمعیت افغانستان را تشکیل میدهند بسیاری از آنها هزاره هستند یک گروه قومی که ده ها سال است در افغانستان تحت آزار و اذیت قرار گرفته اند.

در آگوست سال ۲۰۲۱، اندکی پس از آنکه ایالات متحده آمریکا خروج نیروهای خود را از افغانستان در پایان یک ضد شورش ناموفق ۲۰ ساله اعلام کرد داعش ولایت خراسان حمله مرگباری را در فرودگاه کابل انجام داد که در آن حداقل ۱۷۰ افغان و ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند که این مرگبارترین حمله به نیروهای آمریکایی در یک دهه اخیر تلقی می شود.

دشمنی با سایر مسلمانان

گروه تروریستی داعش سابقه طولانی در دشمنی با شیعیان دارد. این تضاد از یک مناقشه مذهبی بر سر جانشینی پیامبر اسلام ناشی می شود که به قرن هفتم پس از میلاد باز می گردد. داعش همواره شیعیان را به دلیل قبول نداشتن و رد صلاحیت سه جانشین حضرت محمد (ص) یا خلیفه اول به عنوان طرد شده و به دلیل اعتقادات و اعمال مذهبی خود به عنوان «مرند» و «مشرک» یاد می کند.

داعش پس از حمله آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳ از شاخه ای از شاخه القاعده در عراق شکل گرفت. در سالهای بعد، با جذب سنی های ناراضی عراقی رده های آن چندین برابر شد و دشمنی خود را با اکثریت شیعه که در نتیجه حمله ایالات متحده آمریکا به عراق و سرنگونی دیکتاتور و حاکم سنی مذهب صدام حسین به قدرت رسیده بودند، افزایش دادند.

در سال ۲۰۱۴ ابوبکر البغدادی از منبر مسجدی در موصل برپایی خلافت دولت اسلامی عراق و شام یا همان داعش را اعلام کرد که شامل مناطقی است که توسط این گروه در منطقه ای در مرز میان عراق و سوریه فتح شده است.

در همان سال این گروه تقریباً ۱۷۰۰ دانشجوی شیعه غیر مسلح ارتش عراق را در قتل عام کشتار اسپایکر کشتار در پایگاه هوایی اسپایکر کشتاری جمعی بود که به دست نیروهای داعش در پایگاه هوایی اسپایکر و کاخ ریاست جمهوری صدام در تکریت عراق اتفاق افتاد این کشتار پس از سقوط موصل و تکریت و هجوم داعش به پایگاه هوایی اسپایکر در تاریخ ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ شروع شد و چند روز به طول انجامید؛ اعدام کرد.

این گروه تروریستی در اوج قدرت خود بر منطقه ای فرامرزی به وسعت بریتانیا حکومت میکرد. گروههای اسلام گرای مختلف از سراسر خاورمیانه و آفریقا به این خلافت پیوستند و با رهبر آن موسوم به خلیفه بیعت کردند.

اما تا دسامبر سال ۲۰۱۷ داعش ۹۵ درصد از خاک خود از جمله رقه پایتخت اش در سوریه و موصل، دومین شهر بزرگ عراق را از دست داده بود در اوایل سال ۲۰۱۹ این گروه تروریستی از ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده در باغوز، در مرز سوریه و عراق شکست سختی را متحمل شد. البغدادی خلیفه خود خوانده در اکتبر همان سال کشته شد.

این سازمان تروریستی اسلام گرا از آن زمان تاکنون رو به افول بوده است. عوامل آن در عراق و سوریه به سلولهایی که در بیابانهای وسیع منطقه مخفی شدند، تجزیه شدند.

امروزه این گروه تروریستی بیشتر در مناطق مختلف آفریقا فعال است. در کشور مالی این گروه توانسته است از خلاء قدرت موجود در آنجا استفاده کرده و قلمرو تحت کنترل خود را دو برابر کند.

چرا داعش در سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی به ایران حمله کرد؟